Mangrove Jack Craft Series -kuivahiivat

Oletko käyttänyt jotain hiivaa ja haluat kertoa sen ominaisuuksista jotain?
Etkö löydä tietoa haluamastasi hiivasta, kysy se?
Käytä otsikkona hiivan nimeä / tyyppimerkintää.

Valvojat: suorama, Elmo

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Englanti
18 tai yli: Olen

Mangrove Jack Craft Series -kuivahiivat

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ma Tammi 20, 2014 11:55 am

http://mangrovejacks.com/collections/cr ... ies-yeasts

http://cdn.shopify.com/s/files/1/0195/8 ... t.pdf?1935

Laitan tänne arviota myöhemmin:

British Ale M07
Burton Union M79
Newcastle Dark Ale M03
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

Re: Mangrove Jack Craft Series -kuivahiivat

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ma Tammi 20, 2014 19:07 pm

DeGarre kirjoitti:http://mangrovejacks.com/collections/craft-series-yeasts

http://cdn.shopify.com/s/files/1/0195/8 ... t.pdf?1935

Laitan tänne arviota myöhemmin:

British Ale M07
Burton Union M79
Newcastle Dark Ale M03

Mistä ostit noita?

DeGarre
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ma Tammi 20, 2014 20:28 pm

Ystävällisen homebrewerin kautta koska £15 postikulut the-home-brew-shop.co.uk:lla (yksi harvoja myyjiä, malt millerillä näitä ei ole). Olen nyt alkuun kiinnostunut näistä brittilajikkeista, hieman negatiivista palautetta sekä Englannista että Ausseista mutta testataan nyt jossain vaiheessa.

DeGarre
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja DeGarre » La Helmi 22, 2014 10:34 am

Hiivat saapuneet, aloitan 1040° golden alella (magnum, fuggles, citra) ja M07:llä. Koska olut on niin kevyt niin ripottelen ihan kuivana pönttöön aivan kuten tekisin S04:llä ja Nottyllä. Vertaan siis näitä hiivoja So4:ään ja Nottinghamiin pelkästään, joilla näitä brittioluita väännän. :jee:

DeGarre
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja DeGarre » To Maalis 13, 2014 13:15 pm

Testipullo (heh, heh) golden alea, 4 päivää pullotuksesta, hiivana oli siis M07 British Ale. Kaikin puolin täytyy kehua.

Aluksi itse olut:

Kuva

Jos hiivaa maussa ajatellaan niin erittäin neutraali, ei tyypillisiä engl. estereitä tai hedelmäisyyttä.

Hiivaus meni 20°c vierteeseen ja käyminen 19°c huonelämmössä. 13 päivää pöntössä. 2.5h hiivauksesta pientä elämää, ja 24h päästä sekunnin välein puuskutti tasaisesti. 5 päivän päästä oli loppulukemassa 1040 =>1009 eli 4.1%. Hiivat tuli otettua talteen, siis nämä:

Kuva

Olipas pönttö puhdas, ja krausen rinki tuli pois ihan vetelällä ranteella, helpoin hiiva putsata pöntöstä ikinä.

Eli vahva suositus johonkin ipaan tai pale aleen, ja bitteriinkin jos haluaa välttää brittiestereitä. Olut on kuivan rapsakka ja neutraali ja hiiva käyttäytyi siis helposti ja siististi. :jee:

John FIfa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja John FIfa » To Maalis 27, 2014 20:42 pm

Naita Mangrove Jack -kuivahiivoja loytyy nyt myos Humlegardenin katalogista, joten odottelen kiinnostuneena lisaraportteja.

DeGarre
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja DeGarre » Pe Maalis 28, 2014 18:43 pm

Newcastle dark ale hiiva eilen 1038° vierteeseen jossa kaljauutetta, lakritsia ja molasses-siirappia - kuivana käymispönttöön vierteen kanssa samaan aikaan, kova vauhti alkoi nopeasti. Outoa että aussiet valittaa "lag timesta", omat 3 hiivausta nyt alkaneet elämään tosi nopeasti viileässä huoneilmassa.

John FIfa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja John FIfa » Ti Heinä 01, 2014 15:40 pm

Laitoin oman testin eilen tulille, lopulta reseptin puolesta tuli kai jonkinlainen mikrojenkki-IPAn ja bitterin sekoitus.

30 litraa, OG 1036

66,7 % TF Mild Ale
22,2 % Viking Dark Ale
5,6 % Viking Crystal 150
5,6 % kaurahiutaleet

20 g Simcoe 5 min keitto + 30 min "whirlpool"
20 g Chinook 5 min keitto + 30 min "whirlpool"
20 g Simcoe -10 min (20 min wp)
20 g Chinook -10 min (20 min wp)

Jako 10 litran eriin ja suoraan astiaan ripoteltuna British Ale, Burton Union ja Newcastle Dark Ale. Elämme jännittäviä aikoja.

DeGarre
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ti Heinä 29, 2014 20:06 pm

ESB jouluolut testissä viikko pullotuksesta. Burton Union hiiva on melko neutraali, kuiva, rapsakka, hieman belgisyyttä ilman mausteisuutta. Vau mikä olut tulossa. Melko samanlaiselta tuntuu näin alkuvaiheessa ainakin kuin British Ale. Sopii aivan hyvin johonkin golden aleen.

Talon hiiva vaihtunut, noita kahta voi alkaa ostelemaan ja jättää toistaiseksi s04 ja Notty jotka kestävät hieman kauemmin tekeytyä. Nämä hiivat taas ovat valmiita tosi nopeasti.

Suosittelen kokeilemaan. :cheers2:

John FIfa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja John FIfa » To Elo 07, 2014 14:49 pm

John FIfa kirjoitti:Laitoin oman testin eilen tulille, lopulta reseptin puolesta tuli kai jonkinlainen mikrojenkki-IPAn ja bitterin sekoitus.

30 litraa, OG 1036

66,7 % TF Mild Ale
22,2 % Viking Dark Ale
5,6 % Viking Crystal 150
5,6 % kaurahiutaleet

20 g Simcoe 5 min keitto + 30 min "whirlpool"
20 g Chinook 5 min keitto + 30 min "whirlpool"
20 g Simcoe -10 min (20 min wp)
20 g Chinook -10 min (20 min wp)

Jako 10 litran eriin ja suoraan astiaan ripoteltuna British Ale, Burton Union ja Newcastle Dark Ale. Elämme jännittäviä aikoja.

Vähän venähtänyt tämä projekti, jonka piti tuottaa 4 viikossa juotavaa tavaraa. Sisälämpötila on ilmeisesti tehnyt tepposensa ja mikään noista 3 hiivasta ei tuntunut tipahtavan astian pohjalle, joten pullotin sitten sameana viime lauantaina. Maku on kaikissa hyvä/~virheetön, eli riitti kun ensimmäiset 4 päivää sai pidettyä astiat 20 celsiuksessa tai alle, mutta vähän vastenmielistä noita on juoda kun ulkonäkö on melkoista kuravettä.

Postiz
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Postiz » Ti Loka 13, 2015 22:37 pm

Painoin sunnuntaina satsin ipaa tulille, pöntössä 22l herkkua vahvuudeltaan 1.054. Kestipä M44:lla startata, otti lähes 48h n.18C:ssa, ennen kuin alkoi pientä eloa näkyä vesilukossa. Otin jo Kölschi-hiivan iltäpäivästä lämpeemään ja olin heittämässä pönttöön jollei ala illasta lukko heilua.

M44 on mielestäni ollut todella neutraali ja hyvä hiiva Ipoihin. Tekee todella siistiä jälkeä, syö sokerit n.80%:sti ja flokkukoituu samperin hyvin. Tekee kaiken hieman paremmin jos verrataan US05:seen (toki myös hieman kalliimpi ja vähemmän säkissä). WLP001 verrattuna aika sama, ehkä hieman hedelmäisempi fiilis itellä tästä hiivasta. Ainut miinus tosiaan jo aiemminkin noteeraamani hidas starttaus. Toki varmasti mennyt itsellä raa'asti alihiivauksen puoleenkin viime aikoina.

M79 on tulon päällä ja bitterin aattelin vääntää. Toiveissa saadaan jotain parempaa kokemusta kuin US04:sta, jonka maku alkoi iskeä itselleni paremmin vasta kuukausien pullokypsyttelyn jälkeen.

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Ke Loka 14, 2015 11:45 am

Postiz kirjoitti:Painoin sunnuntaina satsin ipaa tulille, pöntössä 22l herkkua vahvuudeltaan 1.054. Kestipä M44:lla startata, otti lähes 48h n.18C:ssa, ennen kuin alkoi pientä eloa näkyä vesilukossa. Otin jo Kölschi-hiivan iltäpäivästä lämpeemään ja olin heittämässä pönttöön jollei ala illasta lukko heilua.

M44 on mielestäni ollut todella neutraali ja hyvä hiiva Ipoihin. Tekee todella siistiä jälkeä, syö sokerit n.80%:sti ja flokkukoituu samperin hyvin. Tekee kaiken hieman paremmin jos verrataan US05:seen (toki myös hieman kalliimpi ja vähemmän säkissä). WLP001 verrattuna aika sama, ehkä hieman hedelmäisempi fiilis itellä tästä hiivasta. Ainut miinus tosiaan jo aiemminkin noteeraamani hidas starttaus. Toki varmasti mennyt itsellä raa'asti alihiivauksen puoleenkin viime aikoina.

Lauantaina pitäis lyödä tulille 20l 1.060 vahvuinen Tangerine Dream Dark Red Rye IPA samalla hiivalla. Hyvä tietää tuo hidas startti. Kaksi pussia ajattelin heittää.
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Su Loka 18, 2015 20:09 pm

Lauantaina pönttöön 17l 1.060 Tangerine Dream red rye IPA. Postizin tapauksesta poiketen pulputus vesilukossa alkoi jo kolmen tunnin kuluttua. Kaksi pussia M44:ia heitin varmuudeksi :nauru:

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Pe Loka 23, 2015 13:26 pm

Mukavasti M44 puksuttannut viidessä vuorokaudessa 1.060-->1.014. Kova on pöhinä ollut näemmä kun kamaa on tursunnut vesilukon tiivisteestä.

Vesilukossa ei ollut enää painetta joten onkohan lukon tiiviste jotenkin alkanut falskata kun krausenia on siitä välistä pukannut. Jos sunnuntaina tsekkaisi vielä painon ja sitten sekundääriin. FG pitäisi suunnilleen mennä 1.011 kohdille.

marlehtin
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja marlehtin » Ma Marras 09, 2015 19:57 pm

M20 Bavarian wheatilla tein kesällä toimivan vehnän. Mukavan raikas ja mausteinen. Ei mitään erikoista, mutta hoiti hommansa nopeasti. Voisin tehdä perusvehnän sillä seuraavankin kerran. Lämmöt kämpässä kesällä oli 24°C ja vienoa banaania oli havaittavissa. Ei kuitenkaan niin vahvana kuin toivoin. Jos oikein muistan, niin 15 päivää kului mäskäyksestä tuoppiin, joten lyhyelläkin varoitusajalla sai hyvän oluen aikaiseksi.

Nyt pöntössä on 1.040 bitter Burton unionilla hiivattuna. Lähti noin 16h tunnissa hiivauksesta @18°C käymiskammiossa. Eniten huolestuttaa, että erinäisten foorumien kokemukset sameudesta vs. kirkkaudesta menee 50/50. Bittereissä kun pitäisi aina tähdätä kristallinkirkkauteen, joten jos pussista riippuu flokkaako hiiva, niin ei voi povata kovin suurta menestystä tuotteelle.

Ostin näitä "hätävaraksi" ja bitterinkin tein lähinnä käyttääkseni Burtonin pois. Plussaa ihan ok hyvistä tuotetiedoista. Myyntiin on selvästi panostettu.

marlehtin
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja marlehtin » Ke Joulu 09, 2015 19:59 pm

Bitter Burton unionilla meni pulloihin kuraveden sameana. Pullottaessa maistui kotikaljalta. Pullojen pohjalle ei ole muodostunut sakkaakaan 4:ssä päivässä pullotuksesta. Ainoa minkä hiiva osasi oli vierteen käyttäminen tarkasti tavoitearvoon 1.010, mutta ei lohduta, kun pulloissa on näillä näkymin juomakelvoton kuravesi.

Kuivahiivoja ei muutenkaan tule liiemmin enää käytettyä, mutta ainakaan Burtonia en tule käyttämään enää uudestaan.

matia-s
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Nousiainen

ViestiKirjoittaja matia-s » Ke Joulu 09, 2015 22:30 pm

Täällä taas sellainen kokemus Burton Unionista, että tulossa on mahdollisesti kirkkainta olutta itsellä tähän mennessä. ESB kloonihko kyseessä ja ollut pullossa vasta viikon-pari, yhden testipullon avasin ja vaikutti makukin lupaavalta.

M44 kanssa olen itsekkin törmännyt hitaaseen starttiin. Ja sen kanssa olen myös saanut jotenkin epämielyttäviä aromeja IPA tyyliisiin oluisiin, lämpötiloilla on toki voinut olla osansa ehkäpä.

M07 on ollut useimmiten itsellä käytössä ja olen ollut tyytyväinen. Onnistuin tekemään sillä jopa jälkikäymissokerilla hiilihapotetun portterin jonka voi kaataa viimeistä pisaraa myöden lasiin ilman hiivan muruakaan.

marlehtin
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja marlehtin » To Joulu 10, 2015 17:30 pm

matia-s kirjoitti:Täällä taas sellainen kokemus Burton Unionista, että tulossa on mahdollisesti kirkkainta olutta itsellä tähän mennessä. ESB kloonihko kyseessä ja ollut pullossa vasta viikon-pari, yhden testipullon avasin ja vaikutti makukin lupaavalta.

Jännästi menee tosiaan laidasta laitaan kokemukset. Mahtaako hiivojen kuljetuksessa ja varastoinnissa olla paljonkin eroja. Mene ja tiedä, mutta jotain mystistä on, koska en ole ainoa, jolla burton jää leijumaan suurissa määrin. Brewcatilta hommasin, kuten muutkin hiivani ja ensimmäistä kertaa kuivahiiva ei kunnolla flokkaa.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Marras 09, 2016 12:35 pm

Mistäköhän syystä MJ on lopettanut M03 tekemisen. Ja ilmeisesti oli jopa hetken toinen hiiva.
Eli alkuperäinen M03 oli se Newcastle Dark Ale joka käytti vähemmän ja sopi juurikin mildien tekoon käsittääkseni erinomaisesti.
Uudempi M03 sitten oli UK dark ale, mutta käyttikin jo sitten huomattavasti enemmän.
Nyt ei tahdo saada kumpaakaan ja jos on niin vahnoja varastoja.
MJ:n katalogissakaan ei kyseistä hiivaa enää ole.

Brewcatilta vissiin vielä löytyy tuota uudempaa versiota, muuta en sitä haluaisi...
Brewcat myös kertoo hiivan tulevan Lallemandilta.
Lallemand julkaisi hetki sitten "uuden" hiivan London ESB. Siksi "uuden", että tämä on Lallemandin mukaan sama hiiva joka oli markkinoilla jo aikaa sitten mutta tuotanto lopetettiin jostain syystä. Tuokaan ei ole sama hiiva sillä jättää olueen reippaan udun, jos ulkolaisia saitteja on uskominen.

Juuri kun ajattelin löytäneeni hyvän hiivan mildien ja muidenkin britti juomien tekoon, ei hiivaa enää saakaan mistään... HÖ!
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Pe Marras 18, 2016 9:14 am

suorama kirjoitti:Mistäköhän syystä MJ on lopettanut M03 tekemisen. Ja ilmeisesti oli jopa hetken toinen hiiva.
Eli alkuperäinen M03 oli se Newcastle Dark Ale joka käytti vähemmän ja sopi juurikin mildien tekoon käsittääkseni erinomaisesti.
Uudempi M03 sitten oli UK dark ale, mutta käyttikin jo sitten huomattavasti enemmän.
Nyt ei tahdo saada kumpaakaan ja jos on niin vahnoja varastoja.
MJ:n katalogissakaan ei kyseistä hiivaa enää ole.

Brewcatilta vissiin vielä löytyy tuota uudempaa versiota, muuta en sitä haluaisi...
Brewcat myös kertoo hiivan tulevan Lallemandilta.
Lallemand julkaisi hetki sitten "uuden" hiivan London ESB. Siksi "uuden", että tämä on Lallemandin mukaan sama hiiva joka oli markkinoilla jo aikaa sitten mutta tuotanto lopetettiin jostain syystä. Tuokaan ei ole sama hiiva sillä jättää olueen reippaan udun, jos ulkolaisia saitteja on uskominen.

Juuri kun ajattelin löytäneeni hyvän hiivan mildien ja muidenkin britti juomien tekoon, ei hiivaa enää saakaan mistään... HÖ!

Korvaaja M03 on https://www.panimonurkka.fi/tuote/mangr ... e-ale-10g/

Palaa sivulle “Arvostelut merkeittäin”