Humulus (kirjasta Laitinen-Markus:"Rakkaudella pantua")

Foorumilaisten omia reseptejä.

Valvojat: suorama, Elmo

Nyypiö
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Humulus (kirjasta Laitinen-Markus:"Rakkaudella pantua")

ViestiKirjoittaja Nyypiö » To Helmi 16, 2017 20:18 pm

Kirjan sivulla 171 HUMULUS-reseptissä mainitaan
Galaxy 12% AA 8g Keitetään 60min.
eli tämä on katkerohumala, kun eräkoko on 18l. Katkeruudeksi mainitaan 30 IBU. Seuraavalla sivulla on muunnelma HUMULUS IPA, jonka katkeruus on 60 IBU. Tämä saadaan aikaan katkerohumalalla
Galaxy 12% AA 29g Keitetään 60min.

Rupesin ihmettelemään noita humalamääriä. Jos katkerohumalan määrä kerrotaan 3,6:lla (29/8), niin IBU:ko (vain) kaksinkertaistuu?

jylppö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kalajoki

Re: Humulus (kirjasta Laitinen-Markus:"Rakkaudella pantua")

ViestiKirjoittaja jylppö » To Helmi 16, 2017 21:54 pm

Testasin beersmith:llä joka antoi 8g:lla 14,2 IBU ja 29g:lla 51,5 IBU. Taitaa olla kirjassa virhe.

Nyypiö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Pe Helmi 17, 2017 19:44 pm

Ei, kyllä se kuitenkin menee niinkuin kirjassa esitetään. Kaivoin nimittäin Palmerin kirjasta "How to Brew" laskusäännöt (alkaen sivu 56) ja niistä huomataan, että 60min-humalan, 8g, lisäksi pitää huomioida myös 10min-humala, joka on reseptissä huimat 30g. Tästä jälkimmäisestä aiheutuu itse asiassa enemmän IBUja (17,0) kuin 60min-humalasta (12,5). Näiden summaksi tulee siis kirjassa esitetty 30.

Kun muunnellussa reseptissä HUMULUS IPA 60min-humalaa käytetään 29g, siitä tulee IBUja 40. Lisäksi tulee vielä Tettnangeria 10 minuutin kohdalla (4%, 30g), ja siitä IBUja 5. Nyt tiheys on eri, ja 10min-Galaxyn IBUiksi tulee 17,0:n sijasta 15,0. Loppusumma on 40+15+5=60, eli kaksinkertainen verrattuna alkuperäiseen reseptiin HUMULUS, ihan niinkuin kirjassa esitetään.

HUOM 1. Laskin näitä kirjoittamalla Palmerin yhtälöt taulukkolaskentaan. BeerSmith kai käyttää samoja yhtälöitä, mutta sitä ei minulla ole käytössä.

HUOM 2. Käytettäessä Palmerin sivun 58 Tinseth-laskukaavaa tarvitaan oikeastaan Boil Gravity, lyhennettynä BG, eli keittotiheys, joka luonnollisesti poikkeaa alkutiheydestä OG. Käytin kuitenkin laskennassa OG:tä, koska BG ei ollut tiedossa.

Nyypiö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Nyypiö » La Helmi 18, 2017 22:04 pm

HUOM 3. Lueskelin lisää IBUjen laskemisesta, ja näyttää siltä, että Palmerin esittämä Tinseth-kaava, jota myös "Rakkaudella pantua"-kirjassa (ilmeisesti) käytetään, ei suinkaan ole ainoa mahdollinen, tai mitenkään yleisesti hyväksytty. Pienellä vaivalla löytyy ainakin neljä laskutapaa: Tinseth, Rager, Garetz ja Daniels - siis vaikka tukeudutaan pelkästään englanninkielisiin nettilähteisiin. Tässä onkin ongelmaa, koska eri menetelmät antavat toisistaan enemmän tai vähemmän poikkeavat IBU-lukemat. Erot voivat olla jopa kymmeniä prosentteja! Lähde http://www.straighttothepint.com/ibu-calculator/ käyttää keskiarvoa...

Tästä johtuu, että resepteissä (hyvin) usein esitetyt IBU-lukemat eivät ole juuri hyödyllisiä, ellei samalla ilmoiteta, millä menetelmällä ne on laskettu. Ja eipä tätä juuri koskaan ilmoiteta.

Ihmettelenpä myös, miten on määritelty kaupassa myytävien oluiden IBUt. Jollakin yllämainituista neljästä arviointimenetelmästä? Jollakin mittalaitteella? Vai miten?

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » La Helmi 18, 2017 23:10 pm

Tuo on mahdollista määritellä laskennusesti, mutta noissa kaavoissa kyllä taitaa olla joitain epämääräisyyksiäkin aromihumaloiden IBUihin vaikuttamisen tai sen puutteen suhteen, kun otetaan huomioon esimerkiksi tämä testi jossa näytteitä lähetettiin laboratorioanalyysiinkin http://brulosophy.com/2016/05/02/hop-st ... t-results/ IBUjen anaylointi laboratoriossa ei sinäänsä ole älyttömän vaikea prosessi, mutta ilmeisesti välineistö ei ihan ilmaista ole.
http://www.panimonurkka.fi, toistaiseksi uusin yrittäjä kotiolutainesten kaupassa Suomessa

Palaa sivulle “Reseptit”