Kiljukeisarin Strong Ale Kilju

Arviot omista / toisten oluista. Myös kaupallisista.

Valvojat: suorama, Elmo

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Kiljukeisarin Strong Ale Kilju

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ma Helmi 13, 2012 22:59 pm

Kiljukartanon tuotoksia jälleen. Tällä kertaa hyvinkin haastavassa muodossa. Kiljuhenkilö varoitteli kuohuvasta pullosta, mutta tämä oli kyllä jo liikaa. Yritin ensin puolisen tuntia vaivihkaa pihistellä kaasuja pois, jäähdytin pullon lähelle nollaa, silti miltei puolet pullosta tuli pihalle. Hiiva sekoittui operaatiossa väkisin mukaan. Lopulta sain vaahtoa pyydystettyä hiukan tuoppiinkin.

Kun se laskeutui, olut paljastui samean oranssiksi. Tuoksu oli hiivainen, käyneitä marjoja. Maku hyvinkin kummallinen. Hiilihappo haittasi edelleen maistelua. Humalaa ei juurikaan huomannut. Kuiva ja hiukan funky, ruusunmarjaisen hapokas. Jälkimaku oudon kitkerä. Käymisaste on ilmeisesti korkea. Näillä tiedoilla väittäisin kontaminoituneeksi.

Ensi kerralla paremmalla onnella.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

Re: Kiljukeisarin Strong Ale Kilju

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ti Helmi 14, 2012 7:26 am

Kiitos ja anteeksi. Alkaa oireilemaan toi US-05 mitä olen kierrättänyt toukokuusta lähtien. Syynä oireiluun ei mielestäni ole kierrätyskerrat vaan se että yhteen satsiin tuli laitettua liian vähän hiivaa, jonka jälkeen ei ole ollut enää entisensä. Täytyy varmaan ottaa pakkasesta uusi pussukka, nostaa vaan tuotantokustannuksia...

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » Su Huhti 08, 2012 13:10 pm

Tämä siis lienee tämä Redneck Strong Ale kilju, eli:
Itse sain tämän ihan hyvin ulos pullosta, vaahtoa muodostui kaadettaessa paljon, mutta mahtui tuoppiin.

- samea
- hedelmäisen kirpakan marjaisan aavistuksen hapan tuoksu
- hyvä happo
- hyvä suutuntuma
- ei paljon katkeroa
- jälkimaku ja aromi on rautainen.. siis se metalli :)
- maku on aluksi ihan ok jenkkimäis aromihumalainen, joskin hyvin vaimeana ennenkun tuo rauta puskee itsensä pintaan

Ei tää nyt minusta välttämättä ole kontaminoitunut, johtuisko siitä että minä sain tuon hiivan pysymään pullon pohjalla joka ei siis ole tuottamassa omaa aromiaan lasissa.
Mutta juu, tuo rautainen maku ja hapan tuoksu kyllä varmaan indigoi että hiiva ei oo enää parhaassa terässä. Hapantunuttakaan tämä ei minusta ole, se on vaan tuo jännä tuoksu.
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Su Huhti 08, 2012 21:53 pm

Jees... Oli tosiaan sahtivierteestä tehty kun ei koko satsi mahtunut kylmään käymään, niin laitoin osaan tuota talon omaa US-05 kantaa. Jälkihumaloin sitten columbusteellä. Jännä kyllä tuo metalli joka maistuu tässä kiljussa selvästi, mikähän sen aiheuttaa? Pääkäyminen oli kovassa paineessa cornyssä (~8bar) joten olisikohan maku peräisin siitä? Samaa makua ei mielestäni ole esim. tuossa sekundakiljussa joka on mallaspohjaltaan hyvin samanlainen ja käytetty samalla hiivalla rosteriastiassa ~3bar paineessa...

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Pe Huhti 20, 2012 22:07 pm

Tämänkertainen Strong Ale Kilju pysyy pullossa, mutta vaahtoaa kaadettaessa todella rankasti. Tämä oli siis selvästi eri olut kuin tuo edellinen Strong Ale Kilju. Näissä nimissä ei kestä perässä enkä tiedä onko tämä oikea threadi edes tälle.

Tuoksu on taas kovin tuttu Kaukajärveläinen, Mikko kuvasikin hyvin: happamia marjoja. Mausteisuutta on mukana, melkeinpä intialaisia mausteita. Maussa on sahtimaista maltaisuutta ja hiukan happamuutta. Hiilihappotaso on korkea ja happamuuttakin on hiukan mukana. Humalat jäävät nyt todella taka-alalle jos vertaa herra keisarin moniin aiempiin viritelmiin, minkä selittää valmistustapa ja humalatee. Minusta tämä huutaa katkeroa. Jälkimaku on outo, ehkä sitten se mainittu metallinen.

Kilju on ehkä vähän tylsä ja pikkuisen tunkkainen tapaus. Ei nyt oikein iske, kun Kerbaalilta on niin paljon parempiakin nähty. Odotan enemmän noilta Gueuzekiljuilta, jotka vielä on juomatta.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » La Huhti 21, 2012 14:24 pm

Siis samaa kamaa kuin se joka ei meinannut pullossa pysyä. Ei mikään kovin hyvä suoritus.

Palaa sivulle “Maistajaiset”