Kiljukeisarin PXXX PXXX

Arviot omista / toisten oluista. Myös kaupallisista.

Valvojat: suorama, Elmo

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kangasala
18 tai yli: Olen
Viesti:

Kiljukeisarin PXXX PXXX

ViestiKirjoittaja suorama » Pe Kesä 01, 2012 18:13 pm

Huono saatavuus
Jälleen minimaalinen sihahdus avatessa.Mukavan banaanisen hedelmäinen tuoksu tervehtii kaadettaessa. Vaahtoa ei meinaa syntyä, mutta saahan sen tottunut kaataja kuitenkin aikaan ;). Tosin se ei ole pysyvä. Makea banaanisuus on niin voimakas tuoksu etten oikein muuta sieltä äkkiseltään löydäkään. Olut maistuu mielestäni juuri sille mille se tuoksuukin, eli olut ei petä lupaustaan. Maussa on banaanisuuden lisäksi myös pippurisuutta ja anista. Lievä lämmittävä efekti myös mutta onhan tässä jo alkoholiakin.
Tämä on hyvää omaan suuhuni, ehkä siksi, että tämä muistuttaa vehnäoluita ja sahtia aika tavalla.

Ostaisinko kaupasta?
Varmasti!
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Kiljukeisarin PXXX PXXX

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Pe Kesä 01, 2012 18:39 pm

Kiitos arviosta!

Banaani tosiaan lyö hieman liiaksikin läpi, sahti tuli itsellekkin mieleen. Jännä nähdä millaiseksi kehittyy ajan mittaan.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ma Heinä 02, 2012 10:41 am

Viimein ennätin korkata tämänkin P:llä alkavan pullotteen, jonka terveellisyys perustuu huonoon saatavuuteen. Vaahtoa ei juurikaan muodostu. Amber kilju, melko kirkas ja olisi varsin hyvännäköinen, jos vaahto vain olisi kohdillaan. Tuoksussa on jonkin verran liuotinta ja marjaisuutta, banaania myös. Maku hiukan hapahko, banaanista makeutta jonkin verran, jotain keksiä tms känttyä, alkoholia ja liuotinmaisuutta. Humalointi jää taka-alalle, vaikka sitä selvästi on. Minusta mukana on tuttu Kaukajärven Kiljutalon maku, jota pidän ensisijaisesti hiivan tuottamana. Jälkimakuun jää hapan marjaisuus.

Ei siis iske aivan omaan makuun ja liuotinmaisuus on selvä virhemaku. En itse juuri tätä olutta maitokauppoihin haluaisi. Kaukajärven päivän politiikan tuulia nuuhkivan sarjan parhaaksi tekeleeksi jäi näin ollen ehkäpä MGR.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ma Heinä 02, 2012 22:51 pm

Kiitos arviosta!

Hieman kyllä hämmentää tämä Kaukajärven maku asia. Ei oikein voi olla hiivasta kiinni koska se on vaihdellut eri satsien välillä. Toisinaan olen käyttänyt suoraan pussista otettua hiivaa toisinaan taas kierrättänyt. Tässä satsissa hiivana oli 3724 jota olen nyt viimeaikoina pyöritellyt. Poliittisen sarjan muissa tuotteissa oli US-05:sta ja Munich Wheatia joten en oikein jaksa uskoa että syypää on hiiva. Kokeillaan seuraavaksi veden säätöä, koska itse veikkaan syypääksi vettä. Voisin koittaa kuskata kiljuvermeitä autuaammille keitosmaille ja testata muuttuuko maku. Olen myös tilannut burtonisointi pulveria jota sitäkin voisi koittaa.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ti Heinä 03, 2012 0:08 am

Minusta noissa kaikissa ei kuitenkaan ole ollut "talon makua", esim. robust portterissa tai MGR:ssä. Tässä taas oli sitä samaa, kuin niissä joissain strong apak kiljuissa. En ihan usko että vesi vaikuttaisi noin paljon. Jos syynä ei ole itse hiivalajike, olisiko hiivausaste tai hiivan käsittely? Käyminen (paineistettuna)?

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ti Heinä 03, 2012 8:20 am

Hmm.. Maku ei siis leimaa kaikkia tuotoksia. Onko MGR ja PR menneet sekaisin?

Sattumoisin nyt on tuloillaan Kiljukeisarin Boerenpummel joka on paineistamatta käytetty vahva kilju, tällä samalla hiivalla. Täytyy tuoda pullo maistettavaksi, mikäli siinäkin on "talon makua" niin silloin kyse lienee hiivan käsittelysta. MGR oli pitkään paineessa käytetty tästä PP-veijarista en muista.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ti Heinä 03, 2012 12:25 pm

Kiljumies kirjoitti:Hmm.. Maku ei siis leimaa kaikkia tuotoksia. Onko MGR ja PR menneet sekaisin?

No niin, PR oli näistä se parempi, sitä siis tarkoitin. Tuo paine voisi tosiaan olla THE seikka. Olikos PR paineessa?

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ti Heinä 03, 2012 13:27 pm

Mikäli oikein muistan niin ei ollut paineisena vaan vesilukon alla. Täytyy varmaan tehdä testi tästäkin, samaa vierrettä ja samaa hiivaa toinen suljettuun cornyyn ja toinen avoimeen.

Palaa sivulle “Maistajaiset”