Pelkkää spraymallasta?

Foorumilaisten omia reseptejä.

Valvojat: suorama, Elmo

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Pelkkää spraymallasta?

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Tammi 01, 2010 13:31 pm

Mielestäni tätä on jossain jo käsitelty, mut en löytänt.

Mitenkäs oluen laitto onnistuu pelkästä spraymaltaasta?
Olenko väärässä, kun olen mieltänyt spraymaltaan kylmäkuivatuksi mallasuutteeksi? Tällöinhän mitään ongelmaa ei pitäisi olla.

Mieleni teksisi kesäksi vehnäolutta, mutta tähän mennessä kaikki kokeilemani uutteet ovat olleet pettymyksiä. Viimeksi käyttämäni Brewfermin humaloimaton vehnä-ohrasotku tuotti hämmentävän tumman lopputuleman.
Kaikki valmiiksi maustetut ovat olleet vähän väärän makuisia.

Vaatimuksena olisi siis vaalea vehnäuutes tms., jossa ei olisi mausteita seassa. (löytyy spraymaltaana ainakin).

mäskäämiseen mulla ei ole mahdollisuuksia, pitäis olla vähän enemmän tilaa tai ainakin lapset poissa jaloista...

mkoskin
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: Pelkkää spraymallasta?

ViestiKirjoittaja mkoskin » Ma Huhti 12, 2010 16:57 pm

Tein talvella vehnäoluen pelkistä spraykuivatuista mallasuutteista. Käytin kilon vaaleaa uutetta ja kaksi kiloa vehnäuutetta, ja ihan hyvä olut siitä tuli.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Huhti 12, 2010 17:00 pm

mkoskin kirjoitti:Tein talvella vehnäoluen pelkistä spraykuivatuista mallasuutteista. Käytin kilon vaaleaa uutetta ja kaksi kiloa vehnäuutetta, ja ihan hyvä olut siitä tuli.

Pitää varmaan kokeilla, että kuinka käy...

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Huhti 12, 2010 22:03 pm

Muistaakseni monet amerikan serkkumme tekevät juurikin pelkästä kuivamaltaasta. En tiedä onko se siellä sitten suhteellisen halpaa vai mistä johtuu tuo. youtubekin taitaa olla "pullollaan" homebrew ohjeita joissa on käytetty puhtaasti kuivamallasta. Usein he kyllä tuntuvat tekevän niin, että kuivamallas on pohjana, ns erkoismaltaat steepataan ja koko satsi keitetään normaalisti humala lisäyksien kanssa.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Vettis
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Vettis » Ti Huhti 13, 2010 18:41 pm

Kerro sit Äyni miten kävi. Kuulostaa mielenkiintoiselta.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Touko 07, 2010 18:58 pm

Noniin. Nyt lähti tulemaan olut pelkkää spraymallasta käyttäen.

Muutamia huomoita (jotka todennäköisesti olisi löytynyt jostain pienellä etsimisellä ):

1. Spraymallas kannattaa kaataa vasta kuumaan veteen. Josko siitä liukeneekin 60% ennen kuin kattilan pohja on niin kuuma, että spraymallas alkaa sulamaan siihen, niin 40% on kuitenkin vielä jäljellä ja kun spraymaltaan määrä on suuri, niin sitä vielä on mitä jumittaa kattilanpohjaan. Keskeytin lämmittämisen ja liottelin spraymaltaan n. 40° veteen hitaasti ja rauhallisesti.

2. OG:n arviointi on tuskaa ja vaikeaa. Laskin ja tein jopa 0,5l pienen kokeen, että saan varmasti haluamani OG:n, mutta pieleen meni silti. OG jäi vähän matalaksi, mutta kyllä siitä vielä olut tulee.

3. Oluen laitosta on jo tunti, olen pessyt käteni monesti, mutta silti ovat tahmeat.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Touko 18, 2010 20:34 pm

Tämä spraymaltainen vehnä kävi tuossa sinä aikana kun vietimme lomaa anoppilassa. Nouspa tietty lämpötilakin tuona aikana, ja äsken kun siirsin kypsymään kakkoseen, niin litkun lämpötila oli 26,7°C. Korkeella vetää.

OG oli 1,043 (vähän matalahko) nyt 1.008 (korjattuna). Kovin oli kuivan katkeraa tuo. Saattoi olla liikaa humalaa, vai voiko liian korkea lämpötila aiheuttaa tuommoista katkeruutta? Tosin en mä ole koskaan juonut vehnäolutta tuossa lämpötilassa ja ilman reipasta hiilidioksidia, joten ei ole kunnolla mihin verrata. Laitoin pöntön nyt asunnon viileimpään huoneeseen, mutta eihän täällä ole näillä säillä missään viileetä kun ilmanvaihto ei pelaa.
Kypsykööt tovin ja sitten pulloon.

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » La Huhti 20, 2013 9:38 am

Heips. Nostelen tätä kun asiasta ei täällä hirveämmin puhuta. Onko vuosien aikana ehtinyt kertyä lisää kokemuksia pelkällä spraymaltaalla tehdystä oluesta?
Olen itse tehnyt nyt kolme satsia olutta pelkällä spraymaltaalla, kaksi satsia (ESB ja IPA) pullotin viime viikonloppuna joten maistelut odottavat vielä. Pullotusvaiheessa maistoin toki hieman ja täytyy sanoa että vaikutti lupaavalta :P Olen huomannut että spraymallas kannattaa suosiolla lisäillä pikku satseina kiehuvaan veteen ja varoa ettei vaahtoa yli.

Eilen tein myös brittityylisen barleywinen spraymaltaalla.

Raaka-aineina on 1.5 kg vaaleaa spraymallasta ja 200 g fariinisokeria
Humaloina East Kent Goldings ja Target
Hiivana kuiva Safbrew S-33, jolle tein startterin edellisenä iltana.
Laskettu OG oli noin 1.100 mutta keiton jälkeen mittasin 1.200 joten vettä joutui hieman lisäämään. IBU:ja olisi noin 62.

Väristä tuli yllättävän tumma kun koko spraymallassatsia keitti tunnin verran. Tummuus lisääntyi vielä lisää fariinisokerin myötä, hätäisesti arvioiden väri on samantyylinen samean ruskea kuin esim. Kievarin barleywine. Yön yli astiassa oltuaan reipas käyminen oli alkanut. Toivotaan että tulee juomakelposta lämmikettä ensi talveksi

Palaa sivulle “Reseptit”