Tyhmää ja kummallista

Yleistä keskustelua oluesta ja muusta. "Pubikeskustelut".

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Suomesta
18 tai yli: Olen
Viesti:

Tyhmää ja kummallista

ViestiKirjoittaja Mustola » Su Kesä 28, 2015 21:57 pm

Kummallinen pikku ongelma..En edes tiedä onko tämä ongelma vaikko sattuma..
Oma masuni on aina kestänyt niin omat oluset kuin muidenkin panohemmojen oluset ilman sen kummempia pehmenemisiä...
Tuttavapiirissäni on kuitenki yksi rouva...l(sitäpaitsi vallan hauska seuraihminen :nauru: ) Hänelle tuppaa käymään niin, että kun istumme porukalla iltaa syöden ja olustellen on rouvala aamulla maha kuralla..
-ekaksi sanon, että hygieniaongelmaa oluissani ei ole.. Olen suht pikkutarkka niin tekovälineiden kun myös astioiden pesun ja desinfioinnin kanssa.
-Muistan pestä ja desinfioida hanalaitteekin ainakin omasta mielestä riittävän usein..
-Oluseni eivät ole keskenkäyneitä pikakaljoja
-tiettävästi vain tämä yksi rouva on se ongelmaimuri...
Mietin onko homma niin, että hänen mahansa ei yksinkertaisesti siedä täysmallasolusta... tekeekö humala masulle temput.. vai onko elävä pastoroimaton olut hänelle liikaa..Alkaako elävä hiiva pirulliseksi...
:mrgreen:
Oletteko kohdanneet moista???
ja miten ratkaisisitte ongelman????(Kyseessä on kuitenkin rouvan ystävätär joka tuon tuostakin käy huushollissa)
"Kun Saatana, maailma ja omat ajatukset käyvät ahdistamaan, pitää hankkiutua hyvän oluen, musiikin ja seuran pariin." -Luther-
https://viinikanpanimo.blogspot.com/

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

Re: Tyhmää ja kummallista

ViestiKirjoittaja miguels » Su Kesä 28, 2015 22:19 pm

Kaverillani on sama ongelma ja hänellä on joku ärtynyt paksusuolisyndrooma :). Pakko juoda vain peruskeppanaa ja sitäkin vähän.

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mustola » Su Kesä 28, 2015 22:21 pm

Mieleen vierähti, että olisikohan toimiva keino näitä herkkämasuisia ajatellen ohentaa mallasrunkoa.. Vaikkapa mallastamattomalla ohralla ( en minä itte halua mitään peruslaager kuraa juoda,,mutta jos tekis pari astiaa vierasvaraksi :cheers2: )
"Kun Saatana, maailma ja omat ajatukset käyvät ahdistamaan, pitää hankkiutua hyvän oluen, musiikin ja seuran pariin." -Luther-

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mustola » Su Kesä 28, 2015 22:30 pm

Mieleen vierähti, että olisikohan toimiva keino näitä herkkämasuisia ajatellen ohentaa mallasrunkoa.. Vaikkapa mallastamattomalla ohralla ( en minä itte halua mitään peruslaager kuraa juoda,,mutta jos tekis pari astiaa vierasvaraksi :cheers2: )

Kalle
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Helsinki
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kalle » Su Kesä 28, 2015 22:48 pm

Tai jos kokeilee ohraleivällä oireileeko vatsa? Sen jälkeen varmaan voisi varmaan koittaa jotain kaupan olutta jossa on elävää hiivaa ja katsoa mitä käy.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ti Kesä 30, 2015 9:38 am

Ainakin kaasunmuodostukseen vaikuttaa käymiskelvottomien sokerien osuus. Eli laskemalla mäskäyslämpötilaa ~62°C tienoille ja jättämällä kristallimaltaat yms. pois niin pitäisi saada aikaiseksi pakille paremmin sopivaa tavaraa. Vehnä on myös monille myrkkyä.

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mustola » Ti Kesä 30, 2015 16:03 pm

Kiljumies kirjoitti:Ainakin kaasunmuodostukseen vaikuttaa käymiskelvottomien sokerien osuus. Eli laskemalla mäskäyslämpötilaa ~62°C tienoille ja jättämällä kristallimaltaat yms. pois niin pitäisi saada aikaiseksi pakille paremmin sopivaa tavaraa. Vehnä on myös monille myrkkyä.

Tätä voisi tutkia...
Mulla pakkaa jäämään säännönmukaisesti FG 1.012-1.014 lukemiin... Ja sitä venhnääkin tulee jonkun verran viljeltyä kun antaa vaahtokukkaa niin mukavasti...
Mitä luulet voiskohan esim rouhitulla ohrasuurimolla saada runkoo hieman ohennettua... Olis tällä viikolla tarkoitus panna lageri tulille ja ei oo nyt tähän keitokseen mallastamatonta viljaa varastossa..

John FIfa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja John FIfa » Su Heinä 05, 2015 13:05 pm

Minusta kuulostaa oudolta, että mallastamaton vilja ohentaisi runkoa. Siinä on kuitenkin karkeasti ottaen samat komponentit kuin maltaassa lukuun ottamatta alempaa entsyymiaktiivisuutta. Ohentaminen pitäisi tehdä sokerilla tai puhtaalla tärkkelyksellä, joka pilkkoutuu tehokkaammin kuin maltaan tai viljan tärkkelys, koska se on paremmin amylaasien saavutettavissa.

Kuten aiemmin olikin mainittu, voihan syy olla muussakin kuin käymiskelvottomissa sokereissa, mutta tuosta on hyvä aloittaa seulomaan.

Palaa sivulle “Public House”