Tsekkioluet

Yleistä keskustelua oluesta ja muusta. "Pubikeskustelut".

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

melankoliale
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: -
18 tai yli: Olen

Tsekkioluet

ViestiKirjoittaja melankoliale » To Elo 27, 2015 17:15 pm

Ei varsinaisesti oluen kotivalmistukseen liity, muuta avautui lager tyyppiset oluet itselle aivan uudella ulottuvuudella tänään.

Prahasta keikka Plzeňiin Pilsner Uruquelin tehtaalle. Olen tähän asti pitänyt Pilsner Uruquelia täysin bulkkitavarana (tai voihan se pullo/tölkkikama sitä ollakin), mutta jotain aivan uskomatonta tuo tehtaan tankista laskettu tuote. En minä ainakaan sitä samaksi olueksi edes tunnista.

Olisiko kellään heittää jotain vinkkejä mitä muita "must" olutpaikkoja joita täällä kannattaisi käydä kokemassa?

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

Re: Tsekkioluet

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » To Elo 27, 2015 21:06 pm

Ihan pätevän oloista on tullut vastaan niin alkon pulloissa kuin lidlin tölkeissäkin, on kuulemma kuitenkin sopimuspanijoiden tekemää eli eri tavaraa kuin tehtaalla.

Siinä ruotsalaisessa dokkarissa oli aika selvästi esillä, että tuote on muuttunut ajan saatossa. Jostain myös luin, että jonnekin ravintolaan kiikutettiin puutynnyreissä "aitoa" uruquellia joka maistui erilaiselle kuin paikallisesti saatava normituote.

Jra
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Valkeakoski

ViestiKirjoittaja Jra » To Elo 27, 2015 21:22 pm

PetteriSeppänen kirjoitti:Jostain myös luin, että jonnekin ravintolaan kiikutettiin puutynnyreissä "aitoa" uruquellia joka maistui erilaiselle kuin paikallisesti saatava normituote.

Joo jossain ravintolassa Prahassa oli Urqueliä puutynnyrissä, en yhtään muista mikä paikka se oli kun oli niin hyvää. Täytyiskin kattoa olisko valokuviin tarttunu gps koordinaatteeja :hullu:

E: Oikeastaan tynnyriolut taisi olla Staropramenia..

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » To Elo 27, 2015 21:37 pm

Plzenissä on kait edelleen panimomuseo, jonka kyljessä on baari, joka myy tuota tuoretta suodattamatonta Pilsner Urquellia. Kymmenkunta vuotta sitten mainostivat olevansa ainoa paikka maailmassa, missä sitä saa (en muista oliko panimon lisäksi, vai jopa niin, ettei sitä silloin saanut edes panimokierrokselta). Nykyisinhän tilanne on toinen, kun sitä on saatu myös suomesta. Ja jossain tätä on tosiaan myyty myös puutynnyreistä, suomessa ihan normaaleista hanoista.
Mutta se olut on niin hyvää, ettei Plzenissä tarvitse yhtään mitään muuta juodakaan.

Toki juoma on muuttunut vuosien saatossa. Pakostakin. Olkoonkin, että resepti on sama. Vesi on varmasti muuttunut. Mallas on varmasti muuttunut, vaikka käyttäisivät samaa vanhaa lajiketta, on siinä väistämättä tapahtunut muutosta. Humala on muuttunut. Maaperä on muuttunut. Kaikki nämä, ja vielä moni muu seikka vaikuttaa oluen makuun. Ei tuommoisen tuotteen makua pysty pitämään samana edes paria kymmentä vuotta, puhumattakaan että se olisi pysynyt samana 170 vuotta.

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Naali » To Elo 27, 2015 21:39 pm

Itsellä vähän samankaltainen elämys kuutisen vuotta sitten samassa maassa Cesky Budvarin panimolla. Viime vuoden reissulla ilokseni huomasin, että jonkinsortin trendinä silloin ainakin oli useammassakin laajemman olutvalikoiman kapakassa yksi tai useampi suodattamaton lager. Zlý Časy itse prahassa baareista ainakin käymisen arvoinen, päädyin sinne lähinnä ratebeerin ylistävien kommenttien vuoksi. Prahan linnan vieressä myös hieman turhan turistihenkinen, mutta varsin asiallisia oluita tekevä Strahovin luostaripanimo. Joku toinenkin luostaripanimo Prahan alueella on, mutta ei ole tullut käytyä. Pienehköjä panimoita jotka ovat positiivisessä mielessä jääneet mieleeni ovat Matuska, Koutský ja huomattavasti helpommin löydettävä Cerna Hora jolla on jokunen oikein asiallinen perusolut myös pullotettuna.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Pe Elo 28, 2015 12:29 pm

Na Parkánusta saa suodattamatonta. Tämä varsin laadukas ravintola on siis siinä panimomuseon yhteydessä. Ja tosiaan, jokaisessa OlutExpossa on korkattu pieniä puutynnyreitä, joista on laskettu (ilmaisia!) annoksia. On se vain paikan päällä kuitenkin herkullista, etenkin 34 asteen helteessä. Monista muistakin tsekkiläisistä panimoravintoloista ja tankkibaareista on alkanut saada suodattamattomia (nefiltrovaný) versioita.

Tsekin-matkaajille voin suositella Český Krumlovia (ja suodattamatonta Eggenbergiä). Mainittua Strahovin luostaripanimoa (Sv. Norbert) suosittelisin muuten, mutta tarjoilijatar onnistui kaatamaan kaksi tuoppia olutta housuilleni. :cry:

Palaa sivulle “Public House”