HassuSedän FIPA

Arviot omista / toisten oluista. Myös kaupallisista.

Valvojat: suorama, Elmo

Ssami
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Oulu
18 tai yli: Olen

HassuSedän FIPA

ViestiKirjoittaja Ssami » Ti Kesä 14, 2011 15:32 pm

Tommosta tuli perjantaina maisteltua, yritän jotain kirjoitella hämärien muistikuvien pohjalta.

Eli olut kaatuu lasiin aikalailla vaahdottomana, tosin tällä kertaa syypää mahtaa olla liian varovainen kaataja sekä turhan kylmä olut. Väri oli ööh pitäs kattoa kuvista jotka otettiin, no jonkinverran sameaa kummiskin. Tuoksusta erottuu selvästi hilla, kuten myös maussa. Pieni tunkkaisuus ehkä vaivasi, jotenkin tuntuu, että tuo humala aiheutti sen. Katkeroa on sopivasti. Hiilihappoja ei ole hirveästi, mutta sopii tyyliin, etenkin kun olut ei todellakaan ole vetistä.

Kaikenkaikkiaan hyvä ja tasapainoinen olut, joka ei kovin pitkään ehtinyt lasissa viihtyä. Lisää.. :love:

Ssami
Harjoittelija
Harjoittelija

Re: HassuSedän FIPA

ViestiKirjoittaja Ssami » Ke Kesä 29, 2011 14:22 pm

Pistetääs tänne vielä IPAstakin vähä jotain, jota tuli juhannusaattona maisteltua. En tiedä sitten, oliko vika lasissa (0,5L "perus" olutlasi) vai juojan nenässä vai missä, mutta jotenkin vähän jäi särmättömäksi olut mun makuun. Nytkään ei mitään vikaa ollut, makeutta sopivasti ja erittäin helposti juotava. Ei virhemakuja. Hapot sopivalla tasolla. Vaahtoa en taaskaan saanut aikaiseksi :evil: En uskalla vissii kaataa tarpeeks vauhilla.

Humalaa jäin vaan kaipailemaan, oiskohan sitten ollu nenässä vikaa, kun humalaa ei meinannu tuoksusta tai mausta kunnolla erottua. Ja varmaan taaskin liian kylmää oli.

HassuSetä
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja HassuSetä » To Kesä 30, 2011 11:44 am

Ihan hyviä huomioita:)

Humalointi jäi omasta mielestänikin turhan pliisuksi johtuen varmaankin aika vanhoista humalapelleteistä joita käytin.
Vaahtoa itsellänikin muodostui aika niukasti, noin sormenleveyden verran.
Itse kaadan yleensä 2/3 pullosta suht hitaasti ja loput 1/3 "huljauttamalla".

Vaahdonmuodostuminen paranee kun ottaa oluen jääkaapista vaikka varttia ennen tuoppiin kaatamista lämpiämään.
Mitä kylmempi olut sen heikommin se vaahtoaa.
Mutta tosiaan tämä nyt oli kaikenkaikkiaan aika niukasti vaahtoava olut. :mrgreen:

Kiitoksia arviosta :cheers2:

Ssami
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Ssami » To Kesä 30, 2011 12:42 pm

Niinhä se pitäs kaataa, mutta sitä on nii varovaine nuitten kanssa, ettei kovin kauheeta köntsää hiivaa lähtis mukana :D Aika huonosti flokkautuvaa muuten tuo muntonssi, meinas tulla mukana. Vertaa vaikkapa cooperssiin, ei lähe kovin helpolla hiivat mukaan. Eikä kyllä tossa us05:ssakaan.

Humaloinnin kanssa tykkään ottaa varman päälle, eli ennemmin kunnolla humalaa kuin liian vähän, eikai humalaa voi liikaa olla... Mutta erittäin hyvä olut tuo sulla siis on, sitähä on hyvä lähtiä kehittämään!

HassuSetä
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja HassuSetä » Pe Heinä 01, 2011 23:05 pm

Muntons meinaa kyllä tulla melkein väkisin tuoppii asti, jatkossa tosin tuskin kyseistä hiivaa käytänkään.
Humalaa en kyllä ole itsekkään koskaan saanut vielä liikaa laitettua, seuraavaan ipaan sitten reilulla kädellä :mrgreen:

Palaa sivulle “Maistajaiset”