Mauribrew Weiss

Oletko käyttänyt jotain hiivaa ja haluat kertoa sen ominaisuuksista jotain?
Etkö löydä tietoa haluamastasi hiivasta, kysy se?
Käytä otsikkona hiivan nimeä / tyyppimerkintää.

Valvojat: suorama, Elmo

KPA
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Varsinais-Suomi
18 tai yli: Olen

Mauribrew Weiss

ViestiKirjoittaja KPA » To Huhti 16, 2015 23:32 pm

Tuossa parisen viikkoa sitten lähti 45% sahti / 55% vehnä & ko. hiiva nesteytettynä n. 23c vehnävierteen sekaan. Mäskäys ehkä snadisti korkealla, n. 70c, josta saatiin jäähdyttelyn ja keiton jälkeen Op 1059. Huomautettakoon, että ko. hiiva oli ostettu ns. alennuskorista.
Pulputteli hyvin pari päivää, luulin käymisen jo loppuneen mutta kaksi viikkoa hiivauksesta op oli yhä n. 1030.

(Huoneen) Käymislämpötila on ollut kokoajan n. 18-19c

Lapposin pullotusvalmiuksissani satsin sekondaariin kera (tarpeettomaksi osoittautuneet) 135g pullotussokeria, korkean ominaispainon jälkeen totesin viisaammaksi heittää jääkaapissa muhineen wb-06-slurryn sekaan.

Nyt tuo pulpauttaa tuolla rauhalliseen tahtiin.

70c mäskäyslämpö tuskin on vielä tarpeeksi saamaan aikaan 1030. asti käymiskelpaamattomia sokereita?
Syy lienee vain hiivan "kyykkäys"?

tinaukkeli
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Espoo

Re: Mauribrew Weiss

ViestiKirjoittaja tinaukkeli » Ti Touko 12, 2015 8:13 am

Minullakin tapahtui jotain kummallista käymisessä ja hiiva kyykkäsi 1.022... Tämmöisenä sitten pullotin koska ei ollu mitään muita hiivoja lähettyvillä ja yllättävän hyvää tuli. Vähän vain kummastuttaa tämä hiivan "kyykkäys". Käymislämpötila kuitenkin tasainen 22

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

Re: Mauribrew Weiss

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ti Touko 12, 2015 9:14 am

Vähän samaa ongelmaa, täsmälleen sama resepti uutteilla, toiseen laitoin WB-06 ja toiseen Maurin Weiss. Maurihiiva vaikutti jo valmiiksi kuolleelta pussista kaataessa, isoja ruskeita "rakeita".

OG 1.034 -> WB06 kävi .008 ja Mauri .010.

Palaa sivulle “Arvostelut merkeittäin”