Makuaistin muuttuminen

Yleistä keskustelua oluesta ja muusta. "Pubikeskustelut".

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

Karvis
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Sipoo
18 tai yli: Olen

Makuaistin muuttuminen

ViestiKirjoittaja Karvis » Pe Maalis 11, 2011 9:21 am

Otin tuolla suoraman blogissa esiin makuaistin muuttumisen ja ajattelin kysyä täälläkin ovatko muut havainneet makuaistinsa muuttuneen olutharrastuksen piirissä?

Itse totesin, että en ole koskaan ollut lagerin ystävä ja esim. tummaa tsekkiolutta pystyin ennen hyvin juomaan (sehän on suht. makeaa). Tuossa muutama vuosi sitten jätin limunjuonnin kokonaan pois ja siirryin teehen :) Sitten uskoisin, että kun aloitin kunnolla kotiolutharrastuksen ja aloin panemaan olutta, niin yleensä burtonisoin mun oluet (bitterit). Eli niissä on sitten kunnolla kalsiumsulfaattia Burton-On-Trent tyyliin ja lisäksi pistän mildeihin suolaa, koska se kuuluu niihin ja korostaa makua.

Tuossa, sitten kun pikkujoulujen aikaan maistoin pitkästä aikaa tummaa tsekkiolutta, niin juomatta jäi. Se oli hirveän makee. Samoten lagerit maistuu nykyään siiderille. Pitänee kai alkaa juomaan taas muitakin kuin bittereitä ja mildejä...

Onko kellään muulla kokemuksia? ehkei se niin vaikuta, jos tekee europpalaisia oluita lähinnä. Itse kun en niitä harrasta.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

Re: Makuaistin muuttuminen

ViestiKirjoittaja suorama » Pe Maalis 11, 2011 11:06 am

Pakko kiusata. Mitäs ne britti oluet sitten on jos ei eurooppalaisia :P

Joo, olen huomannut maun muuttuvan. Joskus kun löysin perus lagerien jälkeen Guinnesin ja Kilkennyn, ajattelin, että tummat oluet on järjestäin hyviä. No, tsekki lagerit luku sinänsä, on niitäkin tullut siemailtua.
Lueskelin pitkään, että kohvin portteri on suomalaisista parasta. Ja kun vihdoin uskaltauduin alkoon ostamaan sellaisen, ajattelin, että ei v*tt*, tämmöstä p*sk** ko ne pitää parhaana.
Tänä päivänä pidän tuosta kovastikin vaikka tuntuu, että huonommaksi se kokoajan menee.
Yhdessä vaiheessa kaikki belgit tuntui sellaisilta sokerikuorutetuilta ja tuntui kuin kuorrutus olisi jäänyt suuhuni. Toisena hetkenä kaikki belgit tuntuivat jumalaiselta nektarilta, nyt ne on suurimmaksi osaksi pliisun oloisia ja brittioluet nostavat taas päätään.
Maku muuttuu ja niin on hyvä.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » To Maalis 31, 2011 22:42 pm

Kaikki menee. Kohvittelua parantaa 1000 pullon raja sanotaan ( port eri ). Itsellä savuolut ollu sellanen kompastuskivi välillä. Ei se juomatta jää mutta usein ostamatta.Outoa vaikka tuli kessuteltua yli 20v ( mitä typeryyttä ).

One pintin belgipäivllä aikoinaan juotu "ultra harvinainen papan" tekemä krieg maistui lähinnä viinietikalle. Laajensi makuavaruutta kummasti.
Jos sais Terran reissullansa

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ti Huhti 05, 2011 13:35 pm

Kaljaasi kirjoitti:Itsellä savuolut ollu sellanen kompastuskivi välillä. Ei se juomatta jää mutta usein ostamatta.

Savuolutkammoon auttaa matka Bambergiin ja pari tuoppia vaikkapa tuoretta Spezialin Märzenia paikan päällä.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » To Joulu 12, 2013 13:51 pm

Muutosta ilmassa jälleen.

Joskus reilun puolenkymmentä vuotta sitten join lähes yksinomaan belgejä, melkein periaatteella vahvempi on parempi. Sitten suunta siirtyi bittereihin ja liki kaikki belgit tuntui lähinnä liian makeilta ja liian vahvoilta.
Nyt tänä syksynä on taas herännyt kiinnostus ja innostus vahvoja belgialaisia oluita kohtaan. Eilen kävin juomassa Struisen Pannepeutia, ja ai että, mitä nektaria. Votkaiguaanin lasista tuota, vai Pannepotia, maistoin keväällä, eikä ihan hirveästi sytyttänyt. Näin se maku muuttuu.

Olen tässä saanut hieman vatsaa pienemmäksi, niin näinköhän ne aivot ajattelee, että belgioluet on parempia, kun niissä on enemmän energiaa.

Pasi_K
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Mäntsälä

ViestiKirjoittaja Pasi_K » To Joulu 12, 2013 15:35 pm

Eiköhän oluiden kanssa käy samalla tavalla kuin chileillä. Eli vähästä alottaa ja sitten loppujen lopuksi huomaa napsivansa habaneroja suoraan purkista... :cheers2:

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » To Joulu 12, 2013 15:37 pm

Kyllä vatsa tietää!

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » To Joulu 12, 2013 16:35 pm

Itselle on alkanut lopullisesti tökkimään tuo belgihiiva, ennen oli aina kausia mutta nyt aivan jatkuvaa tökkimistä. Samaten lievästi etoo pihkaiset ja greippiset jenkki-ipat.
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » To Joulu 12, 2013 16:40 pm

Pasi_K kirjoitti:Eiköhän oluiden kanssa käy samalla tavalla kuin chileillä. Eli vähästä alottaa ja sitten loppujen lopuksi huomaa napsivansa habaneroja suoraan purkista... :cheers2:

No, kuten sanoin, noita on juotu kyllä joskusmuunnoin paljonkin.

Johnny Rio
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Hamina
Viesti:

ViestiKirjoittaja Johnny Rio » To Joulu 12, 2013 18:12 pm

DeGarre kirjoitti:Samaten lievästi etoo pihkaiset ja greippiset jenkki-ipat.

Mulla on vähän sama. Mäntyisyys tökkii, haluaisin raikasta trooppista hedelmäsalaattia IPA:lta. Samoin imelät, brittihedelmäiset barley winet ja strongit ei vaan maistu.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Joulu 20, 2013 21:29 pm

Tänään:
1490381_10152144782369224_731328976_o.jpg

Tykkään kovasti. Puoli vuotta sitten en olisi tykännyt. Mystistä.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Su Joulu 22, 2013 12:16 pm

Karmeliet on kyllä ikiaikainen helmi. Vituttaa jo valmiiksi koska Alko kuitenkin vetää sen piakkoin pois myynnistä. Onneksi on isoja pulloja jemmassa. Toimii esim. aamiaisella appelsiinimehun sijaan, ainakin Belgiassa.

DeGarre
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja DeGarre » Su Joulu 22, 2013 15:07 pm

Votkaiguaani kirjoitti:... Toimii esim. aamiaisella appelsiinimehun sijaan, ainakin Belgiassa.

Itse Belgiassa harjaan hampaat aamulla perus-Rodenbachilla ja aamiaiseksi Crand Cru -versio.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Su Tammi 05, 2014 13:44 pm

Liittynee tämäkin ajatus tähän samaan kategoriaan.

Olen tehnyt tässä nyt jonkun aikaa tuolla uudella laitteistolla oluita. Mutta toisaalta tämä ei liittyne siihen.
Jotenkin oluet eivät kaikiltaosin ole makuaistiani miellyttänyt. Tavallaan omaan makuuni on aina ollut jotain "sanottavaa".
Toiset ovat kyllä "kilpaa" kehuneet hyviksi.

Nyt ostin tässä pyhien aikaan muutamia kaupallisia keitoksia.
Yllätyksekseni huomasin, että oikeastaan ainoa josta minulla ei ole "sanottavaa" on Tripel Karmeliet, ja siitäkin ensimmäisen pullollisen aikana.
Mm. Anchorin Brekle's Brown voisi oman makuaistini mukaan olla omasta kattilasta lähtöisin samaten vaikka Great Divide Hibernation Ale.
Samalla tavoin niissäkin häiritsee joko liiallinen värimallas / paahteisuus tai sitten niiden puute / maun oikeus omaan suuhuni.
Edes Libety ale ei maistu oikealle.
Jotenkin miellän tämän puutteen makeuden puutteeksi tai joksikin sen suuntaiseksi.
En kuitenkaan kaipaa selvästi makeaa olutta vaan sellaista mikä maltaisesta makeudesta tulee.
En ehkä osaa selittää tai en itsekään tiedä mitä haen.

Toisaalta kaupaliset keitokset maistuvat "samalta" joten ongelman täytyy olla suussani, ei niinkään oluissa.
Ehkä muutaman viikon tauko maistelemisessa / juomisessa palauttaisi tilanteen taas kohdalleen.
Nyt tuntuu siltä kuin olisin arvostelija joka ei maista kuin extreme tuotteissa jotain hyvää.
Tai no, ne kaupalliset joista ei ola yritettykään saada "hyviä", maistuu samalle kuin aina.
Myös perus saksalaiset ja britit ovat kohtuu juotavia. Tarkemmin ajatellen nuo extremet ovat aika kaukana hyvistä.

No, pitää jatkaa ihmettelyä oman makuaistinsa kanssa.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Vesku
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lievälä

ViestiKirjoittaja Vesku » Su Tammi 05, 2014 17:07 pm

Tässä oluthommassa on sama juttu kuin HIFI:ssä, tarpeeksi kun harrastaa, niin ei enää huomaa kuin virheet. Tämä on ärsyttävää, musiikin kuuntelu kärsii, kun jokin miksauksessa tai laitteistossa ottaa korvaan ja itse musiikki jää taka-alalle. Oluessa sama, helposti menee nousuhumalatkin reisille, kun pitää alkaa analysoimaan liikaa. Ratkaisua kaivataan :shock:

Eilen söin poron kieltä, se oli hyvää :) Varmaan, jos siihenkin olisi vihkiytynyt oikein kunnolla, olisi kielen kärki ollut aavistuksen ylikypsää ja karpalohillo liian makeaa = ateria pilalla.

Nyt hiihtolenkille, sen jälkeen kaikki oluet maistuu mahtavalle eli hiihtämällä ainakin voi muuttaa makuaistia :cheers1:

Ingenjör
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Ingenjör » Ma Tammi 06, 2014 11:04 am

Miusta oli hauska huomata tuon makuaistin kehittyminen, kun nyt tein tuon viimosimman satsin, niin tuli jotenkin pakottava tarve lisätä tuota Pacific Jadea enemmän kuin edellisen kerran. Jotenkin sen maku on vaan muuttunut suun mukaiseksi, vaikka ekalla kerralla vähä hassulta maistuikin :D

DeGarre
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ma Tammi 06, 2014 16:58 pm

Ingenjör kirjoitti:Miusta oli hauska huomata tuon makuaistin kehittyminen, kun nyt tein tuon viimosimman satsin, niin tuli jotenkin pakottava tarve lisätä tuota Pacific Jadea enemmän kuin edellisen kerran. Jotenkin sen maku on vaan muuttunut suun mukaiseksi, vaikka ekalla kerralla vähä hassulta maistuikin :D

Itse en heti ekalla Jaden käytöllä oikein ymmärtänyt mutta sitten alkoi kiehtoa - jopa niin että single hop tulossa jossain vaiheessa.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Pe Syys 19, 2014 15:02 pm

Votkaiguaani kirjoitti:Karmeliet on kyllä ikiaikainen helmi. Vituttaa jo valmiiksi koska Alko kuitenkin vetää sen piakkoin pois myynnistä. Onneksi on isoja pulloja jemmassa. Toimii esim. aamiaisella appelsiinimehun sijaan, ainakin Belgiassa.

No niin, piti kommentoida oman makuaistin muuttumista, mutta jääköön toiseen kertaan, nyt on pakko hakea pullo karmelietiä illaksi kun kaikki kehuvat kilpaa.
:cheers1:

DeGarre
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja DeGarre » Pe Syys 19, 2014 18:01 pm

Votkaiguaani kirjoitti:Karmeliet on kyllä ikiaikainen helmi. Vituttaa jo valmiiksi koska Alko kuitenkin vetää sen piakkoin pois myynnistä. Onneksi on isoja pulloja jemmassa. Toimii esim. aamiaisella appelsiinimehun sijaan, ainakin Belgiassa.

Hei! Asut vapaassa Euroopassa, kyllä ne ulkomailta kyseistä olutta Suomeenkin mielellään myy, ihan koreittain.

Molder
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Molder » Pe Syys 19, 2014 23:26 pm

DeGarre kirjoitti:

Hei! Asut vapaassa Euroopassa, kyllä ne ulkomailta kyseistä olutta Suomeenkin mielellään myy, ihan koreittain.

Ei muuta kuin tuolta tilausta vetämään :nauru:
http://www.belgianbeerfactory.com/best- ... karmeliet/
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

Palaa sivulle “Public House”