Pilsner Urquell

Foorumilaisten omia reseptejä.

Valvojat: suorama, Elmo

jaltteri
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Jyväskylä
18 tai yli: Olen

Pilsner Urquell

ViestiKirjoittaja jaltteri » Ma Loka 31, 2016 22:24 pm

Moikka, ja tässä aloitteleva panimomestari kyselee nyt neuvoja olutharrastuksen aloitukseen :)
Haaveissa olisi jotakin otsikonmukaisen tyyppistä olutta, tosin ale-versiona näin alkuun!(suosikkiolueni)

Olen tällä hetkellä tekemässä ensimmäistä settiäni, se on nyt jälkikäymässä, joten toinen astia olisi vapaana seuraavaa satsia varten. (Oli muuten todella mukavaa ja mielenkiintoista puuhaa!)
http://kotiolutta.blogspot.fi/2014/03/1 ... g-ale.html
Tällä reseptillä lähdin ekaa satsia valmistamaan, maistoin hieman toiseen astiaan siirtäessä, hyvä vaikutelma tuli heti! (ei maistunut ollenkaan pahalta!)

Nyt sitten asiaan:
Olisiko jokin uute + joku spraymallas tms. yhdistelmä, jolla saisin otsikonmukaisen tyylistä olutta?
Tällä hetkellä en ole vielä valmis aloittamaan mäskäyshommia, todennäköisesti senkin aika koittaa kuitenkin pian.
Tarkoitus olisi saada siis tuollaista maltaista, humalaista kivan vaalean väristä olutta! :chick:

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

Re: Pilsner Urquell

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Marras 01, 2016 0:03 am

Jos minkäänlaista innostusta olisi rakentaa jonkinlainen "käymiskammio", olisi siitä jatkossakin hyötyä vaikka tekisitkin ale tyylin oluita pelkästään...
Samalla mahdollistaisit itsellesi myös lagerin teon.
Eikä käyminen muutu miksikään riippuen vierteen tekotavasta. Tarkoitan siis sitä, että vaikka tekisi vierteen uutteesta tai maltaista, käymisen onnistuminen on tärkeää. =)

Ale versiona voi olla kohtuu vaikeaa saada samanlaista "rapeutta" olueen kuin lager versiona.
Äkkiseltään kuitenkin, jos pelkillä uutteilla tekee, saattaisin lähteä kokeilemaan jollain vaalealla kohtuu voimakkaasti katkerohumaloidulla uutteella johon lisäisin spraymaltaalla runkoa jonkin verran. Sokeria käyttäisin, mutta maltillisesti. Tämä siksi, että uutteet saattavat jättää oluen "paksuksi" koska ne ovat suunniteltu "ohennettavaksi". Poislukien toki ns. (+)3kg satsit.
Joka tapauksessa ainakin kuivahumaloisin oluen jotta myös humalan aromia saisi mukaan.
Hiivana käyttäisin ale versiossa jotain hyvin neutraalia hiivaa, esim. fermentiksen US-05.

Pohjaksi 20litran satsiin saattaisin siis ottaa (jos löytäisin) Thomas Coopers 86 Days Pilsner uutteen ja tuon kaveriksi ehkä 1,5 kilon vaaleaa dry mallas uutetta. Sokeria jotain 300g
Näin saisin suunnilleen 1,050 OG:n ja FG painuisi kenties jonnekin 1,009 tienoille jos käyttäisin US-05 hiivaa.
Katkeroiksi pitäisi tulla n.42IBU

Coopersin European Lager uutteella katkerot jäävät 29 IBUn tuntumaan.

Alkon mukaan Uguellissa olisi 30,7 IBUa ja 4,4% alkoa...
Joten käyttämällä 1,5kg sijasta 1kg kuivauutetta tai jättämällä sokerin pois, pääsisi suunnilleen 4,5% tuntumaan...

Toki homman uutteilla voi hoitaa myös puhtaasti kuivauutteella (spray / dry), ja keitellä humaloinnin itse.

Toivottavasti jotain ajatuksia herättää...
Olen nimittäin jo aika väsynyt ja taidan mennä nukkumaan... =)
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Eura

ViestiKirjoittaja JaniH » Ti Marras 01, 2016 14:53 pm

Pirun pitkä kypsyttelyaika kylmässä tuonee hieman "rapeutta" myös ale-olueen.
Itse huomasin taannoin kun "unohtui" jääkaapin peräseinälle muutamaksi kuukaudeksi ehkäpä Cooper's Draught uutteesta tehtyä olutta ja oli aika laagermainen kun hörppäsin pois.

jaltteri
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja jaltteri » Ti Marras 01, 2016 23:57 pm

Huomenna alkaa ekan satsin pullotus! Voiko käyttää kerran käytettyjä korkkeja, jotka avattu sormuksella, tämä on oma tapani eikä se "kanttaa" korkin peltiä juuri ollenkaan verrattuna pullonavaajan käyttämiseen?

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ke Marras 02, 2016 7:23 am

En ole käytettyjä koittanut, joten voihan ne toimiakin. Kunhan tiiviste on kunnossa ja korkin saa tiukkaan ja suorassa pullon päälle. Testaa ainakin ennen pullotusta jollain testipullolla että pysyy paineen alaisena paikallaan tiiviisti.
Uudet maksavat esim. Lapossa noin 0,02 €/kpl, joten pikkurahalla saa mielenrauhaa. Takuulla tiiviste kunnossa, eikä kontaminaatioriskiä.
Toisaalta kierrättäminen on noin yleisellä tasolla hyvä asia. :cheers1:

jaltteri
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja jaltteri » To Marras 03, 2016 0:03 am

Voisiko joku vääntää vielä rautalangasta, miten ja missä vaiheessa nämä spraymallasuutteet lisätään vierteeseen? Eli tällaisella alle 20l satsilla riittäisi tällöin yksi uutepurkki, ja sitten sitä lisämallasta? Olisipa helppoa kun joku näyttäisi kädestä pitäen :D

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » To Marras 03, 2016 7:44 am

Spraymaltaan voi sekoittaa missä vaan vaiheessa kun käsissä on riittävästi kuumaa vettä tai uutepurkillisesta laimennettua (kuumaa) vierrettä, se on käytännössä sama asia kuin uutekin mutta eri muodossa. Uuteolutta tehdessähän sekä uute- että spraymallas voidaan sekoittaa samassa vaiheessa; ehkä on helpompi sekoittaa spraymallas erikseen kuumennettuun vesierään jottei joudu vatkaamaan paksua laimennosta, mutta ainahan voi lisätä kuumaa vettä jotta saa kaiken liukenemaan. Tarkkaa määrää en muista kun spraymaltaan käytöstä on kotva, mutta kilon spraymallas varmaan liukenee hyvinkin pariin litraan kuumaa vettä.

Sekoituksessa pitää vain muistaa vatkata riittävästi ja pohjia myöten; spraymallas paakkuuntuu ja tarttuu _kaikkiin_ paikkoihin saatuaan kosteutta, mutta kun tarpeeksi sekoittaa niin se kyllä liukenee aikanaan.

Jos olut on osittaismäskätty ja itse humaloitu eli vierrettä keitetään, spraymallas kannattaa lisätä keiton jälkeen (humaloista irtoaa paremmin katkerot laimeammassa vierteessä).
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

jaltteri
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja jaltteri » To Marras 03, 2016 17:32 pm

Minkäs verran tätä spraymallasta laitetaan? Viimeksi tein kahdella finlandia uutepurkilla, sekä lisäsin 4,8dl panimosokeria.
Jos teen yhdellä uutepurkilla, paljonko laitan sokeria että tulisi vastaavia alkoholipitoisuuksia ja suunnilleen yhtä hyvää tavaraa? :)

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » To Marras 03, 2016 18:15 pm

Hmm... En nyt tarkkaan muista noiden antamia arvoja, mutta brewersfriendin nettilaskurin perusteella tästä voisi tulla jotain vähän vastaavaa vahvuudeltaan:
1 purkki uutetta
1kg spraymallasta
100g sokeria

Tuo antanee vähän vähemmän katkeroa ja enemmän maltaisuutta.
Mutta nämä vähän hatusta revittyjä, en ole nyt hetkeen laskeskellut uutteista, joku aktiivisempi panija voinee tarkentaa/korjata.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » To Marras 03, 2016 18:23 pm

Oletko muuten lukenut tätä ketjua uuteoluista:
viewtopic.php?f=3&t=727
Alussa on hyvät ohjeet Äyniltä, muutenkin ketjussa käsitellään aihetta laajasti.

jaltteri
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja jaltteri » To Marras 03, 2016 21:42 pm

BrewZealot kirjoitti:Oletko muuten lukenut tätä ketjua uuteoluista:
viewtopic.php?f=3&t=727
Alussa on hyvät ohjeet Äyniltä, muutenkin ketjussa käsitellään aihetta laajasti.

Kiitos hyvistä vastauksista, kyllä olen tarkkaan lukenut myös tuon :) Nämä kysymykseni ovat tällaisia täsmäkysymyksiä, jotka on jäänyt näistä yleisohjeista vähän epäselviksi - ei viitsisi kuukautta käyttää liejua, joka menee täysin pilalle tietämättömyyden vuoksi, kun täällä on näin innokkaita aloittelijan opastajia! :jano:

Simpukka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Simpukka » Su Marras 06, 2016 23:40 pm

Itsekin lähdin noin vuosi takaperin samalta pohjalta liikenteeseen ja yksi tavoite oli saada tehtyä juuri Pilsner Urquell tyylistä olutta. Ale-hiivojen kanssa kun lähtee kokeilemaan niin kannattaa ampua hiivan määrä aika reippaasti yläkanttiin. Mielummin siis pari-kolme pussia sen yhden sijaan pönttöön ja mahdollisimman viileässä paikassa annat käydä vaikka pari viikkoa (viikkokin ehkä tuolla hiivan määrällä riittää) ja sitten pulloissa noin viikon huoneen lämmössä että hiilihapot ehtii muodostumaan. Tässä kohtaa voi jo maistaa, mutta omissa juomissani maku kehittyi todella paljon noin kuukauden jääkaapissa säilytyksen aikana.
Itse käytin hiivana Maurivrew Ale 514:ää.
Saaz humalaa kun käyttää niin tulee heti Pilsner Urquell mieleen kun sen valmistuksessa ei muita humailia käytetäkään :)

Palaa sivulle “Reseptit”