WLP351 Bavarian Weizen

Oletko käyttänyt jotain hiivaa ja haluat kertoa sen ominaisuuksista jotain?
Etkö löydä tietoa haluamastasi hiivasta, kysy se?
Käytä otsikkona hiivan nimeä / tyyppimerkintää.

Valvojat: suorama, Elmo

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

WLP351 Bavarian Weizen

ViestiKirjoittaja Martin » La Marras 02, 2013 19:56 pm

Mielenkiintoinen hiiva. Jo startteri, joka oli tehty vehnäspraymaltaaseen, antoi luvan odottaan jotainen erillaista. Yleensä nuo startterit ovat maistuneet hyvinkin kiljumaisilta, eikä niiden maussa ole ollut mitään kovin mielenkiintoista, vaikka mäskäämällä tehty lopputuotos olisi ollut kuinka herkullista tahansa. Mutta tällä käytetty startteri teki poikkeuksen, maku oli todella sitruunainen, ja tuntui kuin sitruunaa olisi puristettu oikein reilusti joukkoon. Startterin käyminen tapahtui huoneen lämmössä. Olen käyttänyt vehnäoluissa viimeaikoina samaa reseptiä, vain hiiva on vaihtunut, joten hiivan vaikutus on helppo havaita. Olut kävi selvästi aiempaa kuivemmaksi, eikä maku ole kymmenen prosentin karamellimaltaan käytöstä huolimatta erityisen makea, vaan ennemminkin hapan, ja purkkaa on maussa myös selvästi, vaikka käyminen tapahtui 18-19C lämpötilassa. Alkossa ei tällä hetkellä ole vehnää jota voisi käyttää vertailukohtana, mutta maitokauppavahvuinen Kaiserdom antaa jotain viitteitä. Tuoksussa on paljon samaa ja maussakin samantyylistä sitruunaista happamuutta ja purkkaa. Toki oma olut kun on vahvuudeltaan 5.4%, niin on selvää että maku ja suutuntuma on tuhdimpi ja täyteläisempi.
Kegissä paineella karbnoimalla olut oli ripeästi juomakelpoista. Kaksi viikkoa pidin kegiä huoneenlämmössä ja muutaman päivän viileässä, ja eikun tuoppiin.
Lopputulokseen olen tyytyväinen ja uskon että kyseistä hiiva tulee käytettyä toistekkin. :cheers2:

Palaa sivulle “Arvostelut merkeittäin”