Kuivahumaloitu feikki-lager

Foorumilaisten omia reseptejä.

Valvojat: suorama, Elmo

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: oolu
18 tai yli: Olen

Kuivahumaloitu feikki-lager

ViestiKirjoittaja cob » To Touko 24, 2018 11:41 am

Tekaisin äsken aika mukaillun pilsnermaltaaseen pohjaavan Elvis Juice -oluen josta tuli varsin lagermaista. Siitäpä ajatus lähti, eli kesäksi olisi mukava tehdä joku 5-6% kuivahumaloitu pseudolager, helposti juotava rapsakka kesäolut jossa kuitenkin pilsumainen mallas ja humala maistuisi. Lagerointiin ei ole mahdollisuuksia, mutta aktiivisella rättijäähdytyksellä saan pidettyä käymislämmöt vähän alle ambientin.

Elvisjuicessa maltaat olivat 83% pilsner / 17% carapils ja hiivana US05, ja humalointiskedule meni IPAmaisesti 30 min, 0 min ja kuivahumalointi.

Pari kyssäriä:

- Viennan tai Munichin lisääminen mallaspohjaan jos halutaan vähän maltaisuutta, vai tuleeko pilsusta jo tarpeeksi? Kannattaako carapils tms jättää tuomaan suutuntumaa ja vaahtoa?
- millä muilla jutuilla kuin neutraalilla (US05) hiivalla ja ~18C käymislämmöillä saa oluesta mahdollisimman lagerimaista?
- aromi/kuivahumalaksi ajattelin Mandarina Bavariaa kun sitä on kaapissa, kannattaisiko tuolle hakea joku muu lajike kaveriksi?
- Humalan määristä ajattelin tavoite-IBUiksi ~50, Magnumilla tms. katkerot. Koska ei tehdä IPAa niin 30 min lisäyksen voisi jättää pois, 0 min lisäyksen puolittaa (~2g/litra) mutta kuivahumaloinnin määrän pitää perus-ipaa vastaavana (olisko 5g/litra)...vaikuttaako järkevältä?
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

ByB
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Porvoo

Re: Kuivahumaloitu feikki-lager

ViestiKirjoittaja ByB » To Touko 24, 2018 12:35 pm

Muihin kysymyksiin en osaa vastata,mutta yksi hiiva vaihtoehto olisi Mangrove Jacksin California lager,sen optimi käymislämpötila oli muistaakseni 18-20°

EeroK
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja EeroK » To Touko 24, 2018 18:14 pm

Lagermaiseen kesäjuomaan 50 IBU kuulostaa aika tymäkältä....esimerkkinä american blonde ale- kesäjuoma, about 20 IBU.

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Naali » La Touko 26, 2018 0:41 am

Jos jonkin verran mallaspohjaa niin 50 IBU ei ole ollenkaan paha jos katkeroista tykkää. Monikin sitä luokkaa ollut pilsenri on osoittautunut varsin rapsakaksi. Carapilsillä kuitenkin saa vähän täyteläisyyttä mukaan tasapainottamaan. Ja nuo humaloinnit hieman hämäävät, miten 30 min keitolla pois jättämällä ilman muita kuin 0 min lisäyksiä saa ylipäätään 50 ibua vai jäikö joku vaihe laittamatta (oletan). Jos Oulussa on kovin pehmeä vesi niin ehkä kovettaisin vähän katkeron tunkkaisuuden estämiseksi.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » La Touko 26, 2018 16:53 pm

Huonosti sanottu.Siis katkerot otetaan jollain Magnumin kaltaisella perushumalalla 60 minuutin keitolla tavoitteena toi 50IBU, tai ehkäpä sittenkin vähän maltillisempi. Aromilisäys 0 min kohdalla maltillisen kokoisena jostain soveltuvasta humalasta (vaikka tuo Mandarina) jotta ei jyrätä maltaan makua kokonaan pois. Kuivahumalointi samalla lajikkeella aikanaan.

Hiivana saattaisi toimia tuo Mangrove Jackin M54.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Ti Kesä 19, 2018 23:01 pm

(Resepti muutettu vastaamaan panopäivää)

Resepti muokkautui tähän muotoon netistä löydetyn smash-pilsnerin mukaan. Humalointi on aika tymäkkä mutta tuskin ylitsevetävä. OG myös maltillinen, mutta ei haittaa jos se siitä hieman nousee niin että ABV on jossain 5.5% paikkeilla.

Vedenkäsittely on vielä vähän mysteeri - pitäisikö jättää pehmeäkö vesi ennalleen, vai ripsauttaa vähän kipsiä ja kalsiumkloridia niinkuin IPA/APA-tyyleihin laitetaan?

Entäs mäskäys? Tämähän on pintahiivaolut, mutta onko näitä huijauslagereita/pilsnereitäkin tarpeen mäskätä monivaiheisesti, esim. 54C 10 min, 63C 30 min, 70C 30 min, joka on yksi pilsnerille tarjottu multisteppimäskäys? En osaa sanoa vaatiiko Ireks Pilsner entsyymiensä puolesta välttämättä tällaista kikkailua, mutta ilmeisesti vaahdon laatua ja oluen makua saattaisi saada paremmaksi monivaihemäskäyksellä.

Fake Mandarina Lager

Recipe Specs
----------------
Batch Size (L): 12.0
Total Grain (kg): 3.072
Total Hops (g): 80.00
Original Gravity (OG): 1.050 (°P): 12.4
Final Gravity (FG): 1.010 (°P): 2.6
Alcohol by Volume (ABV): 5.24 %
Colour (SRM): 4.0 (EBC): 7.9
Bitterness (IBU): 29.1 (Tinseth)
Brewhouse Efficiency (%): 65
Boil Time (Minutes): 60

Grain Bill
----------------
3.072 kg Ireks 2RS Pilsner (100%)

Hop Bill
----------------
10.0 g Mandarina Bavaria Pellet (8% Alpha) @ 60 Minutes (Boil) (0.8 g/L)
10.0 g Mandarina Bavaria Pellet (8% Alpha) @ 30 Minutes (Boil) (0.8 g/L)
20.0 g Mandarina Bavaria Pellet (8% Alpha) @ 0 Minutes (Aroma) (1.7 g/L) (steeppaus 15 min 80C)
20.0 g Mandarina Bavaria Pellet (8% Alpha) @ 0 Days (Dry Hop) (1.7 g/L)

Misc Bill
----------------

54C 10min - 63C 30min - 70C 30 min - 76C mashout
Fermented at <20°C with M54

Recipe Generated with Brewer's Friend
Viimeksi muokannut cob, La Kesä 23, 2018 10:40 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

iikeri
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Joensuu

ViestiKirjoittaja iikeri » Ke Kesä 20, 2018 13:04 pm

Juurikin viime viikolla tekaisin samaisella hiivalla ja california common/steam lager on tarkotus tehdä. Itsellä valikoitui amarillo ja cascade humaliksi. Aikalailla samat humalalisäykset, mutta määrinä mulla on noin puolet noista (IBUt kans 30 paikkeilla).

Käymislämpönä mulla oli 19C, nesteytin hiivan ja noin 12-24h kohdalla lähti krausenia syntymään. Nyt on krauseni laskenu ja ajattelin kuivahumalat heittää.

Tuohon mäskäyssteppailuun en osaa ottaa kantaa. Itse säädin vettä ainoastaan maitohapolla. Noin muuten vesiprofiili oli valmiiksi lähellä tyylilajin mukaista.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Ke Kesä 20, 2018 14:22 pm

Resepti on siis mukailtu täältä http://www.thepourreport.com/pivo-smash-brewday/, josta myös humalointimäärät suunnilleen.

Katkerointihumalointiin Mandarinaa menee grammoissa reiluhkosti pienen alfapitoisuuden vuoksi eikä siinä ole mitään outoa, mutta varsinkin tuo 40 gramman aromilisäys tuntuu (liian) isolta; saatan pienentää sitä puoleen. Aromilisäys oli alkuperäisreseptissä merkattu vain "20 min whirlpool" kertomatta lämpötilaa. Itse tulkitsin sen jossain max 80 asteessa tehdyksi hopstandiksi/whirlpooliksi, koska siitä tulevia IBUjakaan ei olut laskettu mukaan lopputulokseen.

Käymislämmöt yritän myös pitää alle 20C, voi olla haastavaa rättijäähdytyksellä.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » La Kesä 23, 2018 10:40 am

Menisipä aina näin putkeen, eli kiertomäskäyksen kontrolloijana toiminut craftbeerpi oli stabiili koko ajan. Kun vielä Coronalla tehty jauhatus oli kohdallaan + mallasmäärä laitteistolle sopiva niin pysyttiin täysin suunnitelmassa, efficiencyksi saatiin vähän päälle 70% ja vierrekin vaikutti tosi kirkkaalta huolimatta siitä että Corona tekee aika paljon jauhopölyä. Efficiency tarkoitti samalla sitä että vierrettä oli vara jättää hieman muhjujen sekaankin eikä tarvinut tiristää viimeisiä tippoja jotta käymispönttö saataisiin täyteen.

OG ampui odotetusti vähän yli vierteen loppulaimennuksesta huolimatta, mutta OG1055 on ihan kohtuullinen pilsnerille vielä. Aromihumala pudotettiin puoleen eli 1.7g litralle, ja se laitettiin varttitunniksi steeppaamaan kun vierre oli jäähdytetty 80C:hen.

Mangrove Jackin M54 starttasi paljon rivakammin kuin edellinen saman valmistajan hiiva jota sai odotella pari päivää. M54 oli itseasiassa nopea kuivahiivaksi yleensäkin ottaen; hiivasin vierteen alkuillasta ja seuraavana aamuna vesilukko kupli jo. Toistaiseksi lämmöt olivat 19C pinnassa, toivottavasti pääkäyminen saadaan ohi ennenkuin lämpimät kelit taas alkavat.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Ma Heinä 02, 2018 9:25 am

Kuivahumalat 20g Mandarinaa 9 vrk kohdalla sisään, pääkäyminen oli lakannut jo kauan sitten noin kolmessa päivässä. Muutkin ovat kehuneet hiivaa nopeaksi, näyttäisi olevan totta täälläkin. Oluen päällä oli kyllä vielä 10 sentin höttöinen krausen mutta sen alla melko kirkasta olutta.

M54 tuntuu heittävän vieläkin vesilukosta aika rikkipitoisia tuoksuja. Lämpötilojen on annettu nousta hiljalleen johonkin 22 asteeseen lähinnä lopettamalla rättijäähdytys. Kegitys vajaan viikon päästä.

iikeri
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Joensuu

ViestiKirjoittaja iikeri » Ma Heinä 02, 2018 12:26 pm

Mulla oli FG 1.012 kahden viikon käymisen jälkeen. Kahteen 5 litran kegiin laitoin. Toiseen heitin jälkikäymissokerit ja toisen force carbonoin. Force carbonoitua tuli nyt viikonloppuna maistettua. Pientä virhemakua oli havaittavissa (asetaldehydi? diasetyyli?) joten annan vielä kypsyä viikon kegissä, jos tuo virhemaku siivoutus pois.

En tiedä johtuuko virhemaku hiivasta (alihiivaus/stressaantunut hiiva), mutta sitä tässä epäilen. Aika sen näyttää. Pientä haparointia oli lämpöjen kanssa. Juhannuksena jouduin kylmälaukun ottaa juhannusruokien kuskaukseen ja siinä olut pääsi lämpiämään huoneenlämpöön. Pääkäyminen oli kuitenkin jo ohi tässä vaiheessa. Yritin ennen kegitystä cold crashhiä tehdä, mutta en kylmälaukkuviritykselläni saanut käyneen oluen lämpötila alle 14 C putoamaan.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Ma Heinä 02, 2018 21:01 pm

Mielenkiintoista verrokkidataa, tänks. Rikkituoksut vähän huolettaa koska hiivan mainos nimenomaan kehui low-sulphuria. Hiivaa ei kyllä ole mitenkään stressattu, pussukka laitettiin 11 litraan ja pääkäymislämmöt olivat hyvin kurissa. Toisaalta tuota lievää rikin tuoksua on tullut yhdestä jos toisesta hiivasta toisen käymisviikon aikana, eikä sitä kuitenkaan ole valmiista kylmästä oluesta havainnut.

Valmistajan mukaanhan M54 ei vaatisi pitkää lagerointia, diasetyylibreikistäkään ei ole puhuttu mutta toisaalta hiivaa käytetään ale-lämpötiloissa ts. noinkohan sitä tarvitsisi missään tapauksessa?

Itse en voi cold crashata, mutta ajattelin kegityksen yhteydessä laittaa liivatetta sekaan lämpimään olueen ja nostaa minikegit samantien jääkaappiin ehkä reiluksi viikoksi.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Ti Heinä 17, 2018 13:36 pm

Olut maistettu. Kirkastui komeasti gelatiinilla. Maku yllättävän neutraali noin huonelämmössä käytetyksi, hiiva taisi mennä jatkoon. Maussa saisi olla enemmän pils:maista leipäisyyttä; nyt siinä on havaittavissa hieman vetisyyttä jota olisi varmaan saanut paikattua Carapilsin tai Munichin kaltaisella maltaalla, mutta mentiin tällä kertaa opiskelunkin nimissä SMASH-hengessä. (Monivaihemäskäys saattoi myös tiristää maltaista vähän liikaakin sokereita irti.) Mandarina-kuivahumalointisatsi olisi voinut olla hivenen isompi, mutta toimii tämä näinkin.

Rikkivivahteista ei ole enää mitään havaintoa. Olut tuntuu vaativan aika rapsakat hapotukset...sikäli jos regulaattorin lukema on tarkka niin mennään lähelle kolmea volssia (17 PSI@3-4C). "Normaalilla" reilulla 2.6 volssilla rungon ohuus tuntui vähän liikaa läpi.

Palaa sivulle “Reseptit”