Ruisolut

Foorumilaisten omia reseptejä.

Valvojat: suorama, Elmo

salmiakki
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Oulu
18 tai yli: Olen

Ruisolut

ViestiKirjoittaja salmiakki » Pe Loka 21, 2016 3:46 am

Ajattelin tehdä ruisolutta, ja koska sellaiseen löytyi vähän heikosti valmiita reseptejä niin tein sitten itse. Tosi vähän oon ite tehny reseptejä, niin tahtosin nyt kovemmilta panomiehiltä hyväksynnän, ja mahollisia kehitysideoita.

Eräkoko 15l
90 min mäskäys
Hiivana Safale US-05

Maltaat:
Sahtimallas 2kg (55%)
Ruismallas 1.091kg (30%)
Dark Ale mallas 0.546kg (15%)

Humalat:
Magnum 22g (1.5 g/l) 60min
Cascade 15g (1.0 g/l) 20min
Cascade 15g (1.0 g/l) 5min

Mitäs sanotte? Etenkin nuo maltaitten suhteen mietityttää. Humalaksi valitsin mahollisimman helpot perus humalat.

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

Re: Ruisolut

ViestiKirjoittaja Jaakko » Pe Loka 21, 2016 9:21 am

Onkos nuo humalat heitetty mutu tuntumalla? Näyttäis tulevan aika paljon katkeroja jos noin paljon laitat 60min keittoon humalaa... Suosittelen kokeilemaan esim beersmith ohjelmaa joka laskee ibut ja jne

salmiakki
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja salmiakki » La Loka 22, 2016 16:31 pm

Jaakko kirjoitti:Onkos nuo humalat heitetty mutu tuntumalla? Näyttäis tulevan aika paljon katkeroja jos noin paljon laitat 60min keittoon humalaa... Suosittelen kokeilemaan esim beersmith ohjelmaa joka laskee ibut ja jne

Ne on heitetty juurikin perstuntumalla. Brewmatella mää tuota reseptiä väänsin, pitäisi näköjään perehtyä noihin lukuihin enemmän.

philo
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja philo » La Loka 29, 2016 0:18 am

Toistaiseksi tehnyt kaksi erilaista ruisolutta seuraavilla mallaspohjilla:
1)
Pale Ale 61%
Wheat 24%
Flaked Rye 7%
Melanodin 7%
Crystal 50 1%
OG: 1,062
FG: 1,010
ja
2)
Pale Ale 78%
Pot Still Rye 11%
Special- B 4%
Cara Rye 4%
Muscovado-siirappi 3%
OG: 1,067
FG: 1,015

.. ja molemmista on jäänyt fiilis, ettei hiilihappoja kehity tarpeeksi. Molemmissa on käytetty 5g/l panimoskoeria, eikä kouhu juuri lainkaan, oikein missään vaiheessa. Tai todella paljon heikommin verrattuna oluisiin, joissa en ole käyttänyt ruista.kietaisin juuri yhden Panimo Hiiden Ruisperkeleen, ja siinäkin oli mielestäni todella maltilliset hapotukset.. Mistäköhän johtuu?
Muuten olen todella tyytyväinen tuohon toiseen, kaipaa lähinnä aavistuksen tummaa caramelli- tai crystalmallasta sen Muscovado-siirapin tilalle, niin avot. Sitten pitäisi vielä saada humalointi kohdilleen.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » La Loka 29, 2016 9:00 am

Mä olen laittanut aleihin kyllä tuhdimmin sokeria, 6 g ja viimeisimpään DIPAan jopa 7 g litralle koska edellinen erä jäi vähän hapottomaksi. En muista moneenko volssiin tuo tähtää, ei kuitenkaan tyylilajista yli, eikä pullopommejakaan ole tullut.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Palaa sivulle “Reseptit”