Imperial stout tammella ja katajanmarjoilla. Kommentteja kaivataan.

Foorumilaisten omia reseptejä.

Valvojat: suorama, Elmo

luovahulluus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Imperial stout tammella ja katajanmarjoilla. Kommentteja kaivataan.

ViestiKirjoittaja luovahulluus » Ti Huhti 25, 2017 23:34 pm

Ajatus olisi tehdä tukeva, pehmeä ja vahva imperial stout, jossa on reilusti makua (käyttäen pois laatikkoon unohtuneita erikoismaltaita). Tarkoitus ei siis ole luoda mitään ihan helppoa juotavaa, vaan enemmänkin hitaasti siemailtava kokemus. Suunnitelmana on vetää kaikki osa-alueet överiksi ja odottaa pari vuotta makujen tasaantumista. Harkitsen vakavasti aromihumalien jättämistä pois kokonaan, koska ne joka tapauksessa kärsivät pitkästä ikäännyttämisestä. Ajattelin siis käyttää runsaasti (liikaa?) tummia maltaita ja reilusti katkerohumalaa. Saadakseni olueen lisää monimuotoisuutta, lisään siihen tammea ja katajanmarjoja.

Beyond the Death Ray

Style: Imperial Stout
TYPE: All Grain
Batch Size (fermenter): 13,00 l
Estimated OG: 1,110 SG
Estimated Color: 139,2 EBC
Estimated IBU: 106 IBUs
Brewhouse Efficiency: 62,00 %
Boil Time: 60 Minutes
Mash Schedule: Single Infusion, Medium Body, Batch Sparge with 3 steps
Total Grain Weight: 7,59 kg
No-chill -jäähdytys.

4,56 kg Pale Malt (2 Row) Bel (5,9 EBC) 60,0 %
0,76 kg Rye, Flaked (3,9 EBC) 10,0 %
0,53 kg Aromatic Malt (51,2 EBC) 7,0 %
0,53 kg Pale Chocolate Malt (500,0 EBC) 7,0 %
0,30 kg Caramel/Crystal Malt -100L (200,0 EBC) 4,0 %
0,30 kg Ruokakaupan "kaljamallasta" eli tummaksi paahdettua ruista 4,0 %
0,30 kg Chocolate Malt (886,5 EBC) 4,0 %

60 g Simcoe [13,00 %] - First Wort 60,0 min 106 IBUs - Minulla on tätä tavaraa pakastimessa 100g edellisen ipan 60°C lisäyksistä. Eli siis käytin viime kerralla humalista aromit, tällä kerralla katkerot.

0,30 kg Siirappi (157,6 EBC) 4,0 % (Tai ehkä fariinisokeri?)
20,00 g Katajanmarjat (Boil 5,0 mins)

2 pkg SafAle English Ale (DCL/Fermentis #S-04)
1 pkg Pasteur Champagne yeast - Lisätään jos S-04 hyytyy liian aikaisin.

100 g Tammi, paahdettu 200°C:ssa 3 tuntia, pinta poltettu hiileksi (neljä kuukautta käymispöntössä) - Tällaisen käsittely Jack Daniels -tynnyrit saavat ennen juoman laittamista niihin.

Onko ruokakaupan kaljamaltaan paahto enemmän crystal vai chocolate -tyyppinen? Vai millaisia aromeja siitä on odotettavissa?
Mitä tekisitte eri tavalla ja miksi?
Miten paljon katajanmarjoja kannattaisi laittaa olueen? Sahdissa käsittääkseni käytetään 1g/litra, mutta tämä tulee olemaan aika paljon tukevampaa tavaraa ja sahdin tekemiseen käytetään myös neulasia, jos olen oikein ymmärtänyt.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

Re: Imperial stout tammella ja katajanmarjoilla. Kommentteja kaivataan.

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ma Touko 08, 2017 23:59 pm

Ihan ensikommenttina: hieno homma!
En osaa edes arvailla mitä tuosta tulee, mutta arvostan tällaisia projekteja.

Olen käyttänyt katajaa ja puuta parissa oluessa, molemmat mielestäni oikein hyviä. Kataja toimii portereissa, samoin puu (tammea ja koivua käyttänyt myös pariin otteeseen.

En tiedä oletko jo pannut tämän, mutta jos et, niin olisin varovainen kaljamaltaan kanssa. Siitä saa hyvää leipää, mutta kuulemma tekee oluesta kotikaljaisen, dominoi herkästi makumaailmaa (ihan mutua, en ole kokeillut, ainoastaan lukenut).

Onko omalla laitteistollasi pantu näin korkean og:n oluita ennen? Minulla on ollut haasteita hyötysuhteen kanssa. Kannattaa varautua esim. spraymaltaalla jos jää pahasti alle tavoitteen.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » To Touko 11, 2017 8:54 am

"60 g Simcoe [13,00 %] - First Wort 60,0 min 106 IBUs - Minulla on tätä tavaraa pakastimessa 100g edellisen ipan 60°C lisäyksistä. Eli siis käytin viime kerralla humalista aromit, tällä kerralla katkerot."

Tässä heräsi kysymys, että ovatko siis kyseiset humalat käyneet jo yhdessä keitoksessa? Käsittääkseni öljyt irtoavat humalista, mutta lyhyellä keitolla öljyt eivät isomerisoidu. Tämä viittaisi siihen, että humalat olisi jo "käytetty" niin aromin kuin katkeronkin puolesta vaikka olisivatkin vain lyhyen ajan vierteessä.

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » La Joulu 30, 2017 13:59 pm

Oma imperiaalini on jo käymässä mutta mietin saisiko siihen katajan makua tai aromia vielä mukaan? Kuivahumalointiin mukaan katajanmarjaa tai oksaa sekaan? Onkohan katajaista humalaa olemassa?

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja miguels » Ma Tammi 01, 2018 17:47 pm

Phah, tuore nestehiiva ja kunnon startteri niin olut on kolmessa päivässä käynyt melkein loppuun. 1085 lähtö ja nyt ollaan 1024. Katajavinkkejä ottaisin edelleen vastaan.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ma Tammi 01, 2018 19:07 pm

En ole kuiva-katajointia koittanut, mutta esim. sahtia tehdessä jo pelkässä huuhtelussa irtoaa sen verran makua, että varmaan riittää kun heittää sekaan jonkin verran ja antaa lillua tovin tai pari päivää. Pieni pöpöriski siinä tietty on.

Katajaista humalaa en tiedä. Joistakin tulee havuinen maku, mutta ei se kyllä sitä katajaista makua ole, mitä itse katajasta haen.

Nyt tuli muuten mieleen, että tein joskus kataja-snapsia liottamalla katajanmarjoja viinassa. Pidin kippaa pakastimessa, en tiedä vaikuttaako asiaan mitenkään. Se olisi aika riskitön tapa lisätä katajan makua. Paljon marjoja, jonkin verran viinaa. Antaa olla pari päivää, sit maistaa. Jos maku on hyvä, lisää viinat (ja miksei marjatkin) oluen sekaan.

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja miguels » Ma Tammi 01, 2018 21:34 pm

Hmm, tuossa tulikin jo hyviä vinkkejä, tänks.
Tosiaan voisi viinassa liottaa marjoja tai sitten keittää vaikka oksista jonkun liemen jonka nakkaisi sekaan. Idea tosin ei ole mitään ginin makuista olutta tehdä :D

Palaa sivulle “Reseptit”