Danstar BRY-97

Oletko käyttänyt jotain hiivaa ja haluat kertoa sen ominaisuuksista jotain?
Etkö löydä tietoa haluamastasi hiivasta, kysy se?
Käytä otsikkona hiivan nimeä / tyyppimerkintää.

Valvojat: suorama, Elmo

Yeasthill
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kangasala
18 tai yli: Olen

Danstar BRY-97

ViestiKirjoittaja Yeasthill » La Loka 25, 2014 20:53 pm

Toisin kuin jenkkipojat väittää, tämä hiiva starttaa ihan normaalisti. Ei siis 48h odottelua, kuten jotkut väittävät. Kannattaa lukea se nesteytysohje ja huomioida ne lämpötilat, mitä pussin kyljessä lukee =)

Hiiva käy reippaasti ja vesilukosta ei tuprahtele mitään pahoja hajuja. Sedimentoituu kivasti pullon pohjalle ja olut on kirkasta. Maku profiili n. 18 asteessa käytettynä on todellakin neutraali. Humala ja mallas maistuu niin kuin pitääkin, eli ainakaan minun mielestäni hiiva ei korosta kumpaakaan. Hiiva sopii jenkki ipa:n ja apa:n panoon mainiosti.

Ainoa negatiivinen asia, jonka hiivasta löysin oli se, että hiivasakan maku on sellainen, jotenkin makaronia muistuttava. Yritän siis kaataa tällä tehdyt olet lasiin siten, että pullosta ei tulisi YHTÄÄN näkyvää hiivasakkaa lasiin.

Ehkä käytän jatkossakin, ellen opi käyttämään us-05 hiivaa ilman sitä persikkaisuutta. Joo ja tiedän kyllä mistä se johtuu...liian kylmä käymislämpötila. :wink:

Yeasthill

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

Re: Danstar BRY-97

ViestiKirjoittaja suorama » Su Helmi 01, 2015 6:57 am

Mietin kanssa tuon BRY-97 hiivan kokeilua.
Pitäisi vain tilata sitä jostain =).
Toiset tuntuvat (maailmalla) kehuvan taivaisiin ja toiset eivät pidä ollenkaan.
Osa puhuu aprikoosi/mango tyyppisestä flavorista, toiset puhtaudesta.
Osa mainitsee erittäin kirkkaan lopputuloksen, missä toiset moittii sameutta.
Pitää siis kokea itse.

Kuinka kylmässä us-05 antaa niitä persikkaisia makuja?
Ite käytän 16°C lämmössä eikä hedelmäisyyttä ole löytynyt vielä.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Yeasthill
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Yeasthill » Su Helmi 01, 2015 11:49 am

Olen ihan tyytyväinen niihin kahteen olueen, jotka tällä hiivalla käytin. Reippaasti humaloituihin käyttäisin us-05:a. Kannattaa kokeilla, tykkääkö vai ei. Itse taidan jatkossa pysytellä us-05:ssä jos haluan neutraalia hiivaprofiilia.

Sitä persikkaisuutta olen saanut pariin satsiin, joissa lämpötilat pääkäymisen aikana olleet alle tuon 16 asteen. Ei siis mitenkään häiritsevän persikkainen, mutta pidemmän päälle siihen kyllästyy.

Yeasthill

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja ossis » Ke Huhti 15, 2015 16:26 pm

Kuinkahan kauan pitäisi jaksaa odotella, että lähteekö käyminen käyntiin vai ei tämän hiivan kanssa?

Eli keittelin vierteen maltaista (stout) ja käytin siinä hiivana tuota Danstarin BRY-97.
Vierrettä tuli noin 11.5l ja OG 1.074. Pistin pussillisen BRY-97 sekaan ohjeiden mukaan eli herätin hiivan noin 1dl vettä, joka oli noin 32°C. Hiiva oli huoneen lämpöistä.

Nyt on kulunut kohta kaksi vuorokautta hiivan lisäyksestä, eikä ainakaan vesilukon kautta kuulu mitään pulputusta. Käymisastia on Brewfermin 23l saavi, joten en en näe onkovierteen pinnalle muodostunut vielä mitään kasvustoa.
Pitäisiköhän sitä alkaa kurkkimaan saaviin miltä siellä näyttää?
Mikäli käyminen ei lähde käyntiin onko mitään keinoa pelastaa vierrettä ja laittaa uutta hiivaa vai pitääkö kaikki tuo musta kulta kaataa viemäristä alas?

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ke Huhti 15, 2015 16:29 pm

Miten viileässä vierre on?

Voisiko vierre kuitenkin käydä, mutta kansi vuotaa?

Itse tarkkailen käymistä pöntön kyljen läpi taskulamppua apuna käyttäen. Vierteen yläpuolella näkyy hiivarantu jos käyminen on menossa tai jo tapahtunut.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Huhti 15, 2015 16:30 pm

Pönttös vuotaa.
Jos todella on niin, ettei käy, niin uusi hiiva vain pönttöön. Ei se siitä ainakaan huonommaksi mene. Yleensä olut kannattaa kaataa pois vasta kun se on ihan aistinvaraisesti havaittaen niin pilalla, ettei sitä tee mieli juoda. Ja sittenkin saattaa olla syytä antaa sille aikaa kypsyä.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Ke Huhti 15, 2015 16:33 pm

Mites on kun ei ole tuota bryytä enempää?
Kaapissa olisi vain Sarfalen US-05:sta, jolla ensimmäinen olut onnistui hyvin. Ilmeisesti sekoituksellakin onnistuisi, mutta maku on sitten varmaan mielenkiintoinen?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Huhti 15, 2015 16:43 pm

Jos se ei ole vielä käynnistynyt, niin tuskin tuo hiiva käynnistyykään. Paitsi jos tosiaan lämpötila on liian alhainen.
Näin ollen se Bryy ei vaikuta makuunkaan. Eikä siitä mitään funkya tule sillä, että kaksi suht samantyylistä hiivaa on astiassa sekaisin.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Ke Huhti 15, 2015 17:17 pm

Ok, katselen tilannetta vielä tämän illan.
Lämpötila on ollut säiliön kyljessä olevan mittarin mukaan noin 18 astetta, mutta lattialla astian vieressä olevan lämpömittarin mukaan siinä on vain 16,5 astetta.
Kokeilen nostaa saavin hieman lämpimämpään, jos vaikka siitä olis apua. Mikäli hiiva pysyy mykkänä vielä huomisillalla pistän toisen pussin perään kokeeksi.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Huhti 15, 2015 21:03 pm

Jo tuo lämpötilojen ero kertoisi, että käymistä tapahtuu. Oleko kurkannut pöntöön? Edelleen todennäköisin syy sille, että käymislukko ei pulputa on, että astia vuotaa.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Ke Huhti 15, 2015 21:49 pm

Kurkkasin pönttöön eikä siellä paljoa näy toimintaa.
Pinnalla on muutamia ilmakuplaryhmiä, mutta ei minun mielestä mitään hiivan toimintaan liittyvää.
Saavista tuleva tuoksu on kyllä hivenen hedelmäisen hiivainen mikä ehkä viittaisi, että jotain hiivaan liittyvää toimintaa siellä on?

Lämpötilaero saavin ja ulkopuolen välillä on nyt tasoittunut, kun nostin sen pöydälle. Saavi on nyt takin alla ja vieressä lämpömittari. Saavin mittari näyttää 18/19 astetta ja viereinen lämpömittari 18.8°.

Lisää hiivaa vai kestänkö huomiseen?

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ke Huhti 15, 2015 22:39 pm

Toinen asia vielä tuon BRY-97:n kanssa on tosi hidas käynnistyminen. Siinä voi mennä hiivauksesta jopa 3-4 vuorokautta ennen kuin käyminen kunnolla alkaa. Odota ihan rauhassa vaikka viikonloppuunkin asti.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Ke Huhti 15, 2015 23:06 pm

Ok, maltan mieleni.
Jätän pöntön tuohon pöydälle, niin pysyy siinä 18-19 asteessa. Toivotaan että on vain hidasta lähtö.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » To Huhti 16, 2015 17:46 pm

No niin, työpäivän aikana oli käyminen oli alkanut. Eli noin 2,5-3pvä meni startissa.
Ja saavikin pitää ilmat sisällä niin, että ilmalukko rupsuttaa.

Yeasthill
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Yeasthill » To Huhti 16, 2015 20:36 pm

Tuo hiiva on startissa hieman kranttu lämpötilan suhteen. Tämän kanssa kannattaa aika orjallisesti noudattaa pussin kyljessä olevia ohjeita. Itse taidan jatkossa pysytellä US-05 hiivassa, jos haluan jotain neutraalia makuprofiilia. Ei BRY huono hiiva ole, mutta US-05 on vaan mielestäni aavistuksen parempi.

Yeasthill

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » La Huhti 18, 2015 9:59 am

Ihmettely bryn kanssa jatkuu.
Käyminen siis lähti näkyvästi käytiin 50-60h paikkeilla (vesilukon rupsutus). Tätä jatkui noin 25-35h ja sitten toiminta loppui. Onkohan tämä normaalia?
Käyminen oli kyllä hyvin aggressiivista, ilmaa tuli lukosta läpi rupsaus sekunnissa. Lämpötila pöntön ulkopuolella oli noin 18,5-19,5 astetta. Vesilukon hiljennyttyä vierteen lämpötila saavinkyljessä olevan mittarin mukaan oli 22 astetta.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » La Huhti 18, 2015 19:55 pm

Matka jatkuu, mutta Bry pysyy mysteerisenä.
Koska käyminen näytti pysähtyneen kokonaan, siirsin saavin toiseen huoneeseen tason päälle ja ajattelin alkaa valmistella sekundääriin siirtoa.
Otin kuitenkin vielä oluesta näytteen ja ominaispaino oli vielä 1.042 (OG 1.074). Aloin pohtia, että onko tässä vaiheessa vielä järkevää siirtää olutta sekundääriin kun ominaispaino on vielä noinkin korkealla. Beersmithin tuottaman ohjeen perusteella ominaispainon pitäisi olla 1.020 tienoilla siirrettäessä.

Päätin sitten vielä ravistella saavia reilulla kädellä ihan vaan kokeeksi ja jättää saavin tasolle rauhoittumaan huomiseen. Käydessäni parin tunnin päästä kellarissa uudestaan huomasin, että vesilukossa oli jälleen painetta ja hetken odottelun jälkeen sieltä kuului pörähdyskin. Käyminen on nyt huomattavasti rauhallisempaa kuin aikaisemmin, 1-2 pöräystä / minuutti.
Eli tässä vaiheessa varmaankin jatkan primäärissä seisottamista kunnes käyminen loppuu jälleen. Sitten testit ja mikäli ollaan tarpeeksi alhaalla sekundääriin, muuten lisää sitä ravistelua.

Tuntuu kovin laiskalta hiivalta käymään tämä Bry. Alku oli vaikeaa eikä meinaa liikkeessä pysyä.

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ma Huhti 20, 2015 13:15 pm

Ilmasitko vierteen kunnolla ennen hiivausta? Ainakin valmistajan mukaan, kunhan olosuhteet ovat kunnossa, pitäisi hiivan käydä reippaasti 4 päivää ja siitä hiljalleen asettua. Mutta monesti näissä oluthommissa odottelu palkitaan, eli elä hättäile, mutta pidä astiaa silmällä :nauru:

Pari pussia BRY-97:aa on mullakin odottamassa panoa.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Ma Huhti 20, 2015 14:15 pm

Ilmasin vierrettä, mutta ihan käsipelillä eli lorottelin kauhalla ees taas.
Luin vielä kertaalleen läpi tuota Danstarin ohjetta ja kohtuu monimutkaisilla askelilla he tuota ohjeistavat käyttämään. Ehkä ihan jokaista jäähdytystä ei tullut tehtyä ohjeen mukaan ja hiiva oli kostumassa todennäköisesti pidempään kuin 15minuuttia.

Saavissa tilanne on tällä hetkellä mysteeri. Se on ollut nyt noin 18-19asteen lämmössä viime lauantaista. Jotain tapahtuu, koska vesilukossa näkyy painetta. Ei kuitenkaan niin paljon, että se rupsuttaisi, mutta saavin puolen kammion on paineesta tyhjänä. Ja jos hieman kannesta painaa ja painetta kannen alla keventää noussee paine takaisin samaan tilanteeseen pikku hiljaa.
Odottelen tässä muutaman päivän vielä ja mittaan ominaispainon. Mikäli muutosta näkyy sitten lauantain annan istua tuossa primäärissä sitten vielä sen 2-3vkoa. Mikäli muutosta ei näy pitää miettiä uudelleen hiivausta.

Pitänee varmaan laittaa toinen olut tulemaan niin saa ajatukset tästä irti. =)

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Ma Huhti 20, 2015 14:29 pm

Ravistele ihan kunnolla sitä pönttöä. Kyllä se siitä vielä innostuu. Ja ei sen sekundäärin kanssa kannata kiirehtiä.

EDIT: ja jos ilmaus epäilyttää, niin pisara oliiviöljyä hoitaa homman kotiin.

Palaa sivulle “Arvostelut merkeittäin”