Shadowwalkerin Mango Apa

Arviot omista / toisten oluista. Myös kaupallisista.

Valvojat: suorama, Elmo

Matts
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Oulu
18 tai yli: Olen

Shadowwalkerin Mango Apa

ViestiKirjoittaja Matts » La Marras 18, 2017 0:08 am

Mielenkiintoinen bisse. En oikein tiennyt miten lähestyä tätä. Muut kuin humala-hiiva-mallas-aiheiset matskut oluessa ovat aina aika haastavia ja rehellinen mälli mango-mehua (vai oliko se hilloa) seassa ei ole ihan traditionaalisemmasta päästä, mutta venettä saa ja pitää kelluttaa. Hienoa punk-henkeä.

Mutta ite bisseen.

Karbonointi on miellyttävää (about 2 volssia). Samoin katkerot ovat kivasti läsnä suhteessa muuhun touhuun. Runko on aika mangoisa.

Perskohtasesti ehkä mangoa oli vähän liikaa. Sen metallinen ominaismaku ehkä vähän jyräsi runkoa ja boogiena oli vähän ripauksen katkeroinen mangomehu. Tuopin puolivälissä alkoi vähän tuntua että mallasta olisi voinut ehkä olla kuvioissa mukana. Myös diasetyliä on taas vähän voisena boogiena mukana. Aluksi säikähdin että messissä kontaminaatio ja maistan aceltahydiä, mutta meni ekan hörpyn sekoiluun.

Mutta mango-immeiselle varmasti sitä mitä haettiin. Näistä kahdesta ehkä perskohtaisesti diggasin enemmän Black IPA:sta.

Valmistusteknisessä mielessä tuon diasetylin suhteen pakko huomauttaa, että onhan kiehuminen runsasta ja ilman kantta? Ja jäähdytys ainakin kunnossa? Ei paha nakki, mutta hyppää sen verran esiin että helppo korjattava muuten hyvissä matskuissa.

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: Shadowwalkerin Mango Apa

ViestiKirjoittaja Naali » La Marras 18, 2017 0:34 am

Eihän diasetyyli keittoaikaan liity millään tavalla. Hiiva tai bakteerit sen saavat aikaan.
http://www.panimonurkka.fi, toistaiseksi uusin yrittäjä kotiolutainesten kaupassa Suomessa

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » La Marras 18, 2017 12:06 pm

Naali kirjoitti:Eihän diasetyyli keittoaikaan liity millään tavalla. Hiiva tai bakteerit sen saavat aikaan.

Olet oikeassa kun olet oikeassa :D.

Dunno mitä pikku pieruissani eilen ajattelin. Meni DMS:n kanssa sekaisin vaikka maun puolesta diaselylistä puhuinkin. Luulisi että jo olis sen verran lagerhiivankin kanssa tuohustellut ettei tulisi näin noloja mokia :/.

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Naali » La Marras 18, 2017 14:13 pm

Joo, näitä sattuu puolenyön aikohin välillä :mrgreen: On kyllä yksi sellainen ikuisuusprojekti ollut, että saisi pilsnerin väsättyä missä maltillisesti diasetyyliä.
http://www.panimonurkka.fi, toistaiseksi uusin yrittäjä kotiolutainesten kaupassa Suomessa

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » La Marras 18, 2017 15:31 pm

Mjoo, hallittu määrä vaatii kyllä jo aika kurinalaista lämpötilakontrollia ja makusamppeleita. Tee hommasta juttu jos moinen onnistuu. Tsekkipilssien ystäviä on varmasti foorumilla :).

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tre

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » Ma Marras 27, 2017 21:55 pm

Kiitos arvostelusta! Mangoa haluttiin ja sitä myös saatiin :D Omaan suuhun mangoa ei ole liikaa mutta toisinaan tuntuu että ronskimpi mallasrunko olisi paikallaan. Tässä olet siis ihan oikeassa. Humalaa ja katkeroa kyllä löytyy mutta hillitymmin kuin bibassa. Perkele kun keittoaikaa ei ole kirjattu ylös. Sen verran tallessa tietoa että keittoaika oli yli 75 min koska kiehuminen oli hiukan hidasta aluksi koska keittomäärä oli taas liian suuri astiakokoon nähden( kyl mä kohta opin). Viilennys tapahtui immersiojäähdyttimellä puolessa tunnissa. Käymislämpötila oli 20-21C (pöntöt saunassa) joten tasaista on lämpötila ollut. Hiivana tuttu ja turvallinen us-05. Olen niin suuvammainen etten tuossa isolla kädellä maista flooraa :D Ehkä noita makuja oppii tunnistamaan paremmin kun enempi tekee ja taidot karttuu.

EeroK
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja EeroK » Ti Marras 28, 2017 16:33 pm

Naali kirjoitti:Joo, näitä sattuu puolenyön aikohin välillä :mrgreen: On kyllä yksi sellainen ikuisuusprojekti ollut, että saisi pilsnerin väsättyä missä maltillisesti diasetyyliä.

Ei liity alkuperäiseen aiheeseen, mutta itsellä tuo diasetyylin aiheuttama rasvaisuuden tuntu on vaivannut
omia lagereita. Eikös se diasetyylistä johdukin siis? Olenko laittanut liian heikon startterin vai missä vika?
Viimeksi 12 litran panokseen 2 päivää aiemmin tehty 2 litran startteri. Hiivana Mangrove Jackin Bavarian lager.
Käyminen +12C reilun viikon ja lämmön nosto +19C kolmisen päivää.

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » Ke Marras 29, 2017 16:41 pm

Diasetylibreikkiähän se vaatii. Itellä ainakin on toiminu brewing.tv:n opit, eli pitchaus alle 10c (mielellään about 5C) vierteeseen ja sitten vapaata nousua tuonne reiluun 10C(porstua). Sitten kun niitä kuplia tulee todella harvakseltaan (eli jossain 2vkon kohdilla) 3-7 päivän diasetylibreikki (en oo huomannu negatiivisia vaikutuksia tuosta pidemmästäkään pidosta) about 18C (kellari). Sitten cold crash + kuivahumalointi ja lopuksi pullotus/kegitys.

Palaa sivulle “Maistajaiset”