Danstar / Lallemand Nottingham

Oletko käyttänyt jotain hiivaa ja haluat kertoa sen ominaisuuksista jotain?
Etkö löydä tietoa haluamastasi hiivasta, kysy se?
Käytä otsikkona hiivan nimeä / tyyppimerkintää.

Valvojat: suorama, Elmo

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kangasala
18 tai yli: Olen
Viesti:

Danstar / Lallemand Nottingham

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Heinä 09, 2012 11:21 am

Olen käyttänyt useasti ja mielestäni kelpo yleishiiva.
Huomioita:
- Lähtee käymään nopeasti. Tosin yhdessä vaiheessa ilmeisesti jokin tuotanto ongelma pikku pusseissa.
- Tuottaa hyvin englantilais-tyylisiä oluita n.20°C tietämillä.
- Jos käyttää n.16°C tietämillä, saa neutraalin ja amerikkalaisiinkin sopivan profiilin.
- Toimii jopa 12°C tuntumassa jolloin voi koittaa saada lager tyylistä aikaiseksi.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: Danstar / Lallemand Nottingham

ViestiKirjoittaja Martin » To Touko 23, 2013 20:13 pm

Aikamoista turbohiivaa. Vajaassa kahdessa vuorokaudessa kävi 1042:sta 1006:teen, kahdenkymmenen asteen lämpötilassa. Ihmettelin kun vesilukkossa ei ollut mitään elon merkkejä, vaikka kansi on erittäin tiivis. Mittasin ominaispainon refraktometrillä ja tulos 5.0 brix. Tosin alakautta hanasta valuttaessa tuli mukaan aika reilusti hiivaa, en sitten tiedä miten tuo vaikuttaa mittaukseen...

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » Pe Touko 24, 2013 10:00 am

1.042 = 10.9 brix
1.009 = 5 brix

mutta aika hyvin kuitenkin.

http://seanterrill.com/2012/01/06/refra ... alculator/
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Martin » Pe Touko 24, 2013 10:37 am

Käytin tuota beersmithn laskuria jolla sain tuon 1006, mutta tosiaan tuo linkin laskurin antaa vähän enempi.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Touko 24, 2013 10:39 am

DeGarre kirjoitti:1.042 = 10.9 brix
1.009 = 5 brix

mutta aika hyvin kuitenkin.

http://seanterrill.com/2012/01/06/refra ... alculator/

Noita laskureita on monensorttisia, antavat vähän eri tuloksia. Beersmith laskee noilla arvoilla tuon 5brix = 1,006
Kannattaa käyttää hydrometriä käyneen vierteen mittaamiseen, antaa luotettavia tuloksia.

DeGarre
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja DeGarre » Su Syys 01, 2013 21:16 pm

Laskureita on monia mutta tuo Sean Terrillin algoritmi mätsäs ominaispainomittarin lukujen kanssa jetsulleen, kun beersmithin versio antoi aivan uskomattoman alhaisia lukuja, 1.002 jne.

Huomasin Nottystä että tuntuu pitävän viileämmistä ilmoista, 1045 OG:n vierre huitoo jo 5-vitamiinista, täytyy panna jokin 1040 OG:n olut että saan sen halutun 4.5-volttisen.

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Martin » Ke Syys 18, 2013 21:06 pm

Käytin tätä hiivaa toistamiseen. Ja käynti oli jälleen kerran erittäin rivakkaa. Mutta kuten edelliselläkin kerralla ominaispaino jäi odotettua korkeammaksi. OG 56 ja FG16. Beersmith ilmoitti FG:ksi 12. Mutta eipä päästy siihen, vaikka olut oli astiassa yli kolme viikkoa. No toisaalta tuleepahan ainakin täyteläisen makuista savustouttia, sen pystyy sanomaan jo nyt. Olut on nyt siirretty kegiin, odotellaan muutama viikko ja katsotaan mitä tulee.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Syys 18, 2013 21:28 pm

Muistakaa toki, että mäskäyslämpö vaikuttaa lopputulokseen ja niin vaikuttaa uutteen ikäkin.
Ja käymiselle annettu aikakin vaikuttaa... Toki 3 viikkoa voisi antaa jo osviittaa suunnasta =)

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Martin » To Syys 19, 2013 19:40 pm

Mäskäyslämmöt oli 50-66-78C molemmissa satseissa, ja kyllähän beersmith huomioi tuon mäskäyslämpötilan vaikutuksen. Mutta eipä siinä mitään, jos tuon huomioi etukäteen niin ei jää prosentit liian alas.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Syys 19, 2013 23:29 pm

:ot:
Itsellä on vielä säätämistä tuon lämpötilan kanssa. Siksi tuli mieleen.
Lämpötila kontrolli on kunnossa, mutta oikean lämpötilan näyttäminen näytössä jokaisen astian mittapisteessä luo vielä oman hankaluutensa.

Tarkoittaa siis sitä, että kun lämmitän infuusiovettä pitäisi sen lämmön olla kohtalaisen oikea jotta mäskin lämpö olisi oikea suoraan.
No, nyt olen pikku hiljaa alkanut löytämään oikean lämpötilan näytön tuonne mäskäimeen, joten voi alkaa säätämään sen infuusioveden näyttämää kohdalleen.

Kuitenkaan en ole vielä varma, että onko 66°C jonka mäskäimen termostaatti näyttää, oikeasti 66°C. Mutta ostamani kalibroitu mittari näin väittää. Ja kyllä nuo ovat alkaneet käymään suunniteltuun loppuominaispainoon. Joten ainakin lähellä voisi olla.

Katsoin Beer Smith 2 ohjelmalla oman laitteiston profiililla, että jos teen 1,056 vierteen ja mäskään sen 65,1 - 65,8°C välillä, pitäisi FG olla sen 1.012 SG.
Ja tuon 1.016 SG saa kun mäskää 68,3 - 69,1°C välillä.
Joten kolmen asten ero mäskätessä jo antaa tuon eron loppuominaispainossa.

Ainiin, unohdin laittaa hiivan, joten BS laskee keskiarvolla. Katson vielä Nottyn vaikutuksen asiaan.

Jos mäskää 65°C ja hiivaa Nottyllä pitäisi FG olla 1.010 ja 66°C sen 1.012, näin äkkiä ihmeteltynä...

Mutta 1,012 pitäisi tulla välillä 66.0°C - 66,7°C ja 1,016 pitäisi saada välillä 69,2°C - 69,9°C

Joka tapauksessa tuohon kolmeen asteeseen sisältyy 12, 13, 14, 15 ja 16 lukemat.

Lämpötilalla on siis merkitystä. Sekoittamalla lämmön saa tasaikseksi koko mäskissä. Ettei esim. pohjalla ole 75°C ja keskellä 66°C ja pinnassa 57°C.
:ot: :mad:

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Martin » La Syys 21, 2013 14:09 pm

Minulla mäskäyskalusto muistuttaa braumeisteria, mutta kierto on toisin päin. 33 litran kattila ja sen sisällä 20 litran kattila, josta on leikattu pohja pois, ja tilalle laitettu rst-reikälevy. Sisempi kattila on nostettu ulomman pohjasta 5-10cm. Tuossa välissä on vastus ja veden otto pumpulle, ja myös tuossa linjassa on termostaatin anturi. Pidin säädöt olen saanut kohtalaisesti kohdilleen, ja mäskin pinnasta mitattuna on lämpötila parin kolmen kymmenyksen sisällä asetellusta. Uskon että lämpötila on alhaalla aika sama, koska sieltä se vierre tuohon pinnalle pumpataan, josta mittauksen olen tehnyt. Ja tarkkailumittarina varmaan sama kuin sinulla, jonka lukeman en usko paria kymmenystä enempää heittävän. Eli oletan, että mäskäyslämpötila on liikkunut noin 65-67C haarukassa.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Su Syys 22, 2013 11:20 am

:ot: vielä "kerran"

Ok, kuullostaa hyvältä.

Sellaisen spekulaation mahdollisuuden kuitenkin mahdollistaa vielä, että jos vastus on tuon 20 litran katilan alla, saattaa se lämmittää mäskiä alhaaltapäin enemmän.

Ajatus heräsi sellaisesta, että nyt kun vaihdoin tuon oman vedenlämmittimen 2kW vastuksen 3kW vastukseksi ja se on alunperinkin yksivaiheinen ja 220V järjestelmään niin on sen teho oikeasti jopa yli tuon 3kW.
Lämmittimessä on siis kaksi nimellisteholtaan 3kW uppokuumenninta. Toinen kuitenkin pidemmällä lenkillä ja muutenkin eri tehoinen (resistanssa n.18 ohm ja toisessa n.15 ohm).
Suoritan lämpötilan mittauksen tuon vanhemman sisällä olevan putken kautta ja silloin kun tuon läpi lämpö on 93 - 95°C kiehuu jo "rolling boilia" tuon uuden vastuksen kohdalla mutta ei tämän vanhemman.

Eli jos ajattelen, että vastuksesi on kattilan alla ja vesi imetään taas isomman kattilan pohjasta, niin mahdollisuus siihen on olemassa, että vastuksen lämpö nousee voimakkaammin kohti 20 litraista.

Toki tämä on vain tyhjää läpinää ilman mitään todellisuus pohjaa.

Onko Nottingham ainoa hiiva joka käyttäytyy näin selvästi jättäen korkeamman SG:n käymisen jälkeen?

:ot:

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Martin » Su Syys 22, 2013 19:11 pm

suorama kirjoitti:
Sellaisen spekulaation mahdollisuuden kuitenkin mahdollistaa vielä, että jos vastus on tuon 20 litran katilan alla, saattaa se lämmittää mäskiä alhaaltapäin enemmän.

Hyvä pointti, täytyypä seuraavalla kerralla koittaa mitata lämpötilaa syvemmältä mäskiä, tosi kovin syvälle tuota tikkua ei saa...
Järjestelmässä pumpussa olisi kapasiteettia pumpata 15l/min, mutta käytännössä tuota joutuu hanasta kuristamaan sokeroitumisvaiheessa, koska kierto meinaa tukkiutua, ja pinta alkaa sisäkattilassa nousta. Reikälevy on 5mm rei´illä. ensimmäisellä kerralla se päästi mallasta läpi aika reilusti, joka johtui varmaan siitä että sekoitin maltaita alussa reilusti, jonka olisi voinut jättää tekemättä. Tuon jälkeen lisäsin reikälevyn päälle noin yhden millin rei´illä olevan siiviläverkon. Tuon verkon voisi kokeilla jättää pois, ja koittaa viellä kerran pelkällä reikälevyllä, jospa silloin kierto ei tukkiutuisi niin herkästi. Ehkä myös tehokkuus hiukan kasvaisi ja lämmöt pysyisi paremmin tasaisena.

Joo, ohi aiheenhan tässä mennään, mutta niinhän nämä tupaa aina menemään... =)

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ma Loka 21, 2013 21:59 pm

Teikäläisten rohkaisemana pakko oli kokeilla Nottingham hiivaa. Eka satsi apa näin: vierre jaettu 2 osaan josta toinen laitettu ko hiivalla ja toinen us05 josta tein havainnon että danstarin hiiva vaimentaa aika lailla humalointia joten en ainakaam apaa tällä enään pane us05 sopii tähän ainakin toistaseksi huomattavasti paremmin. Toinen satsi stouttia jota tässä nyt 1 viikon jälkeen arvioin (nuuskin ja ehkä vähän(0,5l) maistoin :) ja huomasin että tässä on jotain belgityylistä esteriä tai banaanimaisuutta. Toivottavasti ja luultavasti tasoittuu kun satsi valmistuu mutta jotenkin tuli sellainen fiilis ettei stouttiin oikeen sopisi. Toisaalta ei mitenkään huonoa mutta erillaista. Täyttyy malttaaviellä 3vk niin voi antaa lopullisen tuomion. Apa täyttää tänä viikonloppuna 4vk joten se tulee juonnin alle ja saa lopullisen tuomion perjantaina...

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Ratto » Ma Loka 21, 2013 22:32 pm

Itsellä myös ruis red ale kypsymässä tällä hiivalla. Attenuaatio oli 78% (OG 1,055 FG 1,012), kun mäskäyslämpö oli siellä 68 C:n hujakoissa. Muuta en vielä osaa sanoa.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ti Loka 22, 2013 0:16 am

Jaakko kirjoitti:Toivottavasti ja luultavasti tasoittuu kun satsi valmistuu mutta jotenkin tuli sellainen fiilis ettei stouttiin oikeen sopisi.

Taisi olla joku stouttisatsi aikoinaan itsellänikin, jonka jälkeen päätin etten ikinä enää koske tähän hiivaan. Toki aiempia kokeiluita oli myös alla.

DeGarre
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ti Loka 22, 2013 7:41 am

Itsellä aivan päinvastaisia kokemuksia. Käy kuivaksi ja antaa humalien loistaa, ei siis kovin brittihedelmäinen. Lisäksi jämähtää hyvin pullojen pohjalle. Käytän tätä hiivaa juuri esim amerikkalaistyylisiin pale aleihin.

Proudfoot
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja Proudfoot » Ti Loka 22, 2013 12:29 pm

Komppaan edellistä. Tosin olen käyttänyt ne pari kertaa alle kahdessa kympissä ja koska ymmärtääkseni soveltuu myös britteilyyn niin arvatenkin sitä hedelmäisyyttä alkaa esiintyä kahden kympin tuolla puolen. Tosi kiva pullottamisen kannalta kun flokkautuu mukavasti. Tätä täytyy ehdottomasti testata rinta rinnan US-05:n kanssa joskus.

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Martin » Ti Loka 22, 2013 12:32 pm

Itse olen tehnyt myös jenkkityylistä pale alea ja nyt myös stouttia tällä. Ja hyvin on onnistunut, vaikka tuo stoutti kävikin hiukan korkeassa lämpötilassa noin 23C. Olen huomannut että myös hiivalla on suuri merkitys vaahtoon, ja tällä käytettynä vaahto tuntuu ainakin tuoreena häviävän aika nopeasti. Mutta maussa ei ole ollut moittimista.

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ti Loka 22, 2013 13:48 pm

Palaa sivulle “Arvostelut merkeittäin”