Shadowwalkerin Black IPA

Arviot omista / toisten oluista. Myös kaupallisista.

Valvojat: suorama, Elmo

Matts
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Oulu
18 tai yli: Olen

Shadowwalkerin Black IPA

ViestiKirjoittaja Matts » Pe Marras 10, 2017 19:58 pm

Tuossa törmäilin Turun tuoreehkoon olutvahvistukseen ja sain herralta hieman maistajaisia.

Ekaksi maistossa Black IPA. Suhteellisen kirkasta ja kaatuu komealla headillä. Tuoksussa aika paljon paahdetta, mutta ei aromihumalaa. Ihan jees karbonointi (ite pidän nämä melkeen flättinä).

Maku ei ole kovin IPA-mainen, vaan enemmän mennään imperial stouttiin mikä on ymmärrettävää kun tekijämies on kuulemma henkeen ja vereen Stouttimiehiä. Aika hyvä balanssi katkeroa ja mallasta. Paahteisuus on soppelia ja blendaa myös katkeroon. Seassa ehkä hieman DMS:ää sillä suuntuntuma oli hieman voinen, mutta miellyttävä. Voltteja taisi olla ihan kohtuudella, mutta pysyi hyvin peitossa.

Tyylisuuntaansa ainoa varsinainen kupru on aromihumalan puute, sillä hieman hedelmää olisi kruunannut maun. Mutta kokonaisuutena oikein hyvä olut ja on sitä huonommistakin tullut maksettua. Eli varsin mainio ensimmäinen versio aiheesta.

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tre

Re: Shadowwalkerin Black IPA

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » La Marras 18, 2017 12:26 pm

Perkele! Mä oon Tampereelta!! :D Carafa 3 mallasta oli 4% ja black malttia 2.4% että vähempihin olisi varmasti riittänyt. Tosin nämä maltaat lisättiin vasta mäskäyksen puolivälissä. Muistiinpanoja tarkastaessa DMS selittyy sillä että keitossa oli liikaa vierrettä tilavuuteen nähden jolloin kunnon keittoa ei saavutettu keiton alusta alkaen. Komppasin tätä toki pidentämällä keittoaikaa. Oluessa on laskelmien mukaan 6.9% alkoholia. Cascadea ja chinookkia käytettiin kuivahumaloinnissa mutta määrät olivat liian pienet. Isompi annostelu ensi kerralla :D Tämä oli siis ensimmäinen black ipa mitä on tullut tehtyä ja se onnistui omasta mielestä yllättävän hyvin. Kuten mainitsin niin balanssi on hyvä ja paahteisuutta ja katkeroakin löytyy. Katkerohumalissa käytin polarista sekä zeusta ja ibua pitäisi löytyä 126. Tästä on hyvä lähteä ponnistamaan seuraavaan testierään. Kiitos arvostelusta ja kaupoista! Ensi kerralla mä myyn sulle panovehkeitä ja saat ajaa 1000km niiden perässä :D

TAMPERE HOX HOX!!!

Pari pulloa black ipaa olisi tarjolla treen suunnalla kiinnostuneille makusteluun. Toivottavaa olisi että nautitusta oluesta saisi pienen analyysin joka auttaa parantelemaan seuraavaa versiota oluesta. Oluen voi arvostella tänne Mattsin tavoin tai yksityisesti minulle. Nakkaa viestiä tähän tai yksityisviestillä.

Make stout great again!

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

Re: Shadowwalkerin Black IPA

ViestiKirjoittaja Matts » La Marras 18, 2017 12:54 pm

Pardöön paikan johdosta :). Sama pää kesät talvet. Sekoilin näemmä tässäkin DMS:n ja diasetylin välillä. Pitäs oikolukea postit ainakin kerran lävitte kirjoituksen jälkeen. Varsinkin jos on pari bisseä jo koneessa.

Mutta bisse oli tosiaan hyvää. Ja hyvä pohja tummempiin kamoihin pikku viilauksilla suuntaan tai toiseen. Ja tosiaan tuo runko oli miellyttävä, samoin katkerot.

Palaa sivulle “Maistajaiset”