Kierroslaskuria

Yleistä keskustelua oluesta ja muusta. "Pubikeskustelut".

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kangasala
18 tai yli: Olen
Viesti:

Re: Kierroslaskuria

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Tammi 29, 2014 19:43 pm

En ole itse asiassa koskaan ajatellut asiaa sen tarkemmin.
Tarkoitan kitaran mikkiä, olen vain yrittänyt soittaa sen minkä osaa.
Mutta nyt kun sanot, onhan se yksinkertainen kapine. Toki siinäkin on hienoutensa ja nyassinsa.
Mutta kaikkiaan se on yksinkertainen.

Pari viikkoa sitten korjasin parikappaletta kitaravahvistimia, tai no toinen oli Marhallin dynamic bass sytem basso vahvistin.
ääretömän yksinkertaisia pelejä nuokin.
Itse asiassa tilasin muutamia päätekiviä joita noissa käytetään ja ajattelin tehdä itselleni jonkinmoisen viritelmän.
~100W vahvariin tarvittavat osat maksaa jokusen euron. Muuntaja kenties pari-kolmekymppiä. Tosin sellaisia makaa nurkissa jo valmiiksi.

Toinen mikä on aikaa oluelta vienyt on valokuvaus.
Hankin pari 50 luvun kameraa ja on tullut näpsittyä kuvia ja kehitettyä filmiä.
Pitäisi vielä vedostaa ne. Joko perinteisesti (on "uusi" suurennuskone, ostin avaamattoman paketin axomat iV koneen jokin aika sitten maksoi ruhtinaalliset 30€) tai sitten digisoida negat ja vedostaa digitaalisesti.
Hauskaa tässä on mm. se, että filmi on 80 luvulta, kehite 62 vuodelta ja kehityspurkki jostain 70 luvulta ja kiinnite 90 luvulta. Kamera on nyt ollut 56 vuoden Praktica F. X 2. Seuraavaksi kokeilussa on 53 vuoden Contax D.
Molemmissa on Carl Zeissin Biotar 58mm f/2 lasi. Contaxin versiossa on punainen T, mutta kummassakin näyttäisi joku pinnoite olevan.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Tammi 29, 2014 20:09 pm

Mulla on kaikenmoista filminkehityksen ja kuvien vedostamisen tavaraa ja paperia sekä litkujakin. Jos kiinnostaa, niin osa on varmasti sellaista, josta voi tässä vaiheessa luopua, kun ei kiinnosta niin maan yhtään.
Varastossa lojuu varmaankin paras mahdollinen mustavalkovedostuskojekin. Durstin Laborator L1200 Ilfordin Multigrade 500H -päällä. Käytännössä sama kone: http://9x12photo.com/fineart/content/en ... st-fuz.jpg Sitä en myö, mutta lainata voin.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Helmi 17, 2014 10:52 am

Nyt löytyi edullisempiakin digilaskureita. Ilmeisesti kiinalaisten uusivuosi syynä, että oli komponentit vähissä aiemmin.
Tilasin semmoisen ledi-laskurin ihan siksi, että luettavuus on heikossa valossa parempi kuin tuolla omronilla.

Vesku kirjoitti:Tässä ois optisen anturin lähtökohdat (ei kai tuo tarvis kuin pari vastusta ja menoksi?): http://www.ebay.com.au/itm/Reflective-O ... 4166a6c034

Tosta voi tiputtaa tuon enable-hökötyksen pois:

150 ohmin vastus 1-nastaan ja toinen pää virtalähteen "+"-napaan , 2 ja 3 yhteen ja maahan eli virtalähteen "-"-napaan, 10kOhm 4-nastaan ja toinen pää +:saan. Ulostulosignaali 4-jalka ja "-"-napa. Virtälähteeksi 5V tai vaikka 9V paristo.

Onko tuolla jännitteellä tuolle sensorille kuinka suuri merkitys? Laskuri tarvitsee 7 - 12 V, ja koska kaapista löytyy valmiiksi yksi tarpeeton 12V muuntaja, käyttäisin sitä. Mutta en ihan mielelläni rakenna tuohon vielä kolmatta virtalähdettä erikseen, vaan kovasti olisi halu ajaa sekä laskuria, että sensoria samalla virtalähteellä.

Vesku
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lievälä

ViestiKirjoittaja Vesku » Ma Helmi 17, 2014 11:55 am

Sitä LED:lle menevää vastusta vois vähän suurentaa, jos 12V. En jaksa kaivaa mitä se haluaa virtaa, mutta joku 470 Ohm vois olla aika lähellä. Transistorin puolella ei ole väliä.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Helmi 18, 2014 12:55 pm

Vesku kirjoitti:Sitä LED:lle menevää vastusta vois vähän suurentaa, jos 12V. En jaksa kaivaa mitä se haluaa virtaa, mutta joku 470 Ohm vois olla aika lähellä. Transistorin puolella ei ole väliä.

Mä yritän nyt vähän ymmärtää ja yritin päätyä ihan itsekseni johonkin tulokseen.
Hieman aiheuttaa hankaluutta se, että datasheet ja laskurit ei käytä kunnolla yhteneviä termejä tarvittavista arvoista.

Datasheetin mukaan:
-kynnysjännite on 1,25 V
-läpi kulkeva virta (Forward Current?) 50 mA
-Ja käyttöjännite siis 12 V

50 mA läpi kulkevalle virralle vastus olisi tarkalleen 215 Ω, eli käytännössä 220 Ω vastus.
Vai onko tuo läpi kulkevan virran lukema maksimi, jolloin voi olla fiksua käyttää hieman vielä suurempaa vastusta? Tuossa aiemmassa kytkentäkaaviossa 5V jännitteelle mainittu 150 Ω vastus on mitoitettu n. 30 mA läpi kulkevalle virralle. Onko tällä muuta varsinaista merkitystä kuin ettei ylitetä tuota 50 mA? Missä menee läpi kulkevan virran minimi?

Menikö edes sinnepäin? Mikäli meni, niin tuntuu, että tässä alkaa pikkuhiljaa ymmärtämäänkin jotain tästä.

Vesku
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Vesku » Ti Helmi 18, 2014 14:36 pm

Juuri näin, ei ole kauhean tarkka ton virran suhteen kunhan ei hirveesti mene yli.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » To Maalis 20, 2014 16:00 pm

Vesku kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta, minkälaista mikkiä olet tekemässä?

Eka googlesta löytynyt kytkentä tolle optolle:
Kuva

Mä en nyt saanut tuota toimimaan ton laskurin kanssa. Ilmeisesti mulla on kuitenkin oikein tehtynä tuon opton kytkentä. Yleismittari näytti 4-navan ja - väliseksi jännitteeksi sen, mitä virtalähteestä tulee, kunnes jotain tuli tuon opton eteen, jolloin jännite laski. Pitäisikö sen pelata noin, vai onko kytkentä sittenkin pielessä? Kaikin puolin minusta näyttää kuin kaikki olisi oikein.
Laskurin kytkennöistä on tämmöiset kuvat:

KuvaKuvaKuvaKuva

2 ja 5 -napojen yhdistämien ainakin siirtää laskuria yhdellä eteenpäin.

Ja siis tästä laskurista kyse.
http://www.ebay.ie/itm/371003367078?ssP ... 1497.l2649

Vesku
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Vesku » To Maalis 20, 2014 16:16 pm

Ton kuvan mukaan se sun pulssi pitää kytkeä 1 nastaan ja 4:nen maihin ja sen pitää olla positiivinen. Voi tosin toimia negatiivisellakin, kokeile.

Seuraavaksi voit testata niin, että laitat laskurin maan opton 4-nastaan ja plussan laskurin Vcc:hen. Tällä pitäs tulla positiivinen pulssi.

Voi myös tarvita "terävämmän" pulssin eli sitten käy tuo kytkentä missä on transistori, 3. kykentä kun sulla on negatiivinen pulssi.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » To Maalis 20, 2014 16:47 pm

Vesku kirjoitti:Ton kuvan mukaan se sun pulssi pitää kytkeä 1 nastaan ja 4:nen maihin ja sen pitää olla positiivinen. Voi tosin toimia negatiivisellakin, kokeile.

Seuraavaksi voit testata niin, että laitat laskurin maan opton 4-nastaan ja plussan laskurin Vcc:hen. Tällä pitäs tulla positiivinen pulssi.

Voi myös tarvita "terävämmän" pulssin eli sitten käy tuo kytkentä missä on transistori, 3. kykentä kun sulla on negatiivinen pulssi.

Mä en tiedä, että käynkö mä tänään hitaalla, vai onko nämä asiat mulle todella näin hankalia. Mutta en ymmärtänyt noista yhtään mitään.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » To Maalis 20, 2014 18:07 pm

ilmeisesti siis näin:
Kuva

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » To Maalis 20, 2014 18:15 pm

tuo toimii.

Hitto kun on kädetön olo näitten kanssa.
Yritin tankata, että mitä tuommoinen fototransistori, tai transistori yleensäkään tekee, enkä kyllä tullut hullua hurskaammaksi.

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » To Maalis 20, 2014 22:24 pm

Itse luin analogiaelektroniikkaa sivuaineena, eikä se tosiaan ihan hirveän yksinkertaista ole, ainakaan minulle. Veskun kaltaisille pellepelottomille nousee hattu korkealle.
Komponenttien toimintaa ymmärtääkseen on ymmärrettävä perusteet. Transistorin toiminnan ymmärtäminen ilman perusteita on hieman sama kuin yrittäisi venäjää opiskella ilman että on opetellut kyrilliset kirjaimet.

Vesku
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Vesku » Pe Maalis 21, 2014 1:52 am

lähtikö se pelaan vai no?

Parin kolmen kuukauden paneutumisella oppii mitä vaan, mutta nyky-yhteiskunta ei suosi sitä. On lomat, mutta nekin pitää kuluttaa palveluja käyttäen ja lomakuvista peukkuja ansaiten. Loput kysytään kuuklesta. Ja niin ku tässäkin tapauksessa se mikin teko on kuulemma sitten helppoa ja yksinkertaista ku kalijan teko ;)

RÄYH, transistori on rele. Ja kaikki tarvittavat kaavat muistaa PUImURI.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Maalis 21, 2014 7:24 am

Nyt toimii kyllä.

Ja se mikin teko on tuohon transistoriin verrattuna lasten leikkiä.
Minä olen näitä asioita yrittänyt moneen otteeseen, mutta ei vain mene kaaliin. Pitänee etsiä jostain riittävän yksinkertaisia ohjeita.

No, ei tämä tavoite täysin utopistiselta tunnu, opin jotain tästäkin episodista.

Ja suuri kiitos veskulle.

Prak
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Prak » Pe Maalis 21, 2014 16:37 pm

Kyllähän se insinöörielektroniikan peruskurssi melko halpokas oli. Sen verran jäi käteen, että transistorimies tarkkailee virtaa ja säätää toista sen mukaan, että vahvistus säilyy haluttuna. Toimii siis vissiin sovelluksesta riippuen releenä jota ohjataan sopivalla ohjaussignaalilla tai simppelinä vahvistimena signaalille. http://cdn.instructables.com/FO8/NV9J/G ... .LARGE.jpg

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Su Maalis 23, 2014 11:47 am

Tuo laskuri toimii aivan hemmetin hyvin. Kone kiertää ilmeisesti maksimissaan nyt n. 8000 kierrosta minuutissa, ainakin tuo laitos laskee johdonmukaisesti tuota samaa tulosta. Pitää laittaa hieman erikokoiset hihnapyörät, semmoinen 1500-2000 rpm olisi sopiva.

Palaa sivulle “Public House”