Sekunda Kilju

Arviot omista / toisten oluista. Myös kaupallisista.

Valvojat: suorama, Elmo

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Sekunda Kilju

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Su Huhti 01, 2012 1:23 am

Kaukajärven Kenraali lataa taas täyslaidallisen kiljua, tällä kertaa vahva single hop centennial ale. Centennial = sekulaarinen, mistä juoman nimi muodostuu, ja samalla tulee miettineeksi mistä ko. varsin tuore humalalajike on nimensä napannut. Tavoistani poiketen en nyt jaksa käydä sitä selvittämään, vaan keskityn olueeseen. Sen verran pitää kuitenkin vielä offtopicina mainita, että Sekundan "Suomi vapaaksi" on edelleen 80-luvun alun Suomi-HC:n rautaisin tekele. Centennialia käytin itse viikko takaperin ensimmäistä kertaa, tosin vain katkeroon. Senkin vuoksi tämä keitos on mielenkiintoinen.

Hiivasedimenttiä ei ole, eli lienee kegistä pullotettu. Kuparisen samea kilju, vaahtoa ei juurikaan muodostu. Liian kylmää, mutta yltyvä jano pakottaa radikaaleihin ratkaisuihin. Lämpötila vaikuttaa tuoksun arviointiin; miedoksi jää mutta kyllä sieltä tropiikin hedelmiä irtoaa. Maku ei sitten jääkään miedoksi. Maussa on tuttua Kaukajärven makua - tämä on vääjäämätöntä kun samoja hiivoja pyörittää. Karbonointi on nyt kohdallaan, joksin se on isokuplaista laatua eikä kovinkaan kuohkeaa. Katkero puraisee, mutta mallasrunko on kuitenkin se joka juomaa kuljettaa. Makeus kompensoi humalointia, joka on yrttisempi kuin monet muut jenkit. Sitrusta, jota piti oleman, ei paljon löydy. Ehkä näiden single hoppien ongelmana on yleisesti humaloinnin yksioikoisuus, kuriositeeteiksihan nämä lienee tarkoitettukin. Valikoivalla humalalajikkeiden käytöllä päästään kuitenkin monipuolisempiin humalaprofiileihin. 7% abv peittyy kyllä kivasti tähän palettiin.

Hyvää kiljuahan tämä on, mutta lopulta juoman kohtaloksi taitaa koitua makeus, joka käy centennial aromin kanssa pidemmän päälle hiukan tökkimään ja tuntuu äitelältä. Centennialin ominaisuuksia tämä kyllä mukavasti peilaa. Kaipaisin kuitenkin vähän raikkautta mukaan. Siihen suuntaan tuotetta voisi pyrkiä kehittämään.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Sekunda Kilju

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Su Huhti 01, 2012 10:06 am

Kiitos ja kumarrus arviosta. Mallaspohja lipsahti hieman vahvan puoleiseksi. Juurikin humalan maun tutkiminen oli kyseisen kiljun päätavoite. Centennial toimii mielestäni paremmin katkero-osastolla mutta sitä voi käyttää myös aromiin tämän kiljun perusteella.

Selkeästi kyllä kehittynyt toukokuusta tuo US-05 hedelmäiseen ja huonosti flokkautuvaan suuntaan, ei kuitenkaan mielestäni mitään varsinaisesti inhottavia makuja mutta pikkaisen liian makeaa tuntuu tuottavan. Laitoin hiivan talteen jääkaappiin ja laitoin viimeisimpään satsiin jo uutta hiivaa. Johonkin kesäiseen kiljuun tuo hiiva voisi sopia, ohuella mallasrungolla, hieman korianteria ja pomeranssia kylkeen?

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

Re: Sekunda Kilju

ViestiKirjoittaja Mikko » Pe Huhti 06, 2012 20:18 pm

Sekunda kilju on huomattavasti nimeään parempaa :)
Minähän olen semmonen tuohisuu että mulle menee alas mikävaan sen ihmeemmin analysoimatta, mutta tämmösiä yleisiä huomiota:

-aluksi muodostuu nätti vaahtokukka joka kuitenkin häviää nopeasti,
-mieto tuoksu aavistuksen hedelmäinen,
-makea jälkimaku, pidin siitä,
-hiivainen tjsp.. maku (tämäkö on se Kaukajärven maku ?)
-alkoholi peittyy hyvin
-hivenen yksinuottinen

Hyvä olut jonka joi mielellään, ehkä tuo vahvuus menee vähän hukkaan, koska tää toimis ihan hyvin vaikka saunaolusena.
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

Palaa sivulle “Maistajaiset”