Pilsnerin kuivahumalointi

Foorumilaisten omia reseptejä.

Valvojat: suorama, Elmo

EeroK
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Pilsnerin kuivahumalointi

ViestiKirjoittaja EeroK » La Joulu 03, 2016 11:09 am

Olisiko vinkkejä pilsnerin kuivahumalointiin? Tarkoituksena olis saada vieno aromi, mutta havaittava
kuitenkin...tai jotain sinnepäin....pakastimesta löytyy saaz ja hersbrucker. Minkälaista määrää vois
laittaa g/L, aikaisemmin jos olen kuivahumaloinut niin olen tehnyt aromipommi-aleja 5-8 g/L eli aika runsaasti...

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

Re: Pilsnerin kuivahumalointi

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Joulu 05, 2016 11:12 am

Saaz lienee perinteisin ja aromikkain.
Jos miedompaa haluat kuin olet tehnyt niin 2,5-3g / litra voisi toimia. Toki voi olla, että oma hajuaistisi / makusi vaatii toisenlaista humalointia. =)
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » Ma Joulu 05, 2016 18:15 pm

Kiitoksia, saazia 2,5-3g/L vois olla sopiva joo. Aika humalaisia tässä on kieltämättä yleensä tullut pantua, mutta valveutuneeksi
olutharrastelijaksi pyrkiessäni täytyyhän sitä toki hallita monenlaisten olusten tuottaminen ja asiantunteva maistelu, heheh :sgeek:

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ma Joulu 05, 2016 21:45 pm

Itse vielä harkitsisin että onko oikeen hyvä idea...
Voi olla että toimiikin. Mutta jos kuivahumaloinnista tulee vähänkään ruohoisia tai vihreitä makuja\hajuja niin nämä kyllä sitten maistuu...
Ilmoittele muillekkin että miten toimii

http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=161659

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Joulu 05, 2016 23:42 pm

Toki jos haluaa, niin voi laittaa vain muutaman kävyn käymisastiaan, niinkuin jotkut britit tekevät.
Toisaalta aika on myös jossain määrin ratkaiseva. Ei sitä pilsneriäkään kannata koko kuukautta kuivahumaloida. Kolme päivää sillekin piisaa.
Tosin tuolla puhutaan, että päiväkin on liikaa. Määrästä ei tosin taittu mainita.

Mutta olen itsekin kerran pilsnerin kuivahumaloinut Saazilla. Siitä on tosin kauan aikaa, mutta en muista että siitä olisi ainakaan haittaa ollut.
Kenties tuon voisi laskea jopa 0,5g / litra jos pelkää liiallisuutta. Ainahan voi lisätä. Pois ottaminen on vaikeampaa.

edit:
Tarkistin tuon lagerin määrän joka oli 25 litraa ja kuivahumaliksi olin laittanut 30g saazia.
Tosin siinä oli käynyt niin, että 5 päivän jälkeen osa humalasta oli vielä jäässä kun avasin käymisastian ja aloin tynnyröimään.
Mutta toisin sanoen kuivahumalointi tapahtui lageroinin / kypsyttelyn lopuksi.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » Ti Joulu 06, 2016 0:28 am

Tuossa kun amerikkalaisia forumeja vähän selailin, niin erään mukaan lagerointilämpötilassa kuivahumaloinnin
parhaat aromit (kegissä siis) tulevat esiin kahden viikon päästä ja mahdollinen ruohoisuus nimenomaan katoaa.
Ja toisen lähteen mukaan käymispöntössä kuivahumalointi 6-7 vkoa lagerointilämpötilassa antaa parhaat aromit (1,5- 2g/L)...

Aika ristiriitaista infoa sanoisin tähän mennessä... taitaa olla parempi itse kokeilla vaan.
Pois ottaminen sinänsä vaikeampaa, mutta pintahiivaoluiden aromihumaloinnista voin kyllä kokemuksella sanoa,
että ne aromit katoavat tai ainakin miedontuvat taka-alalle pitkällä kypsytyksellä.
Brittibitteriin laitoin liikaa fugglesia -> n.10 kk pulloissa kellarissa ja dominoiva ruohoisuus katosi.

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ti Joulu 06, 2016 11:01 am

Itse laitoin 3 g / litra kuivahumalointiin Pilsiini Saazia ja tuntuu että olisi voinut olla enemmänkin. Viikon sai olla muhimassa +3 asteessa ennen pullotusta.

Noita jenkkifoorumeita kannattaa lukea aina vähän skeptisesti...

petedad
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kaustinen

ViestiKirjoittaja petedad » Pe Helmi 03, 2017 13:02 pm

Oman Lagerini ajttelin pullotella viikonpäästä. Puolet heti pulloon (9litraa)ja puolet ajattelin kuivahumaloida lagerointilämmöissä eli +2c. Itse keitossa on Nugget 12g ja sladekkia 50g. Kuivahumaloinniksi valikoitui Nugetin loput 13g ja Mosaic 25g. Kysymys kuuluukin, kuinka pitkään kuivahumaloin? Viikko vai kaksi? vai jotain ihan muuta?

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Pe Helmi 03, 2017 14:02 pm

Ite jättäsin ehkä viikkoon. Pilsseissä ja muissa kohtuullisen simppelirunkoisissa ja armottomissa tyyleissä se potentiaalinen ruohoisuus on pahemmin estraadilla kuin tanakammissa ja voimakkaammin humaloiduissa.

petedad
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kaustinen

ViestiKirjoittaja petedad » Su Helmi 05, 2017 20:31 pm

Eli kuivahumaloin tuossa samassa Lagerointilämmössä +2c sen viikon ja sitten pulloon?

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » Ma Helmi 06, 2017 16:58 pm

Jaakko kirjoitti:Itse vielä harkitsisin että onko oikeen hyvä idea...
Voi olla että toimiikin. Mutta jos kuivahumaloinnista tulee vähänkään ruohoisia tai vihreitä makuja\hajuja niin nämä kyllä sitten maistuu...
Ilmoittele muillekkin että miten toimii

Joo elikkäs kuivahumalointiin laitoin Saaz 2g/litra, kuivahumalointiaika: 3 viikkoa +1C ja sitten pullotus. Melko onnistunut pils mielestäni,
en ole huomannut mitään ruohoisuutta tai vastaavia, kuivahumaloinnin vienot aromit aistittavissa, mutta vain taustalla. Katkeroa olisi voinut olla hieman enemmän. Olikohan vuoden 2014 sato? Varmaan sekin vaikuttaa...

Reseptin (12 Litran panos) muut humaloinnit: Saaz 2,9alfa 22g 60min 22g 30min 15g 10min 15g 0min
ebu 29 brewmaten mukaan, mutta tuntuu vähemmältä

Palaa sivulle “Reseptit”