Safale US-05

Oletko käyttänyt jotain hiivaa ja haluat kertoa sen ominaisuuksista jotain?
Etkö löydä tietoa haluamastasi hiivasta, kysy se?
Käytä otsikkona hiivan nimeä / tyyppimerkintää.

Valvojat: suorama, Elmo

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Re: Safale US-05

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ke Kesä 06, 2012 19:26 pm

Siis maussa ei varsinaisesti ole ollut mitään vikaa, mutta käyminen on jatkunut pullossa vielä yli kuukauden kuluttua pullotuksesta.

Juomasarvi
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Vaasa

ViestiKirjoittaja Juomasarvi » Ke Kesä 20, 2012 10:27 am

On kyllä tullut juotua aika lailla noita olusia, tummia ja perusvaaleita pääasiassa.Täytyy kyllä sanoa että en niin hirveästi ollut tutustunut kaupalliseen Ale-olueen..mutta satsista tuli kyllä hiton hyvä, sellainen viikinkikalja. Vähän se taisi hapettua kun lappoletkuun oli vissiin jäänyt ilmaa ja letku oli noussut pinnalle toiseen astiaan laitaessa (kupli) kun käväisin muualla.
Nyt kun on kypsymässä coopers draught+1,5 light humaloimaton+jäljelle jäänyttä amber-spraymallasta niin siitä on kyllä kunnon laatua tulossa omaan makuun. Aika vaaleaa mutta mukavan maltainen, parilla huikalla maistiaispullot, helvetin hyvää. Eikä pahaa luultavamminkaan tulossa mitä eilen pullotin (ja maistelin), Finlandia-uute, 13 litraa vettä, perle+fuggles,spaymallas+panimosokeri, draught-satsista uudelleen käytetty Safale Us-05.

Olutsieppo kirjoitti:
Juomasarvi kirjoitti:Kiitti. Vierteen väkevyydestä ei vielä ole tietoa koska olen vasta laittamassta lähipäivinä käymään.Kyseessä olisi laittaa
1,7 kg Coopers real ale
1,8kg Muntons medium humaloimaton
22 litraan vettä
liekkö sokeria nyt tarvitsee ollakkaan? mutta ostin kuitenkin amber spraymallasta ainakin jälkikäyntiin

Tuskin kovin pieleen mennään jos sekoitan hiivan vierteeseen veden sijasta erilliseen lasiin muuten samanlaisella ohjeella? käymisen alkamisen nopeutta ajatellen..

Karhun tapaista olutta jos saisi ehkä hieman täyteläisempänä:)

=) Ei millään pahalla vaan tämä seuraava on vain mun oma mielipide. Eli mun mielestä ennen kuin alkaa omia oluita väsäämään, niin olisi hyvä olla hieman enemmän tietoa eri oluttyyleistä. Koska muuten melko suurella todenäköisyydellä pettyy lopputulokseen, kun ei se pintahiivalla käytetty Real Ale maistukaan sille tutulle ja turvalliselle Karhulle. Sanotaanko nyt että kun on maistanut jo pari sataa eri olutta ja sen 20-30 oluttyyliä, niin on vähän parempi käsitys siitä mitä odottaa ensimmäiseltä kotioluelta. Varmaan on monelta jäänyt tämä harrastus siihen yhteen kertaan kun tehdään yhtä ja odotetaan toista. Eikun rohkeasti vain maistamaan läpi koko Alkon valikoiman. :cheers1:
Viimeksi muokannut Juomasarvi, Ke Kesä 20, 2012 10:40 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ke Kesä 20, 2012 10:29 am

Ei se mokomasta mihinkään hapetu.

Juomasarvi
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Juomasarvi » Ke Kesä 20, 2012 10:57 am

Kiljumies kirjoitti:Ei se mokomasta mihinkään hapetu.

Aha. Mikähän selittäisi sellaisen vähän hiivaisen maun joka tarttui? Hiiva oli tämä US-05, käymislämpötila oli alussa 20, lopussa 23, voikohan lämpötilavaihtelut tosiaan näin paljon vaikuttaa mistä on jossain kerrottu? Eipä se sinällänsä haittaa, mökkikänniolut mutta kiinnostais vähän. Se oli viikon primäärissä toisen viikon sekund. Silloinhan ainakaan hiivan ei pitäisi olla tarttumassa makuun. Ei se kaupallisissa ihan näin paljoa maistu. Parasta aikaa muuten juonkin sitä :cheers2:

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ke Kesä 20, 2012 12:42 pm

Eli hapettuma maistuu mielestäni semmoiselle märälle pahville. Hiivaisa maku johtuu todennäköisesti edelleen oluessa olevasta hiivasta. Lopullinen sakkautuminen vie yllättävän kauan.

Juomasarvi
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Juomasarvi » Ke Kesä 20, 2012 14:48 pm

Melkein samalla tavalla valmistui draught, paitsi vaan jostain syystä kävi 2 viikkoa ja sitten kun FG viimeiseksi näytti samaa parina päivänä niin siirsin sen suoraan muutamaksi päiväksi sekundääriin ja siitä siirsin pullotusastiaan; eikä siinä maistu hiiva juurikaan enempää kuin kaupallisissa. "Oluen kotivalmistus" 93 vuoden olutkirjassa sanotaaan jos olut on liikaa ollut käymisastiassa se olisi happamaa ja katkeraa, tämä tekemäni ale on ehkä vähän sitä mutta kyllä siinä hiiva maistuu.

Akselipoika
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Akselipoika » Ma Maalis 23, 2015 12:15 pm

Ensimmäistä kertaa olen nyt käyttänyt kyseistä hiivaa. Tänään otin näytteen samalla kun siirsin kakkosastiaan. Se mikä minua yllätti oli matala OP; 1,057:sta se oli laskenut peräti 1,008:n. Onko muilla samanlaisia kokemuksia kyseisestä hiivasta, että käyttää oluen erittäin kuivaksi? Kristallimaltaitakin oli kuitenkin 7,5% grain billistä... Ei sillä, hyvältähän näyte maistuu, mutta silti ihmetyttää poikkeuksellinen matala FG.
"Ihan hyvää"

Kalle
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Helsinki
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kalle » Ma Maalis 23, 2015 13:55 pm

Tuollahan attenuaatio on siinä 85% kieppeillä joka on korkea mutta ei mitenkään omituinen jos mäskäys on tapahtunut ~64-65 asteessa. Mäskäyslämpö vaikuttaa eniten niihin jääviin sokereihin, ja sitten myös kristallimaltaissa on eroja. US-05 kyllä kiltisti käyttää kaiken, oma pale ale käy yleensä 1.050 -> 1.006.

Palaa sivulle “Arvostelut merkeittäin”