Safale US-05

Oletko käyttänyt jotain hiivaa ja haluat kertoa sen ominaisuuksista jotain?
Etkö löydä tietoa haluamastasi hiivasta, kysy se?
Käytä otsikkona hiivan nimeä / tyyppimerkintää.

Valvojat: suorama, Elmo

Anssi
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Imatra
18 tai yli: Olen

Safale US-05

ViestiKirjoittaja Anssi » Su Marras 28, 2010 14:50 pm

Avataampa tälle ihan oma ketju jos vaikka muutkin em. hiivaa koskevat kysymykset mahtuisivat tähän samaan.

Onko kukaan käyttänyt kyseistä hiivaa lämpötilasuosituksen (15-24 C) ihan alarajoilla tai mahdollisesti hieman sen alapuolella? Tällä hetkellä käymistilana olleen varaston lämpötila on 16 astetta ja laskee hitaasti, enkä osaa sanoa mihin lämpötila tulee asettumaan, koska eristystä on paranneltu hieman viime talvesta. Uskallanko kokeilla vaikka 14 asteessa vai meneekö pohjahiivahommiksi?

Ssami
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

Re: Safale US-05

ViestiKirjoittaja Ssami » Ti Kesä 14, 2011 15:26 pm

Laitampa nyt tänne tämän kysymyksen, ettei tarvi uutta ketjua alottaa. Huomenna (ke) ois tarkotus olut pullotella, jossa on käytety us-05:ta, ja ois tarkotus viikonloppuna viimeistään tehdä uusi satsi ja käyttää samaa hiivaa. Säilyisikö hiivakakku hyvänä viikonloppuun asti ihan vain käymisastian pohjalla, jos laittas sen vaikka vilposampaan paikkaan? Vai pitääkö laittaa desinfioituun pulloon?

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Kesä 14, 2011 15:38 pm

Miksi ei pullotus samalle päivälle?

Itse kysymykseen en osaa vastata.

Ssami
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Ssami » Ti Kesä 14, 2011 16:30 pm

Siinä on vaa semmone, et olusten pitäs viikon päästä pe olla suht juomakelposessa kunnossa, ja kaverin kanssa tehdään olut, eikä oikein mahda muutenkaan ainakaan samana päivänä keretä, kun töitten jälkeen pullojen pesu + pullotus... Pitää nyt kattua.

kopolo kirjoitti:Tää menee vähän mutulla, mutta ei kait se hiiva huomaa jos siitä otetaan suurin osa oluesta päältä pois. Jättää jonkun ½cm kerroksen suojaamaan.

Samaa oon itekki miettiny.
Viimeksi muokannut Ssami, Ti Kesä 14, 2011 17:31 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

kopolo
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Lahti

ViestiKirjoittaja kopolo » Ti Kesä 14, 2011 16:31 pm

Tää menee vähän mutulla, mutta ei kait se hiiva huomaa jos siitä otetaan suurin osa oluesta päältä pois. Jättää jonkun ½cm kerroksen suojaamaan.
Mulla on ollut hiivasakat pöntön pohjalla oottamassa uutta satsia vuorokauden verran, siinä ei ollut edes olutta "suojana". Ihan hyvin toimi.

Rach
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Rach » Pe Kesä 24, 2011 2:16 am

Alkuperäiseen kysymykseen: Tein jonkinlaisen all-grain-oluen US-05-hiivaan ja laitoin pojan kellariin, jossa lämpötila vaikuttaisi olevan n. 14 astetta tai vähän allekin. Hiivauslämpötila oli n. 19 ja siitä siis laski tonne kellarilämpöön. Lähti hyvin käymään, vesilukko alkoi pulputtaa n. 16 tunnin jälkeen. Käyminen ei kuitenkaan ole kovin aktiivista verrattuna hieman vajaa 20 asteessa samalla hiivalla käyneisiin oluisiin: vesilukko on alusta lähtien pulputtanut suht harvakseltaan. Mittaan ominaispainon n. 2 vkon kuluttua ja raportoin siitä lisää. OG oli 1.044.

Ssami
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Ssami » Pe Kesä 24, 2011 11:19 am

Ja laitetaan vielä vastaus tohon omaan kysymykseen tännekin, eli lähti käymään, vaikka hiivat olivatkin pöntössä huoneenlämmössä sen pari päivää. Pinnalle jätin ohuen olutkerroksen, jonka sitte lapposin pois. Sehän pitäs ton hiivakakun päälle taas laskia uus vierre, ettei hyvät hiivat menis hukkaan...

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Pe Kesä 24, 2011 14:07 pm

Ite tein samalle hiivalle siten että pullotin pohjarupaa ja pistin siihen hieman sokeria sekaan. Puristelin pullossa olevat ilmat pois, odotin että tuli käymisellä takaisin muotoonsa ja laitoin jääkaappiin odottamaan seuraavaa käyttöä. Ihan tavalliseen huuhdottuun 1,5l vissypulloon laitoin.

Rach
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Rach » Pe Kesä 24, 2011 15:02 pm

Nyt neljän päivän käymisen jälkeen pulputus näytti pysähtyneen lähes kokonaan. Tarkistin varalta ominaispainon ja olihan se käynyt 1.018 asti. Vaikuttaa kyllä, että tuo 14 astetta on aika minimi, missä US-05 jaksaa vielä käydä. Taidan pitää jonkinlaisen diasetyylitauon huoneenlämmössä pari päivää ja laittaa takas kellariin pariksi viikoksi. Toivottavasti lämpötilavaihtelu ei tuo kovin kummallisia estereitä mukanaan... Pääkäyminen sentään vaikuttaisi olevan jo aikalailla ohi.

Näin kesällä ilman sen kummempia arkkupakastin-virityksiä pitää käytännössä valita käyttääkö ale-oluet huoneenlämmössä 24-25 asteessa (ja helteiden sattuessa paljon kuumemmassakin) vai kellarissa hieman liian kylmässä (13,5 - 14,5). Kellarissa sentään lämpö ei heilahtele juurikaan.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » La Kesä 25, 2011 11:14 am

Vaikka mulla kummalliset arkkupakastin-viritelmät onkin niin olen tätä hiivaa käyttänyt ihan huoneenlämmössä. Toimii mun mielestä hyvin lämpimässä, eikä tuota mitään asiaan kuulumatonta makua ainakaan vielä 23 asteessa. Makuasioita tietysti.

Juomasarvi
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Vaasa

ViestiKirjoittaja Juomasarvi » Ma Huhti 30, 2012 12:42 pm

Tervehdys
Olen uusi käyttäjä tällä foorumilla ja aikalailla aloittelija oluen panossa.
Kysymys koskee tätä Safale US-05 hiivaa että paljonko sitä pitää laittaa sellaiseen 20-22 litraan vierrettä? Ja pitääkö siitä tehdä se ns panoshiiva vai lisätä suoraan käymisastiaan?

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Huhti 30, 2012 12:51 pm

Jos ei halua tehdä aiheesta liian vaikeata ;) niin itse laittaisin yhden tai kaksi pussillista (a 11.5g) tuohon määrään. Riippuen vierteen vahvuudesta. Eli jos yli SG1.060 laittaisin sen kaksi pussia.
Tämän nesteyttäisin ohjeen mukaan, eli 10 x hiivan paino kiehautettua vettä jäähdytettynä n. 27 asteiseksi (eli 11,5 x 10 = 115g) (sekoittelut ohjeesta).
Toinen vaihtoehto on sitten se, että sirottelee hiivan suoraan vierteen päälle.
Molempia tapoja olen käyttänyt eikä yksikään satsi ole tavan takia pieleen mennyt.

Ja Tervetuloa joukkoon kummaan!
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Juomasarvi
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Vaasa

ViestiKirjoittaja Juomasarvi » Ma Huhti 30, 2012 13:45 pm

Kiitti. Vierteen väkevyydestä ei vielä ole tietoa koska olen vasta laittamassta lähipäivinä käymään.Kyseessä olisi laittaa
1,7 kg Coopers real ale
1,8kg Muntons medium humaloimaton
22 litraan vettä
liekkö sokeria nyt tarvitsee ollakkaan? mutta ostin kuitenkin amber spraymallasta ainakin jälkikäyntiin

Tuskin kovin pieleen mennään jos sekoitan hiivan vierteeseen veden sijasta erilliseen lasiin muuten samanlaisella ohjeella? käymisen alkamisen nopeutta ajatellen..

Karhun tapaista olutta jos saisi ehkä hieman täyteläisempänä:)

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Huhti 30, 2012 15:12 pm

Jos sekoitat erillisessä lasissa, suosittelen käyttämään pelkkää vettä.
Syy on se, että tällöin hiiva nesteytyy stressantumatta ja on jopa paremmassa kunnossa.
Käymisen uskon lähtevän vähintääkin yhtä nopeasti liikkeelle.
Kun käyttää vierrettä, hiiva joutuu heti raihnaisena ja puolikuivana aloittamaan työnsä. (Joskus hiiva jopa mutatoituu silloin.)
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ma Huhti 30, 2012 21:09 pm

US05 on kyllä oikea työjuhta. 5 päivää sitten heitin 1040 OG vierteeseen, seuraavana aamupäivänä aivan eloton, lämpötila oli 14.7. Vein lämpimämpään huoneeseen, illalla alkoi puksuttaa ja perjantai-aamuna todella raivoisasti. Lauantaina oli 1012 ja tänään 1010 (4%) ja tasaisesti puksuttaa vielä noin 30 sekunnin välein.
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

Olutsieppo
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Porvoo

ViestiKirjoittaja Olutsieppo » Su Touko 06, 2012 13:57 pm

Juomasarvi kirjoitti:Kiitti. Vierteen väkevyydestä ei vielä ole tietoa koska olen vasta laittamassta lähipäivinä käymään.Kyseessä olisi laittaa
1,7 kg Coopers real ale
22 litraan vettä
liekkö sokeria nyt tarvitsee ollakkaan? mutta ostin kuitenkin amber spraymallasta ainakin jälkikäyntiin

Tuskin kovin pieleen mennään jos sekoitan hiivan vierteeseen veden sijasta erilliseen lasiin muuten samanlaisella ohjeella? käymisen alkamisen nopeutta ajatellen..

=) Ei millään pahalla vaan tämä seuraava on vain mun oma mielipide. Eli mun mielestä ennen kuin alkaa omia oluita väsäämään, niin olisi hyvä olla hieman enemmän tietoa eri oluttyyleistä. Koska muuten melko suurella todenäköisyydellä pettyy lopputulokseen, kun ei se pintahiivalla käytetty Real Ale maistukaan sille tutulle ja turvalliselle Karhulle. Sanotaanko nyt että kun on maistanut jo pari sataa eri olutta ja sen 20-30 oluttyyliä, niin on vähän parempi käsitys siitä mitä odottaa ensimmäiseltä kotioluelta. Varmaan on monelta jäänyt tämä harrastus siihen yhteen kertaan kun tehdään yhtä ja odotetaan toista. Eikun rohkeasti vain maistamaan läpi koko Alkon valikoiman. :cheers1:

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Su Touko 06, 2012 14:14 pm

Olutsieppo kirjoitti: Eikun rohkeasti vain maistamaan läpi koko Alkon valikoiman. :cheers1:

Eikun rohkeasti vaan kokeilemaan eri oluttyylien valmistusta tuolla rahalla....

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » Su Touko 06, 2012 14:29 pm

Olutsieppo kirjoitti:
Juomasarvi kirjoitti:Kiitti. Vierteen väkevyydestä ei vielä ole tietoa koska olen vasta laittamassta lähipäivinä käymään.Kyseessä olisi laittaa
1,7 kg Coopers real ale
22 litraan vettä

=) Ei millään pahalla vaan tämä seuraava on vain mun oma mielipide. Eli mun mielestä ennen kuin alkaa omia oluita väsäämään, niin olisi hyvä olla hieman enemmän tietoa eri oluttyyleistä. Koska muuten melko suurella todenäköisyydellä pettyy lopputulokseen, kun ei se pintahiivalla käytetty Real Ale maistukaan sille tutulle ja turvalliselle Karhulle. Sanotaanko nyt että kun on maistanut jo pari sataa eri olutta ja sen 20-30 oluttyyliä, niin on vähän parempi käsitys siitä mitä odottaa ensimmäiseltä kotioluelta. Varmaan on monelta jäänyt tämä harrastus siihen yhteen kertaan kun tehdään yhtä ja odotetaan toista. Eikun rohkeasti vain maistamaan läpi koko Alkon valikoiman. :cheers1:

+1
Vastoin periaatteitani maistatin Citra Pale Aleani (uuteolut, hiivana US-05) "Karhumiehillä" perjantaina.
1. "Tässä on joku kitkerä maku. Vähän kuin Pistonheadissä. Muuten ihan hyvää. Voisin ehkä juoda pullollisen." Ko. henkilö oli selvinpäin.
2. "Tuoksuu hyvältä. Maku ei muistuta yhtään Karhua. Joku sivumaku tässä on, josta en pidä." Ko. henkilö oli juonut n. 8 Karhua.
3. Ei suostunut maistamaan, koska "tiesi ettei tykkää siitä".

Erikoisoluita (SNPA, Anchor Liberty + monet IPAt) juova kaverini: "Pitsiä jättävä valkoinen vaahto. Kirkas meripihkan väri. Todella hyvä trooppinen tuoksu. Maussa greippiä ja trooppisia hedelmiä. Katkeruus tuntuu mukavasti."

Citra Pale Ale ei edes ole kovin katkera, mutta siinä on todella vahva aromi- ja kuivahumalointi Citralla.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ke Kesä 06, 2012 15:17 pm

Onko muille sattunut tämän hiivan kanssa niin että satsi jatkaa käymistä vielä pulloissa? Eilen räjähti taas yksi pullo joka oli kegistä pullotettu ja ollut huoneenlämmössä. Oli nyt toinen kerta. Eli onko hiivan ominaisuus vai jokin kontaminaatio?

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ke Kesä 06, 2012 16:09 pm

Kiljumies kirjoitti:Onko muille sattunut tämän hiivan kanssa niin että satsi jatkaa käymistä vielä pulloissa? Eilen räjähti taas yksi pullo joka oli kegistä pullotettu ja ollut huoneenlämmössä. Oli nyt toinen kerta. Eli onko hiivan ominaisuus vai jokin kontaminaatio?

Mittaa FG niin ehkä selviää. Ja jos uskallat, maista. Jos et uskalla itse maistaa, maistata jollain hyväuskoisella foorumilaisella. :)

Palaa sivulle “Arvostelut merkeittäin”