"korikauppaa"

Yleistä keskustelua oluesta ja muusta. "Pubikeskustelut".

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Suomi
18 tai yli: Olen

"korikauppaa"

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » La Kesä 07, 2014 20:11 pm

Kiinnostaisiko ketään tehdä vaihtokauppaa kaljakori vs kaljakori tyylillä?

Säännöt olisivat = kerää kaljakoriin 20x0,5 tai 24x0,33 mahdollisimman montaa panoasi ja vaihda vallattomasti panotoverin kanssa.

Toki asia ei tähän lopu! Oluet pitää myös arvostella ja siihen voisi hyvin kehittää yksinkertaisen kaavakkeen joka kulkee korin mukana/internetsissä.

Ingenjör
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Lappeenranta

Re: "korikauppaa"

ViestiKirjoittaja Ingenjör » La Kesä 07, 2014 23:18 pm

Kuulostaa ihan hauskalta ! :D

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Su Kesä 08, 2014 10:08 am

Näissä kannattaa aina pitää mielessä että miten siirto helpoiten/halviten onnistuu. Kori voi olla jo sopiva määrä kuskailla. Pullojen vaihto postitse kaatuu kyllä kustannuksiin, joskus kokeilin postittaa ja vaivannäköineen päivineen voi laskeskella että luokkaa 10e tulee pullolle hintaa. Pelkkä kahden ihmisen välillä tapahtuva vaihto tyssää yleensä pariin kertaan joten koria voisi kokeilla kierrättää isommassa ringissä ja juotujen pullojen tilalle laitetaan omia tilalle. Jos korilla olisi oma seurantasivunsa tai -keskustelunsa niin rinkiin pääsisi väliin haluamassaan vaiheessa. Pullojen olisi syytä olla jotain tiettyä helposti saatavaa mallia, esim. saksalaisia 0.5l vehnäolutpulloja. Nämä vaihtohommat tuppaa helposti kaatumaan käytännön järjestelyihin, aikatauluhin jne. joten niitä kannattaa miettiä heti alkuun. Idea kuulostaa kannatettavalta.

HenkkaM
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Su Kesä 08, 2014 10:37 am

Kyllähän idea kiinnostaa, olisi hauska saada muiltakin harrastajilta kommenttia omista tuotoksista. Nuo isot korit vaan on aika...isoja. Riittääkö kaikille tarpeeksi paljon eri satseista olutta ettei koko kori ole vain muutamaa sorttia. Lähetyskin on ilmeisen kallista.

Yksi vaihtoehtohan voisi olla pikkukori eli 11x0.33 l. Tuollaiseen riittäisi monilla täytettä, maistelu ja edelleenlähetys sujuisi nopeammin ja painoa on kohtuullisesti. Meikäläiseltä ainakin löytyy noit koreja pari mitä voisin kiertoon laittaa. Täytettäkin olisi sopivissa pulloissa muutama sorttia ja kommentit oluista on aina tervetulleita :D

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Ma Kesä 09, 2014 15:09 pm

Oluenvaihtelu kuulostaa hyvältä idealta.

Kokonainen korillinen kyllä kuulostaa paljolta. Normi korissa en kyllä myöskään uskaltaisi lähetellä, kun niissä pullot pääsee heilumaan, vaikka siihen päälle tulisikin tietysti pahvilaatikko ja täytettä. Puoli korillista olisi omasta mielestäni sopiva määrä. Toki lähellä toisiaan asuvat harrastajat voivat kimpassa lähettää isomman määrän toiselle usemman panijan porukalle.

Jos kori on kiertävä, niin ei omasta mielestäni olisi kohtuuton vaiva hankkia tai rakentaa joku kestävä laatikko ja pullojen ympärille sopivat vaahtomuoviputket. Sopivat putket mahdollistaisivat varmaankin vähän eri kokoistenkin pullojen pakkaamisen. Suomen sisäisissä lähetyksissähän Postin veloitus perustuu vain painoon, eli saa laittaa kunnolla pehmustetta, eikä tarvitse siitä maksaa tilavuuden kasvamisesta (täyte toki kannattaa olla mahdollisimman kevyttä).

peran
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Lahti

ViestiKirjoittaja peran » Ma Kesä 09, 2014 15:26 pm

Juhani Palttala kirjoitti: Postin veloitus perustuu vain painoon, eli saa laittaa kunnolla pehmustetta, eikä tarvitse siitä maksaa tilavuuden kasvamisesta (täyte toki kannattaa olla mahdollisimman kevyttä).

Ei suinkaan välttämättä, sillä SmartPost-hinta perustuu tilavuuden mukaan. Lisäksi talvallisissakin paketeissa on maksimimitat, jonka jälkeen tulee lisämaksu, mutta ne ovat riittävän suuret, etteivät heti tule vastaan.

Itse lähettäisin ja vastaanottaisin paketit SmartPostissa, koska se tuntuu halvimmilta.
http://www.posti.fi/smartpost/lahettaminen/hinnat.html

Palaa sivulle “Public House”