Kiljukeisarin MGR

Arviot omista / toisten oluista. Myös kaupallisista.

Valvojat: suorama, Elmo

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kangasala
18 tai yli: Olen
Viesti:

Kiljukeisarin MGR

ViestiKirjoittaja suorama » To Touko 31, 2012 17:04 pm

Avatessa kuuluu pieni sihahdus. Olut kuitenkin vaahtoaa kohtalaisesti ja jopa muutamia kuplia nousee pintaan harvakseltaan.
Vaahtokukka on kohtalainen mutta ei kovin pysyvää sorttia. Olut on noin 10 asteinen ehkä vähän alle.
Tuoksu on makean maltainen ja jopa aavistuksen alkoholinen. Mukana on käynyttä mansikkaa.
Maku/suutuntuma on tuoksusta poiketen kuivahko ja jotenkin rusinainen.
Vaikka olut on lähes kirkkaan läpinäkyvä, on seassa jotain parkikkeleita jotka kelluvat paikallaan. Suutuntumakin on hiukan "paksuhko"
Olut on mielestäni onnistunut sen tavoitteisiin nähden hyvin. Eli katkero tuntuu "liikaa" joten perus karhumies kyllä saattaisi laimentaakin tätä vedellä.
Tein näin pienelle tuopin lopulle ja sain värin joka on lähellä kauppa lagereita ja makukin katkeroiden osalta asettui mielestäni johonkin lapinkullan tasolle.
Mutta muuten maku jäi liian hedelmäiseksi. Suhde oli noin reilu puolet olutta ja vajaa puolet vettä.

Numeroilla en enään oluita arvostele.
(joskus parempi olut saa huonommat pisteet jne...)

Ostaisinko kaupasta?
En yhden kerran jälkeen.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Kiljukeisarin MGR

ViestiKirjoittaja Kiljumies » To Touko 31, 2012 18:07 pm

Kiitos arviosta!

Partikkelit ovat luultavammin humalapellettien osia. Tämä on ollu prosessissa pienoinen ongelma. Ibut ovat sitäkautta aikariippuvaisia, eli tuore/kuljeteltu pullo maistuu huomattavasti katkerammalle kuin pitkään jääkaapissa olleet. Tarkoitus on asettaa suodatin vierteenjäähtyttimen jälkeen jolla saan suurimman osan roskista pois.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Touko 31, 2012 19:05 pm

En usko, että havaitsemani partikkelit olisivat humalaa. Toki näin voi olla mutta samanlaista "hyytelöä" on ollut pitkään säilömässäni vermouth biancossa, siis itse tehdyssä. Niissäkin siis vain osassa pulloista. En osaa sanoa mitä se on, mutta makuun se ei tunnu vaikuttavan ainakaan negatiivisesti.
Sitä ei huomaa kuin tietyssä kulmassa valoa vasten. Nämä partikkelit siis kelluvat paikoillaan eivätkä koskaan laskeudu pohjalle ja se muodostuu ajan kanssa.
Samanlaista on omista oluista ollut yhdessä belgi-viritelmassa, siihenkin se tuli ajan kanssa ja tuo vaahtosi aivan älyttömästi. Maku oli sama kuin muissakin pulloissa joissa sitä ei ollut.
Tiedä sitten mitä on.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Olutsieppo
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Porvoo

ViestiKirjoittaja Olutsieppo » To Touko 31, 2012 21:40 pm

suorama kirjoitti:Tuoksu on makean maltainen ja jopa aavistuksen alkoholinen. Mukana on käynyttä mansikkaa.

Olen huomannut että ainakin hieman vanhentunut Cascade antaa kuivahumaloidessa tuon mansikkaisen maun, varsinkin jos on säilyttänyt avattuna pakkasessa. Tästä lähtien käytän ainoastaan juuri avattuja pakkauksia kuivahumalointiin.

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » Pe Kesä 01, 2012 0:34 am

Olutsieppo kirjoitti:
suorama kirjoitti:Tuoksu on makean maltainen ja jopa aavistuksen alkoholinen. Mukana on käynyttä mansikkaa.

Olen huomannut että ainakin hieman vanhentunut Cascade antaa kuivahumaloidessa tuon mansikkaisen maun, varsinkin jos on säilyttänyt avattuna pakkasessa. Tästä lähtien käytän ainoastaan juuri avattuja pakkauksia kuivahumalointiin.

Tuo mansikkaisuus on ollut monessa jenkki-IPAssa todella vahvana.
Olisko ollu Great Dividen tuotteita. En muista tarkasti.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Pe Kesä 08, 2012 22:49 pm

Yritetäänpä kaiken hässäkän keskellä ehtiä nauttimaan jokin Kilju. Jääkaapista valikoitui Kiljumaestron M:llä alkava, G:n ja R:n kautta N:n päättyvä, puoluepoliittisesti S:llä alkava D:n kautta sujuvasti lopulta P:hen päätyvä kilju. Olen tarkoituksella jättänyt kaiken ylläolevan kommentaarin lukematta, jotta se ei vaikuttaisi arviointiini. Herää itsellekin kysymys otankohan nämä hiukan liian vakavasti... :?

Kilju on joka tapauksessa kullankeltaista ja jokseenkin kirkasta, mutta ei aivan. Vaahto on maltillinen eikä kovinkaan säilyvä, mutta hyvältähän tämä ilman muuta näyttää. Tuoksu on erittäin hiivainen, oikeastaan muuta en saa irti. Kuin pullahiivapakettia nuuhkisi. Maltaasta ja humalasta ei tässä vaiheessa irtoa yhtikäs mitään. Maku on hedelmäisen marjainen ja hiivainen. Ei kovin hyvä, valitettavasti. Tunkkaisuus on ikävällä tasolla ja käynyt marjamehu dominoi. Jokin aiemmasta kiljusta tuttu sivumaku tässä on, ja jälkimakuun jää ikävä virhemaku. Humalaa on ehkä jossain taka-alalla, mutta ei ryhtiä ajatellen riittävästi. Hiilihapotus on hyvällä tasolla, mutta se ei tätä olutta pelasta sen paremmin kuin oluen laimentaminen Suomen kansaa.

Ehkä SDP ei ole se oikea puolue kun Kiljusälli siirtyy kunnallispolitiikkaan.

EDIT: mitään kiinteitä partikkeleita ei minun pullossani esiintynyt.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » La Kesä 09, 2012 0:19 am

Kiitos arviosta!

Jotain meni mystisesti mönkään tässä kyhäelmässä. Tarkoitus oli tehdä ohut helposti juotava APAK miedolla humaloinnilla, eräänlaista porttikiljua siis haettiin. Tuoreeltaan oli ihan jees mutta nyt vanhemmiten on alkanut happanemaan, kilju siis :). Tästä on olemassa vielä se all-clasu-versiokin, aika näyttää tuleeko siitä yhtään parempaa.

Palaa sivulle “Maistajaiset”