Sahtia Metsäkylästä

Arviot omista / toisten oluista. Myös kaupallisista.

Valvojat: suorama, Elmo

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Sahtia Metsäkylästä

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Pe Maalis 30, 2012 21:28 pm

Viime olutvaihtofestivaaleilta jäi plakkariin melkoinen läjä puteleita, joita nyt sitten tutkimaan tarkemmin. Looginen aloitus on se ensimmäisenä pilaantuva tuoretuote eli Ylöjärveläinen sahti by Mikko. En ole mikään sahtiasiantuntija (yhden kerran itse valmistanut), mutta diggaan sahdista niin perkuleesti.

Juoma on ilmeisesti käynyt pullossa, siitä kertoo paksu ja tiivis hiivasedimentti. Hiilareita ei kuitenkaan ole eikä vaahtoa oikeaoppisesti muodostu. Väri on vaaleahkon ruskea, muistikuvan mukaan aika lähellä lammilaista. Väri ounastelee jonkinlaista keskitietä - ei vaaleaa eikä tummaa. Tuoksu on aika mieto, kevyttä maltaisuutta ja pullahiivaestereitä, hiukan käynyttä majaisuutta. Maku ei ole niin banaaninen ja estereiden dominoima mihin olen tottunut, pikemminkin marjaisa. Mallasprofiili taitaa olla aavistuksen epätyypillinen, luulisin. Humalaa en maista. Makeus on sopivalla tasolla, eli ei häiritsevä kuten joissain versioissa, eikä rutikuiva kuten ensimmäinen oma yritykseni. Aavistuksen hapantahan tämä on, joten ehkä tämä ei ole enää ihan parhaassa terässä? Alkoholi puskee hiukan läpi, veikkaisin että ollaan kahdeksan paremmalla puolella. Happamuus jää lopulta tuntumaan hampaissa.

Ihan kelpo sahti ja join mielelläni, mutta olisiko tämä ollut parempaa viikko-pari sitten tai haittasikohan kylmäketjun katkeaminen muutamaksi tunniksi?

Täytyy kyllä kesällä taas itsekin yrittää.

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

Re: Sahtia Metsäkylästä

ViestiKirjoittaja Mikko » Pe Maalis 30, 2012 21:59 pm

Sahtimallasta + tuoppi kaljamallasta on maltaina ja humalaa ei ole lainkaan, keep it simple näin aluksi.
Ja tuohan oli noin viikon vanhaa, eli ihan tuore tuote. Pitääpäs itsekkin maistaa onko tuo pöntön tavara jo hapanta, pääsiäiseksi asti sen pitäisi kestää toivottavasti.

Sitä tosin ei ole edes kiehautettu (lähinnä aikataulusyistä) joten on hyvin todennäköistä että säilyvyys on erittäinkin huono. Alkoholia pitäisi olla noin 7% , toki jos se on vielä pullossakin käynyt niin ehkä enemmän.

EDIT: tuossa kerkesin jo aiemmin suun kurlata listerinellä, joten ei tässä oikeen mitään maista :D mutta mitä tuosta hiukan maistoin niin ei tuo pöntön tavara mielestäni hapanta ollut. Oisko sitten itse tyylin mukaiseen dr.pepper pullossa ollut ongelma, pesin sen ja huuhtelin star sanilla että tuntuisi sekin oudolta, mutta mitenköhän sahti säilyy pet muovipullossa ??
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Pe Maalis 30, 2012 23:29 pm

No eipä kyllä viikossa pitäisi vielä happamuutta ilmetä. Odotellaan Kiljukeisarin nuotit josko sieltä paljastuu jotain...

Saattaahan olla että pullo otti siirtelystä nokkiinsa, vaikka laitoin kyllä satsin heti kotiin päästyäni jääkaappiin.

En hoksannut pH:ta mitata ja nyt on jo myöhäistä...

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » La Maalis 31, 2012 8:20 am

Arvio oli kyllä erinomaisen kohteeseen osuva ja itsekkin kaipailisin enemmän banaaniestereitä. Tää on kiljumaestron ohjeilla laitettu suoraan 10 asteeseen käymään ja kun tiedän että tätä juo muutama ihminen jotka eivät voi sietää vehnäolutta niin parempi näin että on puhtaampi maku. Mäskissä oli mukana myös kourallinen katajanmarjoja mutta omasta mielestäni niitä vois enskerralla kokeilla laittaa vähän enemmänkin.
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Pe Huhti 06, 2012 16:46 pm

Pullo sihahti hieman avatessa joten jääkaapissa säilytyksen aikana happoja oli kerinnyt hieman tulla mukaan. Maku on aavistuksen hapan ja hieman metallinen. Runko on ohuehko ja jää mielestäni kaipaamaan maltaista makeutta. Ilmeisesti kyseessä ei ole kovin vahva sahti? Mitään todella häiritsevää virhemakua tuotteessa ei ole. Maku jää kuitenkin jotenkin ontoksi. Muistaakseni kun itse tein keittämättä sahtia niin siitä tuli suunnilleen saman makuista, joten jatkossa kannattaa kokeilla keittoa.

Sahtina:

Amyyliasetaattia(Banaani) saa toki lisää kun lämpötilaa nostaa mutta mukana tulee myös alkoholisuutta. Tuo suosittelemani 10C tekee suhteellisen neutraalin maun ja lämpötilaa voi halutessaan siitä lähteä nostamaan. Keskimäärin ihmiset tuntuvat karsastavan voimakasta banaanisuutta joten sillä neuvoin käyttämään 10C:ssa.

Palaa sivulle “Maistajaiset”