Mommila Northdown Bitter

Arviot omista / toisten oluista. Myös kaupallisista.

Valvojat: suorama, Elmo

Olutsieppo
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Porvoo
18 tai yli: Olen

Mommila Northdown Bitter

ViestiKirjoittaja Olutsieppo » Ti Helmi 14, 2012 18:16 pm

Kuva

Toinen olut Mommilasta olisi nyt vuorossa, kyseessä Northdownilla humaloitu kevyehkö 4,4% bitter.
Kruunukorkki aukeaa pienen savun saattelemana, karbonointi on siis ainakin onnistunut. Kaadan oluen
reippaalla vauhdilla jolloin tulppaanilasiin muodostuu reilun kokoinen vaahtokukka joka kuitenkin
kerkeää tasoittumaan ennen kuin älyän hakea kameran. Olut on kauniin meripihkan punainen ja todella
kirkas. Tuoksussa maltaista makeutta ja havuista humalaa. Kauan aikaa yritin pakkasen polttamin
sieraimin selvittää mikä se hedelmäinen tuoksu taustalla on, ja päädyin siihen että kiiwihän se siellä.
Maku on leipäinen, ehkä hieman puinen, päättyen kuivan katkeraan jälkimakuun. Suuntuntuma on kevyt ja
hiilihappoja on keskirunsaasti. Harmittavasti olut loppui juuri kun pääsin vauhtiin, koska olisin minä
voinut tätä vielä pari pulloa tänään nauttia. Harmiton perusolut josta en keksi huonoa sanottavaa.

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

Re: Mommila Northdown Bitter

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ti Helmi 14, 2012 20:03 pm

Kiitos arviosta. Oli näköjään sitten entisestäänkin kirkastunut kun sai olla kerrankin rauhassa muutaman viikon - yleensä mun oluet ei kauaa kaapissa happane...

Siitä viimeisestä belgioluesta, itse jo juon näitä mutta sun arviota varten sanoisin että ainakin 3 viikkoa kellarikylmässä ennen korkkausta olis parempi.

EDIT: tsekkasin reseptin ja siinä olikin 5% vehnää---ja silti aivan kirkas. On se Protafloc aikamoista!
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

Olutsieppo
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Olutsieppo » Ke Helmi 15, 2012 16:32 pm

Saa nähdä maltanko odottaa niin kauan belgin kanssa. :kuola:

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » La Helmi 18, 2012 16:42 pm

Olutsieppo kirjoitti:Saa nähdä maltanko odottaa niin kauan belgin kanssa. :kuola:

Anna mennä vaan mutta huom! on erittäin vaahtoavaa ja muutenkt hiivat lähtee kaadettaessa helposti liikkeelle, eli T-58 ei tunnu pakkautuvan pohjalle yhtä hyvin kuin esim S04---mutta hiivassa kai se iso osa belgioluen jujua onkin.
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

Olutsieppo
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Olutsieppo » La Helmi 18, 2012 17:40 pm

No perhana, näin 9,5 tunnin työpäivän jälkeen tuolla pakkasessa voisin kyllä nyt palkita itseni kotioluella. Laitanpa terassille viilenemään - To be continued....

Palaa sivulle “Maistajaiset”