Yrttien käytöstä

Foorumilaisten omia reseptejä.

Valvojat: suorama, Elmo

mazagane
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Turku
18 tai yli: Olen

Yrttien käytöstä

ViestiKirjoittaja mazagane » Ma Elo 16, 2010 12:39 pm

Onko kenelläkään kokemusta yrttien, esim. kamomilla, korianteri jne. käytöstä oluen valmistuksessa flavorin antajana?

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

Re: Yrttien käytöstä

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Elo 16, 2010 14:16 pm

Korianteria olen belgityylisiin oluisiin käyttänyt. Toimii hyvin.

edit. pomeranssin kuorta ja appelsiinin kuorta on myös tullut kokeiltua.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Ma Elo 16, 2010 16:39 pm

Siankärsämöä tuli käytettyä teessä suokissa asuessa kun kasvoi pihalla. Joistakin yrteistä on varoiteltu että niillä on lääkinnällisiä vaikutuksia. Eikä tulisi käyttää liian usein. Kaikki ei ole edes vesiliukoisia ja liukenee vain rasvaan/öljyihin kuten esim humalan sukulainen "humppa".
Jos sais Terran reissullansa

Tomppa86
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Pori

ViestiKirjoittaja Tomppa86 » Pe Tammi 14, 2011 23:22 pm

Onko kokemusta sitruunan käytöstä,

Itse haeskelisin Corona/Sol tyyppistä lageria.

Ongelmana/miesttimisen aiheena on vain ollut se ajatus mitä hiiva tykkää sitruunan happamuudesta ?

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » La Tammi 15, 2011 0:18 am

Ei kait noissa sirtuunaa ole?
Tyypillisesti ne juodaan limenviipaleen kanssa, jolloin lime peittää kehnon veden aiheuttamia makuhäröjä :)
Ainesosina solissa: vesi, ohramallas, humala, hiiva, riisitärkkelys, coronassa riisin lisäksi tai sijasta maissitärkkelystä sekä lisäaineita.

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja pettu » La Tammi 15, 2011 9:18 am

Tomppa86 kirjoitti:Onko kokemusta sitruunan käytöstä,

Itse haeskelisin Corona/Sol tyyppistä lageria.

Ongelmana/miesttimisen aiheena on vain ollut se ajatus mitä hiiva tykkää sitruunan happamuudesta ?

Miksei siihen voisi sitruunaa kokeilla. Mäskäyksessä ainakin happamuudesta on etua, kovin paljoa sitä ei tosin kannata laittaa, luulisin että välillä tl-rkl. En tiedä vaikuttaako tämä makuun.

Jos haluat kevyttä mexican cerveza tyyppistä olutta niin vaihtoehtoja: Valmis coopersin uute (ei kokemusta), tai mäskäys esim. pilsnermallasta ja mäskiin jonkun verran keitettyä riisiä, humalointi vaikkapa amarillolla, joka antaa hyvin sitruksisen maun noin kevyeen olueen. Luulisin noiden olevan lager-pohjaisia, mutta jollain american ale tai safale US -hiivoilla voisi tulla ihan miellyttävää.

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Ti Tammi 18, 2011 22:43 pm

Sitrushedelmistä käytetään usein myös uloimman kuoren suikaleita ruuanlaitossa. Hyvä harjaus ja pesu ensin tietty.

Muista kuulleeni version -80 luvulla että meksikossa käytetyillä lime ym viipaleilla puhdiastettiin / desinfioitiin pullon suuta ennen juomista.
Jos sais Terran reissullansa

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Tammi 18, 2011 23:05 pm

Kaljaasi kirjoitti:Sitrushedelmistä käytetään usein myös uloimman kuoren suikaleita ruuanlaitossa. Hyvä harjaus ja pesu ensin tietty.

Mutta ei sitten pesuaineita. Niitä ei saa huuhdeltua pois. Jos epäilyttää myrkkyjäämät, niin kannattaa laittaa sitrukset likoamaan joksikin tunniksi ja huuhdella hyvin. Torjunta-aineet ovat ymmärtääkseni vesiliukoisia.

Kaljaasi kirjoitti:Muista kuulleeni version -80 luvulla että meksikossa käytetyillä lime ym viipaleilla puhdiastettiin / desinfioitiin pullon suuta ennen juomista.

Kaivelin tuota juttua vähän netin syövereistä, ja noita syitä on muutamia. Noiden minun ja Kaljaasin mainitsemien lisäksi:
Lime pitää kärpäset poissa (epätodennäköistä, koska tätä ei käytetä muiden juomien kanssa, eikä Meksikossa ole sen enempää kärpäsiä kuin muuallakaan)
Amerikkalaisten keksimä markkinointikikka parantamaan Coronan heikkoa myyntiä. (Minusta vaikuttaa todennäköisimmältä, koska tapa on lähinnä länkkärien keskuudessa.)
En myöskään usko Limen puhdistavaan vaikutukseen, tahi siihen, että olutpullon kaulassa / suussa voisi olla kovinkaan suuria määriä pöpöjä.
Makua lime ei varsinaisesti paranna, IMHO, mutta kyllähän se tuo siihen oman erikoisen vivahteensa. En erityisemmin pidä mistään kevyistä lagereista, joten ehkä lopetan ennen kuin loukkaan kenenkään lempiolutta :D

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja pettu » Ti Tammi 18, 2011 23:51 pm

Mexicossahan limeä käytetään joka paikassa... en kyllä tiedä voiko noita pitää kovin perinteisenä mexicossa.

Kyllähän se lime antaa siihen - no limen maun. muuta sitten ei tarvitakaan. :) joskus ihan paikallan. Tuleehan sitä silloin tällöin juotua omituisempiakin sotkuja... vaikkapa breezereitä...

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ke Tammi 19, 2011 0:08 am

Vierre sinänsä vain innostuu happamuudesta ja käymisaste epäilemättä nousee. Sitruunan mehu antaa kuitenkin juomalle ihan selvää vappusimaisuutta. Itse en siitä oluessa välitä, käytän mieluummin pomeranssinkuorta sitrusaromin saavuttamiseksi. Belgimeininki tuskin kuitenkaan on tässä hakusessa.

Solin tyylinen olut on varmasti todella vaikea valmistaa. Kotipanimo-oloissa, -lämpötiloissa ja -tilanteissa makua meinaa väkisinkin syntyä olueeseen. Kaikkien estereiden ja fenoleiden muodostumisen minimoiminen vaatisi täydellistä hiivan tuntemista ja tarkkaa lämpötilakontrollia.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ke Tammi 19, 2011 7:38 am

Ilmeisesti isot panimot tekevät ensin "vahvan" oluen jota sitten lantraavat vedellä vrt. jos itse teen jotain 4,5% olutta lasken yleensä vain vierrettä pidempään. Vaikeeta on, jos ei pohjalla ole mitään makua niin virhemaut tulee helposti esiin.

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja pettu » Ke Tammi 19, 2011 8:09 am

Kiljumies kirjoitti:Vaikeeta on, jos ei pohjalla ole mitään makua niin virhemaut tulee helposti esiin.

Siihen auttaa kai sitten juuri se limeviipale... ;)

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Tammi 19, 2011 10:26 am

pettu kirjoitti:Mexicossahan limeä käytetään joka paikassa... en kyllä tiedä voiko noita pitää kovin perinteisenä mexicossa.

Meksikossa juodaan kyllä sitten ihan sekoitusta, jossa on kunnolla limenmehua ja olutta. Tällä on jokin nimikin, mutten nyt muista mikä, enkä jaksa tarkistaa. Onko tuolla sitten mitään tekemistä sen pulloon survotun limenviipaleen kanssa, en usko. Tai ehkä se markkinointiosasto on hiffannut tämän drinksun ja sen pohjalta keksinyt tuon limeviipalekikan.

solisti
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Vihtijärvi

ViestiKirjoittaja solisti » Ke Kesä 22, 2011 10:35 am

Aloittelen tässä olutharrastusta ja olen kolme erää saanut kevään aikana räpellettyä uutteesta. Keräilen noilla ensin kokemusta ja myöhemmin kiinnostaisi kyllä kokeilla kyllä mäskäystäkin. Ostelin alkuun pikkuhiljaa patenttikorkillisia pulloja ja noiden joukossa oli jokunen lapinkullan tuisku joissa on käytetty siankärsämöä, olivat kyllä minun makuuni. Nyt kun hieman perhdyin netistä enemmän siankärsämöön, niin huomasin että tuotahan kasvaa pihan nurkassa. Täytyypä keräillä talteen tässä kesän aikana ja kun pulloja tyhjenee riittävästi voisi kokeilla alea johon tota pukkais mukaan. Käsittääkseni tuosta käytetään koko kasvia ja osan voi keitellä ja osan käyttää kuivana astiassa.

vsariola
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja vsariola » Ke Kesä 22, 2011 14:57 pm

seppinen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja seppinen » Ma Tammi 16, 2017 13:55 pm

Missä vaiheessa olette yrtit lisänneet? Entä appelsiinin kuoret yms.? Onko jollain tiedossa hyvää artikkelia aiheesta?

Palaa sivulle “Reseptit”