Danstar / Lallemand Nottingham

Oletko käyttänyt jotain hiivaa ja haluat kertoa sen ominaisuuksista jotain?
Etkö löydä tietoa haluamastasi hiivasta, kysy se?
Käytä otsikkona hiivan nimeä / tyyppimerkintää.

Valvojat: suorama, Elmo

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Espoo
18 tai yli: Olen

Re: Danstar / Lallemand Nottingham

ViestiKirjoittaja Ratto » Ma Tammi 13, 2014 23:09 pm

Noniin, nyt maisteltu pitkin matkaa syyskuun lopulla pantua satsia. Pullotuksen yhteydessä maisettu näyte oli erittäin lupaava ja brittimäinen mauiltaan. Kuitenkin pullotuksen jälkeen vielä yli kuukauden päästä maussa oli jotain pistävää ja luulin jo kontaminaation iskeneen, joka sittemmin on hävinnyt. Olut on nyt muuttunut yllättävän hiivaisen makuiseksi sillä tavalla epämiellyttävällä tavalla, tuore hiiva tulee mieleen. Mitenköhän pitkää kypsyttelyä tämä hiiva vaatii? Olut on ollut nyt pulloissa aika tasan kolme kuukautta.

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ma Tammi 13, 2014 23:20 pm

Ei ole normaalia. 4-6viikkoa pitäisi olla aika optimi

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ti Tammi 14, 2014 9:24 am

Itse en ole huomannut mitään pistävää tai hiivaisuutta vaikka alan juomaan heti kun hiilihapot on kunnossa. Päinvastoin, erittäin neutraali jo heti alusta, toisin kuin s04 joka vaatii sen extra 2 viikkoa hiilihappojen synnyn jälkeen.
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Ratto » Ti Tammi 14, 2014 9:45 am

Mistäköhän kannattaa lähteä hakemaan ratkaisua ongelmaan vai onko kohdalle vain sattunut huono pussi? Lisäyksenä vielä, että olut on yllättävän sameaa, vaikka viimeisin pullo oli ollut jääkaapissa yli viikon. Kylmäsaostumasta ei ole kyse, sillä olut ei selkeytynyt edes lämmetessään.

Vielä prosessista hiivan lisäyksen jälkeen:
-Ennen vierteeseen lisäystä pussi kaadettu n. 1 desiin lämmintä keitettyä vettä ja annettu olla varmaan about tunti. komea vaahto nousi pinnalle.
-Vierrettä oli n. 11l, eli aavistus enemmän kuin suositeltu 10 l. Tämä tuskin vaikuttaa?
-Vierre lorotettu lapolla käymisastiaan ja astiaa vielä heiluteltu.
-Käyminen huoneessa, jossa lämpötila n. 20 C. Todellinen käymislämpötila siis ainakin käymisen alussa korkeampi.
-Kevyesti kuivahumaloitu
-Pullotuksessa käytetty muistaakseni panimosokeria, volsit 2-2,5.
-Pullot säilytetty n. 20 C:ssa.

Jaakko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ti Tammi 14, 2014 11:25 am

Miten kävikö reippaasti? Vai oliko käyminen laiskaa?
Muuten itse kyllä kallistuisin kontaminaatioon...

[oz]
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Pori

ViestiKirjoittaja [oz] » Ti Tammi 14, 2014 14:59 pm

Onko joku koittanut käyttää n. 20l vierrettä yhdellä pussilla Nottinghamia ja onko tullut virhemakuja, esteriä tms.? Vai oletteko käyttäneet aina kaksi pussia tai tehneet startterin? Ohjeessahan suositellaan yksi pussi per 10 litraa vierrettä.

Jaakko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ti Tammi 14, 2014 15:06 pm

[oz] kirjoitti:Onko joku koittanut käyttää n. 20l vierrettä yhdellä pussilla Nottinghamia ja onko tullut virhemakuja, esteriä tms.? Vai oletteko käyttäneet aina kaksi pussia tai tehneet startterin? Ohjeessahan suositellaan yksi pussi per 10 litraa vierrettä.

On kokeiltu. Ei tullut... Eikös ohjeessa ollut 15:ta litraan

DeGarre
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ti Tammi 14, 2014 16:25 pm

Itse hiivaan yhdellä pussilla aina 23L, alle 5.5-volttisille kuivana vaan hiivat suoraan tonkkaan, yli 5.5 rehydrate desiin vettä. Tämä kaikille kuivahiivoille. :super:

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Ratto » Ti Tammi 14, 2014 19:42 pm

Jaakko kirjoitti:Miten kävikö reippaasti? Vai oliko käyminen laiskaa?

Ihan napakasti tuo kävi, muistiinpanojen mukaan pääkäyminen oli päättynyt alle neljässä päivässä. Ehkäpä tässä tosiaan kontaminaatio on kyseessä, vaikka olut ei klassisella tavalla saastuneelta maistukaan.

Tässä olisi muuten hyvä teema miittiin, jos sellaisia ikinä järjestetään: pilalle menneiden oluiden maistelu ja vikasyiden arvuuttelu!

Jaakko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ti Tammi 14, 2014 22:15 pm

Ratto kirjoitti:
Jaakko kirjoitti:Miten kävikö reippaasti? Vai oliko käyminen laiskaa?

Ihan napakasti tuo kävi, muistiinpanojen mukaan pääkäyminen oli päättynyt alle neljässä päivässä. Ehkäpä tässä tosiaan kontaminaatio on kyseessä, vaikka olut ei klassisella tavalla saastuneelta maistukaan.

Tässä olisi muuten hyvä teema miittiin, jos sellaisia ikinä järjestetään: pilalle menneiden oluiden maistelu ja vikasyiden arvuuttelu!

Khyllä...

Käyminenkin kuulostaa normaalilta.

[oz]
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Pori

ViestiKirjoittaja [oz] » Pe Tammi 17, 2014 10:51 am

Kiitokset Jaakolle ja DeGarrelle vastauksista. Aiemmin tullut kuivahiivoista käytettyä ainoastaan Safalen tuotteita ja noiden spekseissä onkin kerrottu, että yksi pussi riittää 20 - 30 litraan vierrettä. Brewcatin sivuilla Danstareista taas mainittu, että yksi pussi riittäisi 10 litraan vierrettä ja isompaan erään vaatisi starterin, mutta täytyypi lähteä yhdellä Nottingham -pussilla hiivailemaan tuo 20l satsi.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Pe Tammi 17, 2014 12:02 pm

[oz] kirjoitti:Aiemmin tullut kuivahiivoista käytettyä ainoastaan Safalen tuotteita ja noiden spekseissä onkin kerrottu, että yksi pussi riittää 20 - 30 litraan vierrettä. Brewcatin sivuilla Danstareista taas mainittu, että yksi pussi riittäisi 10 litraan vierrettä ja isompaan erään vaatisi starterin, mutta täytyypi lähteä yhdellä Nottingham -pussilla hiivailemaan tuo 20l satsi.

Oma mielipide: mitä vähemmän nottinghamia vierteeseen laittaa, sen paremmat mahdollisuudet oluella on onnistua. :winktoo:

DeGarre
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja DeGarre » Pe Tammi 17, 2014 14:58 pm

Kyllä useimmat kuivahiivavalmistajat sanoo että startterin tekeminen kuivahiivalle ei ole hyödyksi vaan on haitallista.

Jaakko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ma Tammi 20, 2014 22:44 pm

Votkaiguaani kirjoitti:
[oz] kirjoitti:Aiemmin tullut kuivahiivoista käytettyä ainoastaan Safalen tuotteita ja noiden spekseissä onkin kerrottu, että yksi pussi riittää 20 - 30 litraan vierrettä. Brewcatin sivuilla Danstareista taas mainittu, että yksi pussi riittäisi 10 litraan vierrettä ja isompaan erään vaatisi starterin, mutta täytyypi lähteä yhdellä Nottingham -pussilla hiivailemaan tuo 20l satsi.

Oma mielipide: mitä vähemmän nottinghamia vierteeseen laittaa, sen paremmat mahdollisuudet oluella on onnistua. :winktoo:

Tarkoitatko ettet pidä siitä yleensä ollenkaan vai että pienemmällä hiivaus asteella pääsee parempaan tulokseen =)

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Martin » To Tammi 23, 2014 18:45 pm

Ratto kirjoitti:
-Pullotuksessa käytetty muistaakseni panimosokeria, volsit 2-2,5.
-Pullot säilytetty n. 20 C:ssa.

Itse olen huomannut parin vehnäoluthiivan kanssa, että pullotuksessa käytetty sokeri aiheuttaa ongelmia. Esim. WLP380 jolla käytettynä olut maistuu oikein lupaavalta pullotusvaiheessa, mutta viikko pullotuksesta olut on ihan kiljua ja kestää ainakin neljä viikkoa kypsyä hiilihappojen jälkeen ennen kuin se on hyvää. Ja jos sokeria on annostellut turhan ronskisti, niin tuntuu ettei olut valmistu ollenkaan, vaan siihen jää aina jokin pistävä maku. Nottinghamin kanssa voi olla sama homma. Itse kun olen tuota käyttänyt, niin olen kabonoinut spraymaltaalla tai kegissä paineella, eikä mitään ongelmia ole ollut, vaan olut on ollut juomakelpoista heti kun karbonointi on valmis.
Selvästi eri hiivoilla muodostuu ja kestää vaahto eri tavalla. Sen mitä olen Nottinghamia käyttänyt, niin vaahto häviä nopeasti. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Ratto » Ke Tammi 29, 2014 21:49 pm

Olen muuten pannut saman asian merkille, että sokeroinnin jälkeen olut maistuu kummalle, mutta jostain syystä olen yhdistänyt sen aina humalaan. Olen myös jääräpäisesti uskonut Vallitsevaa Totuutta siitä, että sokeroinnista ei tule makuja. Pitääpä seuraavaksi koittaa spraymallasta karbonointiin, kiitoksia vinkistä.

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Ke Loka 15, 2014 18:20 pm

Otin juuri talteen siiderissä käytetyn Nottinghamin. Millaistahan olutta olisi luvassa? Muuttuisiko hiiva tuossa mitenkään?
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » To Maalis 03, 2016 10:43 am

Onko muuten kukaan törmännyt Nottyn tapauksessa että tuore olut haisee liuotinmaiselle? Mausta en moista bongannut, mutta haju oli todella pistävän kemikaalinen. Eikä ainakaan alihiivauksesta ole kyse, kun 22l satsiin meni 2 pussia. Käymis -ja hiivauslämpötila tasanen 22C.

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » To Maalis 03, 2016 14:48 pm

Siiderin tein Nottyllä ja siinä oli alkuun tuommoinen tuoksu mutta häipyi kun aikansa oli kegissä. Ompuilla tietysti ihan omat metkunsa että voinut tulla muustakin tuo.
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

Palaa sivulle “Arvostelut merkeittäin”