Saflager S-23

Oletko käyttänyt jotain hiivaa ja haluat kertoa sen ominaisuuksista jotain?
Etkö löydä tietoa haluamastasi hiivasta, kysy se?
Käytä otsikkona hiivan nimeä / tyyppimerkintää.

Valvojat: suorama, Elmo

Anssi
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Imatra
18 tai yli: Olen

Saflager S-23

ViestiKirjoittaja Anssi » To Helmi 17, 2011 14:09 pm

Onko täällä kukaan tehnyt tuolla saflagerilla onnistuneesti oluita? Ja jos on, niin minkä tyylisiä ja missä lämpötiloissa? Lueskelin kommenteja kyseisestä hiivasta ulkomaan foorumeilta ja kovasti tuntui lopputulokset jakavan mielipiteitä. Joidenkin mielestä epämiellyttävän hedelmäisiä makuja ollut lopputuloksessa kun taas täällä muistan jonkun kehuneen kun on käytetty 15 asteen tuntumassa. Pintahiivaoluiden teko nyt ei onnistu kovien pakkasten viilennettyä käymistilana hyödynnetyn alakerran varaston 10-12 asteen tuntumaan (riippuen mittauskorkeudesta) ja sisällä on taas vähän turhan lämmin pintahiivoille. Nyt vaan tarvitsisi tehdä valinta kuivan ja nestemäisen pohjahiivan väliltä. Kuivahiivan käyttöä puoltaisi tietty helppous, mutta vähän arveluttaa joidenkin kertomat huonot kokemukset S-23 -hiivasta. Wyeastin nestehiivat olisivat varmasti hyviä, mutta vaatisi vähän enemmän vaivaa. Mielessä pyörineet oluttyylit ovat lähinnä helles, dunkel ja bock.

VonKluge
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Espoo

Re: Saflager S-23

ViestiKirjoittaja VonKluge » To Helmi 17, 2011 19:23 pm

Täh? Itse olen käyttänyt S-23 monta kertaa ja tulos on suht neutraalia lageria.
1) 10-12 astetta on ihan sopiva S-23 tapaiselle lager hiivalle. Itse käytän omat lagerit 8 asteessa ja ilman ongelmia. Lagerointi vaihe on erittäin tärkeä koska käyminen on todella hidasta, suosittelen 48 tuntia lämpimässä.
2) Wyestin hiivat on todella helppoja käyttää, sanoisin jopa helpompia kuin kuiva hiivat.

Dunkeliin ja bockiin voisi löytyä maukkaampia hiivoja Wyestin puolelta.

Anssi
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Anssi » Su Helmi 20, 2011 14:19 pm

2) Wyestin hiivat on todella helppoja käyttää, sanoisin jopa helpompia kuin kuiva hiivat.

Juu näin kun nyt miettii, niin vierteen kun olen jäähdytellyt suljetuissa kanistereissa vesihauteessa, niin startterinhan saa tuosta varsinaisesta vierteestä. Kiehuvana ilmatiiviiseen kanisteriin kaadettu vierre kun ei pilaannu siinä ajassa mitä hiivalla ottaa aikaa kasvaa startterissa. Välillä olen kuivahiivankin antanut kasvaa miedossa vierteessä yön yli ja hiivannut varsinaisen vierteen vasta seuraavana päivänä.

Noista oluttyyleistä bock ei varmaan ole se helpoin saada onnistumaan, helles varmaan helpoin noista edellä mainituista.

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Su Helmi 20, 2011 14:29 pm

Kuiva hiiva pitää laittaa veteen ensin ( ei aivan pakko, mutta suositus on ). Käytän lisäksi yeast vit:iä. Pamahtaa käymään n. 5h. Ja jyskyttää vauhdilla.

http://www.the-home-brew-shop.co.uk/cgi ... 84#a100084
Jos sais Terran reissullansa

Anssi
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Anssi » Su Helmi 20, 2011 14:50 pm

Kuiva hiiva pitää laittaa veteen ensin ( ei aivan pakko, mutta suositus on ).

Kyllä olen nykyisin nestetyttänyt kuivahiivat. Puolisen tuntia desissä keitettyä huoneenlämpöistä vettä, jonka jälkeen olen yhdistänyt nesteytetyn hiivan suunnilleen samaan määrään saman lämpöistä varsinaista vierrettä, ettei hiiva "säikähdä". Sen pienen startterin sitten olen antanut käydä samassa lämmössä missä varsinainen vierre tulee käymään.

VonKluge
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja VonKluge » Su Helmi 20, 2011 17:13 pm

Kannattaa ihan suosiolla ostaa Activatoreita jos ei tee yli 20 litran satseja, tällöin ei tartte leikkiä startereilla. Itse en ole starttereita tehnyt enkä näe suurta hyötyä näin pienillä satseilla, se aikamäärä ja säätäminen tuntuu turhalta. Sitten jos menee reilusti yli niin startterit on tarpeen.

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja pettu » Su Helmi 20, 2011 18:49 pm

VonKluge kirjoitti:Kannattaa ihan suosiolla ostaa Activatoreita jos ei tee yli 20 litran satseja, tällöin ei tartte leikkiä startereilla. Itse en ole starttereita tehnyt enkä näe suurta hyötyä näin pienillä satseilla, se aikamäärä ja säätäminen tuntuu turhalta. Sitten jos menee reilusti yli niin startterit on tarpeen.

Samaa mieltä tuosta, activator paketti riittää sellaisenaan, kunhan posauttaa hyvissä ajoin. Viime aikoina tullu tehtyä niin harvakseltaan, että kuivahiivat on siihen aika kätevä. Ei niitä mun mielestä tarvi/kannata kasvatella, kunhan laittaa sen verran että riittää ko. kantavierrevahvuudelle. On siinä tietty se etu, että käyminen alkaa nopeammin hiivauksen jälkeen, mikä olikin varmaan Anssin ajatus.

Syytä muistaa, että hiivan määrä vaikuttaa aromien syntymiseen. Joskus myös "liian" vähäinen hiivaus/ilmastus voi tuottaa haluttuja aromeja. Käsittääkseni tiettyjä aromeja syntyy juuri hiivan monistaessa itseään, joten jos haluaa mahdollisimman neutraalia, kannattaa hiivaa käyttää enemmän. Startterin tapauksessa startterivierre kannattanee tällöin heittää pois tai käyttää erillään.

Tokihan se startterin teko ja hiivan kasvattaminen vie aikaa ja vaivaa, mutta on mukava harrastus! :cheers1:

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Su Helmi 20, 2011 21:07 pm

Activatoreita saa muuten humlelta edullisemmin kuin melkkolta/viinimaailmasta propagatoreita.

Belgit käyttää aika järjestään tuota "liian pientä" hiivausastetta.

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Su Helmi 20, 2011 22:29 pm

Mulla oli muutama london ale nestehiivaa ja parin vuorokauden päästä vieläkään ei alkanu pullottaa muut ku suonet ohimoissa. Aika hidasta oli. Olen ollu ihan tyytyväinen nottyyn ( Nottingham ale ) ja muihin kuiviin.
Jos sais Terran reissullansa

VonKluge
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja VonKluge » Ma Helmi 21, 2011 16:40 pm

Kaljaasi kirjoitti:Mulla oli muutama london ale nestehiivaa ja parin vuorokauden päästä vieläkään ei alkanu pullottaa muut ku suonet ohimoissa. Aika hidasta oli. Olen ollu ihan tyytyväinen nottyyn ( Nottingham ale ) ja muihin kuiviin.

Niissä kestää se pullistuminen varsinkin jos vanhoja käyttää. Muistaakseni ohje on että päivä per kuukausi, eli jos pakkauspäivästä on 2 kuukautta niin sitten annetaan seistä 2 päivää. Kannattaa myös olla huolellinen sen löymisen kanssa, siellä on 2 eri taskua jotka molemmat pitää saada rikki jotta hiiva sekoittuu sen ravinteen kanssa. Kerran tuli kiireessä heitettyä ei täysin pullistunut, mutta ei mitään sivumakuja tai muitakaan ongelmia tullut. Äyni mainitsikin että kannattaa humlesta ostaa, 9 egeä alkaa olemaan se perushinta mitä on netistä katsellut.

Ninkasi
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Savo

ViestiKirjoittaja Ninkasi » Ma Helmi 21, 2011 17:22 pm

Itse oon käyttänyt "vanhentuneita" (siis yli 1vuos valmistuspäivästä) Wyeasteja vaikka eivät ole turvonneet. Mätkäissyt reippaasti pakettia ja seuraavana päivänä kaatanut startterivierteeseen ja ihan hyvin on hiivat kasvaneet vaikka pussi turvonnut vain minimaalisesti. Tosin itse en ole Activatoreita käyttänyt, pelkästään Propagatoreita, enkä välttämättä hiivais vajaasti turvonneella Activatorilla kovin korkean OG:n tekelettä.

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja pettu » Ma Helmi 21, 2011 19:12 pm

Viimeksi tais Humlelta tulla alle viikon vanhaa tavaraa..! Kun ottaa huomioon, että hiiva tulee jenkeistä ruotsin kautta postissa niin aikamoisen ripeää toimintaa... On paketti turvonnu muutamassa tunnissa.

Se jos tuo paketti ei turpoa (suht nopeasti=1-2 päivää), viittaa siihen että hiiva ei ole enää kovin aktiivista ts. osa hiivasoluista on kuolleita. Silloin kannattaa harkita startterin tekoa. Vähäinenkin (elossa oleva) hiiva kyllä lähtee kasvuun startterissa, vrt. pullosta herätetty. Jos hiivan mätkäisee tässä kunnossa suoraan 15-20l vierrettä (varsinkin vahvaa), voi odottaa hidasta käynnistymistä/käymistä ja mielenkiintoisia aromeja (ei vält. huonoja).

Taas jos tekee todella sen startterin, siihen activatoriin lienee turhaa sijoittaa.. :) se kun sisältää moninkertaisen määrän hiivasoluja.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ma Helmi 21, 2011 22:41 pm

Minä suosittelen nestehiivojen kanssa aina kaikissa tapauksissa startterin tekemistä, ellei ole varma pussukkansa elävien hiivasolujen määrästä ja sen suhteesta halutun hiivausasteen vaatimaan määrään. Aika harva on. Startterissa saa hyvän tuntuman hiivan elinvoimaisuudesta ja hiivausastetta väkisinkin ylöspäin, mikä on lähes poikkeuksetta kotipanijalle hyvä juttu.

Startterin huolellinen ilmastus on ensiarvoisen tärkeää hiivan kasvua ajatellen.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Helmi 21, 2011 23:18 pm

Ensiksikin, hiivan määrä wyeastin pusseissa ei juuri lisäänny sen ravinnepussin ansiosta. Pussi sisältää just sen verran ravinnetta, että hiiva muodostaa sen desin/pari hiilidioksidia jotta pussi turpoaa, eli aika vähän kuitenkin. Ravinnepussin tehtävä on vain ja ainoastaan todistaa hiivan elinvoimaisuus, eräänlaista kuluttajansuojaa. Turpoamattoman pussin voi helposti palauttaa liikkeeseen, todisteet on. Vierteeseen kaadettusta hiivasta on vähän vaikeampi reklamoida.

Toisekseen turpoamisen pitkä kesto ei johdu yleensä kuolleiden hiivasolujen suuresta määrästä vaan siitä, että hiiva asettuu lepotilaan ja pitkään lepotilassa olleella hiivalla kestää kauan virota. Toki hiivasokuja kuolee sitä enemmän mitä kauemmin hiiva on ollut lepotilassa, mutta näillä ajoilla hiivasolujen kuolleisuus (olettaen että olosuhteet vat hyvät) on suht vähäinen. Sitkeä pirulainen on hiiva. En olisi juuri huolissani hiivausasteen riittävyydestä, josko kovin dormanttia hiivaa ei kannata käyttää, koska silloin vaikutus on sama kuin käyttäisi liian vähän hiivaa. Nukkuvat solut eivät ehdi toimintaan mukaan ollenkaan. Melkkon asenne sen sijaan kismittää. Heidän vastauksistaan tuntuu huokuvan ajatus, että ei siinä ole mitään väärää jos he myyvät tavaraa jonka käyttö on hankalaa ja epävarmaa koska ei voi tietää milloin hiiva on käytettävissä. Toisaalta ei se hiiva mihinkään pilaannu pussin poksautuksen jälkeen. Uskaltaisin kuitenkin esittää, että kun hiiva käytetään valmistajan suosituksen mukaisessa ajassa, hiivausaste on valmistajan ohjeella "tarpeeksi" tarkka. Väitän edelleen, että tarkemmin on solujen määrä tiedossa 4kk vanhalla Activatorilla kuin jollain startterilla asvatetulla tuoreella propagatorilla...

En myöskään välttämättä innostuisi ajatuksesta solumäärän tuplaamisesta startterin avulla, mikäli hiivausaste on ilman startteriakin riittävä. Hiivaa voi olla liikaa ja tuplamäärä on jo aika paljon. Tarpeettoman paljon. Oman taannoisen koe-eräni pilaantumisen yksi varteenotettavista syistä on liian korkea hiivausaste, kun en tuolloin ymmärtänyt, enkä siksi viitsinyt vaivautua laskemaan hiivausastetta kohilleen kun tiesin sen olevan kuitenkin "riittävä". Enää en tuota riskiä ota.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ti Helmi 22, 2011 0:14 am

Kyllähän toki pussi kannattaa turvottaa. Elävien ja suspensioituneiden hiivasolujen laskeminen ikääntyneistä pusseista on kuitenkin lähes mahdotonta, kylmäketjukin on todennäköisesti katkennut jopa useamman kerran. Pussin turpoaminen kertoo toki tuotteen kunnosta jotain, mutta se ei ole välttämätöntä. Startteri on se tapa, jolla elinvoimaisuuden voi ainakin kokenut panija indikoida, ja saada vitaalien hiivasolujen määrää oikeasti ylemmäs.

Käsittääkseni hiivausasteen on oltava todella paljon liian suuri, että virhevaikutukset ylittävät liian alhaisen hiivausasteen negatiiviset vaikutukset. Liian alhainen hiivausaste on luullakseni huomattavasti yleisempi ongelma kuin liian suuri - tämän vuoksi suosittelen kuitenkin startteria. En aiemmin ole kuullut kenenkään hiivanneen niin paljon liikaa, että satsi piloille siitä menisi - sopivan hiivamäärän haarukka on kuitenkin aika laaja.

Minä puolestani luotan hyvin tehtyyn startteriin enemmän kuin maapalloa ympäri reissanneeseen Activatoriin. En väitä, että vitaalien solujen määrää olisi mahdollista laskea tarkkaan, mutta käyttäytyminen startterissa kertoo siitä paljon. Kun tuohon syntyy rutiini, huomaa, että esim. activatorpussukat käyttäytyvät eri kerroilla eri tavoin.

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja pettu » Ti Helmi 22, 2011 0:17 am

Hyvä kirjoitus!

EDIT: molemmat :D

Tuli muutama asia itsellekkin selvemmäksi tuosta. Perusajatus itsellä oli jokseenkin samansuuntainen. Yksi asia, mikä on hyvä muistaa, on että startteri on eri asia kuin hiivankasvatus. Hiivahan kasvaa normaalitilanteessa vierteessäkin jopa 6-kertaiseksi. Startterin hyviä puolia on, että sen voi tehdä miedommaksi kuin varsinaisen oluen ja startterissa hiiva on täydessä käynnissä hiivausvaiheessa (joskin se lienee totta myös Activatorilla), myöskin startterivierteen voi (tarvittaessa) kaataa viemäriin.

Mitäs mieltä sitten kun jotkut tekee uuden vierteen vanhan hiivan päälle, onko tässä ylihiivauksen riskiä? Mitä pohjimmiltaan liika hiiva tekee oluelle? Koskeeko se vain "hyvinvoivaa" hiivaa?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Helmi 22, 2011 0:37 am

Itsellä tuon koe-erän pilaantuminen on edelleen mysteeri. Maku täsmäsi kyllä kohtuullisesti ylihiivauksen tuntomerkkeihin, mutta voi olla kyllä muutakin. Hiivaa oli kyllä yli kaksinkertaisesti, ennemminkin nelinkertaisesti, joten se siitä :D Hyvä pointti tuo hiivakakun päälle uuden vierteen laskeminen...

Edelleen uskallan kuitenkin väittää, että hiiva kuolee äärimmäisen vaikeasti, paitsi jos lämpötila nousee liian korkeaksi. Hiivan tappava lämpötila on reippaasti yli 40°C. (juu, rippuu myös hiivasta...) Pakastaminen ei oikein saa hiivaa kuolemaan eikä edes pöpöt. Nämä kaikki saattavat kuitenkin vaikuttaa hiivan toimintaan ja sen tuottamiin aromeihin, etetnkin ne pöpöt. Näin ollen uskallan edelleen väittää, että Activatorissa on käytännössä täsmälleen se hiivamäärä mitä luvataan. (kotipanijalle riittävällä tarkkuudella) Uskallan olla jopa niin rohkea, että huomaamasi ero Activatorin käyttäytymisestä startterissa johtuu todennäköisesti ennemmin startterin kuin hiivan eroista. Oletetaan nyt, että sulla on samasta kannasta useita kokemuksia.

Lievennetään nyt kuitenkin ja myönnetään, että olen puhdas diletantti, ja voin hyvin suurella todennäköisyydellä olla väärässäkin. Yön pikkutunteina on vaan aina pakko vääntää... :D

Hyvää yötä

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ti Helmi 22, 2011 9:34 am

pettu kirjoitti:Mitä pohjimmiltaan liika hiiva tekee oluelle? Koskeeko se vain "hyvinvoivaa" hiivaa?

Hiivaa on liikaa, jos kaikille toimintakykyisille soluille ei löydy sopivaa ravintoa. Normaali kasvuprosessi häiriintyy, ja tämä johtaa seuraavan polven solujen mutatoitumiseen ja sitä kautta hiivan ominaisuuksien muuttumiseen. Ongelmia voi siis syntyä käymisen viime vaiheissa, tai erityisesti jos hiivaa otetaan talteen jatkokäyttöä ajatellen.

äyni kirjoitti:Uskallan olla jopa niin rohkea, että huomaamasi ero Activatorin käyttäytymisestä startterissa johtuu todennäköisesti ennemmin startterin kuin hiivan eroista. Oletetaan nyt, että sulla on samasta kannasta useita kokemuksia.

Hävytöntä! Ettäs kehtaatkin epäillä startteriani! :mad: :wink:

äyni kirjoitti:Lievennetään nyt kuitenkin ja myönnetään, että olen puhdas diletantti, ja voin hyvin suurella todennäköisyydellä olla väärässäkin. Yön pikkutunteina on vaan aina pakko vääntää... :D

Tiedetään. :wink:

Anssi
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Anssi » Ke Helmi 23, 2011 12:34 pm

Noniin. Aikani asioita pohdittuani tilasin tarvikkeet lager-kokeiluun. Teen ihan yksinkertaisen helles-tyylisen lagerin pilsner-maltaasta saflagerilla. Reseptejä kun tutkin, niin taidan laittaa humalaa vaan katkeroksi kun pakkaseen on jäänyt sopiva määrä northern breweria. Tiedän kyllä, että vähän kerettiläistä touhua, mutta NB:n katkero kyllä muuttuu kokemuksen mukaan ajastaan miellyttävämmäksi ja lagerointi/kypsyttely kuitenkin ottaa aikansa. Kaiken lisäksi olisi aikomus kokeilla 1-leittomäskäystä.

Anssi
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Anssi » La Helmi 11, 2012 12:51 pm

Millasiahan alkoholiprosentteja kyseinen hiiva mahtaa sietää? Savulagerin teko menossa, mutta en vielä tässäkään vaiheessa ole osannut päättää, että minkä vahvuista tavaraa tekisin.

Palaa sivulle “Arvostelut merkeittäin”