Saflager T34/70

Oletko käyttänyt jotain hiivaa ja haluat kertoa sen ominaisuuksista jotain?
Etkö löydä tietoa haluamastasi hiivasta, kysy se?
Käytä otsikkona hiivan nimeä / tyyppimerkintää.

Valvojat: suorama, Elmo

Matts
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Oulu
18 tai yli: Olen

Saflager T34/70

ViestiKirjoittaja Matts » Ke Maalis 19, 2014 12:55 pm

Hola.

Turautin tuonne meitin lager-satsiin (18l) sekaan maanantai-aamuna pussin tuota otsakkeen mukasta kuivahiivaa. Vielä tänä aamuna ei tullut yhtään kuplia. Tsekkailin tänään netistä tuota suositusmäärää ja toisin kuin pussissa niin ilmeisesti tuota olis saanu olla 11g/10l.

Kuinka pian ihmisillä on lähtenyt käymään tää kyseinen hiiva? Laskennalliset speksit satsille oli ~1.070, lämpötilaa +12 ja litroja 18. Yks juttu mikä voi olla ongelmana on tuo vierteen hapetus. En hapettanut sitä kylmänä kun poikkeuksellisesti siirsin sen jo kuumana lappoamalla käymisastiaan. Onkohan tästä paljon haittaa.

Pitää varmaan ainakin ensitöikseen hölskyttelemällä ilmata vierre kämpillä. Tai ehkä desinfioidulla kannulla lotraamalla.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Saflager T34/70

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Maalis 19, 2014 15:04 pm

Villi veikkaus: pönttös vuotaa.

Käymislämpötiloista johtuen lagerit käy yleensä vähän verkkaisemmin kuin alet. Näin ollen pieni vuoto saattaa olla oireeton alea käytettäessä, mutta esiintyä lagerilla. Eikä siellä kannen ja pöntön välissä tartte olla kummottista roskaa, kun jo falskaa, jos ei ole kumitiivistettä.

Vilkaise pönttöön, onko pinnalla mitään merkkiä käymisestä?

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » Ke Maalis 19, 2014 16:14 pm

Vilkasin eilen. Mietin kans tuota vuotoa, mutta ilmeisesti sitten aika hidasta on käyminen. Meinaan että aikasemmissa satseissa vesilukko on ollu jonninmoisessa "jännitystilassa" jopa tunteja kuplien välillä ja se on näkynyt. Nyt se on möllötänyt samassa neutraalissa kohdassa sitten maanantaiaamun.

Ei ollu kreusenia, mutta hiivaa oli selvästi vierteen seassa (vähän kuin sinilevä vedessä).

Kassomma. Toivottavasti tämä ei ole toisinto vuodentakasesta kokeilusta.

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ke Maalis 19, 2014 23:07 pm

Itse testaan että vuotaako pönttö näin : paina kantta ja pidä se siinä niin että näet vesilukosta että paine ero pysyy eikä vesilukko tasaannu itsestään...

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » To Maalis 20, 2014 9:43 am

Kyllä se vesilukko pulputti pelkästään kun kävin heiluttamassa sitä.

Kassomma mitä tulee. Antaapi olla tuossa nyt sen kuukauden päivät mitä tässä reissataan. Toivottavasti kotosalla vaan odottaa juotavaa matskua.

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » Pe Maalis 21, 2014 13:05 pm

Kävin eilen kurkkaamassa pönttöön ja oli siellä jotain elämää. Pinnalla oli vähän vaahtoa, mutta ale-tyyppistä hullua krausenia ei pinnalla ollut.

Myös pientä paineenmuodostumista oli havaittavissa, mutta ihan kuplaa en päässy todistaan. Laitoin kokeeksi sinne pisaran oliiviöljyä jos se oli hapetuksesta kii.

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Martin » Pe Maalis 21, 2014 16:57 pm

Puhutaan varmaan tästä Saflager W-34/70 hiivasta. Onkohan jossain erässä ollut painovirhe, kun itse tilasin yhden pussin Brewcatilta juurikin tuon mukaan, että pussilla käyttää 20-30L, mutta tuossa minun pussissa kyllä luki jotain aivan muuta, ja tilaisin sitten myöhemmin toisen pussin lisää, jotta hiiva riittäisi 19L käyttämiseen. En muista tarkkaan, mutta olisiko ollut, että pussissa luki max 11L tai jotain sen suuntaista. Mutta ei kuitenkaan tuota 20-30L joka jossain valmistuerässä on mainittu. En sitten tiedä mikä on oikea määrä, mutta kahdella pussilla tuo kävi iloisesti ja kegiin siirrettäessä olut maistui oikein lupaavalta.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Pe Maalis 21, 2014 17:02 pm

hiivan tarve riippuu lämpötilasta, 22'C riittää yksi pussi 20-30litraan, lagerlämpötiloissa 10litraan. fermentiksen sivuilta löytyy hiivan datasheetti.

Palaa sivulle “Arvostelut merkeittäin”