Onko olutbuumissa vähän liikaakin ilmaa?

Yleistä keskustelua oluesta ja muusta. "Pubikeskustelut".

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

Onkeltuka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Vantaa
18 tai yli: Olen
Viesti:

Onko olutbuumissa vähän liikaakin ilmaa?

ViestiKirjoittaja Onkeltuka » Su Elo 03, 2014 22:43 pm

Tässä kesän aikana tullut samplattua melkoisen kattavasti monenlaista koti- ja ulkomaan olutta. Suuri osa on ollut uusien pienpanimoiden tuotteita. Jotenkin jäänyt itselle sellainen olo että suurin osa juomista on ollut osastoa "yhdentekevää", "ei mitään ihmeellistä", tai jopa "blaah". Onko tässä käynyt niin että into tuottaa omia oluita on mennyt edelle siitä että tehtäisiin ennen kaikkea juomisen arvoisia oluita? Minusta olisi jotenkin loogisempaa että yksi pienpanimo keskittyisi parin hyvän reseptin hiomiseen ja tuottamiseen, mutta nyt valikoima on usein vaikka kuinka leveä arsenaali vaihtelevan keskilaatuista olutta, jossa parhaiten mietittyä on imago ja markkinointi. On toki upeaa että on paljon vaihtoehtoja ja tuoretta näkemystä jne., mutta eilen viimeksi olutravintolassa tuli sellainen olo muutaman tuopin jälkeen että ei perkele, nyt otan jonkun "varman nakin", ja Chimay Bleu hoitikin homman kotiin.

Parin kaljan jälkeistä tilitystä, myönnetään :kuola: mutta jotain mitä on tässä kesän kuluessa tullut yhä enemmän pohdittua.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Onko olutbuumissa vähän liikaakin ilmaa?

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Elo 04, 2014 8:05 am

Näin se minustakin tuppaa monesti olemaan.
Kamala kiire tehdä jotain erikoista eikä siinä hötäkässä viitsitä tai nähdä tarpeelliseksi opetella hyvän oluen tekoa. Laitilan on hyvä esimerkki siitä suomalaisesta tavasta toimia, jolloin kun tuote myy riittävästi, niin ei ole tarvetta parantaa edes sen vertaa, että pyrittäisiin selvistä virheistä eroon. Toinen käsittämättömyys on selkeästi kehnojen erien laskeminen markkinoille. Mieluummin pilataan maine kuin otettaisiin kertatappio hävittämällä erä.

Toki poikkeuksia on, niin yksittäisten oluiden kuin kokonaisten panimoidenkin suhteen.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ma Elo 04, 2014 11:45 am

Toiset tekevät klassikoita ja perusvarmoja tuotteita, kun taas toiset keskittyvät innovointiin ja raaka-ainekuriositeetteihin. Nämä eivät sulje toistensa olemassaoloa pois. Ainakin minusta on vain hyvä jos voin valita kumpaan kategoriaan kulloinkin haluan kallistua. Toki perusasioiden soisi olevan kunnossa, ja niin ei aina kaikilla tunnu olevan. Mutta löytyy myös näitä huippupanimoita, jotka onnistuvat vuodesta toiseen tuomaan erikoisia, mutta hyviä uusia oluita framille, kuten vaikkapa Beer Hunters tai Nøgne Ø. Toivoakseni joistain näistä uusistakin yrittäjistä vuosien saatossa kehittyy vastaavia osaajia.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ma Elo 04, 2014 12:01 pm

Suomalaisista pahin esimerkki lienee Keisari 66, http://www.reittausblogi.info/2014/07/keisari-66-ja-laatuongelmat.html, itse koin karvaan pettymyksen kun avasin viimeksi tölkin enkä ole sen jälkeen tohtinut koittaa onneani.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Elo 04, 2014 12:57 pm

En (tietenkään) tarkoittanut, että kaikkien pitäisi tehdä vain turvallisia perusoluita, vaan juurikin tuota, mitä votkis sanoi.
Itse olen vain sitä mieltä, että valitettavan usealla suomalaisella pienpanimolla on ne perusasiat kadoksissa, niitä ei ole koskaan viitsitty ottaa kunnolla haltuun. (Ulkomaisista pienpanimoista en tiedä, ei ole riittävästi kokemusta.)
Jotenkin toivoisi, että syynä kehnoon tuotteeseen ei pienpanimolla ole raha, kuten isommilla panimoilla.

Onkeltuka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Onkeltuka » Ma Elo 04, 2014 13:10 pm

Joo juurikin näin että on toki hienoa että kaikkea kokeellisuutta löytyy, se on ainoa tapa pitää asiat liikkeessä. Mutta myös niin kuin Äyni sanoi, että perusta olisi hyvä olla vakaalla pohjalla, ja sieltä käsin sitten ne irtiototkin olisivat ehkä paremmalla pohjalla.

Puhun siis tässä tietenkin aivan pelkästään oluen kuluttajana, oma ammatitaito on edelleen pyöreä nolla (jos teinikiljuja ei lasketa :super: )

Onkeltuka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Onkeltuka » Ma Elo 04, 2014 13:14 pm

Semmoisenkin toisen teinianalogian voisi aihetta sivuten mainita, että teinivuosina ensimmäinen bändikin perustettiin jo ennen kuin kenelläkään oli ensimmäistäkään soitinta taikka soittotaitoa ;)

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ma Elo 04, 2014 15:50 pm

Äynin ajatusta jatkaen, hyvä esimerkki oli kun joku alkoi heti ekaksi olueksi panemaan hyper dyper solera sour jne jne himmeliä ja joku britti-blogisti sanoi että "learn how to brew a fucking porter first".

Harvat on neroja että pääsevät heti hyppäämään perusteiden yli, Olutsieppo mahdollisesti.

Kyllä itselle maistuu olut joka on teknisesti balanssinen ja onnistunut, viimeksi Lahdessa SOPPissa Bryggerin pils, ei mikään seksikäs josta kohistaan olut-foorumeilla mutta rapsakan raikkaan juotava.
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

Sunkka
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Sunkka » Ti Elo 05, 2014 13:43 pm

Ihan lähes asiaa sivuten... Eilen just tli käytyä maistamassa ekat Bryggerin oluet. Todella positiivinen ylläri pitkästä aikaa! Todella hyviä olivat. Parhaat jäi mieleen Pils ja Summer Ale. Yleensä on joutunut Tampereelle Plevnaan asti lähteä herkkujen perään.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ti Elo 05, 2014 21:19 pm

Jos imago ja markkinointi on parhaiten mietittyä niin silloin on mielestäni lähdetty menestymisen kannalta siitä olennaisimmasta. Näinhän se menee vähän kaikessa elintarvikebisneksessä eli uusia makuja tuodaan kuluttajille trendien mukaan ja vaikka ne ei kovin kaksisia olisikaan niin niillä se tulos tehdään. Tämä erottaa harrastustoiminnan liiketoiminnasta, liiketoiminnan päätavoite on rahallinen tulos.

Onkeltuka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Onkeltuka » Ke Elo 06, 2014 8:31 am

Kyllä minä väittäisin että vaikka kuinka hyvin brändättyä olutta sitten joisinkin (ihan sen houkuttelevan imagon vetämänä), niin jos juoma ei ole hyvää tai jos tiedän jonkun paremmankin samanlaisen tuotteen, niin en minä uskolliseksi (maksavaksi) asiakkaaksi ala ko. merkille. On tietenkin totta että mielikuvat vaikuttavat makukokemuksiin paljonkin, ja niillä voidaan varmasti tehdä hyvästä oluesta erinomaista tai huonosta keskinkertaista.

Ja kyllähän ne markkinat toimivat niinkin, että jos on olemassa keskinkertainen tuote hyvällä markkinoinnilla, niin kohta sen kampeaa pallilta alas hyvä tuote hyvällä markkinoinnilla. Ehkä Suomessa on vielä niin paljon tilaa olutmarkkinoilla että "vähemmälläkin pärjää".

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ke Elo 06, 2014 19:27 pm

Olisi kyllä mielenkiintoista tietää että kuinka ison siivun erikoisolutmarkkinasta tekevät ensimmäistä kertaa maistavat vs. merkkiuskolliset. Vaihtelee varmaan aika pirusti riippuen valmistajasta mutta noin niinkuin yleisenä linjana. Epäilen kuitenkin vahvasti että tämä ensikertaa kokeilijoiden määrä ei ole missään nimessä pieni verrattuna uskollisten kuluttajien määrään. Niimpä tekemällä nättiin pulloon pakattuja "kertakäyttöisiä" kausioluita voi yhtälailla pärjätä. Tämäkin oli joskus erittäin suosittua: http://wikke.kapsi.fi/olut/images/beer/twodogs.jpg. Nykyään taitaa olla se Fostersin Radler.

Onkeltuka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Onkeltuka » To Elo 07, 2014 10:20 am

Monesti tullut katsottua oluthyllyä "sillä silmällä", että jotkut eivät etikettinsä puolesta houkuttele kyllä ketään muuta kuin juuri sen kyseisen oluen ylintä ystävää, ja sitten taas toiset tarttuvat heti silmään.

Johnny Rio
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Hamina
Viesti:

ViestiKirjoittaja Johnny Rio » Ma Elo 11, 2014 14:42 pm

Jos nyt heitän muutaman pointsin sekaan, näin kotimaisesta vinkkelistä. Saiskos ihan niitä konkreettisia esimerkkejä oluista, jotka olisi pitänyt hävittää, tai ovat muuten kelvottomia? Mie kun en ole kovasta yrityksestä huolimatta vielä tällaista ainakaan Suomesta löytänyt, joka olisi panimolta lähtiessä ollut hävityskunnossa.
Muutamia pointteja vielä:
- Suomessa ei ole juuri minkäänlaista, perusteellista, koulutusta alalle ja useimmat hyppäävätkin kotikeittiöstä isoihin puikkoihin. Tämä vähän vaikuttaa siihen, että laitteiston opetteluun, eli reseptien viilaamiseen menee aikaa ihan mukavasti.
- Kuluttajista suurin osa ei halua juoda muodin mukaisesti humaloitua Session IPA:a, saati keveää portteriakaan ja osalle jopa pils on liikaa, eikä weisseen voi koskea. Seuraavaksi kun tämän yhtälöi kustannuksiin ja veroihin; ei ole järkeä lähteä kilpailemaan Koffien, Hartwallien ja muiden kanssa markkinoiden vaalea lager titteleistä. Tähän päälle mahdoton viidakko, jossa voi tehdä vain sitä 4,7% tuotetta, joka on no..hanurista, tai koittaa tavoitella paikkaa jostakin ravintolasta. Alko on tunnetusti hyvin hankala yhtälö.
- Pieniä huteja sattuu aina ja niistä oppii, kuinka hyvää oli oma edellinen oluesi? Minulla napsahti Bitter vähän vituiksi helteiden takia käymisen loppuvaiheessa lämmöt nousivat ylös ja muuten hyvässä tuotteessa maistui vähän likaista hiivaisuutta. Korjauksena löin kuivahumalaa reilummin päälle ja nyt käsissä on "American Style Bitter", jonka jälkimaussa vähän, hmmm, tuhkainen hiivaisuus lyö. Ei pahaa ollenkaa, joskaan ei kovin kaksista, mutta varsin juotavaa. Jos tätä olisi tankissa nykyisen 10l sijaan se 2000l olisi se melkoinen kiusaus laittaa liikenteeseen, vaikkei olekkaan sitä mitä alunperin piti. Tällöin pitäisi tarkastella paitsi, oliko tuote kertakeitto ja mikä on panimon taloudellinen tilanne muutenkin, sekä miten se pärjää muidenkin suussa, jne.

Onkeltuka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Onkeltuka » Ti Elo 12, 2014 7:47 am

Kyllä minä ainakin täysin uskon, arvaan ja ymmärrän kaikki nuo mainitsemasi markkinoiden realiteetit, mutta en silti halua(aisi) käyttää eurojani säälistä johonkin mikä ei ole hyvää. Kaikki kunnia yritteliäisyydelle silti. Minusta minulla on kuluttajana oikeus purnata jos tuotteet eivät oikein loista. JA onhan näissä kotimaisissa siis todella loistaviakin oluita! Tämä ketju nyt lähti liikkeelle siitä kun tavallista useampi keskinkertaisuus sattui lasiin peränjälkeen. :confus:

maistaja
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: helsinki

ViestiKirjoittaja maistaja » Ti Syys 09, 2014 15:30 pm

En ole varma missä määrin tuo pitää paikkaansa että valtaosa suomalaisista kuluttajista (tai olutravintolan asiakkaista) ei halua session IPAaa tai muuta erikoisolutta. Valtaosa kaikesta oluesta (bulkkiolut) varmasti kulutetaan kotona ja maullakaan ei liene hirveästi väliä kunhan on halpaa ja laihaa,
mutta olen kuullut ravintolatyöntekijöiden sanovan että moni asiakas kyselee paikallisia erikoisoluita tai erikoisoluita yleensä ja aina ravintoloilla ei ole niitä tarjota. En tiedä eivätkö kannattavuuden nimissä niitä halua ottaa valikoimiinsa vai eivätkö vaan löydä sopivaa toimittajaa.

Itse joisin paljon mieluummin elokuun helteissä hapantuneen bitterin kuin perusbulkin, jos sitä vain olisi tarjolla. :)

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Syys 09, 2014 15:36 pm

maistaja kirjoitti:En ole varma missä määrin tuo pitää paikkaansa että valtaosa suomalaisista kuluttajista (tai olutravintolan asiakkaista) ei halua session IPAaa tai muuta erikoisolutta. Valtaosa kaikesta oluesta (bulkkiolut) varmasti kulutetaan kotona ja maullakaan ei liene hirveästi väliä kunhan on halpaa ja laihaa,
mutta olen kuullut ravintolatyöntekijöiden sanovan että moni asiakas kyselee paikallisia erikoisoluita tai erikoisoluita yleensä ja aina ravintoloilla ei ole niitä tarjota. En tiedä eivätkö kannattavuuden nimissä niitä halua ottaa valikoimiinsa vai eivätkö vaan löydä sopivaa toimittajaa.

Tästä olisi muuten aika älyttömän mielenkiintoista nähdä jotain tilastoa.
Itse veikkaan, että liki ravintolassa kuin ravintolassa se bulkkilager on ylivertaisesti myydyin artikkeli. Ja todennäköisesti vielä niin, että loput oluet eivät yhdessäkään myy niin paljoa kuin se bulkki. Joitain hyvin voimakkaasti oluisiin profiloituneita ravintoloita varmaan on, joissa nuo suhteet ei mene noin, mutta lienevät aika vahvasti vähemmistössä.

maistaja
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: helsinki

ViestiKirjoittaja maistaja » Ti Syys 09, 2014 16:44 pm

Olisi kiinnostavaa kuulla alalla työskentelevien ravintoloitsijoiden kokemuksia, niiden jotka tuntevat kysyntää ja tarjontaa.
Jos ajatellaan laadukkaita olut pubeja niin niissä on ulkomaisia erikoisoluita aika hyvin tarjolla joissa myyntikatteen luulisi olevan huonompi kuin vastaavassa kotimaisessa, tulisihan se jo logistiikankin takia halvemmaksi.
Tässä tietysti myös laadulla ja brändin tunnettavuudella on väliä.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ma Syys 15, 2014 17:55 pm

maistaja kirjoitti:Olisi kiinnostavaa kuulla alalla työskentelevien ravintoloitsijoiden kokemuksia, niiden jotka tuntevat kysyntää ja tarjontaa.

Olisi kyllä. Kun baareissa käy, niin taitaa tosiaan se 90% vähintään tilata vain ison kolmosen tms. joka on sitten ravintolasta riippuen Koff tai Karhu. Itse en viitsi maksaa viittä euroa moisesta, kaupassa euron maksavasta laihasta oluesta. Mieluummin kyselen ns. erikoisoluen perään, joka maksaa ehkä 7 euroa, sama alkossa 5€. Ja siis ihan maun takia, ei sen takia että prosentuaalisesti hintaero on pääsääntöisesti "erikoisoluen" puolella. Ärsyttää usein ihan normi baareissa ja varsin usein ruokaravintoloissakin, että ainoat peruslagerista poikkeavat ovat velkko ja satunnaisesti joku pienen kotimaisen panimon perustuote. Yritä siinä sitten herätellä ruokahalua. Turun Uusi apteekki, Koulu yms. ovat mukavia paikkoja, joissa on yleensä edes melko hyvin valikoimaa.

:ot: Tuosta "erikoisoluesta" on pakko mainita, että suomalaisten tapa jakaa oluet bulkkiin ja erikoiseen on... erikoista. Esim. suuresti rakastamani brittiläinen pubikulttuuri ei tee tällaista eroa. Toki sielläkin on ketjuravintoloissa samat perusmerkit, mutta yhtä lailla vierestä löytyy neljä hanaa paikallisille tuotteille tai muuten erikoisemmille makuelämyksille.

Kalle
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Helsinki
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kalle » Ma Syys 15, 2014 18:38 pm

En ole asiantuntija brittiläisissä pubeissä mutta lukemani perusteella siellä oltiin aika rajalla joskus 70-luvulla, että pubeista ei muuta olisi saanut kuin jotain Stellaa tai vastaavaa lageria. Sitten Camran työllä saatiin lagerin maihinnousu pysäytettyä, ja alea hanoihin. Pete Brownin kirja Man Walks into a Pub on aika hyvä katsaus tuohon pubikulttuuriin.

Palaa sivulle “Public House”