Oluen maustaminen teellä

Foorumilaisten omia reseptejä.

Valvojat: suorama, Elmo

seppinen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Turku
18 tai yli: Olen

Oluen maustaminen teellä

ViestiKirjoittaja seppinen » To Joulu 01, 2016 18:34 pm

Lauantaina pitäis panna uutta satsia ja tarvitsisin muutaman vinkin teellä maustamiseen. Ilmeisesti tämä ei kovin suosittua tähän asti ole ollut =)

Tarkoituksena olisi toteuttaa prosessi alla olevan reseptin mukaisesti, mutta en ole vielä aivan varma teen määrästä 20l eräkoossa. Olen lueskellut paljon jenkki-artikkeleitä ja foorumeita, mutta en lukenut yhtään tyhjentävää kommentia/mielipidettä. Tarkoituksenani olisi käyttää Nordqvistin Karibian Aurinko mustaa teetä. Tällä hetkellä tarkoituksenani olisi käyttää sitä keitossa 5 minuutin kohdalla 60g. Mielipiteitä? Onnistuukohan kuivahumalointi myös teellä, vai onkohan liian suuri kontaminaatioriski?

Tea Ale

Recipe Specs
----------------
Batch Size (L): 20.0
Total Grain (kg): 5.500
Total Hops (g): 60.00
Original Gravity (OG): 1.055 (°P): 13.6
Final Gravity (FG): 1.014 (°P): 3.6
Alcohol by Volume (ABV): 5.40 %
Colour (SRM): 4.5 (EBC): 8.8
Bitterness (IBU): 38.8 (Average)
Brewhouse Efficiency (%): 65
Boil Time (Minutes): 60

Grain Bill
----------------
4.000 kg Pilsner (72.73%)
1.000 kg Wheat Malt (18.18%)
0.500 kg Caramalt (9.09%)

Hop Bill
----------------
20.0 g Warrior Pellet (14.1% Alpha) @ 60 Minutes (Boil) (1 g/L)

Misc Bill
----------------
3.0 g Irish Moss @ 5 Minutes (Boil)
60.0 g Nordqvist Karibian Aurinko @ 5 Minutes (Boil)
2.0 g Gelatin @ 0 Days (Secondary)

Single step Infusion at 66°C for 90 Minutes.
Fermented at 20°C

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

Re: Oluen maustaminen teellä

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » To Joulu 01, 2016 21:35 pm

Koitin kerran vihreän teen lisäämistä oluen sekaan. Homma meni jotenkin näin :
Kylmäuutin huoneenlämmössä vuorokauden ajan puolessa litrassa vettä viittä lidlin teepussia. Neste oli aika laimean makuista ja lisäsin 0-10ml per 0,33 pullo. 10ml pullot olivat sameita ja pieni makuvivahde, 5ml taas ei ollut juuri eroa muussa kuin sameudessa 0ml pulloon. 0ml pullot oli erästä selvästi maukkaimpia.

Kannattaa varmaan kokeilla keittää tee melko normaaliin tapaan kuten olet suunnitellutkin, määrä vaikuttaa äkkiseltään aika isolta.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Joulu 05, 2016 11:15 am

Mielenkiintoinen projekti.
Semminkin, kun olen itse teen suurkuluttaja...

Mitä ominaisuuksia teellä koitat saada olueen?
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

seppinen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja seppinen » Ma Joulu 12, 2016 15:24 pm

Inspiraation kipinä syttyi kun maistoin ensimmäisen kerran Radbrewin Teapot nimistä olutta, missä on käytetty earl greytä. Tässä oluessa on teen vivahteita, mitkä ilmenevät enemmän tuoksultaan, mutta myös maultaan.

Omassa teekokeilussani tavoittelen olueen Karibian Auringon tuotekuvauksen mukaisia aprikoosin, ananaksen ja passiohedelmän aromeita.

Voin tänne analysoida maistelutulokset uutenavuotena. Käytin keittovaiheessa tuon luvatun 60g teetä, mutta en ajatellut laittaa sitä enää käymisastiaan.

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Naali » Ma Joulu 12, 2016 18:17 pm

Melko paljon teetä itsekin harrastavana tuo 5 min keittäminen vaikuttaa kyllä hieman epäilyttävältä kun teetä noin yleensä ei varsinaisesti keitetä. Itse ehkä oisin noin mututuntumalta lisännyt vasta keiton loputtua kun keitetty tee on aika jäätävän kitkerää yleensä.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

seppinen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja seppinen » Ti Joulu 13, 2016 12:58 pm

Päädyin 5 min lisäykseen monen muun ulkomaisen foorumilaisen kirjoitusten takia. Toivottavasti pääsen muutaman viikon päästä kumoamaan epäilyksenne! :party:

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Naali » Ti Joulu 13, 2016 13:49 pm

Toivotaan parasta, kerro miten kävi. Ylipäätään noihin jenkkiläisiin foorumeihin kannattaa suhtautua lähdekriittisesti kun niillä kaikennäköistä ihmeellistä välillä tuntuu jengi harrastavan tyyliin hunajan keittäminen (sama efekti kuin jos vaan laittaa sekaan taloussokeria kun kaikki hunajan aromit haihtuvat).
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

seppinen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja seppinen » Su Joulu 18, 2016 13:59 pm

Mittasin tänään FG ja tein koemaistelun mahdollisten tarvittavien kuivahumaloiden varalta. Olut maistui TODELLA lupaavalta ja tulin siihen lopputulokseen, etten lisää humalaa. Olut tuoksui sopivan aromikkaasti ja maistui tasapainoisen maukkaalta, jopa lämpimänä ja ilman hiilihappoja. Tällä hetkellä tuo 3g/l teemäärä näyttää olevan nappiarvio! Ilmoitan vielä lopullisen arvioni pullomaistelun jälkeen :)

Rekkamasa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: suomi

ViestiKirjoittaja Rekkamasa » Ti Joulu 27, 2016 12:25 pm

Kas tässäpä sangen mielenkiintoinen aihe! Itse en ole vielä ehtinyt ensimmäistäkään satsia tehdä mutta jahka varmuutta omaan tekemiseen alkaa löytyä olisi tarkoitus kehitellä vähän Sheperd Neamen tuotteita jäljitteleviä brittialeja, yksi kokeilu voisi hyvinkin sisältää teetä, varsin brittiläistä kun sekin on ;)

seppinen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja seppinen » Pe Joulu 30, 2016 20:48 pm

Maistelu viikon pullokäymisen jälkeen:

Kauniin värinen ja tosi hedelmällinen tuoksu. Suutuntuma aika hapokas. Maku on teemäinen, mut hieman liian katkera (johtuu varmaan teestä). Maistuu jotenkin kuivalta. Olis melkee pitäny lisätä kuivahumalaa ni olis vähä tasapainottanut. Oluessa on kuitenki runsaasti makua. 5,7% vahvuuteen nähden alkoholi ei liikaa maistu alta. Tee olis varmaan kannattanut lisätä keiton 0 min kohdalla ja 2g/l olisi riittänyt. Arvosanaks 3/5. Mitä enemmän tätä on juonut, sen paremmalta se alkaa maistua! :jano:

EDIT 16.1 Maistelu kolmen viikon pullokäymisen jälkeen:

Teen kitkeryys on tipo tiessään ja cara plus -maltaan makeus on tullut sopivasti esiin. Olut maistuu oikein tasapainoiselta. Oluen kaunis väri ja hedelmällinen tuoksu ovat yhä säilyneet. Pidättäydyn alkuperäisessä arviossani, eli 3g/l teetä 5min kohdalla oli hyvä määrä ja aika. Arvosana on noussut 4/5 :nauru:

WhatsApp Image 2016-12-30 at 20.31.07.jpeg

Palaa sivulle “Reseptit”