WLP380 Hefeweizen

Oletko käyttänyt jotain hiivaa ja haluat kertoa sen ominaisuuksista jotain?
Etkö löydä tietoa haluamastasi hiivasta, kysy se?
Käytä otsikkona hiivan nimeä / tyyppimerkintää.

Valvojat: suorama, Elmo

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

WLP380 Hefeweizen

ViestiKirjoittaja Martin » La Helmi 23, 2013 21:03 pm

Paras tähän mennessä kokeilemistanin vehnähiivoista. Omassa oluessa käytin vehnän ja pilsnerin ohella kymmenen pinnaa karamellimallasta ja yhtälö toimi täydellisesti tälle hiivalle. En tiedä johtuiko hiivasta vai muista raaka-aineista, mutta oluen olessa parhaimillaan, juoma suorastaan kasvoi suussa ja tuotti todella mukavan täyteläisen maun, ja tätä ominaisuutta kehui myös moni olutta maistanut, vaikken tätä erikseen mainostanut. Tämä hiiva vaati kärsivällisyyttä: Käyminen jonka tein 18-19C lämpötilassa sujui parissa viikossa, jonka jälkeen pidin pariviikkoa pulloja lämpimässä, mutta tämän jälkeen vaati vielä neljä viikkoa 12C kypsyttelyä ennen kuin olut oli valmista, ja kaikki rikin haju ja maku oli muuttunut hedelmäiseksi vehnäolueksi.

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Re: WLP380 Hefeweizen

ViestiKirjoittaja Martin » La Joulu 21, 2013 13:53 pm

Nyt täytyy kyllä todeta, kun olen siirtynyt kegien käyttöön ja karbonointi sokerilla on jäänyt, että tuo pitkä kypsytysaika on johtunut tuosta sokerista. Tein pitkästä aikaa taas satsin vehnäolutta tällä hiivalla ja valmista tuli nopeasti. Annoin oluen seistä pari viikkoa kegissä paineet päällä, jonka jälkeen siirsin sen viileään. Muutaman päivän päästä otin maistiaisen ja olut oli valmista.
Joten pullokabonointia harrastavalle suosittelisin kokeilemaan spraymaltaalla karbonointia sokerin sijaan.
Tein tälläkertaa isomman satsin, eli vajaa kaksikymmentä litraa, ja päätin muiden suositellessa tehdä myös startterin, ja käyminen oli tosi räväkkää. Lämpötilan ollessa 18-19C hiiva vaahtosi ainakin kaksi kertaa astiasta yli ja banaanin tuoksu huumaava. Vaikka valmistaja ei tätä hiiva banaanisuudella mainostakkaan, niin minun tämänkertaiseen olueen sitä tuli kyllä enempi kuin missään kaupallisessa vehnässä on tullut vastaan. Eikä mikään pieni vivahde joka etäisesti muistutaa banaania, vaan ihan kuin joukkoon olisi kaadettu kypsistä banaaneista tehtyä pirtelöä. Mielenkiintoista seurata mihin maku tuosta kehittyy ajan kanssa. :D

Palaa sivulle “Arvostelut merkeittäin”