Stallhagen III

Foorumilaisten omia reseptejä.

Valvojat: suorama, Elmo

Nyypiö
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Stallhagen III

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Ke Marras 25, 2015 17:59 pm

Tykkään kovasti otsikossa mainitusta lagerista, ja tekisi mieli yrittää kopioida sitä. Olisiko kellään vihjettä, miten tämä voisi onnistua? Vai voisiko se?

Molder
Kisälli
Kisälli

Re: Stallhagen III

ViestiKirjoittaja Molder » Ke Marras 25, 2015 19:03 pm

Tuosta voisi alkaa. Stallhagenin sivujen mukaan
Malt: Pilsner, caramell
Humle: Magnum, Tettnag, Mittelfruh

Pilsneriä perusmaltaaksi ja sitten vaikka cara pilsiä ja/tai viennaa. Magnumilla katkerot, tettnangilla ja mittelfruhllä flavoria ja aromia. Pitäisi vissiin maistaa et näkis onko millaiset humaloinnit.

Lagerhan tuo on että kylmähköä tilaa käymiseen tarvittaisiin. Jos ei ole mahdollista niin sitten esim. kölsch hiivalla saisi hieman sinne lagermaiseen makuun. Käymislämpö esim White Labsin hiivalla n. 18-20 astetta.
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

Nyypiö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Pe Marras 27, 2015 15:34 pm

Molder kirjoitti:Tuosta voisi alkaa. Stallhagenin sivujen mukaan
Malt: Pilsner, caramell
Humle: Magnum, Tettnag, Mittelfruh

Pilsneriä perusmaltaaksi ja sitten vaikka cara pilsiä ja/tai viennaa. Magnumilla katkerot, tettnangilla ja mittelfruhllä flavoria ja aromia. Pitäisi vissiin maistaa et näkis onko millaiset humaloinnit.

Kiitos, nuohan olivatkin helpot. Otanpa eräkooksi 8 litraa, johon kai voi varata 1,6kg mallasta (1:5). Jaetaan se (ihan) arviokauppaa 1,5kg (perus) ja 100g (cara).

Mutta entä humalat, kun EBU ei ole tiedossa? Alkon sivuilta selviää, että lagerin EBU voisi olla esimerkiksi 20, ja lasketaan siitä taaksepäin käyttäen Ari Järmälän klassista teosta Kotipanimomestarin käsikirja, s.158 . Jos keitetään 90min ja katkerohumala (Magnum 11,5%) lisätään heti alussa, niin EBU=20 saataisiin suunnilleen määrällä 5g. Mikä muuten ei näytäkään paljolta... Käytetään sitten aromeihin hyllyssä olevaa Tettnangeria, joka on vain 2,8-prosenttista, joten jos sitä lisää 15:ksi minuutiksi vaikka samat 5g, niin ei pitäisi EBU:n juuri muuttua.

Molder kirjoitti:Lagerhan tuo on että kylmähköä tilaa käymiseen tarvittaisiin. Jos ei ole mahdollista niin sitten esim. kölsch hiivalla saisi hieman sinne lagermaiseen makuun. Käymislämpö esim White Labsin hiivalla n. 18-20 astetta.

Pieni jääkaappi ja STC-1000 kun on, niin taidan käyttää lagerhiivaa W-34/70.

Miltä kuulostaa? Viitsiikö kukaan kokeneempi kommentoida?

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » La Marras 28, 2015 22:05 pm

Eiköhän tuosta hyvä tule. Mitä karamelliä ajattelit laittaa? Itse voisin kuvitella laittavani cara-pilsiä.

Kyllähän tuo käymiskammio on hyvä näissä puuhissa.

Tietysti jos viitsit tehdä makutestin Stallhagen vs joku lager josta ibut tiedossa, niin osais laittaa jotenkin kohilleen.
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

Nyypiö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Su Marras 29, 2015 15:30 pm

Molder kirjoitti:Eiköhän tuosta hyvä tule. Mitä karamelliä ajattelit laittaa? Itse voisin kuvitella laittavani cara-pilsiä.

En tunne karamellien eroja, ja ajattelin laittaa sitä laatua, mitä hyllystä löytyy. Nyt juuri se on nimenomaan carapils.

Molder kirjoitti:Tietysti jos viitsit tehdä makutestin Stallhagen vs joku lager josta ibut tiedossa, niin osais laittaa jotenkin kohilleen.

Löytyipä EBU-tieto loppujen lopuksi. http://olutopas.info kertoo, että Stallhagen III:n EBU on 23 - mikä ei juuri poikkea ensin arvaamastani 20:stä.

K80
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Valkeakoski

ViestiKirjoittaja K80 » To Loka 06, 2016 18:57 pm

Moron
Pääsitkö ikinä toteutus vaiheeseen tällä reseptillä? Jos pääsit, niin millainen tuomio tuli :)
Resepti meinaan vaikutti mielenkiintoielta.

Palaa sivulle “Reseptit”