Safale S-04

Oletko käyttänyt jotain hiivaa ja haluat kertoa sen ominaisuuksista jotain?
Etkö löydä tietoa haluamastasi hiivasta, kysy se?
Käytä otsikkona hiivan nimeä / tyyppimerkintää.

Valvojat: suorama, Elmo

Anssi
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Imatra
18 tai yli: Olen

Safale S-04

ViestiKirjoittaja Anssi » To Loka 20, 2011 23:39 pm

Minkälaisia kokemuksia muilla on tuosta hiivasta. Millasia makuja olueeseen on tuolla tullut? Ekaa kertaa tein tuolla vaalean oluen (ESB) ja aika esterinen oli makuprofiili. Toki kypsyminen on vielä vähän kesken.

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki
Viesti:

Re: Safale S-04

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Pe Loka 21, 2011 0:01 am

Katoin LOKIa ja siellä viimeisin merkintä ko hivalle: Hyvä maku, kirkasta pullottaessa. Hiiva lölö tuoksui hyvälle.
Jos sais Terran reissullansa

Anssi
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Anssi » Pe Loka 21, 2011 12:42 pm

Kaljaasi kirjoitti:Katoin LOKIa ja siellä viimeisin merkintä ko hivalle: Hyvä maku, kirkasta pullottaessa. Hiiva lölö tuoksui hyvälle.

Tuo oma ESB on ollut pulloissa tasan 6 viikkoa eikä ole vieläkään kovin kirkasta. Tuli kyllä siivilöityä vierre huonosti, käytettyä humalapellettejä jotka päätyivät osittain käymisastiaan asti ja tehtyä NoChill -> hirveä sakkakerros astian pohjalla. Proteiineja jäi siis olueeseen aika paljon. Kaiken lisäksi hiivauslämpö oli 2 astetta korkeampi kuin käymislämpö ja tuli ehkä pidettyä liian lämpimässä käymisastiaa pääkäymisen jälkeen pari viikkoa. Hiivaisuus ja raskaammista alkoholeista johtuva liuotinmaisuus on kyllä vähentynyt, liuotinmaisuus jopa hävinnyt täysin, mutta muuten olut ei ole mitenkään erityisen raikkaan makuista. Sen verran katsoin vanhoja muistiinpanoja, että kevyen portterin kun tein ko. hiivalla, raa'assa oluessa oli hiivaisuuden lisäksi käyneen marjamehun makua, mutta em. maut kyllä hävisivät täysin kylmäsäilytyksessä. Nyt on tulossa hieman kuitenkin vertailukohtaa kun tein kyseisellä hiivalla IPA:n pelkästä pale maltaasta, missä korjasin käytännössä nuo kaikki em. virheet -> keittomäskäys, kunnon siivilöinti, humalointi kukinnoilla ja vierteen nopea jäähdytys -> yli puolet vähemmän rupaa kuin edellisessä. Lisäksi hiivauslämpö oli 1,5 astetta matalampi kuin käymislämpö ja nyt olut saa kypsyä primääriastiassa viileämmässä kuin viimeksi. Toivotaan, että vika oli noissa valmistuksen osissa, koska samalla hiivalla tehty porter oli hyvää.

vsariola
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja vsariola » Pe Loka 21, 2011 14:30 pm

S-04 ja US-05 ovat meillä ne perus pale ale hiivat. Yleensä laitan ison osan vierteestä käymään US-05:llä ja pienen osan S-04:ssa. Nämä ovat omia kokemuksia:

Molemmissa on hyvä attenuation, käytännössä identtinen. Huolimatta siitä, että väittävät S-04:sen jättävän korkeamman gravityn.

Molemmat ovat startanneet aina pomminvarmasti. Aromeiltaan US-05 on ehkä jopa vielä esterisempi kuin S-04. S-04 maistuu hieman karskimmalta, vähän kuin olisi enemmän katkeroa kuin US-05:ssä. Ehkä jokin hiivantuottama boostaa luonnollista katkeruutta. Pullokypsymisen jälkeen maku pehmittyy S-04:sessa ja on erittäin pehmeä. Kirkastumisessa en ole huomannut eroa, molemmista tulee melko kirkasta, mutta pintahiivoista minulla ei lähes koskaan tule kristallinkirkkaita.

Anssi
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Anssi » La Loka 22, 2011 17:25 pm

Empä teekään vielä mitään negatiivisia johtopäätöksiä tuosta hiivasta. Tänään mittasin ominaispainon kyseisellä hiivalla tehdystä IPA:sta kun keittömäskäyksen tuottama käymisaste kiinnosti, niin oikeestaan mitään noita edellisen satsin negatiivisia osia ei ollut esillä. Varmaan jotenkin päässyt pilaantumaan jossain määrin se edellinen pamaus, mutta näitähän kotioloissa voi sattua, ei voi mitään.

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja pettu » Su Loka 23, 2011 21:43 pm

Itse kerran käyttänyt ko hiivaa ja maistanut joitakin tällä tehtyjä. Kaikissa sama karkeahko maku esiintyy, joten olen vetänyt johtopäätöksen, että se johtuu hiivasta. Ei sinänsä huonoja oluita ole olleet, mutta en itse pidä siitä mausta. Toki halvempaa ja kätevämpää kuin nestehiivat, mutta toisaalta nestehiivoilla on niin paljon enemmän vaihtoehtoja ja makuprofiilit niin paljon parempia, että itse en enää käytä mitään kuivahiivaa muuta kuin pakon edessä.

vsariola
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja vsariola » Ma Loka 24, 2011 11:21 am

Joo jotain karkeaa tossa S-04:sessa on, ei myöskään lempihiivani. Melko kelvollista olutta tekee silti, ja kun on käymisominaisuuksiltaan sen verran hyvä niin tulee sitä silti aina välillä käytettyä.

Anssi
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Anssi » Ma Loka 24, 2011 15:21 pm

Pitäis vissiin tehdä seuraavaksi tuo tällä hetkellä pytyssä oleva yhden maltaan ja yhden humalan IPA-resepti uudestaan, mutta US-05 hiivalla. Saisi ainakin selville, että kumpi hiiva olisi paremmin omaan makuun sopiva.

Anssi
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Anssi » La Marras 12, 2011 12:29 pm

Anssi kirjoitti:Pitäis vissiin tehdä seuraavaksi tuo tällä hetkellä pytyssä oleva yhden maltaan ja yhden humalan IPA-resepti uudestaan, mutta US-05 hiivalla. Saisi ainakin selville, että kumpi hiiva olisi paremmin omaan makuun sopiva.

Teen kaksi samanlaista 10 litran satsia ja käytän toisen 04:llä ja toisen 05:llä. Mallaspohjana 95 % pale ja 5 % crystal, humalana styrian goldings tyylillä puolet keiton alussa ja puolet 5 minuuttia ennen keiton loppua. Eiköhän se omaan makuun sopivampi hiiva näin luulisi selviävän. Pitää yrittää tulevana viikonloppuna saada molemmat satsit tehtyä

Anssi
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Anssi » La Helmi 11, 2012 12:54 pm

Ongelma ei ollutkaan hiivassa, vaan isolla todennäköisyydellä paskaisissa pulloissa. Näemmä pelkkä uunissa desinfiointi ja kevyt pullojen huuhtelu ei pitemmällä tähtäimellä riitä, vaan pullot olisi hyvä liottaa vedessä vaikka yön yli, minkä jälkeen pestä esim. pulloharjalla ja sitten käyttää uunissa. Tämä siis vaikkei mitään isompaa näkyvää kökköä pulloissa olisikaan.

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » La Helmi 11, 2012 17:34 pm

Anssi kirjoitti:Ongelma ei ollutkaan hiivassa, vaan isolla todennäköisyydellä paskaisissa pulloissa. Näemmä pelkkä uunissa desinfiointi ja kevyt pullojen huuhtelu ei pitemmällä tähtäimellä riitä, vaan pullot olisi hyvä liottaa vedessä vaikka yön yli, minkä jälkeen pestä esim. pulloharjalla ja sitten käyttää uunissa. Tämä siis vaikkei mitään isompaa näkyvää kökköä pulloissa olisikaan.

Helpoiten pääset kun ostat starsania. Juonnin jälkeen huuhtele pullot, niin ettei mitään näkyvää näy. Ennen pullotusta huuhtelet kertaalleen (vettä pulloon, sormi pullonsuuhun ja ravistusta), sitten 3-4cm starsania pulloon, taas sormi sinne ja ravistusta ja pullon kääntelyä, juuri ennen pullotusta pullo ylösalaisin starsan-ämpäriin että pullonsuu sanitoituu (ja starsan tulee talteen). Korkit voi olla starsan-ämpärin pohjalla.
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

kopolo
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Lahti

ViestiKirjoittaja kopolo » Ti Helmi 14, 2012 23:18 pm

Vähän OT mutta huuhtelithan ne pullot juuri ennen uuniin laittoa?

Anssi
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Anssi » To Huhti 05, 2012 13:43 pm

kopolo kirjoitti:Vähän OT mutta huuhtelithan ne pullot juuri ennen uuniin laittoa?

Juuri näin tein, mutta pullot olisi silti pitänyt pestä paremmin, mielellään heti kun oluen niistä oli juonut. Pesin tässä yhden korillisen pulloharjalla ja semmoisella itse tehdyllä pesuvälineellä fairia apuna käyttäen, niin kyllähän nuo kovasti kirkastuivat. Täytyy jatkaa tästä lähin hysteerisen tarkalla linjalla pullojen puhtauden kanssa siirtyä käyttämään uunin sijasta desinfiointiainetta.

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Ratto » Ke Huhti 10, 2013 20:55 pm

Jostain syystä omalle kohdalle ei oikein ole osunut onnistumisia tällä hiivalla. Tammikuussa pantu stoutti (OG 1,057, FG 1,020) maistuu edelleen alussa hiivaiselta/hernemäiseltä ja pistävältä. Käymislämpötila oli noin 20 C. No, pitänee odottaa vielä josko maku paranisi.

Sopisikohan tämä paremmin miedompien oluiden kaveriksi?

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » Ke Huhti 10, 2013 21:02 pm

Kerran olen tuota käyttänyt barley winen kanssa ja se kävi muutamassa päivässä 1.080->1.013. Lämpötila oli vähän alle 20C.
Pullotinkin tuon jo kahden viikon jälkeen, kun tuntui kirkastuneen jo niin hyvin, eikä mitään sivumakujakaan ollut. Eli ihan positiivinen oli tuo eka kokeilu ainakin.

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Ratto » Ke Huhti 10, 2013 21:08 pm

Kumma juttu. Pitää ehkä kuitenkin antaa tälle hiivalle vielä mahdollisuus. Seuraavalla kerralla jos jakaisi erän kahtia ja laittaisi toisen puolen pöhisemään tällä ja toisen US05:lla. Jälkimmäisellä hiivalla tulee poikkeuksetta haluttuja lopputuloksia.

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ke Huhti 17, 2013 12:44 pm

OG 1056, josta vajaa 10%, 500g oli sokeria, 2 päivää käynyt ja lukemassa 1012. Mutta kyllä kävikin raivoisasti, krausenit roiskuneet ihan ylös asti.
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Touko 01, 2013 18:41 pm

Tätä hiivaa olen käyttänyt harvakseltaan, mutta aina on onnistunut odotusten mukaan. Eli selainen britti tyylinen makuprofiili mutta neutraalimpi.

Pulloista sen verran off topicina, että itse huomasin pullojen pohjiin jäävän sellaisen ohuen kerroksen vaikka ne huuhtelikin heti tyhjennyksen yhteydessä.
Tämä siis tapahtuu pikkuhiljaa muutamien käyttökertojen kautta. Huomasin tuon kun kerran ihmettelin miksi uuden pullon pohjan läpi näkyi jotenkin paremmin.
Pyyhkäisin vanhemman pullon pohjaa pulloharjalla ja sinnehän tuli "naarmu" joka loisti kirkkaana. Joten kaikki pullot meni harjapesuun ja kirkastuivat kummasti.
Desinfiointi ei korvaa mekaanista puhdistusta.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Hulkko
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Savonlinna

ViestiKirjoittaja Hulkko » Ti Tammi 14, 2014 15:45 pm

Täytyy oma ensimmäinen kokemus kirjata ylös tästä hiivasta.
Elisiltana hivenen ennen puolta yötä hiivattu 8,5 litran OG 1.058 ESB satsi.
Aamulla ennen töihin lähtöä pientä eloa vesilukossa. -> Tässä vaiheessa käyntiaika ollut noin 7 tuntia.
Lounastauolla pöntössä täysi sota päällä, vesilukko miltei kuivana ja krausenit käymispöntön päällä... -> Käymisaika tässä vaiheessa noin 12 tuntia.

Mikään satsi/hiiva ei ole itsellä tuolla tavalla lähtenyt käymään. Tiedä sitten mistä moinen hiivan väkivaltaisuus johtuu, mutta täytyy toivoa, ettei se ole äkäinen jollekin vierteseen päässeelle pöpölle!?!
Antaa tuon nyt murjottaa 3-4 viikkoa tuolla saavissa ja katsella sen jälkeen, että mitä siellä pöntössä on saatu aikaan.

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ti Tammi 14, 2014 22:23 pm

Samoja kokemuksia täällä sekä että tippuu nopeasti työnsä tehtyä

Palaa sivulle “Arvostelut merkeittäin”