Wyeast XL 3463 Forbidden Fruit

Oletko käyttänyt jotain hiivaa ja haluat kertoa sen ominaisuuksista jotain?
Etkö löydä tietoa haluamastasi hiivasta, kysy se?
Käytä otsikkona hiivan nimeä / tyyppimerkintää.

Valvojat: suorama, Elmo

Krausen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Espoo
18 tai yli: Olen

Wyeast XL 3463 Forbidden Fruit

ViestiKirjoittaja Krausen » To Elo 01, 2013 22:21 pm

Valmistajan kuvaus: A widely used strain in the production of Witbier and Grand Cru. This yeast will produce spicy phenolics which are balanced nicely by a complex ester profile. The subtle fruit character and dry tart finish will complement wheat malt, orange peel and spice additions typical of Wits.

Origin:
Flocculation: Low
Attenuation: 72-76%
Temperature Range: 63-76F, 17-24C
Alcohol Tolerance: 12% ABV

Styles:
Belgian Specialty Ale
Witbier
http://www.wyeastlab.com/rw_yeaststrain ... .cfm?ID=54

Moni on veikannut, että Hoegaarden käyttää samaa hiivaa Hoegaarden Verboden Vruchtissa (Verboden Vrucht = Forbidden fruit). Varmistettua tietoa tästä en ole löytänyt, mutta nimi ja hiivan kuvaus viittaa siihen. Kyseistä Hoegaardenia en ole maistanut. http://beeradvocate.com/beer/profile/83/2844

Tässä vertailu 3463 vs 1388 (Belgian Strong Ale). Vertailu ei ehkä ole täysin osuva, sillä nämä hiivat ovat nähdäkseni hieman eri tarkoituksiin, mutta jotain osviittaa: http://www.tastybrew.com/forum/thread/112496
Yleisesti ottaen mitä tästä hiivasta olen lukenut se on saanut pääosin positiivisia arvioita. Saattaa tuottaa rikin hajua käydessään. Ilmeisesti ei mikään hidas hiiva.

Kokemuksia? Minulla tämä hiiva menee tänään/huomenna testiin, startterin laitan kohta käymään ja huomenna hiivaan vierteen. Ensimmäinen nestehiiva jota käytän. Hiiva oli näemmä turvonnut jo kun minulle tuli.. Paketissa lukee MFG 10 JAN 13. Teen startterin ja käytän tätä vehnäolueeseen. Kommenttia laitan kun tuote on valmis. Olisin ehkä valinnut esim. Belgian Wit tai jonkun saksalaisen vehnäoluthiivan, mutta ei ollut saatavilla. WLP:n valikoimiin pitää myös tutustua.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Wyeast XL 3463 Forbidden Fruit

ViestiKirjoittaja äyni » To Elo 01, 2013 22:40 pm

Krausen kirjoitti:Hiiva oli näemmä turvonnut jo kun minulle tuli..

Kuka on myynyt valmiiksi turvonneen wyeast-hiivan? Mitähän se hiiva tuumaa kun se ensin herätellään ja sitten ei mitään tapahdukaan?
Ehdottomasti aihetta reklamaatiolle, itse en hiivaa käyttäisi vaan vaatisin uuden. Taitaa lukea pussissakin, että jos hiiva on turvonnut kun saat sen, niin pitää palauttaa.

Se ravinnepussi on vielä niin kamala puhkottava, että vahingossa se ei puhkea. Joko siinä on ollut valmistusvirhe tai joku on tahallaan sen puhkonut.

Krausen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Krausen » To Elo 01, 2013 22:48 pm

Voi perkele.. Lappo.fi myi. Nyt painotettakoon, että en ole varma onko tämä turvonnut! Tämä on ensimmäinen nestehiiva jota käytän, joten en ole varma onko se turvonnut. Tuossa kuva sivuprofiilista: http://i5.aijaa.com/b/00551/12511295.jpg

Pussi on sellainen, että kun sitä keskeltä painaa se paine leviää, sitä ei siis voi painaa lyttyyn asti vaivattomasti keskeltä. Olisi hieman kiire tämän kanssa, onhan minulla toki uutteen vakiohiiva..

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » To Elo 01, 2013 22:55 pm

Tältä näyttää turpoamaton ja turvonnut:
Kuva

Krausen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Krausen » To Elo 01, 2013 22:58 pm

Tämä ei ole noin turvonnut kuin tuossa kuvassa oleva, mutta tämä on pohjalta leveämpi kuin tuo turpoamaton. Argh. Sinänsä ei mitään mutta muutto pukkaa ja tämä ehtisi ehkä just tulla valmiiksi ennen sitä, muuton jälkeen nämä hommat saavat hetkeksi jäädä. Normaalitilanteessa kun aikaa olisi helppo reklamoida. En tiedä. Maltaatkin jo keitetty.

Joppo
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Joppo » To Elo 01, 2013 23:07 pm

Kai se voi vähän turvota esim. lämmön vaikututuksesta.
Tuntuuko se ravinnepussi ehjältä siellä sisällä?

Joppo
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Joppo » To Elo 01, 2013 23:11 pm

Wyeastin sivuilta:
Activator™ packages will sometimes swell slightly, or moderately during shipping or later while properly stored. This is not an indication of deterioration if the package is less than 6 months old and has been properly handled. This is result of trace amounts of nutrients, still available at the time packaging, causing small amount of culture activity and CO2 production.

Krausen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Krausen » To Elo 01, 2013 23:19 pm

Kun pussia kääntelen nesteen lisäksi sieltä kuuluu sellainen ääni, että jotain kiinteää siellä on. En kuitenkaan tunne mitään erityistä pussia siellä. Olen muutaman kertaa voimakkaasti läymäyttänyt tiettyä kulmaa joka alaspäin ts. missä sen pussin pitäisi olla, jos se painovoiman mukana vajoaa. Vähän sellainen tilanne, että taidan kokeilla tätä. Laitan startteriin ja katson miten startteri on on muuttunut yön aikana.

Krausen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Krausen » To Elo 01, 2013 23:21 pm

Pussi löytyi! Sellainen kovahko ja paksu kohta pussissa mikä liikkuu kun pussia puristelen. Kyllä sitä sai etsiäkin. :D

Ravinnepussin rikkomisen jälkeen pussi on turvonnut! Hiivapussia on vaikeampi painaa lyttyyn ja ravisteltaessa sieltä kuuluu sihinää, jota ei aluksi kuulunut. CO2 siis? Tässä vielä kuva: http://i2.aijaa.com/b/00105/12511732.jpg

Kuvasta ei ehkä täysin erotu, mutta pussi on siis nyt turvonnut. Omaa sekoilua oli tuo kun luulin että oli minulle tullessaan turvonnut.. Siis kyllä se hieman oli verrattuna kuviin joissa on uusia pusseja, mutta ei sen takia että ravinnepussi olisi ollut rikki. Nyt pussi on turvonnut enemmän, tasaisesti joka puolelta, ja on lähes kivikova. Kiitoksia avusta tämänkin aiheen suhteen. Kohta hiiva startteriin.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Elo 02, 2013 10:16 am

Joo, ei tuossa ole mitään hämärää. Se turvonnut pussi on tosiaan oikeasti semmoinen, ettei siitä voisi koko ravinnepussukkaa enää edes puhkaista kun hiivapussi on niin turpea ja kova.
Hyvä, että näin.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Su Elo 04, 2013 1:06 am

Sain itse joskus aikoinaan Humlelta valmiiksi turvonneen pussin. Reklamoin, mutta suolsivat "se on ihan normaalia" -diibadaabaa. Käytin hiivan silti. Kuten olin arvellut, startteripussukka oli puhjennut jossain vaiheessa. Hiiva toimi kuitenkin moitteetta.

Verboden Vrucht on oikein kelpo olut, tätä hiivaa en ole kuitenkaan koskaan käyttänyt.

Krausen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Krausen » Su Elo 11, 2013 0:55 am

Hiiva kävi nopeasti: neljässä päivässä 1040,5 -> 1010. Olut on hyvinkin maistuvaa ja mielestäni onnistunut, mutta en tarkemmin osaa makua kuvailla. Kuitenkin sellaista mitä hain.

Ensimmäinen nestehiiva oli jota käytin. 1 litran startteri jossa n. 100 g vehnämallasta. Onnistunut kokeilu!

Palaa sivulle “Arvostelut merkeittäin”