Danstar BRY-97

Oletko käyttänyt jotain hiivaa ja haluat kertoa sen ominaisuuksista jotain?
Etkö löydä tietoa haluamastasi hiivasta, kysy se?
Käytä otsikkona hiivan nimeä / tyyppimerkintää.

Valvojat: suorama, Elmo

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Re: Danstar BRY-97

ViestiKirjoittaja ossis » Ma Huhti 20, 2015 15:05 pm

Ilmauksen uskoisin olevan kunnossa. Samalla tavalla ilmattuna US-05 kävi nätisti, vaikkakin olikin apaa ja tämä stouttia.
Ravistelu pitää vielä ottaa repertuaariin mukaan mikäli ominaispaino ei tuosta tahdo laskea.

Mites tuo oliviiöljy auttaa? Pienentää nesteen pintajännitystä ja sitä kautta auttaa ilmauksessa?

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Huhti 20, 2015 15:48 pm

Ei keskenkäynyttä olutta pidä ruveta ravistelemaan, siinä on hapettumisesta aiheutuvien virhemakujen syntymisen todennäköisyys liian suuri.
Oliiviöljystä tuskin on haittaa.
Yleensä pelkkä hiivan sekoittaminen pohjalta oluen sekaan riittää.

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Ma Huhti 20, 2015 22:58 pm

äyni kirjoitti:Ei keskenkäynyttä olutta pidä ruveta ravistelemaan, siinä on hapettumisesta aiheutuvien virhemakujen syntymisen todennäköisyys liian suuri.
Oliiviöljystä tuskin on haittaa.
Yleensä pelkkä hiivan sekoittaminen pohjalta oluen sekaan riittää.

Mitä tarkoitat hapettumisesta johtuvilla virhemauilla? Hapetetaanhan sitä vierrettä muutenkin hiivauksen yhteydessä. Samoin kuin startteria kasvattaessa. Ja ainakin jenkkilän dudekset aika vallattomasti on noita videoissa heilutellu.

Ja anyways ite ruukaan "pyörittää" sitä vierrettä siellä että hiiva sekottuu kunnolla taas. Sellanen suolasirotin-actioni voi olla muutenkin teknisesti aika mahdotonta ja hasardia ainakin näissä muoviastioissa.

Ja tuossa oli tuosta oliiviöljystä: http://www.winning-homebrew.com/olive-oil.html'

EDIT: Lueskelin lisää tuosta hapettumisesta ja ilmeisesti olut _voi_ saada liikaa happea kesken käymisen. Ite oo eläny siinä uskossa että se happi mitä siihen vierteeseen nyt saa sitoutumaan ei voi olla liikaa niin kauan kuin käymisprosessi on käynnissä. Sen oon ymmärtäny että käymisen loputtua tuo happi ei ole enää kosher (iteasiassa sen takia ite lisää kegeihin hieman käymiskelpoista matskua sulkemisen jälkeen). No oppi ja ikä kaikki.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Huhti 21, 2015 8:44 am

Siinä vaiheessa kun hiiva lisääntyy, eli heti aluksi, happi on OK ja oikeastaan välttämättömyys lisääntymisen kannalta. Varsinaisessa käymisessä hiiva ei happea kuluta, vaan se on anaerobinen prosessi. Lisääntymisvaiheen jälkeen vierteessä oleva happi hapettaa alkoholeja ja muita yhdisteitä.
Siis happi ja osittainkin käynyt olut ei sovi yhteen. Alkoholit hapettuu aldehydeiksi ja eteenpäin hapoiksi, eikä tätä kyllä toivota.
Muutenkin hapettaminen on välttämätön paha. Jo käymättömässä vierteessä on yhdisteitä, jotka hapettuessaan muuttavat makuaan epämiellyttäviksi tai vain vääränlaisiksi. Jotkut vannoo tuon oliiviöljyn nimeen, vähentää väitetysti hapettumisen makuja, mutta toiset taasen väittää ettei mitään havaittavia eroja. Taas pitäisi testata.

Taster
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Uusikaupunki

ViestiKirjoittaja Taster » Ti Huhti 21, 2015 9:48 am

ensimmäistä kertaa olen tämän hiivan kanssa tekemisissä, sunnuntaina aamulla hiivat lisätty ja ei vieläkään mitään eloa ole pöntössä. vierettä 19l ja lämpötila 20c. Tänään illalla jollei mitään kuulu niin laitan toisen pussin...Oliskohan vika siinä että yksi pussi ei riitä tuolle määrälle?!

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Ti Huhti 21, 2015 11:25 am

Itsellä on ongelmia 11l satsin kanssa johon meni yksi pussi Bryytä.
Nyt kun aloin vilkuilla Brewcatin sivuilta, että jos lisää tilaisi, niin heidän kuvauksen mukaan yksi pussi per 10l. Danstarin ohjeläpyskässä lukee 100g/100l eli 1g/l.
Pussissa on 11g (tai 10g lähteestä riippuen), joten sanoisin, että 20l toinen pussi mukaan.

Mutta tämä voi olla kyllä hidas hiiva starttaamaan (itsellä meni 60-70h ensimmäisiin ilmalukon pörähdyksiin) ja lukemani perusteella myös hyvin lämpöherkkä. Eli jos liian viileää voi viivästyttää vielä lisää heräämistä.

Yritin eilen herätellä uudestaan hiivaa hieman kaapimalla saavin pohjasta massaa liikenteeseen. Pinnalla oli hiivan jälkiä ja pohjasta nousi hiivamöhnää vierteeseen. Aamuun mennessä ei kuitenkaan ollut tapahtunut mitään. Ilmalukossa näkyy pientä paineen kasvua, mutta ei niin paljoa että ilmaa läpi tulisi.
Illalla sitten vielä ominaispaino mittaukset ja sen jälkeen uudet johtopäätökset.

Taster
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Taster » Ti Huhti 21, 2015 18:43 pm

No nyt se sitten alkoi pulputtamaan, kauan kesti. Mitäs sitä nyt sitten tekisi, laittaako toisen pussukan joka tapauksessa vaiko antaa olla näin? Onpas vaikeita päätöksiä..

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » Ti Huhti 21, 2015 19:24 pm

Dude, chill, ja juo bisse.

Taster
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Taster » Ti Huhti 21, 2015 20:36 pm

Tämä selvä.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Huhti 21, 2015 21:37 pm

Jos käynnistyminen on ollut hidasta, voi olla järkevää hieman hämmentää vierrettä kun se viimein käynnistyy. Näin varmistetaan, että hiiva on kunnolla suspensiossa ja käyttää oluen hyvin.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Ke Huhti 22, 2015 0:16 am

Nyt kaipaisin hieman apua miettimään jatkoa omaan bry-projektiin.
Eilinen kaapiminen ei ole ainakaan reilun 24h aikana saanut käymistä käyntiin tai ainakin vesilukko on hiljaa. Ominaispaino oli edelleen 1.040 tienoilla eli sama kuin lauantaina.

Pitäisikö uudelleen hiivaamista alkaa miettiä? Mikäli uudelleen hiivataan, tulisiko nyt käyttää samaa hiivaa vai voisiko pistää us-05 jatkoksi? Bry pitänee tilata joten se olisi hyvä saada putkeen, niin hiivausta voisi miettiä sitten viikonloppuna, jos siis ominaispaino vieläkin samalla tasolla.

Vai edelleen jäitä hattuun ja mietin viikon päästä uudestaan? Karmeaa ihmisen kiusaamista. =)

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » Ke Huhti 22, 2015 8:59 am

Ei se sillä S-05:sella pilalle mee tai muutenkaan makuprofiili muuttus. Eli nakkaa vaan sekaan niin ei turhaa tartte elämää lyhentää hermoilemalla.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Ke Huhti 22, 2015 11:21 am

Aikamoinen epeli tämä Bry kyllä on.
Tilanteesta suivaantuneena otin vielä eilenkin kannen auki ja kaavin pohjasta kaikki hiivat liikenteeseen ja hämmensin varovaisen tarkasti lientä. Aika matala hiivakakku pohjassa vaikutti olevan verrattuna edelliseen US-05 settiin. Pistin vielä pisaran oliiviöljyäkin sekaan aikaisempien viestin perusteella sekä nostin käymislämpöjäkin sinne 20-21 asteen tietämille.
Tänä aamuna kun menin tilannetta tarkistamaan niin jälleen oli käyminen käynnissä. 1-2 pöräystä minuutissa eli ihan hyvällä kyydillä näytti ainakin sillä hetkellä menevän.
Toivoa sopii, että käyminen pysyy käynnissä nyt hieman pidempään ja saan ominaispainot tarpeeksi alas ilman lisäkikkailuja.

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ke Huhti 22, 2015 12:16 pm

Pysyyhän sulla lämpötila tasaisena? Ettei lämmöt pääse pahasti välillä putoamaan?

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Ke Huhti 22, 2015 13:17 pm

Kellari on ihan lämmin käyttökellari jossa lämpötila pysyy aika stabiilina. Pöytätasolla lämpö on siinä 19.5-20.5 välillä(missä saavi nyt on takki päällä) ja lattialla riippuen tarkemmasta paikasta ja korkeudesta noin 16-19 asteen välillä.
Aloituksessa oli todennäköisesti liian kylmässä kohtaa olutkorin päällä lattialla, jossa lämmöt oli noin 18 asteen tienoilla.

Vaikka kohtuu stabiilia on pitänee alkaa suunnitella vanhan jääkaapin muokkausta käymiskaapiksi. Ei tarvitsisi lämpötilan kanssa säätää niin paljoa.

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja miguels » Ti Kesä 09, 2015 8:48 am

Vähän vertaistukea tästä BRy-97 -hiivasta. Vierre ollut pöntössä jo 36 tuntia ja ei vaan lähde käymään.
Nesteytetty hiiva näytti kyllä ihan hyvältä. Täytyy vielä jonkin aikaa ihmetellä ja lyödä vaikka uusi pussi sekaan. Kittioluet ovat välillä startanneet hitaammin, mutta nämä mäskätyt ovat lähteneet lähes aina heti käymään.

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ti Kesä 09, 2015 8:54 am

Toi hiiva on todella hidas lähtemään käyntiin. Jos hiivauslämpötila oli OK ja hiivausaste järkevä niin kyllä se siitä vielä herää.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Ti Kesä 09, 2015 9:17 am

Hidas on starttaamaan. Oma startti tapahtui vesilukon perusteella noin 50-60h kieppeillä.
Omalta osalta jälkipyykeissä mietin vielä omaa hiivausastetta. Eli todennäköisesti omalta osalta hiivaa ei ollut tarpeeksi. Pussin viimeinen käyttöpäivä oli toukokuu 2015 eli aika lopunaikoja hiivan osalta elettiin. Yhdessä pussissa ei ehkä ollut enää tarpeeksi soluja oluen käyttämiseen ja pari pussia olisi tarvittu riittävään vauhtiin.
Toki tuon oluen kanssa on muutenkin ongelmia, jotka eivät johdu ainoastaan hiivasta.

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja miguels » Ti Kesä 09, 2015 9:43 am

Okei, tuntuu käyttäytyvän eri lailla eri paikoissa. Vaikuttaako sitten veden kemia tjsp starttaamiseen...

Pikkusatsi, eli 13 litraa 1050 vahvuudella. Lämmöt 19 eli pitäisi olla homma sinänsä kunnossa. Katsellaan :nauru:

Vieressä lähti Bulldogin Imperial Red Ale käymään 8 tunnissa kitin omalla hiivalla.

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja miguels » Ti Kesä 09, 2015 9:45 am

ossis kirjoitti:Toki tuon oluen kanssa on muutenkin ongelmia, jotka eivät johdu ainoastaan hiivasta.

Heh joo, taitaa olla foorumin myyttisin ja eeppisin olut tuo sinun stout-tuotos :nauru:

Palaa sivulle “Arvostelut merkeittäin”