Kaapinsiivous-pano (Strong ale)

Foorumilaisten omia reseptejä.

Valvojat: suorama, Elmo

Sakke
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Laukaa
18 tai yli: Olen

Kaapinsiivous-pano (Strong ale)

ViestiKirjoittaja Sakke » To Helmi 25, 2016 17:33 pm

Tere kaikille!

Edellisestä kerrasta foorumilla onkin jo hyvä tovi ja pitkä aika on kulunut edellisestä panokerrasta.
Löysin vielä kaapista vanhoja maltaita ja panimpa ne nyt menemään:

Pale Ale 4kg
Dark Ale 1kg
Crystal 100 460g
Chocolate 100g

30min@50C
60min@67C

Keitto 75min
Fuggles 5,5% 70g@60min
Fuggles 5,5% 30g@15min

13L@OG=1.079
Safale-04 English Ale

Katsotaan nyt sitten mihin FG pysähtyy... :twisted:

Dougal
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Lahti

Re: Kaapinsiivous-pano (Strong ale)

ViestiKirjoittaja Dougal » Ke Maalis 02, 2016 22:06 pm

Nää on hauskoja projekteja kun ei oikeasti välttämättä tiedä mitä tuleman pitää!
Tein itsekin muutama kuukausi sitten kaverin yllyttämänä spraymaltaiden jämistä ja muutamasta tummemmasta erikoismaltaasta wee heavya jossa og 1.105.
Humaloin northern brewerillä ja kaadoin edellisen porterin #1968-kakun päälle. Käyminen alkoi noin vartissa (oikeasti) ja loppui viikossa, fg oli 1.024 kuten pitikin.
Lisäsin cbc-hiivan ja sokerit pullottaessa ja nyt vain sitten odottelen. Yhden testasin lähinnä virheiden yms. varalta, ja kelpoa oli, toivon ettei hapetu tms pullossa! Prosentteja on siis reilu 10,5 ja makukin kelvollinen, tosin aika makea vaikka ibuja yli "rajojen".
Kerro toki miten tämä homma etenee kun etenee!
-Dougal

Sakke
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Sakke » To Maalis 03, 2016 16:52 pm

No tuo räjähti käymään n. viiden tunnin kuluttua hiivauksesta ja olisi pitänyt jäähdyttää reilusti enempi. Hiivauslämpö oli ~20 astetta
eikä auttanut vaikka vein +17 asteiseen huoneeseen: Vuorokauden kuluttua käymislämpö +25C :o

7 päivää tuo oli primäärissä "pysähtyneenä" 1.028 lukemiin. Tai no, siitä pari satkua pois ominaispaino mittarin virheen vuoksi.
Nyt siirrettynä kakkoseen ja pidän sitä siellä ehkä kolme viikkoa...

Maku oli hyvä!! Hyvin kuivuu käydessään. Kristallimallasta olisi voinut laittaa vähän enempikin. No ei mennä vielä asioiden edelle. Katsotaan...
Fuggles on aika yksiulotteinen humala. Nyt se vielä puskee reippaasti päälle, ei paljon tuo hiiva jarruttele humalaprofiilia, mutta eiköhän tuo tasaannu kypsytyksessä.

Tästä on lupa odottaa jotain sellaista 1845-tyyppistä juotavaa.
Mielenkiinnolla ja jännityksellä odotan, kun eihän tällaisesta pitäisi lähtökohtaisesti hyvää tulla... :P ;)

Dougal
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Lahti

ViestiKirjoittaja Dougal » To Maalis 03, 2016 23:40 pm

Käytin myös omaani aika pitkään, lähinnä varmistaakseni että on sokerit menny ja pitkäkaulasia pulloja piti haalia :D
Itse olen kuivien ystävä, reseptisi näyttää mielestäni potentiaaliselta! Fugglesia käytinkin itseasiassa siihen alkuperäiseen portteriin ja pidin kovasti siitä.
Suosittelen testaamaan first wort hoppausta, tekee ihmeitä!
-Dougal

Sakke
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Sakke » Ma Huhti 04, 2016 18:05 pm

Ja tällä päivämäärällä 5 litran purkkiin ja loput patenttikorkkipulloihin. Kuukauden oli kakkosessa. Vieläkin hiljalleen pulputti muutaman minuutin
kuplavauhtia. Taitaa olla tämän hiivan alkoholin sietokyvyn rajoilla, kun niin vaisusti kävi lopussa... :roll:
FG jäi yllättävän ylös. 1.026 ja muistelisin että mun mittari valehtelee 0,2° ylöspäin, niin 1.024 olisi todellinen.
Toisaalta parempi vaan. Jämäkämpi runko on aina hyvä vahvoissa olusissa.
Maku on hyvä. Pidän Fugglesta kaikkien viime vuosien sitruspommien jälkeen tosi virkistävänä vaihteluna.

Sakke
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Sakke » Pe Huhti 15, 2016 22:25 pm

5g/l panimosokeria jälkkäriksi, ollut nyt 2 viikkoa hapottumassa 20°C lämpötilassa. Just hyvä karponaatio.
Nyt eka pullo lasissa. Tosin tämä on kovin tuoretta vielä. Jännittää seurata mihin tämmönen randomipano kehittyy! Täytyy muistaa, että tasan kaikki, vettä lukuunottamatta, oli pitkästi yli päiväysten.
Vertaus 1845:seen osuu lähelle. Humalat tulee ehkä selkeämmin läpi, runko jää ohuemmaksi. Alkot ~7,5%. Jättää kivasti pitsiä lasin reunaan. :cheers1:
Ei ihan niin täyteläinen. Hiiva? Pitäskö kristallia lisätä vai oliko niin vanhoja nämä maltaat, että mäskäystehokkuus putosi kaikkien maltaitten osalta?

Mutta tämä resepti täytyy panna ehdottomasti uudelleen ja kokeilla vaikkapa ihan autenttisella Fuller's hiivalla.
Kippis! :cheers2:

Palaa sivulle “Reseptit”