Kierto, eli panojen ajoittaminen

Yleistä keskustelua oluesta ja muusta. "Pubikeskustelut".

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kangasala
18 tai yli: Olen
Viesti:

Kierto, eli panojen ajoittaminen

ViestiKirjoittaja suorama » To Loka 06, 2016 22:16 pm

On tullut niin moneen kertaan pohdittua tuota mahdollista kiertoa omassa panotouhussa, että oikein harmittaa kun ei ole sitä oikein koskaan saanut alkua pidemmälle.

Tarkoitan sitä, että aina olisi tavallaan tönkät / pullot täynnä olutta ja osa jopa kypsyisi siinä sivussa...

Mahdotontahan se ei olisi millään muotoa.
Itelläkin on 12 käyttökelpoista kegiä (silti aina haaveilee lisä kegeistä).
Yks pano täyttää kolme.
Jos imee kitusiinsa sen kaks kegiä kuukaudessa, niin kierto kuukauden valmistumis ajalla olisi suunnilleen seuraava:
Sieppaa.JPG
Kierto 12 kegiä / kk valmistusaika / 2kegiä kk:ssa

Toisin sanoen 8 panoa vuodessa joka tekee mun laitteistolla sellaiset 454 litraa olutta.
Mikään pakkohan noita ei ole siis tuossa järjestyksessä juoda, vaan toki voi kypsytellä haluamiaan juomia niin kauan kuin haluaa.
Tärkeintä on se, että kolme kegiä on tyhjänä kun satsi valmistuu, että pääsee tölkittämään.
Tuon 454 kun jakaa 365 niin se tekee sen 1,24 litraa per päivä. Tai jos jakaa sen viikoilla niin 8,73 litraa viikossa, eli vähän reilu korillinen.
Jos viikonloppuna imee ns. kasipäkin kahtena päivänä, niin lopuille viidelle jää enää pintti. Ja jos sixpäkin niin jää pikkasen vajaa litra muille päiville.
Ja jos oikein innostuu ja vetää toisena päivänä 12-päkin ja toisena 8-päkin, lopille päiville ei jää puolta litraa...

Onko joku onnistunut jo laittamaan kierron pyörimään täydellä teholla?
Vai ajatteleeko edes kukaan tälläsiä?
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

Re: Kierto, eli panojen ajoittaminen

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » To Loka 06, 2016 22:40 pm

Panen niin paljon kuin huvittaa, pidän itse huolta siitä, että pullokapasiteettia riittää. Tällä hetkellä kynnetään varastojen pohjaa eli kohta ei ole valmista juotavaa tarjolla ollenkaan. Parhaimmillaan ollut se sata litraa kypsymässä/juomakunnossa navetassa.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Loka 06, 2016 22:48 pm

Tuo on se juuri mitä haluaisin välttää, tuo että huomaa, "Perkele, taas se on loppumassa/loppunut"...
Parhaimmillaan mullakin on ollut se 12 kegiä täynnä (tai oikeammin 13, mutta se yks ei pidä paineita. Huulessa kolhu ja vaikka olen sitä yrittänyt korjata, ei ole onnistunut vielä. Pitää laittaa niin pirun iso paine, että tiivistyy). Sitten vaan jotenkin jää, tuudittautuu, että onhan sitä, ei tässä mikään kiire.
Ja vehkeet pölyttyy... ostetaan kaupasta... Enää ei ole varaa ostaa kaupasta...

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » To Loka 06, 2016 23:59 pm

Kovia pano miehiä näköjään on muitakin täällä :)

Juu mut täällä ilmoittautuu oma varainen kotipanija. Tänä vuonna on ollut 1 viikko ettei olle ollut mitään valmista kaapissa. Omat ja useamman kaverinkin juomat valmistuu koti pajalla. Varmaan joku 30 satsia vuodessa...
20kegiä ja aika paljon vuosi tuotantoa. Silti haluais enemmän tehdä ja kokeilla kaikkea mahdollista...

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Pe Loka 07, 2016 0:23 am

Se onkin yksi harmittava juttu tuossa kun on iso satsikoko.
Eli tulee aina kolme kegiä täyteen kerralla ja vain 8 panoo vuodessa. Menee aikaa ennenkuin on se mahdollinen 10 eri olutta jäljellä...
Toisaalta kolmen kegin kanssa tulee osa aina kypsäksi asti... ;)

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » Pe Loka 07, 2016 7:43 am

suorama kirjoitti:Se onkin yksi harmittava juttu tuossa kun on iso satsikoko.
Eli tulee aina kolme kegiä täyteen kerralla ja vain 8 panoo vuodessa. Menee aikaa ennenkuin on se mahdollinen 10 eri olutta jäljellä...
Toisaalta kolmen kegin kanssa tulee osa aina kypsäksi asti... ;)

Tähän on yleensä hyvä ratkaisu pitää kavereiden kanssa esim mökki vkloppu tai järjestää jonkun näköiset häät ;)

Blair
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Nurmijärvi

ViestiKirjoittaja Blair » Pe Loka 07, 2016 16:57 pm

Kato,

Joku muukin miettii näitä... no mulla on kolme Melkkon muovisoikoa ja kaks cornyä, joten en taida päästä keskusteluun mukaan :D

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Pe Loka 07, 2016 17:08 pm

Toki mukaan pääsee, aina.
Kahden kornyn kanssa vaan varastointi voi olla ongelmana =).
Ei toki silloin jos juomistahti ei ole kova.
Toki olut säilyy pitkään käymisastiassakin ja valmiina kun tynnyröi, niin ei tarvi kun hiilihapot joukkoon ja juomaan =D

miksu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Järvenpää

ViestiKirjoittaja miksu » Pe Loka 07, 2016 17:27 pm

Täällä yksi käymisastia ja pulloja 53 litraa... Vaikka kulutustahti on varsin hillitty (ainakin omasta mielestä :)) niin säilytysajat pyrkivät jäämään vähän lykyiksi -varsinkin kun olisi kiva olla ainakin kahta tai kolmea erityyppistä olutta riittävän pitkästi varastoituna. Käymisastioita en niinkään ole kaivannut lisää mutta pulloja olisi tarkoitus hankkia lisää jahka joskus pääsee muuttamaan isompaan kämppään.

timox
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Jokioinen

ViestiKirjoittaja timox » La Loka 08, 2016 13:53 pm

Täällä mennään kolmella Melkon pöntöllä ja tehdään 10-13 litran satseja lähestulkoon viikon välein. Pulloja on nyt numeroiduissa koreissa vähän vajaa 400 kpl, taitaapa olla noin 40 erilaista laatua nyt, osaa enemmän, osaa vähemmän. Ja tarkat kappalemäärät löytyy toki excelin kaltaisesta taulukosta.

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Pirkanmaa

ViestiKirjoittaja masafi » Su Loka 09, 2016 8:57 am

6 kegiä.Ollut 6 25l käymispönttöä.Nyt lisäksi 68 l käymispönttö.Yritän kasvattaa kerta pano litra määrää ja harventaa pano kertoja.Biggiellä ja catering portalilla yhdessä n.50l kerta.Eka Nz pils lageroitumassa.Onnistuu myös erillaisten oluiden teko samalla kertaa 25 l koossa.Joo ei liiemmin varaa kaupan oluisiin..Tulee joskus ei ole tilanne,ja sitä koetan välttää.Ehkä lisää kegejä tms.
RDWHAHB

lehtinel
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Loviisa

ViestiKirjoittaja lehtinel » Ti Marras 01, 2016 22:54 pm

Alotin panemisen tuossa syyskuussa, nyt on neljäs satsi käyny valmiiks, pulloon n. viikon päästä. Ajatellu sihtaavani n. 1 kerta / kk meininkiin. Erät on siinä 20l paikkeilla, pulloja tullu ostettua niin että saa tuollaisen 2-3 satsia pauttiarallaan pidettyä kerrallaan.

Pitäisihän sitä olla sopivasti vaihetlua juomissa. Nyt on stout, vehtäolut ja tuo valmistumassa oleva on IPA. Marraskuun pano on jouluolutta. :cheers2:

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Eura

ViestiKirjoittaja JaniH » Ti Marras 08, 2016 8:05 am

Vaihtelevasti, välillä menee kuukausia ilman panohommia (jos niitä nyt näin uutteista tekevänä voi sanoa panohommiksi) ja välillä taas on parikin pönttöä yhtäaikaa tulilla (niinkuin nytkin ja ongelmana on pullojen riittävyys kun ajatuksena oli viemäröidä olutsatsi jossa oli erikoinen sivumaku mutta sitten tuo sivumaku alkoi katoamaan niin ei tuota nyt voikkaan viemäröidä).

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Ti Marras 08, 2016 11:39 am

Itellä 4 kegiä ja 2 carboytä + pari muuta käymisastiaa. Normaalisti ainakin yks on hanassa, 1-2 käymässä ja yks kypsymässä kegissä. Pulloja teen 4-6 per satsi kontrollimielessä. Matskua menee se 4-6 tuoppia viikossa, joten aika pitkään kegillä mennään.

Mielestäni oma kierto on toiminut ihan jees, joskin tuo että joudun välillä käyttämään annostelujääkaappia myös kylmähommiin mikä on vähän kupru. Parisen vuotta on ollut agendana hommata varastoon pakastin. Ongelmana on vaan vähän tila, kun sohvastakaan ei raaskin luopua. No ehkä kun pääsen jossain välissä eroon noista suurtalouskattiloista.

Palaa sivulle “Public House”