Tehokkuuden nosto panimossa

Yleistä keskustelua oluesta ja muusta. "Pubikeskustelut".

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kangasala
18 tai yli: Olen
Viesti:

Tehokkuuden nosto panimossa

ViestiKirjoittaja suorama » To Marras 28, 2013 1:19 am

Välillä "taistellaan" keskenämme siitä mitä voi ja miten mitata panimomme "hyvyyttä".

Itse olen koittanut pitää "tehokkuuden" 80% tietämillä. Syy siihen on se, että silloin käytän n. kolmasosan vedestä, jonka mäskin kanssa lutraan, huuhteluun.
Itse asiassa olen käyttänyt viime aikoina vähemmän.
Syy taas tähän ajatusmaailmaan on se, että haluaisin vierteeni olevan erittäin hyvä laatuista. Siksi aloin joskus "mittaamaan" kenversiotehokkuutta.
Josta sitten väiteltiin pitkään, voiko sitä mitatata oppimallani tavalla. Ei siitä tämän enempää.

Tuli tässä yön pimeinä tunteina mieleen, että voisin tehdä oikeasti testin jossa en huuhtele ollenkaan, huuhtelen nykyisellä tavallani ja vielä niin, että huuhtelen kahdella kolmasosalla, jos se vain on mahdollista. Mutta sitten puolella jos ei onnistu.

Ilman mitään muuta kuin mutua veikkaan, että huuhtelematon on jossain 68 - 72% välillä, nykyinen tapa 79 - 81% välillä ja mikä sitten on mahdollinen viimeiseksi tulee olemaan 87 - 97 välillä.
Reseptinkin pidän samana, ainakin maltaiden osalta, vaikka periaatteessa sen ei kauheasti pitäisi vaikuttaa kunhan vain hakusessa oleva ominaispaino on sama.

Kiinnostaisiko ketään tällaisen testin tulokset?
Aikaa tulee menemään tämän testin kanssa jokunen kuukausi. Ja aloitan sen sitten kun uudet palikat on paikoillaan ja testattu toimiviksi.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Tehokkuuden nosto panimossa

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » To Marras 28, 2013 11:52 am

Ainahan kaikki jotakuta kiinnostaa. Tähtäätkö siis samaan OG:hen kaikissa?

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Marras 28, 2013 14:18 pm

Testi olisi tarkoitus tehdä siis niin, että olutta saadaan joka kerta sama määrä. Vain huuhtelun osuus käytetystä vedestä vaihtelee.
Eli jos kaikkiaan käyttäisin 75 litraa vettä oluen tekemiseen, ensin tekisin niin, että kaikki 75 litraa laitetaan mäskäimeen maltaiden kanssa eikä huuhdella.
Sitten tekisin niin, että jättäisin 25 litraa huuhteluun ja lopuksi koittaisin huuhdella 50 litralla.
Mäskäys ohjelma kuitenkin pysyisi samana koko ajan.
Eli koittaisin nimen omaan selvittää huuhtelun vaikutusta saantoon ja samalla oluen makuun.

Eli jos ei huuhdella, onko olut huomattavasti parempaa kuin jos huuhdellaan vähän tai paljon. Onko vaikutuksia väriin, makuun tai mihinkään muuhunkaan.

Joten jos saantoon tulee vaikutusta, silloin nimenomaan OG muuttuu.
Kuitenkin pitää huomioida, että tämä koskee tavallaan vain minun laitteistoani ja tapaani tehdä vierre.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » To Marras 28, 2013 16:07 pm

Tehokkuushan on tuolla tavoin helppo selvittää, mutta eiköhän tässä tapauksessa mahdolliset erot lopputuotteen maussa johdu lähinnä eri vahvuisesta vierteestä? Vai meinaatko että esim. huuhtelun liottamat tanniinit voi erottaa maussa?

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Marras 28, 2013 20:52 pm

En oikeastaan meinaa mitään. Vaan ajattelin testata miten vaikuttaa ;).
Ja tehokkuuttahan tuolla on tarkoitus katsella, mutta samalla kokea onko sen nostolla / laskulla tässä tapauksessa vaikutusta "lopputuotteeseen".

Hypoteesina siis on, että tehokkuus kasvaa ja noin ollen myös olut väkevöityy ja mahdollisesti saa enemmän makua.

Miten itse ajattelet näin mutulla, että jos huuhtelematon vierre pitäisi olla pienimmällä hyödyllä ja näin siis pienimmällä OG arvolla, olisiko se sitten kuitenkin mauttominta?

Toki jos oluet näin tehtynä kaikki ovat "äärimmäisen" hyviä, alkaa myös kiinnostamaan se, että jos tekee runsaalla huuhtelulla saman vahvuisen oluen kuin huuhtelematta, paljonko silloin saadaan eroa.
Mutta se on jo eri testi.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » To Marras 28, 2013 23:01 pm

suorama kirjoitti:Miten itse ajattelet näin mutulla, että jos huuhtelematon vierre pitäisi olla pienimmällä hyödyllä ja näin siis pienimmällä OG arvolla, olisiko se sitten kuitenkin mauttominta?

Eikö siis suurimmalla OG-arvolla, mutta pienempi määrä?

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » To Marras 28, 2013 23:18 pm

Itse koskaan en ole jaksanut tuijottaa juuri tuohon tehokkuuteen. Mutta aikas rispekt jos yhteiseksi hyväksi joku jaksaa näin uurtaa :super:

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Pe Marras 29, 2013 0:35 am

Jaakko kirjoitti:Itse koskaan en ole jaksanut tuijottaa juuri tuohon tehokkuuteen. Mutta aikas rispekt jos yhteiseksi hyväksi joku jaksaa näin uurtaa :super:

Tulee siinä mielessä "tuijotetua" tehokkuutta, että haluaisin sen pysyvän tuossa 80% tietämillä. Ja nyt haluaisin selvittää miksi :oops:

Votkaiguaani kirjoitti:
suorama kirjoitti:Miten itse ajattelet näin mutulla, että jos huuhtelematon vierre pitäisi olla pienimmällä hyödyllä ja näin siis pienimmällä OG arvolla, olisiko se sitten kuitenkin mauttominta?

Eikö siis suurimmalla OG-arvolla, mutta pienempi määrä?

Miten tuon selität?

Jos siis käytän saman määrän vettä kuhunkin panoon, miten huuhtelemattomasta jyväkasasta saadaan enemmän irti kuin huuhdellusta ja mihin se vesi katoaa?

Jos käytän saman määrän maltaita ja saman määrän vettä, oletan, että saan saman määrän vierrettä.
Panotapa vain muuttuu. Yhdessä ei huuhdella jne.

Miten se sama mallasmäärä voi toisessa tapauksessa imeä enemmän vettä kuin toisessa?

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Pe Marras 29, 2013 8:18 am

suorama kirjoitti:Miten se sama mallasmäärä voi toisessa tapauksessa imeä enemmän vettä kuin toisessa?

Ajatusvirhe. Itse kun ajattelen jotenkin automaattisesti, että mäskätään täydellä kapasiteetilla ja joko huuhdellaan tai ei. En hoksannut että veden määrä pysyy vakiona, vaikka se tuolla kyllä mainittiin.

Vertailussa suurin ongelma tulee varmaan olemaan se, että verrokit ovat eri ikäisiä ja kypsyneet eri ajan, joka tekee vertikaalitestailun hankalaksi. Ainakin luulen että erot johtuvat lopulta enimmäkseen vierteen väkevyyden eroista, eli tiukempi testi voisi tulla jos blandaisi vedellä lopulta vierteet saman vahvuisiksi.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Pe Marras 29, 2013 10:07 am

Täydellä kapasiteetilla on minulle suhteelinen käsite ;)
Tuossa testissä mäski juuri ja juuri mahtuu mäskäimeen, silloin kun käytetään huuhelematonta menetelmää.
Ja mäski on juuri ja juuri sekoitettavissa / kierrätettävissä kun mennään kolmasosalla vedestä.

Mallasta tuohon 90 litran kannuun mahtuukin sitten huomattavasti enemmän kuin se ajattelemani 10,5kg =)

Voisi tehdä pienemmät satsit ja kaikki kolme samana päivänä. Silloin ei aika muodostu ongelmaksi, siis säilytys ja käymisaika.
Toki tuo ottaa sellaiset 10 - 15h... Riippuen vähän miten tekee. Kenties seuraavaa satsia voisi tehdä jo kun edellinen kiehuu niin lyhenis aika huomattavasti.

Pitää siis lyödä homma kokonaan pöydälle, uusien ajatusten kanssa.
Ensimmäisen testin tarkoitus on selvittää onko huuhtelulla millainen vaikutus vierteen ominaispainoon.
Toisen testin sitten koitan saada ensimmäisen testin perusteella lasketun hyödyn kautta tasa ominaispainoiseksi.
Eli niin, että teen taas kolme olutta jotka ovat sitten eri mallasmäärillä lasketun hyötysuhteen mukaan.
Ja näin pitäisi saada kolme "samanlaista" olutta, ainakin alkoholi pitoisuudeltaa. Toki väri vaihtelee koska mallasmäärä vaihtelee.

Vesku
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lievälä

ViestiKirjoittaja Vesku » To Joulu 05, 2013 22:47 pm

Tämmöseen törmäsin:
Some brewers are concerned that a thinner mash leads to more tannin extraction, but quite the opposite is true. German brewers prefer thinner mashes for delicate and lighter colored beers as it will produce more of the desirable first wort and since less sparge water needs to be used less tannins are extracted during lautering.

The enzymatic activity also benefits from the changing mash thickness. A thicker mash during the protein rest enhances the protoelytic activity and a thinner mash during the saccharification rest enhances the amylase activity.

http://braukaiser.com/wiki/index.php?ti ... on_Mashing

Mielenkiintoista nähdä minkälaisia tuloksia saat.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » La Joulu 07, 2013 21:45 pm

Näin on.

Tavallaa juurikin tuonkin tekstin mukaisesti olen tähän asti tehnyt. Eli huuhtelen vain maksimissaan kolmasosalla kokonaisvesimäärästä.

Eli mäskissä on vähintään kaksi kolmannesta mukana.

En tee testejä siksi, että olisin tyytymätön olueeseeni. Vaan siksi, että tietäisin itsekkin miten nämä asiat mahdollisesti vaikuttavat oluen laatuun ja makuun yms.

Eli jos saan "100%" hyötyä huuhtelemalla vierrettä raakasti, maun kärsimättä, jota epäilen vahvasti. Miksi en sitten jatkossa käyttäisi kaikkea hyötyä hyväkseni?
Toisaalta jos saan 70% hyödyn huuhtelemattomasta vierteestä ja samalla oluesta tulee huomattavasti parempaa kuin mikään ennen, jota myös vahvasti epäilen. Miksi en jatkossa tekisi sitten niin?

Toki Erilaisissa ääripäissä mennään kuitenkin "väkisin" noiden suuntiin. Eli äärivahvaa tehtäessä huuhtelu nousee merkitykselliseksi koska mäskäimeen ei mahdu tiettyä enempää ja äärimiedoissa taas vesi ei riitä valepohjan päälle =)

Toisaalta jos myöhemmissä testeissä osoittautuu esim. 10% tehokkuuden nosto ilman laadun heikkenemistä, voi tuota käyttää enemmänkin, jne.

Mutta testausta se vaatii ja laitteiston virittämistä testikuntoon.

Palaa sivulle “Public House”