Tummaa Joulua

Foorumilaisten omia reseptejä.

Valvojat: suorama, Elmo

Leipuri
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Järvenpää
18 tai yli: Olen

Tummaa Joulua

ViestiKirjoittaja Leipuri » To Loka 27, 2016 10:13 am

Eli olisi taas aika mäskätä pitkästä aikaa näiden parin uutekokeilun jälkeen. Netin ihmeellistä maailmaa tutkittuani tulin tällaiseen lopputulemaan:

2.3kg Viking Pale Ale
1kg mallastamatonta ohraa
0.4kg Viking black malt
0.2kg Viking Crystal L150

Humalia löytyy Citraa, Targettia ja Istraa. Humaloinnista ei ole vielä tarkkaa päätöstä, mutta kaiketi päädyn Targettiin, sekä Istraan. Ei mitään kovin tuhtia humalointia, varmaan siinä 20-30 IBUn paikkeilla mennään.
Hiivana on Mangrove Jack's M15 Empire Ale.
Kokonaismäärä 15-20L

65 astetta 90min ja nosto 73 asteeseen ja siinä sitten 10min. Ilmeisesti laitan kaikki samaan syssyyn, vaikka aluksi oli ajatus hoidella tummat erikseen.

Käymislämpötila 18 astetta mikäli luoja suo, mutta 20 maksimissa.

Leipuri
Foorumilainen
Foorumilainen

Re: Tummaa Joulua

ViestiKirjoittaja Leipuri » La Loka 29, 2016 14:52 pm

Elikkä hommahan meni eilen loppupeleissä näin:

Maltaiden liotus aloitettiin 55°C - 20min
nosto 62°C - 120min
nosto 73°C ja siihen lopetus
Liotuksessa käytettiin 10L vettä ja huuhtelussa 10L - 73°C.

Kattilaan siis meni yhteensä 20L nestettä. Koska tuo meitin perus Rosenlewi ei ole mikään liiallinen tykki saatiin lämmöt nousemaan keitoksessa sinne 100°C noin 20 minuutissa. Kiehuminen ei ollut mitenkään raivoisaa, mutta homma tuli kuitenkin hoidettua.

Humalina meni heti alkuun 18g Targettia 60min, sitten puolivälissä meni 6g lisää ja kaveriksi 6g Istraa 30min. Sitten keiton loputtua meni vielä 20g Istraa 10min whirlpoliin. Brewermaten mukaan tästä pitäisi irrota sellaiset 40IBUa, sillä hapot ovat: Target 9,2 ja Istra 4,2.

Lapon ja suodatuksen jälkeen saatiin pönttöön 17L vierrettä, jonka OG on siinä 12-11.5 Platoa. Brewermaten mukaan siis pitäisi tulla sellaista 5% kieppeillä olevaa juomaa, joka olikin tässä aikalailla tähtäimenä. Sitten sai jäähtyä yön yli ja aamulla hiivat nesteytettynä mukaan. Otin desin vierrettä isoon lasiin ja siihen vettä rapia desi päälle, lämpö 32°C ja hiiva turpoamaan. Ei muuten mennyt kauaa, kun meinasi jo tulla lasista yli. Käyntilämpö tulee olemaan siinä 22°C, mikä on hiivan suosituksen maksimi. Nyt olosuhteiden pakosta näin...

Leipuri
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Leipuri » Su Loka 30, 2016 17:30 pm

Oivoi.... Lähes vuorokauden kävi nii perkuleen lujaa, että pelkäsin pöntön räjähtävän. Nyt taas pöntössä ei tapahdu mitään. Ei tämä nyt vielä voi olla loppuun käynyt? No kai se pian pitää alkaa kaivaan ominaispainomittaria esille...

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Su Loka 30, 2016 18:58 pm

Hiiva ei oo mulle tuttu, mutta parissa erässä noissa lämpötiloissa pääkäyminen on mennyt about vuorokaudessa ohi. Jos 22C on pöntön ympäristön lämpötila niin vierteessä sisällä on monta astetta lämpimämpää...lämmönnousu siis ruokkii itseään kun hiiva innostuu nousevasta lämmöstä jne.

Ainakin Coopersin kitin ale-hiiva oli raivokas, ja toinen keissi saattoi olla US-05 jossa käymislämmöt pääsivät vähän karkaamaan. Kauheaa puplutusta päivä-hieman toista ja sen jälkeen kupla silloin tällöin.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Leipuri
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Leipuri » Su Loka 30, 2016 19:07 pm

Kyllä tajusin sen hiivan olevan ns "turbohiiva" mutts että se ihan näin nopiaan olis sen hoitanut. Kuulemma Cooppersin hiivat ovat varsin vikkeliä ja ei nekään ole näin äkäsiä ikinä olleet :D

Leipuri
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Leipuri » Su Loka 30, 2016 20:30 pm

Okei, nyt pienen tutkimuksen jälkeen sain ominaispainoksi 5 Platoa, eli olisiko se nyt 1.020 tuon laskimen mukaan. Eli siis aika nopiaan on se pääkäyminen mennyt, eli nyt sää pötikkä olla sen viikon ainakin ennen seuraavaa kurkkausta. Makukin oli varsin suunmukainen omaan mieleeni, joten hyvä tästä tulee. Se on varma.

petedad
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kaustinen

ViestiKirjoittaja petedad » Pe Marras 11, 2016 10:00 am

Oma tumma jouluolut jämähti 1.025. Näyteputki kuohui voimakkaasti "hiilidioksidista", käyminen on loppu. Olisi pitänyt käydä 1.016 ohjeen mukaan. Kannattanee pullottaa ilman jälkikäymisokeria, vai koetanko herätellä uudella satsilla hiivaa? Vai olisiko mahdollista että 400g muscovadonsokeria sisältää niin paljon käymiskelvotonta sokeria että näin kävi?

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja ossis » Pe Marras 11, 2016 10:27 am

petedad kirjoitti:Oma tumma jouluolut jämähti 1.025. Näyteputki kuohui voimakkaasti "hiilidioksidista", käyminen on loppu. Olisi pitänyt käydä 1.016 ohjeen mukaan. Kannattanee pullottaa ilman jälkikäymisokeria, vai koetanko herätellä uudella satsilla hiivaa? Vai olisiko mahdollista että 400g muscovadonsokeria sisältää niin paljon käymiskelvotonta sokeria että näin kävi?

Mikäs on tällä hetkellä sitten attenuaatio ja millaista voidaan odottaa hiivalta?
Tuossa vaiheessa oman kokemuksen ja lukemisien perusteella on ihan turha enää yrittää uuttaa hiivaa syöttää tai ainakaan samaa (samankaltaista) hiivaa jota on jo käytetty. Ei se uusi pussista tuleva hiiva jaksa sen paremmin kuin se saavissa oleva.
Sokerinkin lisääminen aiheuttaa vain sen lisätyn sokerin pois käymisen.
Saavia kannattaa vähän heilutella ja hiivaa voi varovasti koittaa kaapia pohjasta ylös. Mikäli noilla ei saa pisteitä pois kokeilisin amylaasientsyymin lisäystä. Lukeman perusteella toimii, mutta ei ole omakohtaisia kokemuksia. Yksikään käyminen ei ole enää jämähtänyt sen jälkeen kun ostin tuota jääkaappiin... eli ehkä se toimii. :nauru:
https://www.panimonurkka.fi/tuote/beerzym-amyl-10ml/

petedad
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja petedad » La Marras 12, 2016 9:44 am

Nyt tarviin kyllä viisaamilta apua. Tuo Iku-Turso reseptin mukanen tumma olut jämähti eka siihen 1.025. Ohjeessa FG 1.016. Näytteenoton aikana näytteenottoputki kuohui hiilidioksidista voimakkaasti. Pöntön päällä paksu ja runsas hiivakakku. Heiluttelin pönttöä voimakkaasti jolloin hiilidioksidia vapautui huomattava määrä, meinasi koko vesilukko lentää taivaan tuuliin. Nyt pönttö on käynyt jälleen hurjalla tahdilla kohta 12h. Kysymys kuuluukin, oliko hiivakakku liian tiheä? Vai mistä moinen voi johtua? Tähänhän käytettiin tuplasatsi s-05 hiivaa?? Jos jatkossa teen saman satsin mitä teen erillailla että käyminen ei keskeydy?

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Kuikkapanta

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » La Marras 12, 2016 14:07 pm

Us-05 lla ei ole koskaan käyminen keskeytynyt. Käy yleensä reiluhkon viikon n. 19-20 asteisessa tilassa. Anna vaan käydä ja unohda kaikki muu. Viimeksi muuten kun tein 90SG vierteen, jossa oli n. 11.5 prosenttia sokeria käytti jämä us-05 vierteen 12Fg paikkeille. Uusiksi meni :D

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » La Marras 12, 2016 18:02 pm

Miten totesit vierteen käyneen loppuun? Oliko se pitkään (vaikka viikon) samassa lukemassa?
En ole tiheään pysyvään hiivakakkuun törmännyt, mutta voihan se toki teoriassa hiilidioksidia estää karkaamasta, jos on toosi tiivis... Joskin aika epätodennäköistä, että se voisi häiritä käymistä. Mutta tuo heiluttelun aiheuttama co2-vapautus ja korkea og viittaisivat kyllä enemmän aktiiviseen käymiseen. Keskenkäyneestä vierteestä nousee kyllä kuplaa kun sitä agitoi.
Antaisin käydä ihan rauhassa vaan. Korkean og:n oluet saattavat käydä huomattavan pitkään.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Su Marras 13, 2016 9:37 am

^ Tuo oli uutta tietoa, että jos heilutellessa lähtee reilummin kuplaa niin käyminen saattaa olla vielä käynnissä....puhutaanko nyt reilusta kuplinnasta?Vesilukosta tuntuu tulevan kuplia hitaahkosti kotva aina pöntön siirron/heiluttelun yhteydessä, mutta en ole koskaan katsonut ominaispainomittarin kanssa että loppuisiko tuo ilmiö siinä vaiheessa kun FG ei enää inahda mihinkään.

^^^Muscovadossa sanotaan olevan enemmän "muita" aineita puhtaan sakkaroosin lisäksi, esim. liukenevaa kuitua, joten olisko mahdotonta että siitä jää hieman enemmän ominaispainossakin näkyvää tavaraa olueen?

petedad
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja petedad » Su Marras 13, 2016 12:01 pm

Vesiluoksta ei ollut tullut pariin vuorokauteen mitään. Vesilukossa oli pinnat tasan, paine oli siis sekä pöntössä että pöntön ulkopuolella sama. Hiivakakku paksu pinnassa, jo lapotessa kuohui todella voimakkaasti kuten valmis olut kuohuu (hiilidioksidia). Annan olla nyt pariviikkoa pöntössä, käyminen kun on jälleen loppu, katotaan sitten mitä FG kertoo.

Leipuri
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Leipuri » Su Marras 13, 2016 20:04 pm

Nyt olisi kahden viikon jälkeen käyminen ohitse, sillä FG näyttäisi olevan 3 Platoa, eli sen 1.013, mitä Brewersfriendikin sanoi. Myöskään tippalukossa ei ole havaittavissa juurikaan tapahtumaa, tosin pinnat eivät ole vielä ihan tasoissa. Maku on omaan mieleeni varsin loistava jo tässä vaiheessa, alussa todella paahteinen ja ''tumma'', mutta karamellimainen jälkimaku tulee esiin hyvinkin pian.
Pitäisiköhän tuota pullotusta odottaa vielä pari päivää, vaiko laittaako jo tänään? Jälkkärisokeriksi meinasin sellaiset 3-4g/litra panimosokeria, eli lievän hapotuksen.

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Pirkanmaa

ViestiKirjoittaja masafi » Ke Marras 16, 2016 8:21 am

Jos pinnat ei ole tasoissa niin vielä käy.
RDWHAHB

Leipuri
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Leipuri » To Marras 17, 2016 17:56 pm

masafi kirjoitti:Jos pinnat ei ole tasoissa niin vielä käy.

Näin ajattelinkin ja käykin näemmä pitkään. Vieläkin taitaa olla eloa pöntössä. Tässä mietin jos viikonloppuna lappoaisi tuon toiseen pönttöö viikoksi-kahdeksi.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » To Marras 17, 2016 18:42 pm

Aiheeseen liittyen, tummasta alesta puhutaan. Samansuuntainen resepti starttasi jostain OG1085 paikkeilta, kävi alle viikossa rajuimman käymisen loppuun ja on ollut nyt pöntössä kohta kolme viikkoa.

Brewer's friendin laskuri ennusteli T-58 hiivalla FG:tä 1022, ja äsken mitattu lukema oli 1020. Viimeksi tänään kuulin vesilukosta pari harvaa kuplaa, mutta en usko että FG tuosta putoaisi mainittavasti. AA:kin olisi 76.5% eli jopa yli hiivan tyypillisen attenuaation. Makeaahan se on, mutta näin oli tarkoituskin.

Noinkohan se lopettaa satunnaisen kuplimisen koskaan? Edellisen samantyylisen alen pullotin surutta samoissa ominaispainoissa, en saanut pullopommeja.

Leipuri
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Leipuri » Su Marras 20, 2016 23:48 pm

Nyt on tämä prokkis pulloissa, joka 3 viikkoa sitten aloitettiin. Jännityksellä jäämme odottamaan maisteluita :D
Liitteet
IMG_20161120_234712.jpg

petedad
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja petedad » La Marras 26, 2016 10:52 am

Iku Turso klooni se senkun jaksaa kummitella. OG oli 1.085 ja on nyt pudonnut 23vrk pöntössä olon jälkeen arvoon 1.014. Ihmeelliseksi tämän panon tekee se että tämähän eka keskeytyi 1.016 arvoon mutta pöntön ravistelullal ähti käyntiin uudeleen, ja on käynyt tähän päivään asti ja käy edelleen?? Eli noin minuutin välein tulee edeelleen kupla vesilukosta! Maku on mitä mainioin, se ei ole ongelma mutta tätä tuskin uskaltaa lähteä vielä pullottamaan? Mutta kauanko uskaltaa antaa olla pöntössä? Käymislämpötila on +18c. Taisi tulla joulun 2017 olut tästä :(

Spenroos
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Janakkala

ViestiKirjoittaja Spenroos » Su Marras 27, 2016 20:51 pm

petedad kirjoitti:Iku Turso klooni se senkun jaksaa kummitella. OG oli 1.085 ja on nyt pudonnut 23vrk pöntössä olon jälkeen arvoon 1.014. Ihmeelliseksi tämän panon tekee se että tämähän eka keskeytyi 1.016 arvoon mutta pöntön ravistelullal ähti käyntiin uudeleen, ja on käynyt tähän päivään asti ja käy edelleen?? Eli noin minuutin välein tulee edeelleen kupla vesilukosta! Maku on mitä mainioin, se ei ole ongelma mutta tätä tuskin uskaltaa lähteä vielä pullottamaan? Mutta kauanko uskaltaa antaa olla pöntössä? Käymislämpötila on +18c. Taisi tulla joulun 2017 olut tästä :(

Ite käytin olosuhteiden pakosta oman iku tursoni s-33:lla. Ehkä ilmastin huonosti tai jotain mut käyminen jymähti ekan kerran jo 1.040. Sen jälkeen heiluttelin pönttöä varovaisesti vähän väliä koska heiluttelun jälkeen kävi aina jonkin aikaa. 9 viikon jälkeen meni hermot ja pullotin painossa 1.024 lisäten normit jälkikäymissokerit. On ehkä snadisti reippaat hapot mut ei räjähtäneitä pulloja eikä kuohumisongelmia vaikka lienee ollut pulloissakin jo yli puoli vuotta. Ja hyvää on.

Palaa sivulle “Reseptit”