Wyeast XL 3942 Belgian Wheat

Oletko käyttänyt jotain hiivaa ja haluat kertoa sen ominaisuuksista jotain?
Etkö löydä tietoa haluamastasi hiivasta, kysy se?
Käytä otsikkona hiivan nimeä / tyyppimerkintää.

Valvojat: suorama, Elmo

Matts
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Oulu
18 tai yli: Olen

Wyeast XL 3942 Belgian Wheat

ViestiKirjoittaja Matts » Ma Kesä 03, 2013 11:31 am

Tämä oli 2kk vanhentunut puketti joten tein 0,5l 1.035 startterin perjantaina. Samoin tein pullahiivalle. Lurautin nuo lauantaina klo ~13 pönttöön ja neljältä tais tulla ekat kuplat :O. Toki pitchaus oli varmaan yläkanttiin kun vierrettä oli vain 10l/satsi. Eilen illalla tuli vielä n 8 kuplaa/min. Tuoksussa oli myös hiven tuota banskua. Käymislämpötila n 24 astetta.

John FIfa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: Wyeast XL 3942 Belgian Wheat

ViestiKirjoittaja John FIfa » Ma Kesä 03, 2013 13:18 pm

Minulla on sama hiiva tallessa tulevia oluita varten, joten kerro ihmeessä kokemuksia sitten makuprofiilista, attenuaatiosta jne.

John FIfa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: Wyeast XL 3942 Belgian Wheat

ViestiKirjoittaja John FIfa » Ke Elo 28, 2013 15:11 pm

Laitoin tämän De Dolle -hiivan lopulta kahteen eri vierteeseen, belgiblondiin ja massiiviseen punaiseen flanderilaiseen primääriksi.

Belgiblondi oli mallasprofiililtaan simppeli, ei sokeria, humalointi jaloilla eurooppalaisilla + hämmennykseksi kuivahumalointia Motuekalla. Olut on ollut kohta pullossa pari viikkoa, joten makuprofiiliakin voin kommentoida pian. Tein litran startterin pussukasta, hiivasin 19 celsiuksessa ja annoin nousta huoneenlämpöön 24 C. OG oli 1.057 ja hiiva lopetti 1.012:een, mikä tarkoittanee 78 % attenuaatiota ja on aikalailla juuri sitä luokkaa kuin halusinkin.

Jälkimmäinen olut on vielä astiassa ja saa ollakin pitkälle ensi vuoden puolelle, mutta primäärikäymisen luvut olivat ylläolevaa vastaavilla lämpötiloilla OG 1.088, SG 1.023 ja attenuaatio hieman reilu 72 %. Laitoin kyllä Wyeastin Roeselaire Blendin samaan aikaan primäärihiivan kanssa vierteeseen, mutta nuo luvut ovat mielestäni ihan hyviä antamaan suuntaa 3942:n toiminnasta.

Palaa sivulle “Arvostelut merkeittäin”