Bock reseptiikkaa

Foorumilaisten omia reseptejä.

Valvojat: suorama, Elmo

Dipadude
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Bock reseptiikkaa

ViestiKirjoittaja Dipadude » Ma Joulu 26, 2016 23:05 pm

Moro,

Pitäis yrittää jäljitellä tuota Plevnan Bockia, onko täällä kokemusta tämmösestä tai samantyylisestä olusesta?

Meniskö toi ihan viikkarin pale ale maltaalla ja siihen kylkeen jotain munich-mallasta esim?

Onko humalista ehdotusta?

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: Bock reseptiikkaa

ViestiKirjoittaja Naali » Ma Joulu 26, 2016 23:17 pm

Perinteisesti nuo on tehty lähinnä Munichmaltaalla, entsyymiaktiivisuus tuossa kuitenkin riittää jopa sitä ollessa 100% maltaista ja aromi on reippaan viljainen kuten kuuluu asiaan. Muita lisiä mitä muutamassa onnistuneessa kotioutesimerkissä on ollut ovat pilsner, puolitummat karamellimaltaat, melanoid, dark ale ja mahdollisesti pieni määrä chocolatea värin säätöön. Korkea mäskäylämpötila tai mieluummin keittomäskäys jos haluaa alkaa hifistelemään. Ja tietysti kun vahva lager kyseessä niin hiivaa tarvitaan todella reippaasti
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Dipadude
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Dipadude » Ma Joulu 26, 2016 23:27 pm

Kiitos Naali. Täytyykin alkaa suunnittelemaan tätä.

Dipadude
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Dipadude » Ti Joulu 27, 2016 0:07 am

Tulikin heti kysymys mieleen -> Kuinka paljon tommonen 20-25 litran erä käydessään tuottaa lämpöä? Pystyisikö tuon käymisen hoitamaan parvekkeella jos siellä lämpötila n. 2-4 C astetta? Tuottaako se käyminen lopun jotta pääsisi tuommoiseen 7-10 asteeseen?

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ti Joulu 27, 2016 11:33 am

Ei ole tietoa, mutta veikkaan ettei hitaasti käyvä lagerhiiva tuota riittävästi lämpöä.
Tämä on nyt ihan hatusta revittyä, mutta toimisiko sellainen, että tekisit vaikka styroksista pienen kopin sille käymisastialle? Sitten jos lämpö laskee liikaa, voisit laittaa sinne styrox-koppiin vaikka pienen hehkulampun tuottamaan extralämpöä.

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Ti Tammi 10, 2017 14:41 pm

^Ite kyllä melkein käyttäisin ale-hiivaa jos ei pystytä takaamaan hiivalle toimintalämpöä. Neutraalin ale-hiivan ja normi lagerhiivan erot ovat niin mitättömät optimilämmöissä, että en riskeeraisi sitä että hiiva jämähtääkin alkuunsa ja pitää tuoda liian lämpimään käymään. Meinaan että saatu hyöty vs potentiaaliset haitat ei mielestäni mätsää.

Jos vältsy haluat käyttää tuon lager-hiivalla, niin odota lämpimämpiä kelejä ja sitten eristeastiaan tai vesihauteeseen.

ByB
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Porvoo

ViestiKirjoittaja ByB » Ke Heinä 25, 2018 22:02 pm

Seuraavaksi tulossa on Reittausblokin ohjetta mukaillen
Savu Bock, hiivana Mangrove Jacksin M54.
Ohjeesta poiketen vahvuus nousee lähemmäksi 8%
Erä koko on n.14L.
Valmistajan ohjeen mukaan 20g/23L Ilmeisesti tuo 14l vaatii kumminkin 2pss hiivaa kun on tulossa noinkin vahvaa?

Palaa sivulle “Reseptit”