Auttaisitteko märkäkorvaa suunnittelemaan olutta?

Foorumilaisten omia reseptejä.

Valvojat: suorama, Elmo

Rekkamasa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: suomi
18 tai yli: Olen

Auttaisitteko märkäkorvaa suunnittelemaan olutta?

ViestiKirjoittaja Rekkamasa » Pe Joulu 30, 2016 19:44 pm

Minkäänlaista kokemusta ei vielä ole itsellä joten paha lähteä arpomaan. Yrittänyt tässä parhaani mukaan opiskella aihetta mutta just mm eri maltaiden määrät on täysin hämärän peitossa.

Tarkoituksena olisi panna naapurin setälle synttärilahjaksi oma olut. Tavoitteena kehitellä Prykmestar Savukatajan tapainen savu-ruis-(imperial?)portterimonsteri jonka ajattelin vielä maustaa katajanmarjoilla. Projektinimenä Korpisoturi ;) kun on hiukka noihin ase- ja sotahommiin kallellaan. ABV:n olisi toivottavaa olla keskioluen yläpuolella, mahdollisesti lähempänä seiskan lukemia. Maltaat yms olisi toivottavaa löytyä Melkkon valikoimasta niin voisi noutaa ihan på plats.

Anna miehelle olut ja hän tulee humalaan, opeta panemaan omaa ja hän saa maksakirroosin :D tokikaan en odota valmista reseptiä joskin jos joku sellaisen tahtoo raapustaa otan kyllä kiitollisna vastaan!

Onko tällaisen aikaansaaminen kovinkin pro tason saavutus vai onko olut kuin olut yhtä helppo/vaikea valmistaa? Juuri mm kypsytyskaapin muuntuminen ammusvarastoksi arvelluttaa jos lasken jotakin ihan pyllylleen.

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Kuikkapanta

Re: Auttaisitteko märkäkorvaa suunnittelemaan olutta?

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » La Joulu 31, 2016 19:25 pm

Kylläpä lähtisin ihan yhellä maltaalla tekemään jotain kevyttä jos kokemus on nolla.

Rekkamasa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Rekkamasa » La Joulu 31, 2016 21:33 pm

Juu ei se nyt ekaksi keitoksi tulekaan ;)

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Su Tammi 01, 2017 11:56 am

Rekkamasa kirjoitti:Onko tällaisen aikaansaaminen kovinkin pro tason saavutus vai onko olut kuin olut yhtä helppo/vaikea valmistaa? Juuri mm kypsytyskaapin muuntuminen ammusvarastoksi arvelluttaa jos lasken jotakin ihan pyllylleen.

Teknisesti tuo nyt ei kovin muutu tuo prosessi simppeleiden ja monimutkaisten reseptien välillä. Mutta kyllähän siinä jonkin verran aina haasteita tulee. Esim. korkea og tuo yleensä mukanaan matalan vesi-mallassuhteen, mikä voi heikentää tehokkuutta. Ja uutta reseptiä kun tekee, voi monen aineen sekametelisoppa helposti mennä jonkun osa-aineen osalta överiksi tai jäädä epämääräiseksi välimuodoksi ei oikein mistään.

Mutta muuten siinä ei pitäisi olla mitään ihmeellistä. Samalla lailla ne maltaa mäskätään ja humalat keitellään. Usein omista parhaimpia ovat kyllä olleet ne monimutkaisemmat keitokset, kun on oma maku niiden suuntaan kallellaan. Savuoluiden kanssa on kyllä ollut haasteita. Pieni savu menee helposti, mutta överisavua jos koittaa, menee helposti jotenkin kuivakaksi se maku.

Kypsytyskaappi ei muutu pommivarastoksi, kunhan maltat antaa oluen varmasti käydä loppuun. Vahvat ja tummat ovat joskus oikukkaita käymisen suhteen. Anna käydä ainakin kuukausi sopivan tasalämpöisessä ja varmistele ominaispainomittauksin että on käynyt loppuun.

Edit. Tässä yksi vähän sen suuntainen olutresepti, voit lähteä kehittelemään omien mieltymysten mukaan. Oli pirun hyvä olut tämä Saunamajuri:
http://www.kotiolut.com/viewtopic.php?f=17&t=2412&start=40#p30349

Rekkamasa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Rekkamasa » Su Tammi 01, 2017 16:49 pm

Noniin tällä päästään jo eteenpäin! Synttäreille ei tulle kerkeämään valmiiksi mut aina on joulu/ens vuosi/jne :)

Varmaan tarvinnee joo tehdä jokunen kokeiluerä ja jalostaa siitä.

miksu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Järvenpää

ViestiKirjoittaja miksu » Ma Tammi 02, 2017 8:01 am

Millaiseksi Saunamajuri on kehittynyt tähän mennessä (tai ehti kehittyä siihen asti kun sitä oli olemassa ☺)?

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ma Tammi 02, 2017 21:31 pm

Taitaa olla vielä pari pulloa jemmassa. :D Viimeksi jouluna maistelin. Siitä on alkuvaiheen lievä makeus vähän väistynyt, nyt on tosi voimakas ja paahteinen, hiukan mausteinen. Ei ollenkaan vetistä, mitä jossain tummissa on ollut. Oli hyvää jo pullotusvaiheessa, ei yllättäen kaivannut kypsytystä lainkaan.

Rekkamasa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Rekkamasa » Ma Tammi 02, 2017 22:14 pm

Mitä varten noi magnesium- ja kalsiumsulfaatit? Jotain vedenkäsittelyaineita?

Maistuuko kuinka tuo sahti? Oma tavoite olis saada semmoinen sahtisen rukiisen katajainen makumaailma jossa sivussa savua, samoin tuolta löytyis savustukseen tarkoitettua viskitynnyristä tehtyä tammilastua pussillinen jos aivan hullutteluksi haluaa heittää :D

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ti Tammi 03, 2017 11:26 am

Joo, ne on vedenkäsittelyyn, tehty vedelle vähän "burtonointia". Lisätietoa mm.:
http://finnhillbrewing.blogspot.fi/2011 ... water.html

Eipä se sahti juuri maistu, on lähinnä perusmaltaana tuossa. Varmaan pale mallas toimisi yhtä lailla. Tuota vain sattui olemaan jäljellä silloin.

Pistä vaikka vähän ruismallasta ja vähän enemmän savumaltaita. Tammilastut toimii, kunhan on maltillinen niiden kanssa. Ja jos ne on niitä Tenneseen bourbonlastuja, niin niistä tulee jonkin verran sitä viinanmakua mukaan, toimii jos tykkää. Mm. Teerenpelin viskikypsytetyt porterit ovat yleensä olleet hyviä.

Rekkamasa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Rekkamasa » Ti Tammi 03, 2017 12:17 pm

Ah soo...

Päätin nyt toistaiseksi pysytellä uutepuolella että saa vähän tuntumaa koko prosessiin ja käyn varmaan tänään hakee melkosta Cooper's DIY kit:in että saa nuo välineet. Tosin varmaan nakkaan sillä "lager" purkilla kuikkaa ja otan jonkun retaleen tms tilalle. Varmaan joku viikon "loma" tässä kun kuorkista kajahti kansi niin ehtii perehtymään noihin panohommiin paremmin :) seuraavana hankintalistalla sitten iiso kattila että pääsee mäskien kanssa pulaamaan.

Kiitokset neuvoista tähän asti!

Rekkamasa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Rekkamasa » Ke Helmi 01, 2017 10:07 am

Yritetääs uudelleen.

Opiskelua on suoritettu nim pal kauhiasti ja jonkinlainen peruskäsitys saatu prosessista hankittua. Toinen uutesatsi on tällä hetkellä pöntössä mutta sen vapauduttua parin viikon kuluttua ajattelin kokeilla tuota BIAB metodia. Rajoittavana tekijänä tällä hetkellä lienee 15 litran kattila eli kamalan iso satsi ei tule, panimonurkasta ajattelin tarvikkeet tilata koska mallasmyllyä ei vielä itseltä löydy joten vähän jos sais osviittaa määriin mitä tarvitsee määriä kun täytyy rouhittuna tilata. Sitten tuleekin vastaan se runsaudenpula. Käväsin sivuilla katsomassa ja leukahan siinä tippui samantien vaihtoehtojen ollessa mitä lukuisimmat.

Unohdetaan tuo tervankeitto toistaiseksi ja lähdetään tuollaisella perussimppelillä britti(?) alella liikenteeseen. Suunnitelin jos lähtis jollain 80/20 maris otter/joku crystal mutta sitten tulee seinä vastaan, mulla ei ole hajuakaan mitä humalia käyttää! Sen tiedän että citran mausta en tykkää eikä se tälläiseen oikeen sopisikaan. Fugglehan lienee tälläisissä suosittua? Mutta kuinka paljon ja mihin aikoihin? Niin ja tietysti mikä hiiva?!

Lämpömittari, pussi ja jäähdytin vielä puuttuu mutta kaks ensimmäistä tilataan maltaiden kanssa ja kolmannen ajattelin että noin pieni määrä jäähtynee kivasti ysikymppisessä laastipaljussa ihan swamp cooler tyyliin.

Akselipoika
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Akselipoika » Ke Helmi 01, 2017 16:19 pm

Tuo 20 % Crystal mallasta on aika iso määrä, mutta toimii varmasti, jos tykkää karamellisen makeasta. Itse laittaisin ehkä 90/10 mittasuhteet, mutta makuasioitahan nämä on. Monet brittialet ovat kyllä todella karamellisia. Perusbrittiläinen humalointi voisi olla esim Target katkerohumalaksi n 1g/litra (60 min keitto) ja vaikkapa juuri tuo Fuggles ja/tai East Kent Goldings aromihumalaksi yhteensä n 2-4 g litra (5-15 min keitto). Eli kun vierre kiehuu, lisäät ensin katkerohumalat, ja keittelet 45-55 minuuttia, jonka jälkeen lisäät aromihumalat, ja annat vielä kiehua sen 5-15 minuuttia, että tulee tunti täyteen. Tämän jälkeen siirrät saaviin jäähtymään. 10 l satsi jäähtyy kyllä melko nopeasti vesihauteessa, kun antaa jäähdytysveden virrata jatkuvasti, ja välillä käy hämmentämässä vierrettä steriloidulla kauhalla. Hiivana käy esim Panimonurkassa myytävä Gozdawa Pure Ale Yeast kuivahiiva, tai kaikista alan liikkeistä saatava Fermentis Safale S-04 kuivahiiva, jos brittiläistä tekee.

15 litran kattilassa mäskäät ja keität helposti 10 l satsin, joku 12 l saattaa vielä mennä.

Tuo BIAB-mäskäys on kyllä mainio menetelmä, ja matala kynnys siirtyä täysmäskäyksen maailmaan. Itsi käytän sitä kaikissa panoissa nykyään. Miten ajattelit ylläpitää mäskäyslämpötilan? Uuni toimii hyvin, jos kattila mahtuu. Mäski oikean lämpöiseksi, uuni 100 asteeseen, kattila sisälle ja uuni pois päältä. Induktioliedelläkin saa lämmön pysymään tasaisena kohtuuhyvin, ja keraaminen liesi toimii jotenkuten. Valuraitaisella levyllä kuulemma aika mahdotonta.
"Ihan hyvää"

Rekkamasa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Rekkamasa » Ke Helmi 01, 2017 17:01 pm

Töistä nyysin sellasta alumiinipinnoitettua kuplamuovia rullan, siitä suunnittelin muutaman kierroksen ympärille ja toivoo että eristää riittämiin. Mielellään en uunissa kun "panimo" on alakerran autotallissa niin joutuis kantelemaan painavaa kuumaa loiskuvaa astiaa rappusia.

Omatoimiopiskelulla joo löysin kanssa että tuo east kent goldings olis hyvä mutta määrät ja ajat hakusessa, tattis tästä!

Melko karamellistä saa olla mut ei mitään imellettyä kuitenkaan, varmaan 90/10 tai 85/15 mennään. Tyhjiä pulloja on tällä hetkellä kahdeksalle litralle joten sen mukaan tehtäneen. Varmaan pari ostan vielä ennen ens vkl (shepherd neamen pulloja) joten lopputilavuus lienee tuossa yheksän kohdilla.

Tuota äsnollanelosta pohdin ite hiivaksi.

Akselipoika
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Akselipoika » Ke Helmi 01, 2017 17:34 pm

Itsekin oon kokeillut BIAB-mäskäystä eristetyssä kattilassa, ja kyllähän se toimii. Vaikka lämpötila tippuisikin muutaman asteen mäskäyksen aikana, niin kyllä siitä olutta silti tulee, ja luultavasti oikein hyvää sellaista. Jos tähtää vaikkapa 67C mäskäyslämpöön, niin voit asettaa mäskin lämpötilaksi vaikka 68C, ja jos/kun lämpö mäskäyksen aikana tippuu parilla kolmella asteella, niin keskiarvo kuitenkin on sinnepäin. Ja niin kauan kun pysyy kutakuinkin 63-70 C haarukassa, niin sokereita irtoaa.

Kyllä sä kolmen viikon käymisen aikana kerkeät vielä Shepherd Neamea nauttia muutaman pullon lisää :jano:
"Ihan hyvää"

Rekkamasa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Rekkamasa » Ke Helmi 01, 2017 21:03 pm

Tämmönen reseptin raakile olis tällä hetkellä tekeillä perustuen panimonurkan valikoimaan. Humalat on vissiin vielä päin pärsettä kun ibut noin helkutin korkealla. Mitäs tolle vielä tekis?

Hauska anekdootti nimestä, mietin hyvää nimeä töissä ja mikäs olis englantimaisempaa kuin ketunmetsästys, sitten kattelin hyvää kuvaa etikettiin ja löyty sopiva pinuppi niin siitä tulikin sitten foxY hunter :)

http://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/448949/foxy-hunter

Akselipoika
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Akselipoika » Ke Helmi 01, 2017 21:51 pm

Ehkä jättäisin katkerohumalista kolmanneksen tai puolet pois, jolloin ibut olisi ehkä siinä 30-40 paikkeilla. Muuten vaikuttaa musta ihan asialliselta reseptiltä.

Voin just kuvitella sitä kuolaavaa, lipevää brittiläistä häntäheikkiä, joka on itse foxy hunter =)
"Ihan hyvää"

Rekkamasa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Rekkamasa » Ke Helmi 01, 2017 22:03 pm

Puolella 34.08

66% 41.43

Laittanen 7g, sillä saa 37.75. Tai sitten sen kuus.

Laitoin kuus. Sillä mennään.

Rekkamasa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Rekkamasa » To Helmi 02, 2017 22:13 pm

Kuva

Tästähän tämä hurahdus lähtee :nauru: Lisäsin vielä aromihumalien keittoajan varttiin jolla IBUt nous kivasti tonne 38,41, taitaapi olla tekemistä vaille valmista tämä. Maltaatkin jo tilailin eilen :cheers2:

Palaa sivulle “Reseptit”