Jälkiruoka olut

Foorumilaisten omia reseptejä.

Valvojat: suorama, Elmo

Lärry
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Hamina
18 tai yli: Olen

Jälkiruoka olut

ViestiKirjoittaja Lärry » To Huhti 28, 2016 4:41 am

Elikkäs jahka täässä taidot vähän kehitty, olisi tarkoitus tehdä sellaista jälkkäri olutta. Tyyli tulisi olemman barleywine ja portter välimaastoon. Maut karamelli, suklaa ja apelssini.

Perus maltaana käyttäisi viikinn münheniläistä, koska sitä on tällä hetkella siitä olisi tarkoitus säädä se karamelli.
Suklaan arommin olisin ajatellut WEYERMANN Chocolate Rye mallasta. Kuinka paljon tätä olisi sopivasti?
Ja se apelssini olisi tarkoitus hakea ihan apelssinin kuoresta. Taas kuinka paljon on sopivasti? Kuori olisko parempi laitta keiton kohdassa nolla minuutia, vai dry hop menetelmänä?
Humalointtinkin voisi antaa ehdotuksia.

Erä koksi tulisi noin kymmenen litraa. Kuten joku jo edellä mainitusta tkstistä pääteleekin tarkoitus ei ole tehdä mitään janojuomaa, vaan nautittavaksi hyvän aterian pääteeksi jälkiruuan kanssa.

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: Jälkiruoka olut

ViestiKirjoittaja Naali » To Huhti 28, 2016 7:28 am

Suklaan aromia saadakseen tarttee chocolate maltin kylkeen jotain caramel tai crystalmallasta chocolate maltista sitä ei itsestään varsinaisesti nimestä huolimatta tule.
http://www.panimonurkka.fi, toistaiseksi uusin yrittäjä kotiolutainesten kaupassa Suomessa

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » To Huhti 28, 2016 21:05 pm

Appelsiininkuorista sen verran, että ne kannattaa keittää esim 15min että maku ja tuoksu irtoaa kunnolla, en niitä pöpöjäkään jättäisi arvailujen varaan. Itse taisin kipata n. 40 grammaa tuoretta appelsiininkuorta reilu 20litraan pari vuotta sitten. Tuli melko vahva maku ja tuoksu. Määristä ei voi mennä enää takuuseen...

Lärry
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Hamina

ViestiKirjoittaja Lärry » To Huhti 28, 2016 22:38 pm

Kummasta saisi Toffemaisemman maun caramel vai crystalmaltaasta. Suklaamaltaan suhteen suositellan max. 5% Minkälaista määrää kannataisi ajatella caramel/crystalmaltaalle.

Eli appelsiinille keitto 15min, ja määräksi 1-1,5g/l

Se jäi kysymättä minkälaista mäskäys lämpötilaa kannattaisi käyttää.

marlehtin
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja marlehtin » Pe Kesä 24, 2016 11:22 am

Joskus olen tosi tummaan bitteriin käyttänyt jopa 10% ebc200 caramelia, mutta suklaan ja muiden kanssa se voi olla vähän liikaa. Ehkä 5-7% olisi hyvä määrä crystal 150:stä. Crystalista tulee hiukan makeampi maku, koska ainakin viikkarin cara plus on sakkaroitunut hieman enemmän.

Vaikka munichia voi käyttää perusmaltaana on sillä pikkaisen alempi entsymaattinen aktiivisuus, joten erikoismaltaiden käyttö kannattaa pitää vähän alempana kuin normaalisti. Ehkä jopa suosittelisin, että korvaat esim 30% munichista pale maltilla varmistaaksesi, että tehokkuudet ei kyykkää.

Palaa sivulle “Reseptit”