Safbrew WB-06

Oletko käyttänyt jotain hiivaa ja haluat kertoa sen ominaisuuksista jotain?
Etkö löydä tietoa haluamastasi hiivasta, kysy se?
Käytä otsikkona hiivan nimeä / tyyppimerkintää.

Valvojat: suorama, Elmo

Mazku
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Turku
18 tai yli: Olen

Safbrew WB-06

ViestiKirjoittaja Mazku » Pe Tammi 04, 2013 15:45 pm

Huomasin että tästä hiivasta puuttuu arvostelu kokonaan, joten kirjoittelempa omia kokemuksia siitä:
+ Kyseinen hiiva sopii hyvin saksalaistyylisiin vehnäoluisiin eli esimerkiksi Hefeweizeneihin. Itse olen ollut tyytyväinen banaaniseen makuun, jonka kyseinen hiiva tuottaa.

- Kyseinen hiiva on ainoa hiiva, jonka kanssa itselläni on ollut koskaan lämpötilojen kanssa ongelmia ja yhden satsin olen saanut pilattua kun käymislämpötila vaihteli liikaa tai pääsi ylittämään 24C, jolloin hiivasakkaan ilmestyi paljon virhemakuja.

Krausen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Espoo

Re: Safbrew WB-06

ViestiKirjoittaja Krausen » Pe Touko 31, 2013 11:42 am

Tämä hiiva ilmeisesti jakaa mielipiteitä voimakkaasti. Yhden vehnäoluen tällä olen tehnyt ja se onnistui mainiosti. Käydessään vesilukosta tuli selvä banaaninhaju. Käymistilan lämpötila oli 22-23 c eikä mitään ongelmaa sen suhteen ollut. Vähän huono olen tätä arvostelemaan kun en vastaavaa satsia toisella hiivalla ole tehnyt, mutta voin yhden kokemuksen perusteella suositella.

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Ratto » Ma Elo 19, 2013 11:17 am

Noniin, nyt on omakin poika pulputtamassa tällä hiivalla. Käyminen alkoi ainakin sähäkästi, illalla hiivaus ja aamulla kunnon kräusen. Vesilukosta nousee hedelmäisiä aromeita ja banaanikärpäsetkin näyttivät tykkäävän :D Jätin käymään huoneenlämpöön, n. 21 C.

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Ma Elo 19, 2013 12:06 pm

Tein tällä melko tavanomaisen vehnäoluen. En kyllä oikein tykännyt. Jotain omituista sivumakua tuli olueen, eikä se ole siitä kypsyttelemällä hävinnyt. Makua voisi ehkä kuvailla suolaisen happamaksi. Pieni happamuushan sinänsä olisi ihan hyvä, mutta tämä saa joten oksennusmaisia piirteitä.

Lisäksi hefeweizenille hieman epäsopivasti tämä hiiva tiivistyy pohjaan niin, että jos yrittää kaataa hiivat mukaan, se tulee lasiin pieninä möykkyinä.

Käymislämpötila itselläni oli 18, kun lueskelin, että näin saisi vähemmän banaania ja enemmän neilikkaa.

Molder
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Molder » Ma Elo 19, 2013 16:23 pm

Juhani Palttala kirjoitti:Tein tällä melko tavanomaisen vehnäoluen. En kyllä oikein tykännyt. Jotain omituista sivumakua tuli olueen, eikä se ole siitä kypsyttelemällä hävinnyt. Makua voisi ehkä kuvailla suolaisen happamaksi. Pieni happamuushan sinänsä olisi ihan hyvä, mutta tämä saa joten oksennusmaisia piirteitä.

Lisäksi hefeweizenille hieman epäsopivasti tämä hiiva tiivistyy pohjaan niin, että jos yrittää kaataa hiivat mukaan, se tulee lasiin pieninä möykkyinä.

Käymislämpötila itselläni oli 18, kun lueskelin, että näin saisi vähemmän banaania ja enemmän neilikkaa.

Tein tällä yhden satsin ja pidin kovasti. Samat havainnot että oli hieman hapahkoa mutta toimi hyvin. Muutama pullo jäi vähän pidemmäksi aikaa kellariin ja tosiaan paakkuja tuli lasiin. Eli pitää hörppiä nopeasti pois :jano:

Käymislämpötila oli 19C. Banaanisuutta jäin tuon vuoksi hieman kaipaamaan. Seuraavankin aion tuolla tehdä. Hinta/laatu kohdallaan, ainakin minulle.
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Ratto » Su Syys 01, 2013 22:16 pm

Satsi meni pulloihin perjantaina vietettyään vajaa pari viikkoa primäärissä n. 21 C lämmössä. OG 1,041, FG 1.010, eli melko korkeaksi jäi FG. Tämä lienee tyypillistä hiivalle. Tässä vaiheessa maku oli banaaninen ja hieman hapan, eli vastaavia makuja kuin muillakin.

Ostin viikonloppuna Wiehenstephanerin Vitusin (tästä saa muuten loputtomasti huumoria...) ja vaikka kys. olut onkin aika eri tyyppinen kuin oma tekele, oli makumaailma yllättävän sama. Jostain muistan lukeneeni, että WB-06 olisi nimenomaan Weihenstephanerin hiivakantaa ja tämä maistiainen vahvisti näitä tiedonrippeitä.

Rokkimakkara
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja Rokkimakkara » Su Maalis 30, 2014 8:37 am

Eilen tuli laitettua pöhisemään, ja typeryyttäni vierre oli vielä 26 asteista kun hiivasin. Eli virhe makuja on odotettavissa?

Nyt jo banaanisuutta havaittavissa pöntössä.

tarkoitus olisi käyttää 23 asteessa, niin päivittelen tänne miltä vehnänen maistuu.

PS: Onko muuten porukka yleensä kaatanut koti vehnäoluet niinkuin nuo kaupalliset, eli pohjalle jätetään vähän olutta ja pyöritellään nuo loputkin hiivat mukaan?

Prak
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Prak » Su Maalis 30, 2014 12:09 pm

Tällä kyseisellä hiivalla tein yhden sitruunalla ja korianterinsiemenillä maustetun vehniksen. Mielestäni paremmat maut tuli kun kaatoi lasiin hiivoineen, enempi banskua ja silleen.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Su Maalis 30, 2014 13:16 pm

Ehdottomasti on mennyt hiivoineen päivineen, kyllä vehnäoluen tärkeimpiä osasia on banaaninen hiiva pullon pohjalta.

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Ratto » Ma Maalis 31, 2014 22:08 pm

Muutama oma huomio hiivasta: ihan tunnistettavan vehnäoluen tällä saa aikaiseksi, makuprofiili omassa keitoksessa selvästi happaman puolella. Hiiva tuntui myös jämähtävän pullon pohjalle aika nopeasti ja muodostavan kokkareita, mikä ei tietysti tässä tyylissä ole kovin toivottavaa. Tammikuun lopussa juotua viimeinen tällä hiivalla elokuussa tekemäni vehnis. Oluessa oli selkeä makkaran maku, eli ilmeisesti hiiva oli heittänyt jo veivinsä tai jotain muuta mystistä oluelle oli tapahtunut. Vielä kuukausi aiemmin tavara tuntui olleen kunnossa. Tämän kokemuksen perusteella nauttisin siis alle 6kk ikäisenä pois.

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » To Huhti 24, 2014 13:39 pm

Omaan makuun myös wb06 on hapan. Tuoretavaraahan hefeweizen on, alle viikossa jo hapot ja satsi juotu 3 viikon sisällä.
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

Rokkimakkara
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja Rokkimakkara » To Huhti 24, 2014 14:22 pm

Vehnää sai tehtyä. Yllättävän tiukasti nappaa olutpullon pohjalle, ei lähde pyörittelemällä paljon mitään. Yhdestä pullosta lähti hiiva (nyt jo) liikkeelle lauttana. Maku maailmaltaan on minulle sopiva, vaikka onkin happamasta päästä. Hinta/laatu on kohdillaan.

Make
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Uusikaupunki

ViestiKirjoittaja Make » Ti Elo 12, 2014 22:48 pm

Vajaa viikon ollut kegissä 50/50 pils+vehnä maltailla tehty perus vehnä on kyllä raikas mutta melkoisen hapan. Pitää ensikerralla laittaa karkkia reilusti mukaan jos vaikka tuo happamuus tuosta taittuisi. käymislämpötila oli 23-24 C.
Good people drink good beer. -Hunter S. Thompson

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Kuikkapanta

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » Ma Heinä 04, 2016 17:50 pm

Huono hiiva, ei sovi minun makuun, hapan ja purkkamainen, eikä panaania. Enkä ala vehnää kypsyttelemään niinkuin jotain stoutia. Sitten vielä tuo hiivan uiminen lasiin tollaisina köntsinä, surkeeta.

ttsalo
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja ttsalo » Pe Elo 19, 2016 17:49 pm

Kaksi satsia tehtynä ja hyvää hefeä tullut. Pistin 50-50 ohraa ja vehnää, käymislämpötila n. 24 C. Omaan makuun sopivan hapan, makumaailma mausteinen ennemmin kuin hedelmäinen, eikä tässä banaania juuri ole, mutta jotain aika lailla samanlaista muistan kyllä nauttineeni isommaltakin panimolta. En kyllä yhtään muista miltä.

Tuo hiivan klönttiytyminen kyllä vähän ihmetyttää, mutta itse käytän enimmäkseen 5 litran tynnyreitä niin ei ole pahemmin haitannut.

kissaluolabrewery
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Kuopio

ViestiKirjoittaja kissaluolabrewery » Ti Elo 23, 2016 12:39 pm

Oma yhden erän kokemus tästä on hyvin saman suuntainen. Vehnää oli noin puolet maltaista, lopuista suurin osa pilsnermallasta ja hieman Chateau Cara Clair peittämään hieman tuota ennakoitua maun terävyyttä. Humalana reilu määrä Hallertau Mittelfruh 60min keittoajalla (vierre kiehui jonkin verran pidempään koska pilsnermallas) mikä kuitenkin matalan alphahappopitoisuuden takia tuotti vain n. 20 IBU. Prosentteja tässä siis päälle 5,5 mutta alle 6 eli hieman enemmän kuin tyypillisissä perus-hefeissä. Ja käymislämpötilat varmasti vaikuttavat, hiivasin melko viileään n. 18 asteiseen vierteeseen mistä lämpötila nousi pääkäymisen lämpöpiikin ja ympäristön lämpötilan vaikutuksesta hieman yli 20 asteeseen, ja pääkäymisen ollessa ohi ympäristön lämpötila nousi huoneenlämpöön n. 23 astetta (ulkona sattui olemaan sopivasti pilvinen ja viileä keli joten alku onnistui näppärästi lasitetulla parvekkeella). Banaania ei ole maussa kovinkaan paljoa, mutta sävykästä mausteisuutta sekä Cara Clairista hieman "keksimäisyyttä" sekä Hallertau Mittelfruhin aromia kivasti balanssissa.

Terävyyttä tosissaan oli alussa melkoisesti, pullokäymiseen vielä oli helposti panimosokeria n. 8g/litra, mutta se väheni melko kivasti ajan kanssa kun vaan muistaa huljutella sakat mukaan tuoppiin. Seuraavaan satsiin ehkä vielä hieman enemmän Cara Clairia mutta pitää varoa ettei mene liioitteluksi. Tämän jälkeen voikin sitten tehdä muuten samalla reseptillä mutta vaihtaa hiivaksi Weihenstephanin kantaan perustuvan nestehiivan, niin voi sanoa vielä tarkemmin jotain hiivan ominaisluonteesta. Kyllä tuolla WB-06 kuitenkin oikein kelpo käyttövehnän mikä sopii monen ruuan kanssa, janojuomaksi ja vieraillekin tarjottavaksi saa melko helpolla. Baijerilaiset vehnäoluet ovat olleet täysi-ikäistymisestäni 90-luvun lopulta asti lähellä sydäntä, ja tämä ensimmäinen oma erä oli todella positiivinen yllätys :)

Palaa sivulle “Arvostelut merkeittäin”