Suomen Hiiva Leivinhiiva

Oletko käyttänyt jotain hiivaa ja haluat kertoa sen ominaisuuksista jotain?
Etkö löydä tietoa haluamastasi hiivasta, kysy se?
Käytä otsikkona hiivan nimeä / tyyppimerkintää.

Valvojat: suorama, Elmo

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Espoo
18 tai yli: Olen

Suomen Hiiva Leivinhiiva

ViestiKirjoittaja Ratto » Su Loka 21, 2012 20:37 pm

Kaikkien kiljumiesten ylilaulujen aihe eli leivinhiiva ansaitsee mielestäni oman viestiketjunsa. Eli keskustellaan tässä Suomen Hiivan leivinhiivasta aka. pullahiivasta.

Itse olen tehnyt tällä nyt kolme eri erää, kaikki vehnäpohjaisia. Makuun tulee runsaasti banaania ja noin yleisesti belgimäisiä makuja. Maku on hyvin lähellä Leffen mausteisuutta. Käymisen olen suorittanut 20-25 C:ssa. Mielestäni siis aivan varteenotettava hiiva myös sahtiskenen ulkopuolella. Hinta-laatusuhde myös ns. voittamaton.

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli

Re: Suomen Hiiva Leivinhiiva

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Ma Loka 22, 2012 9:59 am

Itselläni on pullahiivasta pelkästään huonoja kokemuksia oluen panon suhteen. Kaikki kolme sillä tekemääni olutta ovat jollain tavalla menneet pieleen, tosin vain yksi meni niin pahasti pieleen, että viemäröin sen. Toisesta tuli varsin puhtaan makuinen hapanolut ja yksi oli aluksi aika omituinen, mutta pari kuukautta pullossa loivensi makua.

En tosiaan tiedä miksi kaikki kolme pullahiivakokeilua ovat epäonnistuneet, kun kaikki muut 50 satsia ovat onnistuneet tuossa suhteessa. Reseptin osalta eivät nuokaan kaikki toki ole ihan parhaita olleet. Ainut mitä itse keksin syyksi on pullahiivan pakkaus, eli paperikääreen alle saattaa ehkä päästä jotain pöpöjä, jotka sitten päätyvät myös vierteeseen. Leivonnassa nuo eivät varmaan ehdi aiheuttaa ongelmia, mutta oluessa kyllä.

Epäonnistumisista huolimatta aion kyllä jatkaa kokeiluja kyseisellä hiivalla.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Loka 22, 2012 10:14 am

Tarvittavan hiivamäärän saanee kyllä kasaan, vaikka poistaisi hiivasta pintakerroksen. Palahiivan pinta on usein valkoisen härmän peitossa, mitä lienee, en tiedä.

Nyt pullahiivailijat kokeilemaan sitten muitakin pullahiivoja kuin tuota Suomen hiivan palahiivaa. Lidlistä saa saksalaista palahiivaa ja sitten on tietty koko joukko kuivahiivoja.

Olutsieppo
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Porvoo

ViestiKirjoittaja Olutsieppo » Ma Loka 22, 2012 11:27 am

Jaahas!

Leipähiivassa puhtaus nyt on mitä on, koska se on tarkoitettu kohottamaan taikinan lyhyessä ajassa jonka jälkeen lykätään uuniin, missä kaikki pöpöt joka tapauksessa kuolee. En ymmärrä miksi haluaisi riskeerata tuntien työ plus muut raakaineet käyttämällä leivontahiivoja, kun hiiva on se joka oluen tekee?? Lähinä tuntuu että näin halutaan saada pää vaan mahdollisimman halvalla sekasin. Tehkää nyt mielummin vaikka kiljua. =)

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Ratto » Ma Loka 22, 2012 22:20 pm

^Puhtauskommentti on kyllä ihan validi. Näissä tekemässäni kolmessa keitoksessa ei kuitenkaan ole möröt iskeneet (kopkop). Toisaalta olen nämä oluet myös hiivannut melko reippaasti, tämäkin saattaa pitää vieraat hiivat aloillaan.

Olutsieppo kirjoitti: En ymmärrä miksi haluaisi riskeerata tuntien työ plus muut raakaineet käyttämällä leivontahiivoja, kun hiiva on se joka oluen tekee?? Lähinä tuntuu että näin halutaan saada pää vaan mahdollisimman halvalla sekasin. Tehkää nyt mielummin vaikka kiljua. =)

Kävisikö esimerkiksi harrastaminen syyksi? Kokeilunhalu? Aiemmat hyvät kokemukset? Ja toiset käyttävät tätä hiivaa oluenteossa jopa ihan työkseen.

Tekisi mieli kiljua! ;)

Make
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Uusikaupunki

ViestiKirjoittaja Make » Ma Loka 22, 2012 23:38 pm

Itse tein tuollaisen hunaja juoman (mead) ja käytin siihen normaalia Suomen Hiivan pala hiivaa. Käytin juoman viileässä 10-12 C lämpötilassa eikä hiiva tuottanut tuossa lämpötilassa juuri minkäänlaisia esterejä.
Olutta en ole tuolla hiivalla käyttänyt, mutta en keksi mitään syytä etteikö tuolla voisi saada myös monenlaisia oluita käytettyä.
Olisi mielenkiintoista maistaa ks. hiivalla käytettyä vehnäolutta tai viileässä käytettyä "lageria".
Good people drink good beer. -Hunter S. Thompson

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Ratto » To Loka 25, 2012 22:12 pm

Liitetäänpä tänne vielä linkki pidempään keskusteluun aiheesta: http://kotiolut.com/viewtopic.php?f=39&t=805

Olisi kyllä hauska päästä maistamaan pullahiivalla tehtyä lageria. Harmittavasti en itse pääse kokeilemaan matalampia käymislämpötiloja.

Darep
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Darep » Su Kesä 11, 2017 23:33 pm

Laitoin tänään satsin vehnäolutta käymään tällä pullahiivalla :) Kaveri kehui omaa Suomen Hiivalla tehtyä tummaa vehnäänsä ja se innosti itseä kans :) Dumppasin hiivakuution suoraan kääreestä semmoisenaan käymisastiaan

P.S. Jaoin itseasiassa vierteen kolmeen eri käymisastiaan ja kaikkiin eri hiivat. Yhteen tämä, toiseen vanha tuttu Wyeast 3068, ja kolmanteen Saccharomyces Boulardii, jota ostin vähän aika sitten apteekista vatsatautiin ja huomasin että "hetkinen, tämähän on hiivaa". Tuon boulardii-hiivan tuloksia odotan eniten, hehe

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Ma Kesä 12, 2017 9:24 am

^Noin yleensä on suositeltu että kuorii sen hiivan uloimmasta kerroksesta. Siinä pinnassa on kaikenlaista pöpöä.

Mutta vehniksessä kyllä toimii hienosti, joskin ite hiiva ei ole kovin kaksisen makuista (vrt normi vehnishiiva) ja se ei oiken flokkuoidu. Mutta ite bissen maku on hyvä ja todella banaaninen jos lämmöt riittää.

Darep
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Darep » Ti Kesä 13, 2017 0:02 am

Joo, tätä ketjua lukiessa tuli vähä semmonen "o-ou"'-fiilis tuosta kun dumppasin suoraan sinne kaapimatta :D Ei kyl näkyny mitään valkosta, oli tuoreen olonen mötti. Se kans ampas noista kolmesta aggressiivisimmin käyntiin ja heitti isoimmain krausenin. Innolla odotan. Olen banaani-sahdin ja -vehnän ystävä että jos tällä tulee kunnon banaanipommi niin keleppaa :super:

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Ti Kesä 13, 2017 9:10 am

Kato pentele, katoin että tässä oli vain sun viesti. Selain jostain syystä välillä jumittaa skrollaukseen.

Palaa sivulle “Arvostelut merkeittäin”