American Wheat&Rye kaapin perältä

Foorumilaisten omia reseptejä.

Valvojat: suorama, Elmo

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: oolu
18 tai yli: Olen

American Wheat&Rye kaapin perältä

ViestiKirjoittaja cob » To Maalis 03, 2016 16:05 pm

Kaapissa on keräilyeriä rouhittua vehnä- ja ruismallasta sekä palealea sen verran että voisi panna jämäsatsin tulemaan ennenkuin maltaat väljähtyvät. Omia reseptejä en ole laatinut joten neuvot ovat tarpeen. Tavoitteena sellainen mutkaton pöntöstä melkein suoraan tuoppiin -saunaolut.

Perus-vehnässä lienee paleale/vehnäsuhde jossain 50-50 paikkeilla. Jos sekaan laittaa ruistakin antamaan lisämakua, niin ymmärtääkseni se korvaa osan vehnästä eli jakauma voisi olla vaikka 50-25-25 paleale-vehnä-ruis...vai olisiko toimivampi sittenkin esim. 40-40-20 eli vehnää reilummasti?

Entäs humalointi? Tyylilaji on kai kevyesti humaloitu, ja pakastimesta löytyisi vähän Perleä, Cascadea, Columbusta sekä Hallertauta. Noista mikään ei ole muutamassa googlatussa reseptissä suoraan vastaantullut lajike, mutta kävisikö Perle tai Cascade pelkkänä 60min lisäyksenä niin että IBUt tähtäävät johonkin 20 pintaan? Vai kannattaisiko sekaan heittää vielä esim. pieni 5min aromilisäys vaikka yhdistelmänä Perle 60min + Cascade 5min? Tuo humalayhdistelmä oli tekemässäni SNPA-kloonissa ainakin maistuva.

Lopuksi hiiva: jenkkivehnä onnistunee kummalla vaan saatavilla olevalla hiivalla eli US05:llä tai Wyeastin 1272 american ale II:lla jota kaapaisen fermentorin pohjalta hetken päästä talteen. Olisiko erityistä syytä valita noista jompikumpi?
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

kanerjus
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: orimattila

Re: American Wheat&Rye kaapin perältä

ViestiKirjoittaja kanerjus » To Maalis 03, 2016 20:07 pm

tolla päästiin sonnisaaren kisassa top kymppiin. oikein rungokas olut prossiin nähden (3.5%). mun laitteilla jää hiivan hyötysuhteet aika alas et kannattaa ehkä nostaa mäskäys lämpöä parilla asteella jos haluaa samanlaisen mallasrungon. josko tuosta jotain ideoita saisit

rabbit street brewery american wheat

tavoteltu og 1.040 > fg 1.012
Wheat 48%
pa 29%
vienna 9.5%
cararye 6.5% (ruis ei maistu lopputuotteessa eli on varaa myös nostaa määrää)
kaurahutale 6.5%

magnum 0.5g/l fw

cascade 2.6g/l 30-40min

galaxy 1.3g/l 10min
hallertau 0.4g/l 10min
mosaic 2.1g/l 10min

galaxy 1.3g/l 0min
hallertau 0.4g/l 0min
mosaic 2.1g/l 0min

galaxy 1.1g/l dryhop
hallertau 0.6g/l dryhop
mosaic 2.9g/l dryhop
cascade 1.1g/l dryhop

US-05
mäskäys 67 astetta 60min
keitto 45min

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Pe Maalis 11, 2016 7:53 am

Kiitos reseptistä, humalointi vähän monimutkaisempi kuin mitä kaapissa on, mutta tuo mallasrunko auttaa vehnän, rukiin ja palealen suhteiden miettimiseen. Viennaakin muuten löytyi laatikon pohjalta, sitäkin voinee laittaa runkoa antamaan.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Ti Maalis 15, 2016 20:54 pm

Tällaisen kaavin kasaan, olisiko se kokeneempien silmään järjellisen näköinen? Viennaa on "koska sitä oli muissakin resepteissä", ruista on sen verran mitä sitä on maun antajana jenkkivehnä/palealeissa näkynyt ja humalointi on "sitä mitä SNPA-kloonissa oli mutta miedompi".

Brewhouse efficiencyn pudotin tarkoituksella 65%; viimeksi pääsin vain 61%, mutta nyt on tiedossa mikä meni huuhtelussa vikaan, eli hieman korkeampaa tehokkuutta on odotettavissa.

Recipe Specs
----------------
Batch Size (L): 7.5
Total Grain (kg): 2.048
Total Hops (g): 16.00
Original Gravity (OG): 1.053 (°P): 13.1
Final Gravity (FG): 1.014 (°P): 3.6
Alcohol by Volume (ABV): 5.14 %
Colour (SRM): 4.6 (EBC): 9.1
Bitterness (IBU): 23.4 (Tinseth)
Brewhouse Efficiency (%): 65
Boil Time (Minutes): 60

Grain Bill
----------------
0.819 kg Finland - Pale Ale Malt (40%)
0.819 kg German - Wheat Malt (40%)
0.205 kg German - Vienna (10%)
0.205 kg Rye Malt (10%)

Hop Bill
----------------
8.0 g Perle Pellet (8.2% Alpha) @ 60 Minutes (Boil) (1.1 g/L)
8.0 g Cascade (NZ) Pellet (5.5% Alpha) @ 5 Minutes (Boil) (1.1 g/L)

Misc Bill
----------------

Single step Infusion at 66°C for 60 Minutes.
Fermented at 20°C with American Ale II 1272

Kannattaako muuten näitä jenkki-ale-hiivoja käyttää hieman korkeammassa lämmössä kun tehdään vehnäolutta, vai onko se vain varsinaisten vehnäoluthiivojen juttuja?

kanerjus
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja kanerjus » To Maalis 24, 2016 11:04 am

mä en varmaan edes pystyisi erottamaan tollasta humalamäärää lopputuotteesta mutta sulla lienee syysi sen vähyyteen. jos haluat että se hiiva maistuu enempi niin käytä lämpöisessä, itse vaihtaisin ennemmin voimakkaamman makuiseen hiivaan kun alkaisin lämpöjä nostamaan olettaen että siitä olisi lisäduunia. mutta makuasioitahan tälläset on hyvin pitkälle. sen sijaan sameutta itse hain tarkoituksella jotta hiiva paksuntaisi suutuntumaa.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » To Maalis 24, 2016 11:51 am

Johan tuo on korkea katkeromäärä vehnäolueeseen.Tosin en tiedä, kuinka se sitten toimii oletettavasti suht neutraalilla hiivalla, kun banaanit yms. jää pois.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » To Maalis 24, 2016 12:23 pm

Menin ihan näppituntumalla selailemalla muutamaa nimeomaan jenkki-vehnäreseptiä joissa IBUt heiluivat hieman 20 päällä. Lisäksi jätin humaloinnin tarkoituksella matalammaksi vastapainoksi edellisille IPA/APA-satseille (kommenttina kanerjusille).

Olut itseasiassa on toista viikkoa jo fermenttorissa ja menee pulloihin ehkä viikon päästä. Pidin lämmöt n 20 asteessa tai vähän allekin enkä lähtenyt urheilemaan perus-ale-hiivan kanssa korkeammilla lämmöillä. Ominaispainomittauksen yhteydessä otettu makunäyte ei ollut mitään juhlaa mutta katkerot olivat aika maltillisia, ehkäpä allekin laskennallisen. Perle ei nimittäin ollut mitään tuoreinta mahdollista ja se keitettiin kokonaiseräkokoa pienemmässä kattilassa eli väkevämmässä vierteessä. Eihän siinä maussa toki mitään euro-vehnän banaania ole joten siinä mielessä katkerot eivät ehkä haittaisi, mutta aina ei halua lasiinsa kitalaen kurtistajaa.

Tällä kertaa muuten OG osui parin yksikön tarkkuudella kohdalleen, oli edellisissä erissä hieman ongelmia saannon kanssa.

kanerjus
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja kanerjus » To Maalis 24, 2016 12:26 pm

mistää tyyleistä mitää tiedä mut mulle henk. kohtasesti american wheat tarkottaa et humalaa on ipa tasosesti, perinteiset vehnikset sitten asia erikseen. tuossa mun versiossa on laskennalisesti 100ibua ja enempikin olisi voinut olla.

seppinen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja seppinen » To Maalis 24, 2016 12:51 pm

Mun mielestä toi 20 IBU on melkeenpä vähän turhan matala jos lähdetään tekee Wheat IPA. Pyynikin white IPAssakin on 52, ja ei maihtu yhtään liian katkeralle (http://pyynikin.com/products/sessio/white-ipa-sessio/) itse lähden tavoittelemaan samaa, vaikkakin todella kokeellisella reseptillä ;)

kanerjus
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja kanerjus » To Maalis 24, 2016 13:26 pm

ton mukaan ei kuuluisi olla kovin katkeraa

http://www.craftbeer.com/styles/american-wheat

itsehän en ole mikään tyylipuristi joten mun papereissa olut on american wheat silloi kun siinä on jenkki hiiva, jenkki humalaa ja tietysti reilusti vehnää. katkeroa sitten oman maun mukaa.

kanerjus
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja kanerjus » To Maalis 24, 2016 21:58 pm

viimesiä kegin pohjia tässä juodaan american wheatista ja sen verran hyvää on ollut että taitaa seuraava keitto olla samaa tyyliä. tarkotuksena tehdä edellistä vaaleampaa ja kirkkaampaa mutta prossat pitää jäädä alle neljän. pilsneriä ja pale alea loput säkin pohjat sekaan + vehnää tietysti 40-50% ja kaurahiutaleita sekä cara palea reilusti. humaloiniksi cascadea ja vähän centennialia sekä citraa kuivahumalaksi. lisäksi magnumia katkeroon et saan 100 ibua rikki. ittelle tärkeetä et hanasta löytyy matalaprossasta sessiokamaa ja american wheat tuntuisi toimivan näissä vahvuuksissa hienosti.

seppinen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja seppinen » Pe Maalis 25, 2016 19:17 pm

kanerjus kirjoitti:viimesiä kegin pohjia tässä juodaan american wheatista ja sen verran hyvää on ollut että taitaa seuraava keitto olla samaa tyyliä. tarkotuksena tehdä edellistä vaaleampaa ja kirkkaampaa mutta prossat pitää jäädä alle neljän. pilsneriä ja pale alea loput säkin pohjat sekaan + vehnää tietysti 40-50% ja kaurahiutaleita sekä cara palea reilusti. humaloiniksi cascadea ja vähän centennialia sekä citraa kuivahumalaksi. lisäksi magnumia katkeroon et saan 100 ibua rikki. ittelle tärkeetä et hanasta löytyy matalaprossasta sessiokamaa ja american wheat tuntuisi toimivan näissä vahvuuksissa hienosti.

Keittelin äsken juuri saman tyyppisellä reseptillä, ja odottelen lämpötilan laskua jotta pääsee hiivaamaan WB-06. Kauankohan vehnäkäymiselä mahtaa mennä? Viikko? Tulisi pullotus aloittaa kun pulputus on kokonaan loppunut, vai?

kanerjus
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja kanerjus » Pe Maalis 25, 2016 22:04 pm

en oo ikinä tainnu pullottaa/kegittää mitään alle 3 viikon ja silti tulee välillä ylikarbonoituneita eriä kun innostuukin vielä käymään pullossa. varsinkin jos ei käytä toista astiaa niin olisin aika varovainen. vehnä tekee sellasen vaahdon liialalla karbonoinninnalla et ei paljo pulloja availla kuin pesuhuoneessa. toki jos on asiasta varma niin voihan sitä pullottaa heti kun pääkäyminen on ohi mutta itse en ole nähnyt siitä saatavan hyödyn olevan lähellekään sen riskin arvoinen minkä tuossa ottaa.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » To Huhti 14, 2016 18:52 pm

Minnekähän tästä katosi vaahdot? Vehnää oli 40% maltaista mutta karbonointi on kuin sokerittomassa limsassa, eli suurikuplaista ja vaahto katoaa pian lasiin kaatamisen jälkeen. Dekstroosia meni karbonointiin 50g / 7.5 litraa eli vähintäänkin riittävästi.

Maun puolesta, tulipa tosi pliisua kamaa :) Humalointi ei juuri suuta kiusaa, maussa on lähinnä vehnämäinen "sameus" ja häivähdys hiivaa. Kunnon vehnähiivalla olisi varmaan saanut sivuaromeja reilummin. Ei huonoa, mutta aika ilmeetöntä.

kanerjus
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja kanerjus » Su Huhti 17, 2016 16:04 pm

makuasioitahan nämä mutta jos laittaa 16g humalaa 7.5l niin ei se maistu. laita nolla perään ja yritä uudestaan.
reittausblogin arvioinnissa tuo laittamani reseptin olut: http://www.reittausblogi.info/2016/04/k ... wheat.html

Palaa sivulle “Reseptit”